W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót
Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis Fundusze Europejskie Wiedza Edukacja Rozwój biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp Z lewej strony napis Unia Europejska. Europejski Fundusz Społeczny. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej

DUTEK

DUTEK. Pierwsze kroki dzieci w świecie technologii

Zajęcia w laboratorium. Siedem nastolatek w zielonych fartuchach, stojąc w rzędzie przy długim blacie, wlewa do menzurek płyn za pomocą strzykawek

kwadrat z odchodzącymi mackami  Tytuł projektu

DUTEK – Dziecięcy Uniwersytet Technologiczny 

zarys górnej sylwetki człowieka  Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów

Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

ikona teczki  Nazwa programu

Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój

ikona gazety  Konkurs

Uniwersytet Młodego Odkrywcy

ikona dwóch kupek monet  Wartość projektu

483 110,24 zł

ikona ręki, a nad nią dwa kółka  Wartość dofinansowania

468 615,24 zł

ikona zegara  Okres realizacji projektu

1 lipca 2018 r. – 30 kwietnia 2020 r.

Poznajcie nasz zespół

Laboratorium. Młody ciemnowłosy mężczyzna w białym kitlu pokazuje z uśmiechem mikroskop dwóm 7-8-letnim dziewczynkom
Zespół DUTKA to ponad 20 nauczycieli akademickich, doktoranci i studenci wolontariusze, a także zespół zarządzający projektem. Kierownikiem projektu jest mgr inż. Kinga Wełyczko, kierownik Biura Promocji Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, jednocześnie pomysłodawca utworzenia DUTKA w 2009 roku na tej uczelni. Na zdjęciu zajęcia z dr. hab. Adamem Lepczyńskim, prof. ZUT, z Wydziału Biotechnologii i Hodowli Zwierząt

 

Zobacz efekt naszej pracy

Pracownia naukowa. Grupa ośmiorga dzieci w wieku około 8-10 lat stoi wokół specjalistycznego urządzenia. Najwyższy z chłopców stara się je uruchomić
Warsztaty ekologiczne w Centrum Szkoleniowo-Badawczym w Zakresie Energii Odnawialnych ZUT

 

Dwie około 7-letnie dziewczynki przy stole pokrytym roślinnym wzorem. Dziewczynka z lewej strony ogląda pod lupą korę drewna. Druga dziewczynka trzyma w rękach suchą gałąź
Dzieci uczą się przez zabawę

 

Zajęcia w laboratorium. Siedem nastolatek w zielonych fartuchach, stojąc w rzędzie przy długim blacie, wlewa do menzurek płyn za pomocą strzykawek
Laboratorium na Wydziale Biotechnologii i Hodowli Zwierząt ZUT to możliwość przeprowadzania własnych doświadczeń

 

Kilkoro dzieci stoi wokół czterech wiader wypełnionych do połowy różnymi rodzajami zbóż. Jedna z dziewczynek podnosi garść zboża
Zajęcia „Z czego robimy chleb?” na Wydziale Kształtowania Środowiska i Rolnictwa 

 

Laboratorium. Dwoje dzieci, chłopiec i dziewczynka, uruchamia specjalistyczną wirówkę
Laboratorium na Wydziale Technologii i Inżynierii Chemicznej. Takie zajęcia cieszą się ogromnym zainteresowaniem 

 

Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?

Wszyscy chcemy, żeby nasze dzieci uczyły się z pasją. W projekcie DUTEK mamy pomysł na to, jak wzbudzić u najmłodszych takie szczególne zainteresowanie. Zajęcia dydaktyczne w formie eksperymentów oraz doświadczeń wprowadzają uczniów w fascynujący świat nauk technicznych, przyrodniczych i ekonomicznych. Niejako przy okazji pomagają im w rozwijaniu kompetencji, które będą w przyszłości przydatne na rynku pracy, z korzyścią dla gospodarki i społeczeństwa. A wszystko to w zgodzie z celami Programu Wiedza Edukacja Rozwój.
Projekt DUTEK rozpoczęliśmy od przygotowania atrakcyjnych programów kształcenia, po to żeby działania dydaktyczne, prowadzone wspólnie z podmiotami zewnętrznymi działającymi na rzecz edukacji, takimi jak np. Fundacja Fabryka Języka, a także z nauczycielami szkół podstawowych włączonych w projekt, były inspirujące dla adresatów zajęć z naszego województwa. Zależało nam na tym, żeby pobudzić dzieci i młodzież do samodzielnego odkrywania i rozumienia świata. Przez 22 miesiące realizowaliśmy zajęcia na 10 wydziałach naszej uczelni i w siedzibach podmiotów, które z nami współpracują.
Uczestnicząc w projekcie, dzieci miały okazję do kontaktu ze środowiskiem akademickim. Poznawały uczelnię jako miejsce naukowego oglądu rzeczywistości – choć same oczywiście jeszcze nie potrafią wyrazić tego w ten sposób. Chodziło nam o pokazanie najmłodszym działalności oraz zasobów wyższej uczelni technologicznej jako intrygującej przestrzeni, w której można się kształcić, rozwijać swoje zainteresowania, a nawet rozpocząć karierę zawodową.
Dodatkowo dzięki dostępowi do elektronicznej platformy edukacyjnej DUTEK uczestnicy korzystali z innowacyjnych rozwiązań w postaci elektronicznych materiałów dydaktycznych oraz materiałów audiowizualnych.
Entuzjastyczne podejście dzieci do zajęć przekonuje nas, że program działał stymulująco na ich rozwój intelektualny i społeczny. Liczymy na to, że nauka połączona z zabawą rozpali w naszych małych studentach dążenie do uczenia się oraz poznawania świata. Praktyczna i interakcyjna forma zajęć wpływa także na rozwijanie umiejętności pracy zespołowej, pobudza kreatywność, uczy rozwiązywania problemów oraz logicznego myślenia i kultury współpracy.

Kto korzysta/skorzysta z wyników projektu?

Największym zainteresowaniem cieszą się zajęcia laboratoryjne, np. z chemii lub biologii. To rzadka okazja, aby samodzielnie przeprowadzić proste badania i eksperymenty. Na Wydziale Technologii i Inżynierii Chemicznej dzieci poznały historię mydła i wspólnie zastanawialiśmy się, czy mydło w płynie to nadal mydło. Na Wydziale Biotechnologii i Hodowli Zwierząt, wykorzystując zakupiony w ramach projektu model krowy w skali 1:1, uczestnicy zostali wprowadzeni w tajniki doju. Z kolei na Wydziale Elektrycznym, dzięki nowoczesnym klockom elektronicznym, mogli poznać sekrety programowania, a nawet stworzyć „wynalazek” według własnego pomysłu. Budowali też pojazdy elektryczne napędzane samodzielnie skonstruowanym dynamo. Na Wydziale Techniki Morskiej i Transportu uczniowie sterowali pojazdem podwodnym, na którym na co dzień pracują studenci. A w Akademickim Ośrodku Jeździeckim niektórzy po raz pierwszy mieli okazję spróbować jazdy konnej i zapoznać się z elementami hipoterapii. To tylko kilka przykładów spośród ponad 20 tematów.
W naszych zajęciach udział wzięli uczniowie szkół podstawowych z województwa zachodniopomorskiego, w wieku od 7 do 15 lat. Byliśmy przygotowani na grupę 620 osób. Mimo epidemii COVID-19 udało nam się zrealizować projekt ponad miarę. Wskaźnik rezultatu osiągnęliśmy na poziomie 879 osób, czyli 175,80%. 
Niestety, mimo zrekrutowania w niespełna cztery sekundy kolejnej grupy 180 uczestników, którzy mieli rozpocząć zajęcia od września 2020 roku, byliśmy zmuszeni odłożyć zajęcia na przyszły rok. Póki co, obostrzenia wynikające z trwającej epidemii uniemożliwiają nam zorganizowanie zajęć na naszej uczelni.  

Co było dla nas największym wyzwaniem w projekcie?

Przygotowanie i przeprowadzenie zajęć akademickich na poziomie szkoły podstawowej wymagało od osób zaangażowanych w projekt ogromnej pomysłowości i zaangażowania. Dzięki temu udało się efektywnie przełożyć czasami bardzo wymagające tematy na język zrozumiały i przyjazny dzieciom. Dobrym przykładem jest programowanie robotów. Na hali technologicznej Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki ZUT, na nowoczesnym stanowisku z robotem przemysłowym – dzieci mogły za pomocą panelu sterowania zaprogramować chwytak w ten sposób, aby precyzyjnie nalał sok do kubeczka, z którego następnie mogły się go napić. Skupienie na twarzach i radość, że robot zaserwował napój, są niezapomniane. Uczniowie chłonęli nową wiedzę jak gąbka – z pewnością warto w nich pielęgnować świeżo zaszczepione zainteresowanie naukami technicznymi, przyrodniczymi i nowymi technologiami. 

Nasza rada dla innych Wnioskodawców

Zawsze próbujcie wykorzystać szansę na pozyskanie dofinansowania na ciekawe i nieszablonowe projekty. Dla kierowników projektów to ogromna wiedza, jaką nabywają w zakresie pozyskania funduszy, a także doświadczenie w realizacji projektu. Dla prowadzących warsztaty taki projekt to nowe wyzwanie, a dla uczestników – niezapomniana przygoda i radość z udziału w zajęciach na najwyższym poziomie. 

Wideo

{"register":{"columns":[]}}