W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zmiany w ustawie o dowodach osobistych

12.04.2021

Podczas poniedziałkowego (12 kwietnia br.) spotkania online z dziennikarzami Paweł Szefernaker, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji oraz Marek Zagórski, sekretarz stanu w KRPM przedstawili zmiany w ustawie o dowodach osobistych. Od 2 sierpnia 2021 r. do warstwy graficznej dowodu osobistego powróci podpis posiadacza, natomiast w warstwie elektronicznej zamieszczane będą odciski palców.

Na zdjęciu widać wiceministra Pawła Szefernakera.

Obecnie prowadzone prace są związane z dostosowaniem polskiego prawa do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1157 z 20 czerwca 2019 r. w sprawie poprawy zabezpieczeń dowodów osobistych obywateli Unii i dokumentów pobytowych wydawanych obywatelom Unii i członkom ich rodzin korzystającym z prawa do swobodnego przemieszczania się. - Termin wejścia w życie rozporządzenia to 2 sierpnia 2021 r. Wszystkie państwa członkowskie muszą być przygotowane, aby wtedy wprowadzić to rozporządzenie w życie – poinformował Paweł Szefernaker, sekretarz stanu w MSWiA.

Wiceminister spraw wewnętrznych i administracji podkreślił, że dzięki wprowadzeniu drugiej cechy biometrycznej (tj. odcisków palców), zwiększy się bezpieczeństwo nowych dokumentów. Konieczne stanie się jednak pobranie odcisków palców w urzędzie. Procedura będzie podobna do tej przeprowadzanej przy składaniu wniosku i odbieraniu paszportu.

Dla osób, które nie będą mogły udać się do urzędu gminy, aby oddać odciski palców, nowe regulacje przewidują możliwość skorzystania z mobilnej stacji obsługiwanej przez urzędników. – Na terenie każdego powiatu będzie taka mobilna stacja. Do osób, które nie mogą wyjść z domu, przyjedzie urzędnik z komputerem i zestawem do pobierania odcisków – powiedział wiceminister Paweł Szefernaker.

Przepisy unijne zobowiązują również Polskę do uzupełnienia warstwy graficznej dowodu osobistego o podpis posiadacza. Podpis będzie znajdował się na awersie dokumentu. Na awersie w prawym górnym rogu karty dodany zostanie też dwuliterowy kod państwa na tle niebieskiego prostokąta (symbol UE). 

Rząd w lutym br. przyjął nowelizację ustawy, która pozwala wprowadzić wymogi rozporządzenia UE. Jutro (13 kwietnia br.) odbędzie się pierwsze czytanie ustawy na posiedzeniu Komisji Spraw Wewnętrznych i Administracji. Z kolei w środę będzie miało miejsce drugie czytanie obejmujące przedstawienie sprawozdania z komisji na posiedzeniu Sejmu RP

– poinformował sekretarz stanu w MSWiA.

Marek Zagórski, sekretarz stanu w KRPM zaznaczył, że już około 5 milionów Polaków używa dowodu z warstwą elektroniczną. Tyle dokumentów wydano przez dwa lata od wejścia e-dowodów. W tym roku 1,5 mln Polaków powinno wymienić dowód z powodu upływu terminu jego ważności. Kolejne 360 tys. osób kończy w tym roku 18 lat.

Dowody osobiste wydane przed dniem wejścia w życie ustawy (przed 2 sierpnia 2021 r.) zachowują ważność na okres, na jaki zostały wydane. - Nie będzie zatem konieczności wymiany dotychczas posiadanych dokumentów – zapewnił wiceszef MSWiA.

W spotkaniu wziął również udział Mariusz Kujawski, członek zarządu Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, a zarazem kierownik zespołu roboczego w MSWiA. Przedstawił on informację na temat przebiegu prac w zakresie oprogramowania. – Aktualnie trwają testy integracyjne. Z kolei testy z wybranymi gminami planujemy rozpocząć pod koniec maja – powiedział Mariusz Kujawski.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}