Województwo śląskie
Obwodnica Blachowni i Herb w ciągu drogi krajowej nr 46
Stan prac:
W maju 2021 r. podpisana została umowa na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. 26 lutego 2025 r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Katowicach złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data uzyskania decyzji środowiskowej: I połowa 2026 r.
- Planowana data ogłoszenia przetargu na realizację: II kwartał 2027 r.
- Planowana data podpisania umowy z wykonawcą w systemie Projektu i buduj: IV kwartał 2027 r.
- Planowana data zakończenia inwestycji: 2031 r.
Cel realizacji inwestycji:
Budowa obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK46 pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. Odcinek ten będzie kluczowy również z uwagi na planowane połączenie autostrady A1 z drogą ekspresową S11. Przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców oraz odciąży istniejący układ komunikacyjny. Inwestycja poprawi również komfort i warunki przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na DK46 od Lublińca do Częstochowy.
Obwodnica Szczekocin i Goleniowych w ciągu drogi krajowej nr 78
Stan prac:
22 listopada 2024 r. Wojewoda Śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). 3 grudnia 2024 r. ogłoszony został przetarg na budowę obwodnicy o długości 13,1 km.
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data podpisania umowy z wykonawcą w systemie Buduj: IV kwartał 2025 r.
- Planowana data zakończenia inwestycji: 2028 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Szczekocin i Goleniowych jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78 na odcinku od połączenia z A1 na wysokości Pyrzowic do Szczekocin i dalej do Goleniowych, zadanie przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północno-wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na dotychczasowej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny.
Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z S7 na wysokości Jędrzejowa.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Kroczyc w ciągu drogi krajowej nr 78
Stan prac:
10 kwietnia 2024 r. Wojewoda Śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). 11 października 2024 r. podpisana została umowa w systemie Buduj z firmą NDI z Sopotu. Obwodnica będzie miała 9,2 km długości.
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data zakończenia inwestycji: II kwartał 2027 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Kroczyc jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez tę miejscowość. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78 na odcinku od połączenia z A1 na wysokości Pyrzowic do Szczekocin, przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północno–wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny.
Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z S7 na wysokości Jędrzejowa.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Pradeł w ciągu drogi krajowej nr 78
Stan prac:
7 marca 2024 r. Wojewoda Śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). 9 stycznia 2025 r. podpisana została umowa w systemie Buduj z firmą NDI z Sopotu. Obwodnica będzie miała 2,3 km długości.
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data zakończenia inwestycji: I kwartał 2027 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Pradeł jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez tę miejscowość. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78 na odcinku od połączenia z A1 na wysokości Pyrzowic do Szczekocin, przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północno–wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny.
Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z S7 na wysokości Jędrzejowa.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Nakła Śląskiego oraz Świerklańca w ciągu drogi krajowej nr 78
Stan prac:
12 maja 2021 r. podpisana została umowa na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Długość obwodnicy wyniesie w przedziale od 12,2 do nawet 15,1 km (w zależności od wybranego wariantu przebiegu).
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data uzyskania decyzji środowiskowej: I kwartał 2027 r.
- Planowana data ogłoszenia przetargu na realizację w systemie Projektuj i buduj: 2027/2028 r.
- Planowana data złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID: I kwartał 2029 r.
- Planowana data uzyskania decyzji ZRID: III kwartał 2029 r.
- Planowana data zakończenia inwestycji: 2031 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy miejscowości Nakła Śląskiego oraz Świerklańca jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78, zadanie przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północne tereny woj. śląskiego. Nowobudowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny.
Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z drogą krajową nr 11 a w przyszłości S11.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.