Województwo świętokrzyskie
Obwodnica Wąchocka w ciągu drogi krajowej nr 42
Stan prac:
17 marca 2011 r. Wojewoda Świętokrzyski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). 27 listopada 2012 r. uzyskano decyzję o zmianie decyzji ZRID w części dotyczącej rozbiórek, a 7 września 2017 r. w części dotyczącej lokalizacji ekranów akustycznych. 21 grudnia 2020 r. podpisana została umowa z wykonawcą w systemie Optymalizuj i buduj.
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data zakończenia inwestycji: IV kwartał 2025 r.
Cel realizacji inwestycji:
Dzięki inwestycji ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum Wąchocka, przez co poprawi się bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców. Łatwiejsza będzie również obsługa ruchu turystycznego na słynącym z zabytków i atrakcji terenie. Równocześnie znacznie skróci się czas podróżowania drogą krajową nr 42 łączącą między innymi drogę ekspresową S7 w Skarżysku-Kamiennej ze starachowicką strefą przemysłową i dalej z drogą krajową nr 9 w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i Podkarpacia.
Obwodnica Chmielnika w ciągu dróg krajowych nr 73 i 78
Stan prac przygotowawczych:
20 października 2020 r. podpisana została umowa na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do wniosku o decyzję środowiskową. 5 sierpnia 2024 r. Burmistrz Miasta i Gminy Chmielnik wydał decyzję środowiskową dla I etapu inwestycji (odcinek DK78). Obecnie trwa opracowywanie elementów koncepcji programowej.
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data ogłoszenia przetargu na realizację: IV kwartał 2025 r.
- Planowana data podpisania umowy z wykonawcą w systemie Projektuj i buduj: II kwartał 2026 r.
- Planowana data zakończenia inwestycji: III kwartał 2030 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Chmielnika jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu dróg krajowych nr 73 i 78. DK78 kieruje ruch w stronę aglomeracji śląskiej, natomiast DK73 stanowi ważne połączenie regionalne pomiędzy Kielcami a autostradą A4 i województwem podkarpackim.
Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Inwestycja uwolni szybko rozbudowującą się miejscowość od problemów komunikacyjnych oraz poprawi jakość życia i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Nowa inwestycja ułatwi podróże pomiędzy Tarnowem a Kielcami.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Osieka w ciągu drogi krajowej nr 79
Stan prac przygotowawczych:
6 listopada 2020 r. podpisana została umowa na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do wniosku o decyzję środowiskową. We wrześniu 2021 r. trzy warianty przebiegu obwodnicy zostały przedstawione mieszkańcom Osieka na spotkaniu informacyjnym. We wrześniu 2023 r. do Burmistrza Miasta i Gminy Osiek złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Organ nałożył na GDDKiA obowiązek przedłożenia raportu o oddziaływaniu na środowisko. Raport został opracowany i przedłożony do organu. Nadal trwa postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej, w tym uzgodnienia z RDOŚ w Kielcach. Obecnie trwa opracowywanie elementów koncepcji programowej.
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data ogłoszenia przetargu na realizację: IV kwartał 2025 r.
- Planowana data podpisania umowy z wykonawcą w systemie Projektuj i buduj: II kwartał 2026 r.
- Planowana data zakończenia inwestycji: II kwartał 2030 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Osieka jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu drogi krajowej nr 79. Osiek przez lata stanowił tzw. wąskie gardło na trasie DK79. Ostre zakręty uniemożliwiały sprawny i bezpieczny ruch drogowy w tym miejscu.
Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa inwestycja ułatwi podróże pomiędzy Sandomierzem a Krakowem.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Starachowic w ciągu drogi krajowej nr 42
Stan prac przygotowawczych:
11 czerwca 2021 r. podpisana została umowa na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do wniosku o decyzję środowiskową. Na przełomie maja i czerwca 2022 r. przeprowadzone zostały spotkania informacyjne, podczas których zaprezentowano trzy warianty przebiegu obwodnicy.
13 marca 2024 r. do Wójta Gminy Brody złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Organ nałożył na GDDKiA obowiązek przedłożenia raportu o oddziaływaniu na środowisko. Raport został opracowany i przedłożony do organu. Nadal trwa postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej, w tym uzgodnienia z RDOŚ w Kielcach. Obecnie trwa opracowywanie elementów koncepcji programowej.
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data ogłoszenia przetargu na realizację: IV kwartał 2025 r.
- Planowana data podpisania umowy z wykonawcą w systemie Projektuj i buduj: III kwartał 2026 r.
- Planowana data zakończenia inwestycji: III kwartał 2030 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Starachowic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu drogi krajowej nr 42.
Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa inwestycja ułatwi podróże pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Ostrowcem Świętokrzyskim i będzie stanowiła nowy ciąg DK42 wraz z planowaną obwodnicą Wąchocka.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.