W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

GOSPOSTRATEG – VIII konkurs (na projekty zamawiane)

Status Status: Rozstrzygnięty

Strategiczny Program Badań Naukowych i Prac Rozwojowych „Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków” – GOSPOSTRATEG

Celem głównym Programu GOSPOSTRATEG jest wzrost wykorzystania w perspektywie do 2028 r. rezultatów badań społeczno-ekonomicznych w kształtowaniu krajowych i regionalnych polityk rozwojowych. Ósmy konkurs w ramach Programu ma na celu wybór wykonawców tzw. projektu zamawianego i obejmuje jedno zagadnienie badawcze zgłoszone przez Ministerstwo Infrastruktury.

  • Do konkursu mogą przystąpić konsorcja składające się z jednostek naukowych, spółek prawa handlowego, fundacji oraz stowarzyszeń – maksymalna liczba podmiotów w konsorcjum wynosi 5.

  • Dofinansowanie można przeznaczyć na realizację badań podstawowych, badań przemysłowych, prac rozwojowych oraz prac przedwdrożeniowych (obowiązkowych w projekcie).

  • Ósmy konkurs w ramach Programu GOSPOSTRATEG obejmuje jedno zagadnienie badawcze  pn. Opracowanie polskiej bazy scenariuszy drogowych umożliwiających testowanie systemów percepcji dla autonomicznych pojazdów – BAT.

  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

  • Budżet konkursu wynosi 10 000 000 zł.

  • Maksymalna wartość kosztów kwalifikowalnych dla projektu wynosi 10 000 000 zł.

    Poziom dofinansowania na realizację prac w projekcie wynosi do 100% kosztów kwalifikowalnych. Lider konsorcjum i konsorcjanci mogą realizować projekt wyłącznie w ramach działalności niegospodarczej.

    • Data ogłoszenia konkursu: 28 lutego 2022 r.
    • Rozpoczęcie naboru wniosków: 29 marca 2022 r.
    • Zakończenie naboru wniosków: 31 maja 2022 r., do godz. 16:00
    • Wyniki konkursu: Czas od zakończenia naboru wniosków do dnia publikacji list projektów wybranych i niewybranych do dofinansowania to maksymalnie 180 dni.
  • Wnioskodawcy mogą składać wnioski wyłącznie za pośrednictwem systemu informatycznego LSI. Link do systemu będzie aktywny od 29 marca 2022 r.

  • Wnioski złożone w konkursie będą weryfikowane formalnie przez pracowników NCBR w zakresie kryteriów 1-4 oceny wstępnej na podstawie informacji podanych we wniosku o dofinansowanie. Kryterium nr 5 oceny wstępnej weryfikowane będzie przez Komitet Sterujący programu GOSPOSTRATEG.

    Następnie wnioski oceniane będą pod kątem merytorycznym przez panel, w skład którego wchodzą eksperci, w tym co najmniej 1 ekspert wskazany przez Instytucję Zamawiającą oraz co najmniej 1 członek Komitetu Sterującego programu GOSPOSTRATEG. Elementem oceny jest spotkanie panelu ekspertów z wnioskodawcą za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Podczas spotkania wnioskodawca może odnieść się do pytań i ewentualnych wątpliwości członków panelu dotyczących projektu.

    • Projekt może być realizowany przez maksymalnie 36 miesięcy
    • Całość praw majątkowych do wyników projektu przysługuje Uprawnionemu, który jest zobowiązany do zastosowania w praktyce rozwiązania będącego wynikiem realizacji projektu
    • Projekt musi obejmować przynajmniej prace przedwdrożeniowe
    • Wysokość kosztów kwalifikowalnych przeznaczonych na realizację badań podstawowych nie może przekroczyć 15% całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu
    • Limit podwykonawstwa:
    1. 10% kosztów kwalifikowalnych badań podstawowych, badań przemysłowych, prac rozwojowych;
    2. 70% kosztów kwalifikowalnych prac przedwdrożeniowych
  •  

    Termin: 7 kwietnia 2022 r.

    Planowana agenda spotkania:

    10:00 – 10:05 powitanie, informacje o zasadach spotkania, przedstawienie prelegentów

    10:05 – 11:00 informacje ogólne o VIII konkursie GOSPOSTRATEG

    11:00 - 11:30 Najczęściej występujące błędy

    11:30 – 12:00 informacje dotyczące systemu informatycznego LSI

    12:00 – 12:15 przerwa

    12:15 - 12:45 informacje dotyczące oceny wniosków

    12:45 – 13:45 informacje dotyczące kwalifikowalności kosztów

    13:45 – 14:00 przerwa

    14:00 - 15:00 sesja pytań i odpowiedzi (pytania zadane na chat podczas wszystkich prezentacji - odpowiedzi udzielają prelegenci w kolejności zadanych pytań)

     

    Spotkanie nie będzie nagrywane.

    Pytania można zadawać na tzw. chat podczas całego spotkania.

    Zapisy na spotkanie – tylko i wyłącznie mailowo pod adresem: dorota.toczyska@ncbr.gov.pl do dnia 4 kwietnia 2022 r. do godziny 12:00.

    1. Według zał. 3 „baza danych powinna zawierać min. 800 segmentów.” Co dokładnie oznacza segment oraz jak odnosi się ilość segmentów do ilości mapowanych fragmentów?

    Segment jest to fragment infrastruktury (określony w oparciu o pkt. 3),  zmapowany przy pomocy pojazdu określonego w pkt. 5. Ponieważ każdy fragment infrastruktury ma zostać zmapowany 8 razy, segmentów jest minimum 8 razy więcej niż referencyjnych fragmentów infrastruktury.

    1. Czy to, że „każdy fragment infrastruktury musi być zmapowany min. 8 razy” oznacza np. że ciągnik rolniczy lub pieszy przechodzący przez jezdnię w miejscu niedozwolonym, ma występować minimum 8 razy dla każdego przypadku, ale za każdym razem w innych warunkach (np. dzień, noc, zima…)?

    Uprawniony wskazał następujące wymogi dot. mapowania: wskazanie 100 referencyjnych fragmentów infrastruktury i zmapowanie każdego z nich 8 razy (Mapowanie dla każdego fragmentu infrastruktury ma nastąpić w warunkach dziennych oraz nocnych, w 4 różne miesiące w roku, następujące co kwartał, z uwzględnieniem różnic pogodowych dla pór roku, dodatkowo, gdy jest to zasadne przejazdy w czasie wschodu słońca (przejazd na wschód), w czasie zachodu słońca (przejazd na zachód). Każdy fragment infrastruktury musi zostać zmapowany minimum 8 razy, z uwzględnieniem warunków jw.).  Jednocześnie Uprawniony wskazał, że w ramach wszystkich mapowań należy uwzględnić pewne zdarzenia, warunki pogodowe i stan nawierzchni. O ile nie wskazano, ile razy ma pojawić się dane zdarzenie, musi pojawić się minimum 1 raz.

    1. Czy adnotacje mają być wprowadzone tylko na dane z kamer? Czy klasyfikacja ma uwzględniać także dane z lidarów lub radarów?

    Adnotacje mają zostać naniesione także na dane z lidarów i radarów.

    1. Czy 2 lidary krótkiego zasięgu mają mieć pozostałe parametry identyczne jak dla lidaru średniego zasięgu?

    Nie wskazano takiego wymogu.

    1. Czy zasięg horyzontalny lidarów średniego zasięgu także ma wynosić 360 st?

    W odniesieniu do parametrów lidarów, wskazano następujące wymogi: 1 lidar średniego zasięgu, obrotowy, zasięg horyzontalny 360 stopni, zasięg wertykalny min. 30 stopni, dokładność 3 cm lub lepsza, min. 32 wiązki, zasięg min. 200m, min. 2400 rpm (40Hz), rozdzielczość skanowania horyzontalnego 0,25 stopnia lub lepsza,

    2 lidary krótkiego zasięgu, zasięg min. 30m – nie określono dokładniejszych parametrów.

    1. Czy „wyposażenie zapewniające rejestrację przestrzeni w zakresie 360 st.” Dotyczy także radarów?

    Tak.

    1. Jakie dokładnie testy bazy są oczekiwane? Czy to np. testy prawidłowości adnotacji przy wykorzystaniu min. 2 różnych narzędzi? Czy może testy przykładowych ADAS z wykorzystaniem ADAS w celu sprawdzenia poprawności działania przykładowego ADAS?

    Celem testów bazy danych jest sprawdzenie jej poprawności technicznej. Chodzi w nich o zweryfikowanie właściwego działania scenariuszy i możliwości wykorzystania rekordów do weryfikacji opracowanych w przyszłości algorytmów sterujących percepcją i poruszaniem się pojazdu. Baza powinna zostać  sprawdzona pod kątem poprawności swojego działania i funkcjonalności.

    1. Co dokładnie rozumie się pod pojęciem „rekomendacja scenariusza testowego”? W jakiej formie oczekuje się dostarczyć rekomendacje scenariuszy testowych i dla jakich przypadków?  Co oznacza definicja procedur i scenariuszy? Jest informacja „niezbędnych przy wdrażaniu AV…”, jednak brak jest definicji lub rozwinięcia gdzie wymagania są opisane. Czy scenariusz to charakterystyczna infrastruktura drogowa czy konkretna sytuacja na drodze (jeden zestaw danych z czujników w danym miejscu i danej sytuacji drogowej)?

    Uprawniony oczekuje rekomendacji w zakresie określenia pewnych grup segmentów jako właściwych do testowania percepcji danych warunków lub sytuacji na drodze na drodze.

    1. Czy Uprawniony ma szczegółowe wymagania w zakresie pilotaży, kampanii, badań społecznych, spotkań z decydentami - w ramach prac przedwdrożeniowych?

    Nie określono żadnych wymagań w tym zakresie.

    1. Limit znaków w poszczególnych sekcjach we wniosku jest liczony ze spacjami czy bez?

    Generator wniosków przelicza limit znaków razem ze spacjami oraz innymi znakami niewidocznymi gołym okiem np. enter, tabulatory itp.

    1. Czy jako dorobek naukowy jest brany wyłącznie dorobek kierownika projektu, czy też całego zespołu lub ewentualnie jednostki?"

    Zasadniczo ocenia się kadrę projektową zarówno jako całość, jak i każdą osobę z osobna. Przy tym bierze się pod uwagę zarówno kadrę B+R, jak i zarządzającą. A kwestia indywidualnego „dorobku naukowego” rozumiana powinna być w kontekście całości posiadanych kompetencji, czyli nie tylko jako wiedza (poparta np. publikacjami), lecz także umiejętności oraz doświadczenie (np. realizowane wcześniej projekty, zwłaszcza B+R i zwłaszcza w dziedzinie powiązanej z obecnym projektem). 

    1. Kiedy można się spodziewać wyników konkursu?

    Zgodnie z Regulaminem Konkursu, czas od zakończenia naboru wniosków do dnia publikacji list projektów wybranych i niewybranych do dofinansowania to maksymalnie 180 dni. W tym czasie zostaną ogłoszone wyniki.

    1. Czy zakładają Państwo udzielenie wsparcia tylko jednemu konsorcjum, czy też istnieje możliwość wsparcia finansowego kilku projektom?

    W ramach konkursu na projekty zamawiane w ramach jednego zakresu tematycznego wsparcie może uzyskać tylko jeden projekt.

    1. Czy do kategorii W, kosztów bezpośrednich, można wpisać wynagrodzenie specjalisty, organizującego i koordynującego proces badawczo-rozwojowy w projekcie?

    W kategorii W można zaplanować wynagrodzenie kadry B+R realizującej prace badawczo – rozwojowe w projekcie. Wynagrodzenie osób  koordynujących finansowane jest w projekcie z kosztów pośrednich.

    1. Czy aby wydatek był kwalifikowany data dokumentu finansowego stanowiącego o jego poniesieniu (faktura/rachunek) musi być wystawiony z datą realizacji projektu? Czy też może być wystawiona jeszcze w okresie do 60dni po zakończeniu okresu realizacji projektu?

    Tak, za koszt kwalifikowany uznaje się wydatki poniesione w okresie realizacji projektu.

    1. W którym miejscu dokumentacji konkursowej jest zapis, iż Regulamin wynagradzania musi być wprowadzony minimum 6 miesięcy przez złożeniem wniosku?

    Zapisy w przewodniku kwalifikowalności kosztów wskazują, że obowiązującym dokumentem jest regulamin obowiązujący na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie, stanowiący podstawę planowania budżetu projektu.

    1. W jaki sposób wskazać kwalifikowalność VAT, jeśli jest możliwość częściowego odliczenia podatku (jako kosztów zakwalifikowanych jako strukturalne)

    Wybierają Państwo odpowiedź pierwszą- „nie ma prawnej możliwości odliczenia lub ubiegania się o zwrot poniesionego ostatecznie kosztu podatku VAT i w związku z tym wnioskuje o refundację części poniesionego w ramach projektu podatku VAT. Jednocześnie zobowiązuje się do zwrotu zrefundowanej w ramach projektu części poniesionego podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie lub odliczenie tego podatku” zgodni z przypisem – „Opcja powinna zostać zaznaczona również w przypadku odliczania podatku VAT prewspółczynnikiem.”

    1. Czy możliwa jest zmiana formy zatrudnienia np. z umowy o pracę na umowę cywilno-prawną lb w drugą stronę? I czy wymagana jest zgoda w tym zakresie ?

    Tak istnieje taka możliwość, o zmianie należy poinformować Centrum w ramach wniosku o zmiany.

    1. Czy zarzadzanie projektem (wynagrodzenia) mogą być opłacane z kosztów pośrednich?

     Tak

    1. Czy możliwe jest zaplanowanie wykonywania zadań administracyjnych przez zespół merytoryczny, płatny z kosztów pośrednich projektu? Z kosztów bezpośrednich finansowane byłyby tylko merytoryczne działania członków zespołu.

    Tak, istnieje taka możliwość. Oba obszary  należy wskazać w zakresie obowiązków pracownika wraz z ustaleniem proporcji wyliczenia wynagrodzenia.

    1. Czy zakup urządzenia wielofunkcyjnego (xero+drukarka+skaner) może być wykazany jako planowana aparatura naukowo-badawcza?

    Nie, jest to koszt kategorii O.

    1. Czy dobrze zrozumiałam, że nie ma obowiązku opisywania dokumentów księgowych? (faktur/list płac/ rachunków itp.)

    Nie, każdy dokument księgowy należy opisać zgodnie z zapisami umowy jak i przewodnika kwalifikowalności kosztów, za wyjątkiem wydatków rozliczanych ryczałtem, czyli kosztów kat O. 

    1. Czy zagraniczny podmiot gospodarczy z oddziałem w Polsce może dołączyć do konsorcjum bez udziału w budżecie, a w zamian za możliwość promocji?

    Każdy z członków konsorcjum musi realizować przynajmniej jedno zadanie w projekcie, co wiąże się z ponoszeniem kosztów w ramach tego zadania. Nie ma możliwości uczestnictwa w projekcie bez udziału w budżecie.

    Wniosek rozdział "2.Kadra naukowo-badawcza zaangażowana w projekt", "Kierownik B+R", czy budżet projektu można podać w EUR jeśli projekt był finansowany ze środków UE? Jeśli nie to po jakim kursie przeliczyć?

    Wartość budżetu projektów, w realizacji których brała udział osoba wskazana do pełnienia roli kierownika B+R należy podać w złotówkach. W przypadku, jeśli budżet projektu określony został w Euro, należy przeliczyć tę wartość na złotówki po średnim kursie obowiązującym w dniu zakończenia przedmiotowego projektu.

    1. Ile wynosi trwałość projektu? Utrzymanie subskrypcji na usługi informatyczne okres dłuższy niż 12-24 miesiące może nie być takie proste. Trzeba byłoby podpisać umowę na świadczenie usług na okres min. 6 lat.

    Trwałość projektu wynosi 5 lat od dnia zakończenia jego realizacji (w terminie 30 dni po upływie 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu Uprawniony przedstawia raport ex-psot).

    1. Czy możliwe jest zawarcie współpracy w trakcie projektu z podmiotem komercyjnym, który np. w zamian za promocję i bycie współautorem bazy pomoże nam adnotować dane?

    Współpraca z podmiotem, który będzie brał udział w realizacji zadań projektowych możliwa jest w formie podwykonawstwa. Powierzając wykonanie prac podwykonawcom należy pamiętać o limitach wartości prac realizowanych na zasadzie podwykonawstwa, zawartych w Regulaminie konkursu.

    1. Projekt jest planowany jako niekomercyjny, jednakże czy po zakończeniu projektu możliwa będzie sprzedaż oprogramowania które zostanie wytworzone, aby zrealizować projekt? Np. narzędzia do adnotacji danych?

    Prawa majątkowe do przedmiotów prawa własności przemysłowej (w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej), przedmiotów prawa autorskiego (w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych), oraz innych rezultatów realizacji Projektu nie podlegających takiej ochronie (dalej również łącznie jako „PWI”), przysługują Uprawnionemu. W związku z powyższym sprzedaż oprogramowania wytworzonego w ramach projektu przez członków konsorcjum nie jest możliwa.

    1. Bazy do ministerstwa będzie miał też do niej prawa autorskie do jej używania, czy tez wszelkie prawa musza zostać przekazane Ministerstwu? Np. po zakończeniu projektu GOSPOSTRATEG chcielibyśmy dodawać w ramach kolejnych projektów innego rodzaju adnotacje, które następnie chcielibyśmy udostępniać na zasadach komercyjnych. Czy będziemy mieli do tego prawo?

    Całość praw majątkowych do wyników projektu przysługuje Uprawnionemu (Ministerstwu), który jest zobowiązany do zastosowania w praktyce rozwiązania będącego wynikiem realizacji projektu. Na mocy Umowy, w ramach otrzymanego dofinansowania Lider konsorcjum oraz konsorcjanci, przenoszą na Uprawnionego autorskie prawa majątkowe do wyników Projektu.

    1. Czy w części dokumentacji specyfikującą wymagania techniczne dla samochodu wykorzystywanego do logowania danych nie ma błędu w części dotyczącej czujnika GPS i częstotliwości jego pracy 1000 Hz (1kHz)?

    Poprawny wymóg minimalnej częstotliwości odświeżania czujnika GPS powinien wynosić 100 Hz (sto Hz).

    1. Skoro za trwałość odpowiada zamawiający, to kto jest odpowiedzialny za spełnienie i udokumentowanie wskaźników oddziaływania?

    Za spełnienie i udokumentowanie wskaźników oddziaływania odpowiedzialna jest Instytucja Zamawiająca (Uprawniony).

    1. Czy w razie problemów ze spełnieniem specyfikacji sensorów możliwe będzie renegocjowanie listy wymaganych sensorów? Np. gdy dany typ sensorów nie będzie dostępny na rynku.

    Beneficjent musiałby zawnioskować o przedmiotową zmianę już na etapie realizacji projektu. Wniosek o wprowadzenie zmian w projekcie musi uzyskać akceptację NCBR.

    1. Wracając do wskaźników, jeżeli zamawiający jest za nie odpowiedzialny to na jakiej podstawie mamy je określić we wniosku?

    Wnioskodawca określa we wniosku przewidywane wartości wskaźników biorąc pod uwagę w szczególności zapisy zawarte w Zakresie tematycznym konkursu ,stanowiącym załącznik nr 3 do Regulaminu konkursu oraz zapisy programu GOSPOSTRATEG. Zaproponowane wartości wskaźników będą weryfikowane w ramach prowadzonej oceny merytorycznej, w której biorą udział również przedstawiciele Zamawiającego. W razie potrzeby Wnioskodawca zostanie poproszony o ich skorygowanie przez panel ekspertów oceniających wniosek.

    1. Mam jeszcze ostatnie pytanie, czyli zakupiony sprzęt też przejdzie do ministerstwa ? 

    Zakupione wartości niematerialne i prawne (WNiP) oraz aparatura i inne urządzenia służące celom badawczym w projekcie nie są przekazywane Zamawiającemu.

Dokumenty

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
28.02.2022 13:39 Szymon Iwańczuk
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Szymon Iwańczuk
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
GOSPOSTRATEG – VIII konkurs (na projekty zamawiane) 15.0 26.04.2023 11:11 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – VIII konkurs (na projekty zamawiane) 14.0 08.09.2022 14:16 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – VIII konkurs (na projekty zamawiane) 13.0 08.09.2022 14:12 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – VIII konkurs (na projekty zamawiane) 12.0 08.07.2022 16:19 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – VIII konkurs (na projekty zamawiane) 11.0 07.06.2022 10:13 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – VIII konkurs (na projekty zamawiane) 10.0 31.05.2022 16:00 Paweł Kęska
GOSPOSTRATEG – VIII konkurs (na projekty zamawiane) 9.0 25.04.2022 11:34 Paweł Kęska
GOSPOSTRATEG – VIII konkurs (na projekty zamawiane) 8.0 22.04.2022 15:39 Paweł Kęska
GOSPOSTRATEG – VIII konkurs (na projekty zamawiane) 7.0 22.04.2022 14:54 Paweł Kęska
GOSPOSTRATEG – VIII konkurs (na projekty zamawiane) 6.0 29.03.2022 00:00 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – VIII konkurs (na projekty zamawiane) 5.0 11.03.2022 15:04 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – VIII konkurs (na projekty zamawiane) 4.0 07.03.2022 11:50 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – VIII konkurs (na projekty zamawiane) 3.0 07.03.2022 11:25 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – VIII konkurs (na projekty zamawiane) 2.0 04.03.2022 14:28 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – VIII konkurs (na projekty zamawiane) 1.0 28.02.2022 13:39 Szymon Iwańczuk

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}