Województwo warmińsko-mazurskie
Obwodnica Gąsek w ciągu drogi krajowej nr 65
Stan prac:
18 maja 2023 r. podpisana została umowa na realizację w systemie Projektuj i buduj. 21 sierpnia 2024 r. Wojewoda Warmińsko-Mazurski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). 2 września 2024 r. plac budowy został przekazany wykonawcy.
Harmonogram dalszych prac:
• Planowana data zakończenia inwestycji: II kwartał 2027 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Gąsek jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 65. Jest to jedno z ostatnich tzw. wąskich gardeł na tym przebiegu. Obecnie prowadzone są intensywne prace podnoszące bezpieczeństwo oraz czas podróży w tym korytarzu.
Dzięki obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Gąskach. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Droga krajowa nr 65 stanowi popularny szlak komunikacyjny Warmii i Mazur, prowadzi również do granicy państwa.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Pisza w ciągu dróg krajowych nr 58 i 63
Stan prac przygotowawczych:
Na koniec czerwca 2025 r. odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) dla obwodnicy Pisza. 18 sierpnia 2025 r. ogłoszony został przetarg na realizację w systemie Projektuj i buduj.
Harmonogram dalszych prac:
• Planowana data podpisania umowy z wykonawcą w systemie Projektuj i buduj: 2026 r.
• Planowana data zakończenia inwestycji: 2029 r.
Cel realizacji inwestycji:
Budowa obwodnicy Pisza planowana jest po zachodniej i południowo-zachodniej stronie miasta. Początek obwodnicy przewidziany jest na północy miejscowości Maldanin - budowa nowego skrzyżowania na drodze krajowej nr 63. Koniec obwodnicy zaprojektowano na ul. Warszawskiej w Piszu. Dostępność do obwodnicy jest ograniczona do czterech skrzyżowań. Podstawowym celem inwestycji jest stworzenie bezpiecznego odcinka krajowego ciągu drogowego, dostosowanego do tranzytowego ruchu samochodowego osobowego i ciężarowego oraz poprawa warunków ruchu dla tranzytu, a także w samym mieście. Realizacja inwestycji pozwoli na dostosowanie dróg krajowych nr 58 i 63 do nośności 11,5 t/oś.
Obwodnica Olsztyna i Dywit w ciągu drogi krajowej nr 51
Stan prac przygotowawczych:
21 maja 2021 r. podpisana została umowa na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). 1 sierpnia 2025 r. do Wójta Gminy Jonkowo złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
Harmonogram dalszych prac:
• Planowana data podpisania umowy z wykonawcą w systemie Projektuj i buduj: I połowa 2028 r.
• Planowana data zakończenia inwestycji: 2031 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Olsztyna i Dywit jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście oraz na terenach zabudowanych m. Dywity na drodze krajowej nr 51.Nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Olsztynie i Dywitach. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwa przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Szczytna w ciągu drogi krajowej nr 53, 57 i 58
Stan prac przygotowawczych:
1 czerwca 2021 r. podpisana została umowa na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej i materiałami do wniosku o decyzję środowiskową. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej został złożony 10 czerwca 2024 r. do Wójta Gminy Szczytno.
Harmonogram dalszych prac:
• Planowana data uzyskania decyzji środowiskowej: IV kwartał 2025 r.
• Planowana data złożenia wniosku o decyzję ZRID: I kwartał 2028 r.
• Planowana data ogłoszenia przetargu na budowę: III kwartał 2028 r.
• Planowana data uzyskania decyzji ZRID: IV kwartał 2028 r.
• Planowana data podpisania umowy z wykonawcą w systemie Buduj: I kwartał 2029 r.
• Planowana data zakończenia inwestycji: 2031 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Szczytna jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 53, 57 i 58.
Dzięki obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Szczytnie. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Drogi krajowe nr 53, 57 i 58 stanowią popularne szlaki komunikacyjne na Warmii i Mazurach, samo miasto jest celem podróży turystycznych. Obwodnica będzie również istotna dla obsługi komunikacyjnej lotniska Olsztyn-Mazury w Szymanach.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51
Inwestycja została zakończona i oddana do ruchu 19 sierpnia 2022 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Smolajn było wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentrował się w mieście na drodze krajowej nr 51.
Inwestycja, o długości 1,8 km, obejmowała rozbudowę drogi w istniejącym i budowę częściowo w nowym śladzie. Wybudowano dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, ciąg pieszo-rowerowy, chodniki, dwie pary zatok autobusowych, przejścia dla pieszych z azylami oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Jednocześnie zachowane zostały najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Dobrego Miasta w ciągu drogi krajowej nr 51 (lista rezerwowa)
Stan prac przygotowawczych:
18 listopada 2022 r. podpisana została umowa na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do wniosku o decyzję środowiskową.
3 kwietnia 2025 r. odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Dokumentacji Projektowej, na którym podjęto decyzję o skierowaniu do dalszych analiz wariantu nr 3 (zielonego).
Harmonogram dalszych prac:
• Planowana data złożenia wniosku o decyzję środowiskową: III kwartał 2025 r.
• Planowana data podpisania umowy z wykonawcą w systemie Projektuj i buduj: I połowa 2028 r.
• Planowana data zakończenia inwestycji: 2032 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa i warunków ruchu drogowego, a także ograniczenie hałasu, zanieczyszczeń powietrza oraz ruchu tranzytowego w Dobrym Mieście.
Nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwa przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.