W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Konferencja Europejskiego Stowarzyszenia Numeru Alarmowego 112 z udziałem polskich delegatów

14.04.2025

Czterech mężczyzn pozuje do wspólnego zdjęcia na tle dużego ekranu z logiem konferencji EENA 2025 i napisem „Conference & Exhibition – 9-11 April, Helsinki, Finland”; na pierwszym planie duży napis Eena2025.

W dniach od 9 do 11 kwietnia 2025 r. w Helsinkach odbyła się branżowa konferencja EENA (European Emergency Number Association), organizowana przez Europejskie Stowarzyszenie Numeru Alarmowego 112.

W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele organów administracji publicznej poszczególnych państw, instytucji Unii Europejskiej, służb ratowniczych, naukowcy, eksperci, delegaci organizacji pozarządowych oraz reprezentanci firm z całego świata związanych z obszarami bezpieczeństwa, zarządzania kryzysowego oraz systemami powiadamiania ratunkowego.

Wśród uczestników znaleźli się również przedstawiciele Komendanta Głównego PSP reprezentujący Biuro Informatyki i Łączności oraz Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa.
Podczas konferencji omawiano najnowsze osiągnięcia technologiczne dotyczące systemów powiadamiania ratunkowego, zarządzania kryzysowego, wczesnego ostrzegania ludności oraz zagadnień cyberbezpieczeństwa. Spotkanie stworzyło doskonałą platformę do wymiany doświadczeń i najlepszych praktyk pomiędzy służbami ratowniczymi, administracją oraz organizacjami pozarządowymi.

W kontekście dynamicznego rozwoju technologii oraz cyfryzacji przedstawiono koncepcję dalszego rozwoju systemu 112, ze szczególnym uwzględnieniem dysponowania właściwych zasobów ratowniczych, aspektów prawnych oraz systemu eCall (automatycznego systemu powiadamiania ratunkowego stosowanego w pojazdach na terenie całej UE, który w razie wypadku samoczynnie nawiązuje połączenie z numerem 112). Główna uwaga skupiona była na możliwościach wykorzystania sztucznej inteligencji (Artificial Intelligence – AI) w procesie obsługi połączeń alarmowych. Rozwiązania bazujące na AI są obecnie pilotażowo wdrażane w kilku krajach europejskich.

Wnioski z realizacji tych projektów posłużą do stworzenia zautomatyzowanego (autonomicznego) systemu obsługi zgłoszeń alarmowych, który pozwoli na profesjonalne i szybkie pozyskiwanie, przetwarzanie oraz analizowanie danych z wykorzystaniem algorytmów predykcyjnych.

Warto również podkreślić, że wykorzystanie sztucznej inteligencji oraz kierunki jej dalszego rozwoju w Państwowej Straży Pożarnej będą przedmiotem prac Zespołu Komendanta Głównego PSP. W najbliższej przyszłości zespół ten opracuje koncepcję budowy Modułu Świadomości Operacyjnej (MŚO) oraz jego współpracy z SWD PSP, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania map oraz dedykowanych narzędzi wspierających Kierującego Działaniem Ratowniczym (KDR), sztaby oraz dyżurnych Stanowisk Kierowania PSP, od momentu przyjęcia zgłoszenia z Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR) aż do zakończenia działań przez ostatni zastęp ratowniczy.

Opracowanie i zdjęcia: Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}