W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zatwierdzono „Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem elektrycznym oraz hybrydowym” – materiał opracowany przez zespół zadaniowy Komendanta Głównego PSP

26.05.2023

Baner z napisem „Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem
elektrycznym oraz hybrydowym”. Poniżej dłoń z markerem rysująca kontury samochodu zasilanego elektrycznie. W prawym górnym rogu widoczne logo PSP.

Wychodząc naprzeciw nowym zagrożeniom, występującym w związku z dynamicznym rozwojem elektromobilności, zespół zadaniowy powołany przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej opracował „Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem elektrycznym i hybrydowym”, dostępne w załączniku poniżej.
Dokument został zatwierdzony 25 maja 2023 roku i zastąpił obowiązujące od 2020 r. do tej pory  „Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami osobowymi z napędem elektrycznym”.

Priorytetem przyświecającym pracom zespołu było bezpieczeństwo prowadzonych działań, ich skuteczność oraz zwiększenie wiedzy strażaków w tym zakresie. Dlatego, pracując nad materiałem, członkowie zespołu dokonali analizy rozwiązań i sprzętu stosowanego w innych krajach Europy oraz zaleceń producentów samochodów, przeanalizowali dostępne badania i testy w tym zakresie oraz uczestniczyli w szkoleniach prowadzonych przez producentów samochodów.

Główne zmiany jakie zostały ujęte w obecnych Zasadach w stosunku do dokumentu z roku 2020 to:

  •  rozszerzenie zasad o pojazdy hybrydowe czyli kombinację napędu elektrycznego i spalinowego,
  • rozszerzenie zasad o pojazdy inne niż osobowe – liczba pojazdów o napędzie elektrycznym poruszających się po drogach rośnie w dużym tempie, tym samym zwiększa się ilość pojazdów dostawczych, ciężarowych oraz autobusów o napędzie elektrycznym,
  • podkreślenie ważności odpowiedniego rozpoznania i korzystania z kart ratowniczych pojazdów,
  • wymienienie najnowszych rozwiązań stosowanych przez producentów, które mają ułatwić prowadzenie działań i rozpoznanie samochodu,
  • określenie sytuacji oraz temperatur kwalifikujących do podjęcia decyzji o konieczności chłodzenia akumulatora, w tym również czasów oraz interwałów chłodzenia,
  • zwrócenie uwagi na zagrożenie związane z wydzielaniem się gazów palnych i toksycznych podczas rozkładu termicznego akumulatora, a tym samym konieczności stosowania środków ochrony indywidualnej, czujników wielogazowych oraz konieczności podejścia do działań „z wiatrem w plecy” lub z wytworzonym strumieniem powietrza z wentylatora oddymiającego,
  • zwrócenie uwagi na odpowiednie środki gaśnicze oraz sposób ich podawania,
  • opisanie sposobów ewentualnego wykorzystania kontenera w celu zatopienia samochodu elektrycznego,
  • podkreślenie zakazu ingerencji (cięcie, zgniatanie, otwieranie) w akumulatory, przewody i pozostały osprzęt wysokiego napięcia,
  • rozszerzenie katalogu czynności i informacji niezbędnych do zawarcia podczas przekazania miejsca.

 

Materiały

Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem elektrycznym i hybrydowym​_maj​_2023
Zasady​_sam​_elektryczne​_i​_hybrydowe​_maj​_2023.pdf 2.25MB
{"register":{"columns":[]}}