Blisko 280 osób otrzymało wsparcie w poszukiwaniach dzieci i młodzieży. MSWiA współfinansuje całodobowy numer 116 000
08.09.2025
Blisko 280 osób otrzymało pomoc psychologiczną w związku z zaginięciami dzieci i nastolatków. Eksperci Fundacji ITAKA, która wiosną wygrała konkurs MSWiA na prowadzenie telefonu interwencyjnego, odebrali od kwietnia już blisko 640 połączeń.
Ministerstwo spraw wewnętrznych i administracji przeznaczyło 380 tys. zł na utrzymanie numeru 116 000. To ogólnopolska, całodobowa, bezpłatna linia telefoniczna dla potrzebujących.
Zaginięcie dziecka to dramat całej rodziny, dlatego kluczowy jest tu szybki dostęp do wsparcia. Temu służy telefon 116 000. Obowiązkiem państwa jest zagwarantować, by rodziny w kryzysie otrzymały pomoc. Działania organizacji pozarządowych są ważnym uzupełnieniem pracy Policji i innych służb przy poszukiwaniach zaginionych dzieci i młodzieży
- podkreśliła wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Magdalena Roguska.
Przekazanie dotacji ma zapewnić nieprzerwany dostęp do profesjonalnej pomocy i stabilność działania numeru 116 000. MSWiA dofinansowuje linię od 2010 r., przekazując środki w ramach otwartych konkursów ofert.
Całodobowa pomoc ekspertów – znana w całej Europie
Telefon 116 000 funkcjonuje w Polsce od 2009 r. To część europejskiej sieci – numer działa dziś w 32 krajach i łączy z lokalnymi operatorami, także za granicą. Po wybraniu go w Hiszpanii, Włoszech czy Grecji, dzwoniący łączą się z krajową linią i mogą liczyć na natychmiastową pomoc w poszukiwaniach dziecka.
Połączenia są bezpłatne, a numer działa przez całą dobę – siedem dni w tygodniu. Zgłoszenia odbierają psychologowie, prawnicy i konsultanci ds. poszukiwań. Współpracują z Policją i mediami, a rodzinom zapewniają wsparcie także po powrocie dziecka do domu.
Pomoc bez oceniania
Pod 116 000 dzwonią nie tylko rodzice lub osoby posiadające informacje o zaginionych. Zgłaszają się tu również pedagodzy, którzy sygnalizują problemy z bezpieczeństwem uczniów. Niekiedy dzwonią nawet sami zaginieni i ich rówieśnicy. Eksperci fundacji nie oceniają dzwoniącego – skupiają się wyłącznie na udzieleniu niezbędnej pomocy. ITAKA podaje, że specjaliści obsługują ponad 1,5 tys. połączeń rocznie.