W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Narada szkoleniowa koordynatorów ds. dostępności w Państwowej Straży Pożarnej

15.05.2025

Panoramiczny widok dużej sali szkoleniowej z prezentacją wyświetlaną na dwóch ekranach. Uczestnicy w mundurach PSP i osoby cywilne słuchają prowadzącej, notują, korzystają z laptopów lub telefonów. Slajd na ekranie zawiera pytanie: „Jak myślę dostępność…” i zdjęcia dwóch kobiet.

W dniach 15 – 16 maja 2025 r. r.  w Centrum Naukowo-Badawczym Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego – Państwowym Instytucie Badawczym w Józefowie odbywa się narada szkoleniowa koordynatorów ds. dostępności Państwowej Straży Pożarnej.

Podczas narady poruszane są tematy mające istotne znaczenie dla poprawy dostępności i integracji osób ze szczególnymi potrzebami w różnych aspektach działalności Państwowej Straży Pożarnej, m.in.:

  • zapewnianie dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej,
  • pierwszy kontakt i komunikacja z osobami z niepełnosprawnością intelektualną,
  • tworzenie ETR zgodnie ze standardami,
  • wdrażanie deklaracji Dostępności 2.0,
  • bariery architektoniczne w zakresie dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami,
  • aktualizacji obowiązujących w Państwowej Straży Pożarnej „Wytycznych zapewniania dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej”.

Dla uczestników zaplanowano warsztaty związane ze zdobywaniem wiedzy nt. skutecznej ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami, przewidziano także zapoznanie się z grą planszową „Dostępny urząd” - narzędziem edukacyjnym pozwalającym na zwiększanie wrażliwości i świadomości dotyczącej różnorodnych potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Podczas narady uczestnicy podsumowują także proces składania przez jednostki organizacyjne PSP raportów o stanie zapewniania dostępności jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej. Zadanie to realizowane raz na 4 lata, ma na celu monitorowanie spełniania przez podmioty publiczne minimalnych wymogów w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej.

Dziękujemy Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną ZG za wsparcie merytoryczne i podjętą współpracę.

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}