W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót
Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis Fundusze Europejskie Inteligentny Rozwój biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp Z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej

AVAL

AVAL – technologia, która radykalnie podniesie bezpieczeństwo statków morskich

Testy elementów systemu AVAL przeprowadzone na morzu. Na zdjęciu dron lądujący na statku

kwadrat z odchodzącymi mackami  Tytuł projektu

AVAL – Autonomous Vessel with an Air Look. Badania aplikacyjne w obszarze technologii nawigacji, sterowania, komunikacji i wymiany danych pomiędzy autonomicznym statkiem pływającym i statkiem powietrznym

zarys górnej sylwetki człowieka  Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów

Konsorcjum:

  • Politechnika Białostocka – lider konsorcjum
  • Fundacja Bezpieczeństwa Żeglugi i Ochrony Środowiska w Iławie
  • Sup4Nav sp. z o.o.
  • UpLogic sp. z o.o.

ikona teczki  Nazwa programu

PROGRAM OPERACYJNY INTELIGENTNY ROZWÓJ

ikona gazety  Konkurs

Projekty aplikacyjne

ikona dwóch kupek monet  Wartość projektu

10 341 336,94 zł

ikona ręki, a nad nią dwa kółka  Wartość dofinansowania

9 272 030,51 zł

ikona zegara  Okres realizacji projektu

40 miesięcy od 1 czerwca 2017 r.

Zobacz efekt naszej pracy

Prostokątna grafika, przedstawia w sposób schematyczny elementy systemu AVAL, takie jak system zarządzania i wymiany danych między komponentami AVAL, system negocjacji, system antykolizyjny, system przetwarzania obrazu, bezzałogowy statek powietrzny i in.
Infografika ilustrująca działanie systemu AVAL

 

Testy elementów systemu AVAL przeprowadzone na Politechnice Białostockiej. W centrum zdjęcia widoczny dron wznoszący się nad łąką i parkingiem w pobliżu kampusu uczelni

Testy elementów systemu AVAL przeprowadzone na Politechnice Białostockiej. Na zdjęciu mężczyzna w żółtej kamizelce ochronnej pracuje przy dronie na łące

Testy elementów systemu AVAL przeprowadzone na Politechnice Białostockiej. Na zdjęciu dron przelatuje bardzo nisko nad gmachem uczelni
Testy elementów systemu AVAL przeprowadzone na Politechnice Białostockiej

 

Testy autonomicznego systemu nawigacji morskiej w ośrodku manewrowania statkami w Iławie
Testy autonomicznego systemu nawigacji morskiej w ośrodku manewrowania statkami w Iławie

 

Testy elementów systemu AVAL przeprowadzone na morzu. Na zdjęciu dron unoszący się w powietrzu nad powierzchnią morza

Testy elementów systemu AVAL przeprowadzone na morzu. Na zdjęciu dron unoszący się nad wodą tuż po starcie ze statku

Testy elementów systemu AVAL przeprowadzone na morzu. Na zdjęciu dron lądujący na statku
Testy elementów systemu AVAL przeprowadzone na morzu

 

Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?

Nasz cel to zwiększenie bezpieczeństwa żeglugi morskiej poprzez poprawę zakresu rozpoznawania potencjalnych zagrożeń. W projekcie AVAL realizujemy to poprzez przeprowadzenie badań przemysłowych oraz prac rozwojowych, których efekty zostaną zastosowane w technologii autonomicznego statku morskiego. Głównym elementem technologii jest system innowacyjnej nawigacji morskiej, wykorzystujący – oprócz urządzeń nawigacyjnych zainstalowanych na statku – dane z obserwacji wizyjnej prowadzonej przez bezzałogowy statek powietrzny.

Aktualnie statki morskie używają do nawigacji radaru i systemu automatycznej identyfikacji AIS. Jednak na tych standardowych urządzeniach nie są widoczne takie przeszkody zagrażające statkom, jak np. góry lodowe, dryfujące kontenery czy też wielkie zwierzęta morskie takie jak wieloryby. 
AVAL dodaje do zestawu urządzeń nawigacyjnych kamerę zainstalowaną na dronie. Kamera rejestruje obraz obszaru wokół statku, który jest przetwarzany algorytmami sztucznej inteligencji. Zadaniem algorytmów jest wykrycie obiektów niebezpiecznych dla statku, niewidocznych na radarze i AIS. Ponieważ wykrywanie zagrożeń odbywa się w czasie rzeczywistym, to informacje o wykrytych obiektach mogą być wykorzystane w systemie autonomicznej nawigacji morskiej. „Powietrzne oko” w postaci drona z kamerą zastępuje zatem  nawigatora z lornetką na pokładzie statku.

Więcej informacji znajdą Państwo na naszym kanale na YouTube

Kto korzysta/skorzysta z wyników projektu?

W wyniku projektu powstanie technologia AVAL, która zostanie zastosowana w systemie autonomicznej nawigacji morskiej. Nawigacja AVAL będzie instalowana na statkach morskich w celu podniesienia ich bezpieczeństwa. Naszymi klientami będą więc armatorzy i stocznie morskie na całym świecie.

Wideo

{"register":{"columns":[]}}