W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ruszyły prace zespołu KG PSP do opracowania rekomendacji operacyjnych dla Modułu Świadomości Operacyjnej (MŚO) stanowiącego komponent SWD PSP

23.07.2025

Pięciu oficerów PSP uczestniczy w obradach zespołu w sali konferencyjnej. Każdy pracuje na laptopie lub robi notatki. W tle widoczne flagi Polski i Unii Europejskiej oraz baner Komendy Głównej PSP.

22 lipca 2025 r. odbyło się pierwsze posiedzenie Zespołu Komendanta Głównego PSP do opracowania rekomendacji operacyjnych dla Modułu Świadomości Operacyjnej (MŚO), stanowiącego komponent Zintegrowanego Kokpitu Operatora dla Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej (SWD PSP) oraz podsystemów wspomagających jego funkcjonowanie. Idea rozwiązania prezentująca ekosystem systemu SWD PSP, jako kompleksowego rozwiązania dla działań operacyjnych i celów zarządzania kryzysowego została przedstawiona na załączonym schemacie.

Posiedzeniem zespołu kierowali st. bryg. Marcin Kucharski - zastępca dyrektora Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa KG PSP oraz st. bryg. Jarosław Pozierak - dyrektor Biura Informatyki i Łączności KG PSP. Posiedzenie zorganizowane zostało w formie hybrydowej w Komendzie Głównej PSP oraz na platformie MS Teams, w którym uczestniczyli funkcjonariusze PSP z całej Polski.

Podstawowym celem Zespołu jest opracowanie rekomendacji operacyjnych, technicznych i organizacyjnych dla ww. Modułu w zakresie wsparcia:

  • dyżurnych stanowisk kierowania Państwowej Straży Pożarnej (SK PSP) – Decision Support System (DSS) z uwzględnieniem funkcjonalności istniejącego systemu HxGN OnCall oraz planowanych komponentów: AVL, systemu dokumentacji w chmurze, systemu informacji o obiektach;
  • kierującego działaniem ratowniczym (KDR), sztabu oraz dowódcy modułu do działań poza granicami kraju (Team Leader TL) – Command and Control (C2) z uwzględnieniem funkcjonalności aplikacji mobilnych (np. HxGN OnCall Mobile Unit lub ekwiwalentu COTS) oraz planowanych komponentów: AVL, system dokumentacji w chmurze, system informacji o obiektach.

W ramach realizowanych zadań Zespół wypracuje również rekomendacje operacyjne, techniczne i organizacyjne dotyczące podsystemów MŚO wpływających na jago optymalne funkcjonowanie, tj.:

  • Automatycznej Lokalizacji Pojazdów i Zasobów (AVL) Państwowej Straży Pożarnej zintegrowanego z SWD PSP;
  • organizacji dokumentacji operacyjnej stanowisk kierowania Państwowej Straży Pożarnej oraz jej umiejscowienie w chmurze obliczeniowej Państwowej Straży Pożarnej;
  • gromadzenia, przetwarzania i udostępniania informacji o obiektach budowlanych i innych obiektach istotnych z punktu widzenia ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony ludności.

Zespół zajmie się również implementacją tych rekomendacji w zakresie informatyki i łączności.

Wypracowane rekomendacje będą podstawą do specyfikacji wymagań oraz wytworzenia i konfiguracji MŚO, stanowiącego komponent do projektu na: „Dostawę, instalację i utrzymanie Zintegrowanego Kokpitu Operatora dla SWD PSP, wraz z usługami konfiguracji”.

Z założenia MŚO przeznaczony będzie do zarządzania siłami i środkami, na każdym z poziomów kierowania działaniem ratowniczym, a także poza granicami kraju:

  • w stanowiskach kierowania PSP, w sztabie, jeśli zostanie powołany oraz w komponencie dowódczym modułu działającego poza granicami RP – (PC/MAC/LAPTOP);
  • przez dowódcę zastępu udającego się do działań, kierującego działaniem ratowniczym (KDR)  – (TABLET POJAZDU);
  • przez dowódcę JRG PSP udającego się do działań na służbowym telefonie, np. podczas dojazdu prywatnym pojazdem – (SMARTFON).

Moduł będzie zapewniał jednolity obieg informacji i danych od momentu wpłynięcia formatki z CPR lub jej wprowadzenia przez dyżurnego operacyjnego SK PSP do systemu SWD PSP, w tym wspomaganie dyżurnego, celem prawidłowego zadysponowania sił i środków w ramach systemu dostarczającego informację i wiedzę DSS (decision support system), poprzez zestaw organizacyjnych i technicznych atrybutów, a także procesów wykorzystujących zasoby ludzkie, fizyczne i sprzętowe celem rozwiązywania problemów podczas realizacji działań ratowniczych przez KDR – dowodzenie i kontrola (Command and control /abbr. C2/), po powrót ostatniego pojazdu z działań oraz przedstawienie ich na dedykowanej mapie poprzez AVL PSP (automatic vehicle location), jako „automatyczne śledzenie pojazdów”.

MŚO ma umożliwiać również pracę i automatyczne śledzenie bezzałogowych statków powietrznych PSP (docelowo również OSP) oraz załogowych statków powietrznych innych służb i instytucji za ich zgodą oraz prezentacje ich na mapie w SWD PSP. 

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}