Narada szkoleniowa pionu informatyki i łączności PSP
05.12.2025
W dniach 1–3 grudnia 2025 r. w Mikorzynie (woj. wielkopolskie) odbyła się narada szkoleniowa pionu informatyki i łączności Państwowej Straży Pożarnej. Organizatorem przedsięwzięcia było Biuro Informatyki i Łączności Komendy Głównej PSP.
W naradzie uczestniczyli przedstawiciele:
- Biura Informatyki i Łączności Komendy Głównej PSP,
- wydziałów ds. informatyki i łączności komend wojewódzkich PSP,
- Akademii Pożarniczej oraz szkół Państwowej Straży Pożarnej,
- Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji,
- Inspektoratu Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej.
Głównym celem narady było omówienie kluczowych i strategicznych zadań z zakresu informatyki i łączności realizowanych przez PSP, a także przeprowadzenie szkolenia koordynatorów do spraw łączności, zgodnie z Instrukcją w sprawie organizacji łączności radiowej wprowadzoną rozkazem nr 8 Komendanta Głównego PSP z dnia 5 kwietnia 2019 r.
Podczas narady poruszono m.in. następujące zagadnienia:
- funkcjonowanie systemów centralnych PSP, w tym SWD PSP oraz SOiA,
- administracja usługami katalogowymi i serwerowymi w domenie *.straz.gov.pl, w szczególności w obszarach Active Directory, DHCP, NAC, usług pocztowych, SSO, IPAM oraz PKI,
- rozwój i bezpieczeństwo infrastruktury sieciowej, w tym rozwiązania SD-WAN, mikrosegmentację oraz wybrane zagadnienia kryptografii stosowanej w systemach IT,
- założenia i postęp realizacji ustawy modernizacyjnej na lata 2026–2029,
- stan wdrożenia systemów CEZOL i CEOZO w kontekście rozwijanych zdolności ochrony ludności i zarządzania kryzysowego,
- wybrane aspekty cyberbezpieczeństwa, w tym funkcjonowanie systemów niejawnych oraz omówienie obowiązków wynikających z nowelizowanej ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa,
- organizacyjne, prawne i techniczne uwarunkowania funkcjonowania PSP w budowanym przez Policję systemie łączności radiowej TETRA (SBŁP-T),
- doświadczenia z wdrażania systemu DMR na przykładzie województwa lubelskiego,
- aktualizacja i standaryzacja dokumentacji z zakresu łączności w Państwowej Straży Pożarnej.
Narada stanowiła istotne forum wymiany doświadczeń, dobrych praktyk oraz aktualnych informacji między przedstawicielami jednostek organizacyjnych PSP i służb współpracujących. Wypracowane wnioski i rekomendacje przyczynią się do dalszego doskonalenia systemów informatyki i łączności, wspierając rozwój i bezpieczeństwo teleinformatyczne Państwowej Straży Pożarnej.