W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Narada szkoleniowa pionu informatyki i łączności PSP

05.12.2025

Narada szkoleniowa pionu informatyki i łączności PSP

W dniach 1–3 grudnia 2025 r. w Mikorzynie (woj. wielkopolskie) odbyła się narada szkoleniowa pionu informatyki i łączności Państwowej Straży Pożarnej. Organizatorem przedsięwzięcia było Biuro Informatyki i Łączności Komendy Głównej PSP.

W naradzie uczestniczyli przedstawiciele:

  • Biura Informatyki i Łączności Komendy Głównej PSP,
  • wydziałów ds. informatyki i łączności komend wojewódzkich PSP,
  • Akademii Pożarniczej oraz szkół Państwowej Straży Pożarnej,
  • Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji,
  • Inspektoratu Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej.

Głównym celem narady było omówienie kluczowych i strategicznych zadań z zakresu informatyki i łączności realizowanych przez PSP, a także przeprowadzenie szkolenia koordynatorów do spraw łączności, zgodnie z Instrukcją w sprawie organizacji łączności radiowej wprowadzoną rozkazem nr 8 Komendanta Głównego PSP z dnia 5 kwietnia 2019 r.

Podczas narady poruszono m.in. następujące zagadnienia:

  • funkcjonowanie systemów centralnych PSP, w tym SWD PSP oraz SOiA,
  • administracja usługami katalogowymi i serwerowymi w domenie *.straz.gov.pl, w szczególności w obszarach Active Directory, DHCP, NAC, usług pocztowych, SSO, IPAM oraz PKI,
  • rozwój i bezpieczeństwo infrastruktury sieciowej, w tym rozwiązania SD-WAN, mikrosegmentację oraz wybrane zagadnienia kryptografii stosowanej w systemach IT,
  • założenia i postęp realizacji ustawy modernizacyjnej na lata 2026–2029,
  • stan wdrożenia systemów CEZOL i CEOZO w kontekście rozwijanych zdolności ochrony ludności i zarządzania kryzysowego,
  • wybrane aspekty cyberbezpieczeństwa, w tym funkcjonowanie systemów niejawnych oraz omówienie obowiązków wynikających z nowelizowanej ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa,
  • organizacyjne, prawne i techniczne uwarunkowania funkcjonowania PSP w budowanym przez Policję systemie łączności radiowej TETRA (SBŁP-T),
  • doświadczenia z wdrażania systemu DMR na przykładzie województwa lubelskiego,
  • aktualizacja i standaryzacja dokumentacji z zakresu łączności w Państwowej Straży Pożarnej.

Narada stanowiła istotne forum wymiany doświadczeń, dobrych praktyk oraz aktualnych informacji między przedstawicielami jednostek organizacyjnych PSP i służb współpracujących. Wypracowane wnioski i rekomendacje przyczynią się do dalszego doskonalenia systemów informatyki i łączności, wspierając rozwój i bezpieczeństwo teleinformatyczne Państwowej Straży Pożarnej.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}