W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

FAQ z zakresu BRIdge Alfa

Poniżej zamieszczamy najczęściej zadawane pytania oraz przygotowane przez nas odpowiedzi. Znajdziesz tutaj informacje dotyczące m.in. tego: jak aplikować o dofinansowanie, jak wygląda podpisanie umowy, w jakich sprawach kontaktować się z opiekunem albo jak przygotować się do kontroli.

BRIdge Alfa
Co to jest program BRIdge Alfa?

 

To program, którego celem jest wspieranie pomysłów znajdujących się w fazie seed i pre-seed, gdzie ryzyko niepowodzenia jest największe. W ramach dwóch konkursów NCBR (w 2016 i 2017 roku) wyłonił ok. 60 wehikułów inwestycyjnych, tzw. funduszy BRIdge Alfa. Ich sieć tworzy ekosystem wspierający inkubację spółek technologicznych. Za pośrednictwem wehikułów selekcjonowane są pomysły o wysokim potencjale komercjalizacyjnym.

bridz alfa, bridgealfa bridźalfa, bridzalfa, brudge, bradge, brudz brydge, brydzalfa

Gdzie można znaleźć pełną listę funduszy finansowanych w ramach programu BRIdge Alfa?

Lista beneficjentów programu Bridge Alfa znajduje się na stronie NCBR w zakładce Finansowanie.
 ► oferta funduszy inwestycyjnych

W jaki sposób można uzyskać dofinansowanie z NCBR?

NCBR realizuje wiele różnych programów, w tym także program BRIdge Alfa, w którym dofinansowanie projektu B+R można uzyskać za pośrednictwem jednego z ok. 55 wehikułów inwestycyjnych uruchomionych w celu wyszukiwania oraz wspierania najlepszych projektów badawczo – rozwojowych we wczesnej fazie rozwoju.

Jakie można uzyskać dofinansowanie?

Maksymalna kwota dofinansowania wynosi ok. 1 mln zł z czego 80% stanowi wsparcie NCBR, natomiast pozostałe 20% to środki pochodzące od inwestorów prywatnych. Współfinansują

oni projekt w zamian za objęcie udziałów w spółce. Poza środkami finansowymi wehikuł inwestycyjny (Alfa) zapewnia również wsparcie biznesowe.

Jaka jest maksymalna kwota wsparcia NCBR przewidziana dla Grantobiorcy?

Wsparcie NCBR może być udzielone w kwocie niższej niż 200 000 Euro (w przeliczeniu na złote polskie według kursu średniego walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski (Tabela A) po godzinie 12:30, obowiązującego w dniu zawarcia Umowy o Wsparcie).

Kto jest Beneficjentem Projektu Grantowego, a kim jest Grantobiorca?

Beneficjentem Projektu Grantowego BRIdge Alfa jest podmiot wyłoniony w ramach jednego z dwóch konkursów (przeprowadzonych przez NCBR w 2016 i 2017r.), realizujący projekty grantowe na podstawie umowy o dofinansowanie projektu grantowego zawartej z NCBR, udzielający grantów na realizację projektów B+R.

Grantobiorcą jest podmiot, o którym mowa w art. 35 ust. 3 ustawy wdrożeniowej, realizujący Projekt B+R na podstawie umowy o wsparcie zawartej z Funduszem, wybrany w drodze otwartego naboru ogłoszonego przez Fundusz  (inaczej - Pomysłodawca Projektu B+R).

br, b+r, r+b, 

Kim jest Instytucja Pośrednicząca i NCBR w programie BRIdge Alfa, oraz jaką pełnią funkcję dla Funduszu i Grantobiorcy?

Instytucja Pośrednicząca (skrót: IP) jest wyznaczonym organem administracji publicznej lub inną jednostką sektora finansów publicznych, której została powierzona przez instytucję zarządzającą (skrót: IZ), część zadań związanych z realizacją programu operacyjnego.

Dla programu BRIdge Alfa – Poddziałania 1.3.1 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014 - 2020, Instytucją Pośredniczącą jest NCBR, dlatego też w dostępnych materiałach, określenia te (NCBR, IP) mogą być używane zamiennie.

bridz alfa, bridgealfa bridźalfa, bridzalfa, brudge, bradge, brudz brydge, brydzalfa

Jak są podejmowane decyzje o przyznaniu dofinansowania dla start-upu na realizację projektu B+R?

 

Pomysłodawca projektu B+R zgłasza swój pomysł do jednego z funduszy BRIdge Alfa (tzw. wehikułów inwestycyjnych), które przeprowadzają wstępną selekcję projektów. W przypadku

pozytywnej wstępnej oceny projekt jest prezentowany na posiedzeniu Komitetu Inwestycyjnego funduszu, gdzie podejmowane są Decyzje Inwestycyjne (zgoda lub brak zgody

Komitetu Inwestycyjnego na finansowanie projektu B+R).

br b r

Czy środki z Budżetu Inwestycyjnego są przekazywane bezpośrednio od NCBR  do Grantobiorcy czy też za pośrednictwem rachunku Funduszu (jest to istotne z pkt widzenia księgowego)?

Środki w ramach Budżetu Inwestycyjnego przeznaczone na Wsparcie dla Grantobiorców są przekazywane za pośrednictwem Funduszu (por. §5 ust. 12 RPK, §6 ust. 5 umowy o dofinansowanie projektu grantowego, oraz definicję Wsparcia w dokumentacji konkursowej).

Czy NCBR bierze udział w Komitecie Inwestycyjnym oraz w ocenie projektów grantobiorców?

NCBR deleguje do Komitetu Inwestycyjnego każdego z funduszy inwestycyjnych realizujących projekt grantowy w ramach programu Bridge Alfa swojego przedstawiciela, który uczestniczy w ocenie proponowanego projektu B+R oraz bierze udział w podjęciu decyzji o przyznaniu dofinansowania na projekt B+R każdego grantobiorcy.

Na czym konkretnie polega konflikt interesów? Czy osoba, która prowadzi działalnośćw branży budowlanej, która przystąpi do Funduszu jako Inwestor, wniesie Wkład do Funduszu, a następnie Fundusz zainwestuje w Grantobiorcę, który jest powiązany z jego inną Spółką – stanowi konflikt interesów? Czy jeśli ujawni się tę okoliczność we wniosku taki konflikt jest dopuszczalny? Czy istnienie takiego konfliktu interesów wpływa na ocenę wniosku?

Konflikt interesów został zdefiniowany w „Regulaminie Funkcjonowania Funduszu Bridge Alfa” (dalej: „RFF”) będącym załącznikiem do umowy o dofinansowanie projektu grantowego
i oznacza:

  • okoliczności, znane Funduszowi, członkowi organów statutowych Funduszu, członkom Zespołu Funduszu, pozostałym członkom personelu Funduszu, członkowi Kluczowego Personelu, członkowi Komitetu Inwestycyjnego, Inwestorowi w tym Podmiotowi Powiązanemu z wyżej wymienionymi (zwanymi dalej: „Osobami Obowiązanymi”), które mogą doprowadzić do powstania sprzeczności między interesem Osoby Obowiązanej a interesem Funduszu lub NCBR oraz obowiązkiem Funduszu do działania w sposób rzetelny, bezstronny oraz przejrzysty w celu prawidłowej realizacji Umowy, 
  • sytuację, w której Inwestycja lub Wsparcie dla danego Projektu B+R z Budżetu Operacyjnego lub Budżetu Inwestycyjnego realizowane jest przy odrębnym lub niezależnym zaangażowaniu organizacyjnym lub finansowym w Projekt B+R, pośrednio lub bezpośrednio, ze strony Osoby Obowiązanej w sposób inny niż przewidziany Umową lub Decyzją Inwestycyjną („Zaangażowanie”), a Zaangażowanie to może wpłynąć na obiektywizm lub bezstronność w realizacji Projektu Grantowego lub Projektu B+R w sposób zagrażający interesowi Funduszu lub interesowi NCBR. 

 Każda sytuacja oceniana jest indywidualnie. Nie będą stanowić Konfliktu Interesów sytuacje opisane powyżej, jeżeli nastąpiła wyraźna akceptacja Zaangażowania ze strony Komitetu Inwestycyjnego poprzez Kluczową Decyzję w zakresie określonym w tej decyzji.

Kto może wziąć udział w programie?

Program jest otwarty dla zespołów projektowych lub/i młodych spółek technologicznych, które mają innowacyjny pomysł wymagający realizacji prac badawczo-rozwojowych i potrzebują środków na ich sfinansowanie.

Czy Pomysłodawca musi posiadać już zarejestrowaną firmę, aby starać sięo dofinansowanie?

Nie, spółka może być zarejestrowana już po uzyskaniu pozytywnej decyzji Komitetu Inwestycyjnego Funduszu.

Jak są dzielone prawa własności intelektualnej?

Prawa własności intelektualnej wytworzone w wyniku realizacji fazy PoC projektu B+R sfinansowanego w programie Bridge Alfa są co do zasady własnością Grantobiorcy (spółki technologicznej uzyskującej dofinansowanie). Fundusze BRIdge Alfa współfinansują projekt w zamian za objęcie mniejszościowych udziałów w spółce.

Czy w przypadku, gdy Grantobiorca uzyska ofertę na zakup swojego przedsiębiorstwa w formie spółki, czy Fundusz może sprzedać posiadane w Grantobiorcy udziały już po przekazaniu Grantu?

Tak, z zastrzeżeniem prawa pierwszeństwa przysługującego NCBR do nabycia udziałów w Grantobiorcy (por. §8 umowy o dofinansowanie w konkursie 1/1.3.1/2017).

Niezależnie od powyższego, warunki wyjścia Funduszu z inwestycji powinny zostać uzgodnione i opisane w umowie inwestycyjnej, zawieranej pomiędzy Funduszem a Grantobiorcą.

Kiedy będzie nabór wniosków o dofinansowanie projektów badawczo-rozwojowychw Bridge Alfa?

Fundusze BRIdge Alfa prowadzą selekcję projektów B+R w sposób ciągły. Zespoły projektowe i/lub młode spółki technologiczne mogą się do nich zgłaszać bezpośrednio.

Zgodnie z definicją „Proof-of-Principle (PoP) – faza projektu B+R (…), której prowadzenie nie będzie zasadniczo związane z odrębnym prawnie podmiotem dedykowanym do realizacji Projektu B+R.”, proszę o potwierdzenie, że do fazy PoP mogą być pozyskiwane pomysły, które nie są związane z odrębnym prawnie podmiotem, jak i te, które są już przedsiębiorcą w formie spółki handlowej?

Tak

Zgodnie z definicją „Proof-of-Concept (PoC) – faza projektu B+R (…), zwykle realizowana przez prawnie wyodrębniony podmiot dedykowany do realizacji Projektu B+R.” , proszęo potwierdzenie, że do fazy PoC mogą być pozyskiwane pomysły, które nie są związanez odrębnym prawnie podmiotem, jak i te, które są już przedsiębiorcą w formie spółki handlowej?

Tak z zastrzeżeniem, że udzielenie im wsparcia następuje po otrzymaniu przez takie podmioty Inwestycji, wymagającej zawiązania spółki handlowej.

Co oznacza warunek występowania polskiego pierwiastka w projekcie B+R?

Zgodnie z „Regulaminem Funkcjonowania Funduszu Bridge Alfa” Projekty B+R wymagają Polskiego Pierwiastka – „warunku w postaci posiadania w trakcie trwania Projektu Grantowego oraz Projektu B+R swojej siedziby na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, wraz  z centrum kompetencji zarządczych, oraz prowadzenia na terenie Rzeczpospolitej Polskiej Projektu B+R z zastrzeżeniem, że Komitet Inwestycyjny w trybie Kluczowej Decyzji może uznać, że dany podmiot posiada Polski Pierwiastek, pomimo braku spełnienia powyższych warunków”.

Spółki zainteresowane otrzymaniem dotacji powinny być zarejestrowane w Polsce. Mam pytanie czy również w Polsce musi być:

Realizowane projekty muszą posiadać polski pierwiastek (zgodnie z „Regulaminem Funkcjonowania Funduszu” dany podmiot posiada Polski Pierwiastek, jeżeli w  trakcie  trwania Projektu Grantowego oraz Projektu B+R podmiot ten ma swoją siedzibę na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, wraz z centrum kompetencji zarządczych oraz podmiot ten prowadzi na terenie Rzeczpospolitej Polskiej Projekt B+R z zastrzeżeniem, że Komitet Inwestycyjny w trybie Kluczowej Decyzji może uznać, że dany podmiot posiada Polski Pierwiastek). W związku z powyższym analiza projektów w ramach budżetu operacyjnego funduszu może być realizowana poza Polską, jednocześnie realizacja badań dotowanych przez Fundusz oraz realizacja badań i zadań (dotowanych) uzależniona jest od specyfiki projektu, a warunki realizacji powinny być określone podczas podejmowania uchwały na Komitecie Inwestycyjnym.

Maksymalny okres realizacji projektu grantowego wynosi 5 lat. Czy jest to okres, w którym trzeba wydać pieniądze czy zrealizować wszystkie exity?

Pięcioletni okres wskazany w Regulaminie Przeprowadzania Konkursu (§5 ust. 9 RPK), jest to okres realizacji Projektu Grantowego, w którym ponoszone są koszty kwalifikowane, w tym czasie Projekt Grantowy powinien zostać zrealizowany pod względem rzeczowym oraz finansowym. Moment wyjścia z inwestycji przez fundusze, które zainwestowały jako wkład własny środki inwestorów prywatnych nie został określony.

Czy Inwestor może być członkiem Komitetu Inwestycyjnego?

Tak, jest to dopuszczalne.

Czy członkowie zespołu zarządzającego lub kluczowego personelu Funduszu mogą być również inwestorami w tym funduszu, co jest pożądaną praktyku na rynku funduszy, aby zespół zarządzający również brał udział w kapitalizacji funduszu i brał również faktyczne ryzyko w tym zakresie?

Członkowie zespołu zarządzającego lub kluczowego personelu Funduszu Alfa mogą być równocześnie Inwestorami w tym Funduszu, jeśli tak stanowi umowa o dofinansowanie Projektu Grantowego. Dokumentacja konkursowa („Regulamin Funkcjonowania Funduszu Bridge Alfa”) dodatkowo przewiduje, że odrębne lub niezależne zaangażowanie finansowe Inwestorów, członków zespołu zarządzającego lub kluczowego personelu Wnioskodawcy w Projekt B+R, może stanowić Konflikt Interesów w rozumieniu „Regulaminu Funkcjonowania Funduszu Bridge Alfa”. 

Czy Inwestorzy mogą być spółkami partnerskimi lub powiązanymi?

Jest dopuszczalne, aby  inwestor był podmiotem powiązanym lub partnerskim w stosunku do Funduszu.

Czy spółka Skarbu Państwa może być inwestorem?

Program Bridge Alfa przeznaczony jest dla przedsiębiorstw rozpoczynających działalność, która jest zgodna z rynkiem wewnętrznym w rozumieniu art. 107 ust. 3 Traktatu i wyłączona z obowiązku zgłoszenia, o którym mowa w art. 108 ust. 3 Traktatu, jeżeli spełnione są warunki ustanowione w art. 22  oraz w rozdziale I  Rozporządzenia 651/2014 tj. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. U. UE. L. z 2014 r. Nr 187, str. 1 z późn. zm.

Relacje z Inwestorami – czy Inwestorzy wnoszący 20% środków Funduszu muszą być polscy, czy zagraniczni? Czy ma to jakiekolwiek znaczenie w momencie rozpatrywania udziału inwestora?

Z zastrzeżeniem bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa, Inwestorzy Funduszu mogą być zarówno spółkami prawa polskiego, jak i  cudzoziemcami.

Czy jako inwestor i osoba fizyczna mogę być bezpośrednio zarządzającym udziałowcem  w Funduszu?

Dokumentacja konkursowa nie przewiduje wykluczenia łączenia ról osób zarządzających Funduszem i Inwestorów Funduszu.

Czy jako inwestor, osoba fizyczna mogę z ramienia Funduszu być jedynym udziałowcem Grantobiorcy - czyli w ramach portfolio Funduszu wybieram sobie dokładnie tę inwestycję, która mnie interesuje i w nią chciałbym zainwestować?

Zgodnie z dokumentacją konkursową, wymagany wkład własny jest wnoszony w ramach projektu w drodze Inwestycji poprzedzającej przekazanie Grantu. Zgodnie z Umową o dofinansowanie oraz Regulaminem Funkcjonowania Funduszu Bridge Alfa, Inwestycje są dokonywane przez Fundusz – a w przypadku określonym umową – przez ASI zarządzaną przez Fundusz Alfa. Zatem jedynym Inwestorem w ramach Programu jest Fundusz, który może obejmować udziały w spółce portfelowej na mocy umowy o dofinasowanie. Inwestycje dokonywane bezpośrednio przez Inwestorów nie są traktowane jako Inwestycje w rozumieniu dokumentacji konkursowej Bridge Alfa.

Czy możliwe jest z punktu widzenia konkursu  wniesienie wkładu własnego jako udziałudo funduszu w postaci kapitału zakładowego?

Tak a nawet konieczne. Zgodnie z umową o dofinansowanie bowiem Wkład Inwestorów – to są środki pieniężne pochodzące od Inwestorów tytułem wpłat, odpowiednio na kapitał zakładowy Funduszu (a w przypadkach przewidzianych Umową – ASI), jeśli Fundusz (a w przypadkach przewidzianych Umową – ASI) jest spółką kapitałową Działu III Tytułu I KSH, albo jako wkład wspólnika, jeśli Fundusz (a w przypadkach przewidzianych Umową – ASI) jest spółką osobową Działu II Tytułu I KSH, które Fundusz ma postawione do dyspozycji, w celu realizacji Projektu Grantowego poprzez (i) współfinansowanie Projektów B+R w fazie PoP w ramach działalności Funduszu, oraz (ii) finansowanie Inwestycji w Grantobiorcę, stanowiące wkład własny w Projekcie Grantowym.

W którym momencie powinna zostać podpisana umowa inwestycyjna z Pomysłodawcą? Czy jest to jeszcze faza PoP czy już PoC?

Wskazane jest zawarcie umowy inwestycyjnej po uzyskaniu uprzedniej zgody Komitetu Inwestycyjnego poprzez podjęcie Decyzji Inwestycyjnej (zgodnie z Regulaminem Funkcjonowania Funduszu Bridge Alfa).

Decyzja Inwestycyjna uzasadnia w szczególności spełnienie kryteriów Projektu Grantowego, istnienie w Projekcie B+R Polskiego Pierwiastka, spełnienie kryterium mandatu inwestycyjnego, zgodność udzielanej pomocy publicznej z obowiązującymi przepisami prawa, identyfikuje Grantobiorcę, Projekt B+R, fazę Projektu B+R (PoP lub PoC), wysokość oraz sposób dokonywania Inwestycji i Wsparcia dla Przedsiębiorcy, warunki przekazywania
i rozliczania Wsparcia dla Przedsiębiorcy, zadania finansowane Wsparciem dla Przedsiębiorcy, cel Inwestycji, zasady monitorowania i rozliczania wydatków z Wsparcia dla Przedsiębiorcy oraz z Inwestycji.

Jaka jest procedura gdy Inwestor wycofa się ze współpracy?

Zmiana inwestora w uzasadnionych przypadkach jest możliwa i wymaga przez Fundusz złożenia do NCBR wniosku o zmiany zgodnie z zapisami Umowy o dofinansowanie Projektu Grantowego. Jeśli Instytucja Pośrednicząca wyrazi zgodę na wprowadzenie zmiany w składzie inwestorów konieczne jest zawarcie stosownego aneksu do Umowy.

W związku z konkursem w Działaniu 1.3.1 PO IR zwracam się z prośbą o wyjaśnienie czy jest jakieś ograniczenie procentu udziałów nabywanych przez Beneficjenta Programu 1.3.1 Bridge Alfa w przedsiębiorstwie Grantobiorcy. Czy Beneficjent może nabyć 100% udziałówu Grantobiorcy w ramach Projektu Grantowego?

Problem struktury własności, jaka zostanie ukształtowana w wyniku sfinansowania przez fundusze BRIdge Alfa fazy seed/start-up, ma istotne – jeśli nie kluczowe – znaczenie dla powodzenia całego projektu.

Należy podkreślić, że prawa udziałowe w spółkach grantobiorców obejmowane są przez Fundusze Alfa jedynie ze środków prywatnych pochodzących od prywatnych inwestorów, stanowiących 20% wartości projektu B+R. Wsparcie publiczne trafia do grantobiorcy w formie grantu stanowiącego czterokrotność wejścia kapitałowego. Ponadto inwestycja dokonywana jest z założenia w podmiot, który wymagał będzie kolejnych rund finansowania oraz zainteresowania kolejnych inwestorów,
jak również utrzymania motywacji i zaangażowania zespołu projektowego. Z uwagi na zagrożenie zbyt dużym rozwodnieniem praw udziałowych pomysłodawców, co mogłoby być szkodliwe dla inwestycji i dalszych losów spółki grantobiorcy, jak również biorąc pod uwagę wartość wprowadzonego do spółki grantu ze środków publicznych, NCBR rekomenduje, aby nie był przekraczany poziom 25% udziału Funduszu Bridge Alfa w dokapitalizowanej spółce.
Po zakończeniu realizacji projektu B+R w ramach Bridge Alfa udział Funduszu w spółce grantobiorcy powinien wynosić nie więcej niż 15 – 25%.

W ramach tego limitu funduszi grantobiorca ustalają propozycję udziału funduszu we własności spółki w drodze negocjacji, mając również na względzie uwarunkowania rynkowe oraz strategię funduszu, a także przyszły rozwój spółki grantobiorcy. Po uzyskaniu Decyzji Inwestycyjnej Komitetu Inwestycyjnego Funduszu, zgodnie z warunkami wskazanymi w Decyzji Inwestycyjnej zawierana jest umowa inwestycyjna określająca warunki wejścia kapitałowego funduszu.

Czy strategia wyjścia z inwestycji tzw. exit może przewidywać, że fundusz lub pojedynczy inwestor funduszu obejmuje udziały w spółce będącej grantobiorcą?

Dokumentacja konkursowa nie przewiduje preferowanych form wyjścia z inwestycji, przez co scenariusz tzw. exitu może przewidywać, że pojedynczy inwestor funduszu obejmuje udziały w spółce będącej grantobiorcą.

Należy pamiętać, że proponowane strategie wyjścia powinny być spójne z polityką inwestycyjną funduszu oraz uwzględniać postanowienia dokumentacji konkursowej, w tym wymogi i ograniczenia dotyczące okoliczności istnienia konfliktu interesów. Wszystkie propozycje wyjść inwestycyjnych w Bridge Alfa podlegają indywidualnej analizie.

Celem finansowania projektów B+R przez fundusze Bridge Alfa jest wsparcie ich na wczesnych etapach rozwoju, a następnie zapewnienie kolejnych rund finansowania i zbycie udziałów w grantobiorcy przez fundusz, zazwyczaj na rzecz kolejnych inwestorów umożliwiających dalszy rozwój przedsiębiorstwa. Pakiet udziałów jaki pozostaje w rękach pomysłodawców projektu B+R po kolejnych rundach finansowania wpływa na motywację zespołu do kontynuacji rozwoju innowacyjnego produktu, co ma znaczenie dla przewagi konkurencyjnej grantobiorcy.

W jaki sposób następuje zakończenie współpracy z Grantobiorcą przez Fundusz? Czy NCBR stawia w tym zakresie jakieś wymogi czy po prostu po upływie okresu dofinansowania, Fundusz może sprzedać jednostki uczestnictwa w Grantobiorcy?

Po zakończeniu projektu grantowego , Fundusz może sprzedać prawa udziałowe w Grantobiorcy. Należy pamiętać, że zgodnie z umową o dofinansowanie (dotyczy konkursu 1/1.3.1/2017) NCBR lub podmiotowi wskazanemu przez NCBR (według jego wyłącznego uznania) przysługuje prawo pierwszeństwa nabycia przed innymi podmiotami:

  1. IPR Grantobiorcy na wszystkich Polach Eksploatacji,

  2. wszystkich Praw Udziałowych Funduszu w Grantobiorcy,

  3. Praw Udziałowych przysługujących innym niż Fundusz wspólnikom albo akcjonariuszom ​​​w Grantobiorcy.

  Każda decyzja dezinwestycyjna wymaga uzyskania uprzedniej zgody NCBR, a do jej podjęcia niezbędne są następujące informacje, za dostarczenie których odpowiedzialny jest fundusz:

  • Określenie rodzaju dezinwestycji (częściowa, pełna, inne);
  • Przedłożenie sprawozdania z realizacji projektu B+R (zgodnego z obowiązującym wzorem, dostępnym na stronie NCBR);
  • Analiza zgodności warunków wyjścia z inwestycji z zapisami Umowy Inwestycyjnej;
  • Analiza występowania restrykcji inwestycyjnych (zgodnie z RFF), występowania konfliktu interesów;
  • Planowana transakcja powinna również precyzyjnie określać: typ transakcji, jej wartość, wycenę spółki grantobiorcy, wskazanie Podmiotu/ Podmiotów biorących udział w transakcji, sposób jej rozliczenia, uzasadnienie wyjścia z inwestycji przez Fundusz.

Należy również pamiętać, że zbycie przez Fundusz udziałów w spółce portfelowej nie oznacza wygaśnięcia uprawnień i obowiązków Funduszu względem przekazanego spółce portfelowej dofinansowania z NCBR określonych w umowie o dofinansowanie. Fundusz zachowuje dostęp do informacji o realizacji przez Grantobiorcę wskaźników składających się na wartości docelowe wskaźników rezultatu dla projektu grantowego w ramach Bridge Alfa, w tym wskaźniki zatrudnienia, które są monitorowane przez NCBR w okresie trwałości.

Czy członek Komitetu Inwestycyjnego może pełnić także funkcję w innym Funduszu, np. byćw składzie Kluczowego Personelu?

Zgodnie z dokumentacją konkursową Bridge Alfa  członek Kluczowego Personelu nie może zasiadać w organach (w tym w Komitetach Inwestycyjnych) oraz pełnić funkcji Kluczowego Personelu w innych funduszach.

Czy osoba zasiadająca w Komitecie Inwestycyjnym może również należeć do Zespołu Zarządzającego czy też Kluczowego Personelu tego Funduszu?

Tak, jest to dopuszczalne. Członek Komitetu Inwestycyjnego powinien zachować bezstronność i unikać Konfliktu Interesów podczas podejmowania decyzji w Komitecie Inwestycyjnym.

Czy w zespole ekspertów mogą znajdować się osoby pełniące funkcję zarządu w innych funduszach prywatnych?

Fundusz wyraża zgodę i gwarantuje NCBR, że podejmie niezbędne działania mające na celu niedopuszczenie do wystąpienia Konfliktu Interesów, w tym celu Fundusz przyjmie w drodze Kluczowej Decyzji Politykę Unikania Konfliktu Interesów w Funduszu, która winna być zgodna z umową o dofinansowanie (pojęcie Konflitu Interesów jest zdefiniowane w RFF).

Należy podkreślić, że zgodnie z dokumentacją konkursową Bridge Alfa  członek Kluczowego Personelu nie może zasiadać w organach (w tym w Komitetach Inwestycyjnych) oraz pełnić funkcji Kluczowego Personelu w innych funduszach.

Ponadto, członek Komitetu Inwestycyjnego powinien zachować bezstronność i unikać Konfliktu Interesów podczas podejmowania decyzji w Komitecie Inwestycyjnym.

Dodatkowo dokument „Kluczowy Personel” (element wniosku o dofinansowanie – będącego załącznikiem do umowy o dofinansowanie) powinien zawierać informację o innych aktywnościach zawodowych, które potencjalnie mogą kolidować z zobowiązaniem członka kluczowego personelu do wymaganego zaangażowania czasowego na rzecz realizacji Projektu Grantowego (łączny wymiar zaangażowania - maksymalnie 276 h miesięcznie dla wszystkich aktywności zawodowych osoby, zgodnie z limitami POIR).

Wymagania konkursowe wskazują, iż Kluczowy Personel to osoby zaangażowanew wymiarze 30h/tygodniowo. Czy to wymaganie musi być spełnione przez cały czas trwania projektu? (np. 4 lata?) 

Tak, bowiem wskazane we wniosku o dofinansowanie zaangażowanie czasowe stanowiło kryterium oceny formalnej i merytorycznej wniosków. Potencjalna zmiana zaangażowania stanowiłaby zatem naruszenie zapisów umowy o dofinansowanie.

Czy można inwestować w projekty powiązane kapitałowo lub osobowoz funduszem/zespołem?

Zgodnie z „Regulaminem Funkcjonowania Funduszu Bridge Alfa”, istnieje Restrykcja Inwestycyjna uniemożliwiająca finansowanie danego Projektu B+R, gdy zachodzi Konflikt Interesów rozumiany jako:

  1. okoliczności, znane Funduszowi, członkowi organów statutowych Funduszu, członkom Zespołu Funduszu, pozostałym członkom personelu Funduszu, członkowi Kluczowego Personelu, członkowi Komitetu Inwestycyjnego, Inwestorowi w tym Podmiotowi Powiązanemu z wyżej wymienionymi (zwanymi dalej: „Osobami Obowiązanymi”), które mogą doprowadzić do powstania sprzeczności między interesem Osoby Obowiązanej a interesem Funduszu lub NCBR oraz obowiązkiem Funduszu do działania w sposób rzetelny, bezstronny oraz przejrzysty w celu prawidłowej realizacji Umowy, 
  2. sytuacja, w której Inwestycja lub Wsparcie dla danego Projektu B+R z Budżetu Operacyjnego lub Budżetu Inwestycyjnego realizowane jest przy odrębnym lub niezależnym zaangażowaniu organizacyjnym lub finansowym w Projekt B+R, pośrednio lub bezpośrednio, ze strony Osoby Obowiązanej w sposób inny niż przewidziany Umową lub Decyzją Inwestycyjną („Zaangażowanie”), a Zaangażowanie to może wpłynąć na obiektywizm lub bezstronność w realizacji Projektu Grantowego lub Projektu B+R w sposób zagrażający interesowi Funduszu lub interesowi NCBR. 

 

Każda sytuacja oceniana jest indywidualnie. Nie będą stanowić Konfliktu Interesów sytuacje opisane powyżej, jeżeli nastąpiła wyraźna akceptacja Zaangażowania ze strony Komitetu Inwestycyjnego poprzez Kluczową Decyzję.

Każda sytuacja wymaga indywidualnej oceny pod kątem wypełnienia definicji Konfliktu Interesów oraz pod względem wpływu powiązań na zasadność i celowość finansowania projektu B+R.

Czy podmioty, w które zainwestuje fundusz mogą być ze sobą powiązane osobowo i/lub kapitałowo?

Każda sytuacja powiązań osobowych lub kapitałowych pomiędzy wspieranymi spółkami powinna być zbadana indywidualnie pod względem zachodzenia okoliczności stanowiących Konflikt Interesów, jak również spełniania przez grantobiorcę kryteriów wyboru, tj. m.in. wymogów dotyczących pomocy publicznej, istnienie Polskiego Pierwiastka, a także limitu możliwej do przyznania pomocy publicznej w formie grantu, tj. kwoty niższej niż 200 tys. euro.

Jakie są wymagania co do podmiotów w które inwestujemy? Czy mogą być to średnie lub duże przedsiębiorstwa? Czy można inwestować jedynie w sam pomysł na etapie proof of principle i przekształcić go w firmę na etapie proof of concept?

Zgodnie z dokumentacją konkursową, Wsparcie udzielane Grantobiorcom w ramach Projektu Grantowego, stanowi pomoc publiczną udzielaną w oparciu o rozdział 6 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (Dz.U. z 2015 r. poz. 299, zaktualizowane rozporządzenie Dz. U. z 2020 r. poz. 1456). Tym samym Grantobiorcy, aby uzyskać Wsparcie, muszą spełniać kryterium mikro- lub małego przedsiębiorcy oraz inne kryteria określone w rozdziale 6 przywołanego rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Dodatkowo, zgodnie z „Przewodnikiem po kryteriach wyboru finansowanych operacji” strategia Wnioskodawcy powinna przewidywać inwestycje w projekty B+R wpisujące się w Krajową Inteligentną Specjalizację.

Etap PoP, bez konieczności zakładania Spółki, może być finansowany ze środków pochodzących: od NCBR jedynie w ramach Budżetu Operacyjnego (tylko w ścieżce B) oraz od Inwestorów Prywatnych. W fazie PoC finansowanie Projektu B+R wymaga założenia spółki i Inwestycji poprzedzającej udzielenie Wsparcia ze środków NCBR.

Reprezentuję Spółkę technologiczno-inwestycyjną dysponującą wysokim kapitałem. Czy moja Spółka może wystąpić jako inwestor w dwóch odrębnych projektach Bridge Alfa np. jeden specjalizujący się w zakresie IT a drugi energetyczny, zapewniając wystarczającą ilość środków dla obu projektów?

Tak, spółka może wystąpić jako inwestor w dwóch odrębnych projektach pod warunkiem zapewnienia wystarczającej ilości środków (tj. w jednym i drugim projekcie musi być wskazany wkład, który po zsumowaniu zapewni kwotę wkładów do obu Funduszy) oraz do obu projektów muszą być zapewnione odrębne zespoły merytoryczne oraz wykluczony Konflikt Interesów.

Czy dysponując kapitałem prywatnym mogę wystąpić jako inwestor w funduszu Bridge Alfa (tzw. Fundusz A) oraz dodatkowo reprezentując jako Prezes i udziałowiec Spółkę akcyjnej zaangażować ją jako inwestora w inny/odrębny projekt Bridge Alfa (tzw. Funduszu B)?

Inwestor (jako osoba prywatna) dysponując wkładem prywatnym ma możliwość inwestowania w Funduszu A, natomiast jako udziałowiec Spółki akcyjnej (jako spółka) inwestowania
w Funduszu B. Oczywiście należy pamiętać o zapewnieniu wystarczającej ilości środków dla obu projektów oraz zapewnieniu w obu projektach grantowych odrębnych zespołów merytorycznych, jak również wykluczeniu Konfliktu Interesów.

Czy Personel Kluczowy jest częścią Zespołu Funduszu, a Zespół Funduszu to jednocześnie Zespół Zarządzający? Czy możliwe jest dokonanie zmiany w składzie Kluczowego Personelu lub Zespołu Funduszu?

Kluczowy Personel jest częścią personelu Funduszu, dla której, ze względu na kluczowe kompetencje i znaczenie dla realizacji Projektu Grantowego, określono minimalne wymagane zaangażowanie w prace na rzecz Projektu Grantowego, natomiast Zespół Zarządzający to osoby współpracujące z Funduszem imiennie wskazane we wniosku o dofinansowanie Projektu  Grantowego w formularzu „Zespół Funduszu”, o doświadczeniu zawodowym oraz o kompetencjach wystarczających do pełnienia określonej  roli w Funduszu. Każdorazowa zmiana w zakresie składu Kluczowego Personelu lub Zespołu Funduszu musi przebiegać zgodnie ze wskazaną w Umową o dofinansowanie procedurą (wniosek o zmiany, odpowiedni aneks do umowy). Fundusz, w przypadku konieczności wprowadzenia zmiany zobowiązany jest do złożenia wniosku o zmiany wraz z uzasadnieniem nie później niż 14 dni od zaistnienia przyczyny wprowadzenia zmiany. Zmiany mogą być wprowadzone do Projektu Grantowego jedynie pod warunkiem, że Projekt Grantowy nadal będzie spełniać kryteria wyboru, według których był oceniany, przy czym każdy taki przypadek jest analizowany odrębnie przez Instytucję Pośredniczącą.

Zgodnie z kryterium formalnym wyboru Projektu Grantowego  „(…) jeśli kluczowa osoba w Funduszu BRIdge Alfa wybranym do dofinansowania w ramach danego konkursu, będzie chciała zarządzać tym funduszem, to jest zobligowana pisemnie i skutecznie zrezygnować z zasiadania w organach (w tym Komitetach Inwestycyjnych) i/lub pełnienia funkcji Kluczowego Personelu w innych funduszach.(…)”. Czy rezygnacja obejmuje tylko organy zarządcze i Komitety Inwestycyjne innych funduszy, czy też konieczna będzie również rezygnacja z funkcji zarządczych i nadzorczych w innych podmiotach, które nie prowadzą działalności inwestycyjnej? Czy rezygnacja obejmować będzie wszystkich członków kluczowego personelu, czy też tylko tych członków kluczowego personelu, którzy będą zarządzać funduszem?

Kryterium formalne obejmuje wszystkich członków Kluczowego Personelu. Rezygnacja dotyczy tylko działalności w podmiotach inwestycyjnych, z zastrzeżeniem obowiązku wypełnienia zobowiązania co do zaangażowania czasowego. Pozostała aktywność kluczowej osoby nie może jednak ograniczać zaangażowania tej osoby w ramach Projektu Grantowego, wynikającego z zakresu zgłoszonego w ramach wniosku o dofinansowanie.

Czy spółka akcyjna notowana na rynku New Connect (nie na Giełdzie Papierów Wartościowych, tylko na rynku New Connect) spełniająca kryteria małego lub mikro przedsiębiorstwa spełnia warunki uczestnictwa w programie?

Założeniem Bridge Alfa jest wspieranie innowacyjnych inicjatyw na wczesnych stadiach rozwoju, które nie mogą pozyskać finansowania na rynku. W związku z tym, przedsiębiorstwa notowane na New Connect nie mogą być wspierane w ramach Programu BRIdge Alfa, ponieważ fakt, że przedsiębiorstwa te znajdują się w obrocie na tym rynku świadczy o ich zdolności do przyciągania finansowania prywatnego. Zatem, ani spółka akcyjna notowana na GPW lub New Connect ani przedsiębiorstwo powiązane z taką spółką (w rozumieniu art. 3 ust. 3 Załącznika nr I do rozporządzenia 651/2014) nie może zostać uznane za przedsiębiorstwo kwalifikujące się do otrzymania wsparcia w ramach konkursu, gdyż w przypadku tych przedsiębiorstw nie istnieje niedoskonałość rynku w zakresie ich dostępu do finansowania.

Podkreślić należy, że wiążącą i ostateczną ocenę w zakresie określenia kategorii przedsiębiorstwa w kontekście istniejących powiązań kapitałowych i osobowych może wydać Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub Komisja Europejska. W związku z tym, NCBR z ostrożności proceduralnej w stosowaniu przepisów prawa pomocy publicznej, a w szczególności mając na względzie wytyczne Komisji Europejskiej  (2014/C 19/04) zaleca aby o wsparcie w ramach Programu Bridge Alfa nie ubiegały się  zarówno przedsiębiorstwa powiązane (w rozumieniu art. 3 ust. 3 Załącznika I do rozporządzenia 651/2014) jak również przedsiębiorstwa partnerskie (w rozumieniu art. 3 ust. 2 Załącznika nr I do rozporządzenia 651/201 4) w stosunku do podmiotu notowanego na GPW lub New Connect. W przypadku tych przedsiębiorstw istnieje duże prawdopodobieństwo uznania przez UOKiK lub KE, iż niespełnione zostanie kryterium trudności pozyskania kapitału (pomoc publiczna w ramach działania może zostać udzielona przez Centrum wyłącznie wówczas, gdy usuwa niedoskonałość rynku).

NCBR nie widzi natomiast zagrożenia w sytuacji kiedy inwestorem w Funduszu Alfa są podmioty notowane na GPW lub New Connect, pod warunkiem, że nie są z Funduszem powiązane w rozumieniu art. 3 ust. 3 Załącznika I do rozporządzenia 651/2014 ani nie są dla niej podmiotami partnerskimi w rozumieniu art. 3 ust. 2 Załącznika nr I do rozporządzenia 651/2014.

Zgodnie z definicją znajdującą się w § 28 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z  dnia  19 sierpnia 2020 r. w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (Dz.U. z 2020 r. poz. 1456) przedsiębiorca nie może być notowany na giełdzie w okresie 5 lat od dnia wpisania do właściwego rejestru albo ewidencji, natomiast podczas spotkania informacyjnego wskazano, że ponadto  przedsiębiorca nie może istnieć dłużej niż 5 lat od dnia wpisania do właściwego rejestru albo ewidencji. Proszę o wyjaśnienie tej drugiej przesłanki, gdyż nie wynika ona bezpośrednio z przepisów krajowych.
  • Warunek nienotowania na giełdzie ma charakter bezwzględny, natomiast celem pomocy publicznej udzielanej w ramach Programu jest wspieranie rzeczywiście nowych podmiotów, stąd też nazwa pomocy w wersji anglojęzycznej rozporządzenia 651/2014 - „start-up aid”, gdzie pomoc może być udzielona przedsiębiorstwom istniejącym na rynku nie dłużej niż 5 lat – „Eligible undertakings shall be unlisted small enterprises up to five years following their registration” (art. 22 ust. 2 rozporządzenia 651/2014) . Polska wersja rozporządzenia 651/2014  jest nieprecyzyjnie przetłumaczona, niemniej państwa członkowskie nie mogą wychodzić poza przepisy rozporządzenia 651/2014, jeśli chcą skorzystać ze zwolnienia z notyfikacji.

    Dodatkowo obecnie Rozporządzenie MNiSW z dnia 19 sierpnia 2020 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w Rozdziale 6 § 1 ust. 1 wskazuje, że Pomoc na wspieranie przedsiębiorców rozpoczynających prowadzenie działalności B+R+I jest udzielana małemu przedsiębiorcy w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia 651/2014, który nie jest notowany na giełdzie i prowadzi działalność przez okres nie dłuższy niż 5 lat od dnia wpisania do właściwego rejestru albo ewidencji.

Czy mogę uzyskać dofinansowanie w ramach Bridge Alfa na realizację projektu B+R jeśli wcześniej prowadziłem działalność gospodarczą?

Zgodnie z Rozporządzeniem MNiSW z dnia 19 sierpnia 2020 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju Rozdział 6 § 1 ust 3, Pomoc na wspieranie przedsiębiorców rozpoczynających prowadzenie działalności B+R+I jest udzielana małemu przedsiębiorcy w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia 651/2014, który nie przejął działalności innego przedsiębiorcy. Pomoc udzielana w ramach Programu Bridge Alfa jest skierowana dla rzeczywiście nowych podmiotów, które faktycznie nie istnieją na rynku dłużej niż 5 lat. W związku z tym jeżeli zostanie utworzona nowa spółka możliwe jest uzyskanie dofinansowania.

Znaczenie wskaźników. 

a. Weryfikacja postępu osiągnięcia wskaźników z realizacji projektu następuje wraz z oceną przez NCBR wniosków o płatność.

b. Zgodnie z umową o dofinansowanie (§12 w ścieżce B i §13 w ścieżce A) „Fundusz zobowiązany jest do osiągania wskaźników produktu w okresie realizacji projektu oraz wskaźników rezultatu określonych we wniosku o dofinansowanie w okresie 3 lat od daty zakończenia realizacji projektu. Nieosiągnięcie tych wskaźników może pomniejszyć dofinansowanie proporcjonalnie do stopnia nieosiągnięcia tych wskaźników.”

Zmiany wartości wskaźników mogą być dokonane w przypadku dostosowania projektu grantowego do zmian wywołanych rozporządzeniem Omnibus* i wymagają zmiany umowy o dofinansowanie projektu grantowego, za zgodą NCBR

c. Każda sytuacja podlega indywidualnej analizie pod kątem osiągnięcia zakładanych wskaźników produktu. Weryfikacja następuje wraz z oceną przez NCBR wniosków o płatność.

*Omnibus - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012.

{"register":{"columns":[]}}