Konferencja na temat projektu „Uczelnie Przyszłości”
13.10.2025
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wraz z Uniwersytetem Śląskim zapraszają wszystkich zainteresowanych na Konferencję Upowszechniającą Projekt „Uczelnie Przyszłości”. Wydarzenie odbędzie się 24 października br., w ramach Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia w Katowicach (ICEQ 2025).
Zaproszenie na konferencję przyjęli i zainaugurują ją: wicemarszałek Sejmu Włodzimierz Czarzasty, minister nauki i szkolnictwa wyższego dr inż. Marcin Kulasek oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Monika Sikora.
– Cieszę się, że będziemy mogli się spotkać w gościnnym Uniwersytecie Śląskim, który aktywnie angażuje się w projekt „Uczelnie Przyszłości”. Celem modelu przyjętego w naszym projekcie jest wzmocnienie skuteczności systemu kształcenia na poziomie wyższym pod kątem nabywania przez studentki i studentów konkretnych kompetencji oraz powiązanie kształcenia z rynkiem pracy. Projekt stawia m.in. na zaangażowanie mentorów spoza uczelni oraz stworzenie Biznesowych Zespołów Innowacyjnego Kształcenia. Jestem przekonany, że konferencja będzie okazją do wartościowej rozmowy i podzielenia się doświadczeniami. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych tym tematem – mówi prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Projekt „Uczelnie Przyszłości” jest finansowany ze środków Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego w ramach V osi priorytetowej Innowacje Społeczne. Realizuje go Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w partnerstwie z konsorcjum 12 uczelni:
- Politechnika Poznańska
- Politechnika Gdańska
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- Politechnika Śląska
- Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
- Uniwersytet Śląski
- Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
- Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
- Politechnika Łódzka
- Politechnika Warszawska
- Uniwersytet Warszawski
- Warszawski Uniwersytet Medyczny
W projekcie „Uczelnie Przyszłości”, rozpoczętym w IV kwartale 2024 roku, grupa uczelni z całej Polski wdraża MES, czyli Model Edukacji Spersonalizowanej. Stawia on osobę studiującą w centrum procesu edukacyjnego i daje możliwość dostosowania ścieżki kształcenia do jej potrzeb. Studentki i studenci nie tylko osiągną efekty uczenia się przewidziane dla swojego kierunku studiów, ale także poprowadzą swój Indywidualny Projekt Innowacyjny. Ma on za zadanie rozwiązać konkretny problem zdefiniowany przez samego uczestnika, który weźmie udział w spotkaniach z mentorem biznesowym i naukowym, a także krótkich kursach, w wielu przypadkach zakończonych np. uzyskaniem mikropoświadczeń nabytych umiejętności i kompetencji.
– O tym, dlaczego uważamy, że takie kształcenie jest przyszłością, a także jakie wyzwania stają przed uczelniami, które chcą je realizować, opowiedzą podczas konferencji Koordynatorzy Modelu Edukacji Spersonalizowanej z partnerskich uczelni podczas panelu „MES na uczelniach różnego typu” – zapowiada Martyna Kozłowska-Żukowska z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, kierownik projektu „Uczelnie Przyszłości”.
Dużym wyzwaniem dla uczelni jest zjawisko drop-outu, czyli rezygnacji ze studiów przed uzyskaniem dyplomu, a najczęściej już na pierwszym roku. W perspektywie nadchodzących zmian demograficznych to zagadnienie może się stać jeszcze bardziej problematyczne. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju już aktywnie się z nim mierzy, chociażby poprzez realizację konkursu „Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop-outu”. Jest on realizowany ze środków Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego, a łączna kwota dofinansowania przyznanego na projekty 69 uczelni to ponad 288 mln zł. Działania te, aby były skuteczne, muszą być prowadzone w sposób systemowy.
– Mamy ambicję, żeby MES był modelem kształcenia, który przeciwdziała tym procesom, zapewniając uczelniom przejście od kształcenia masowego do indywidualnego podejścia. Zależy nam na tworzeniu ścieżek rozwoju atrakcyjnych z perspektywy rynku pracy – zaznacza Martyna Kozłowska-Żukowska.
Dlaczego tego rodzaju wsparcie jest ważne dla młodych ludzi i co dał im do tej pory udział w Modelu Edukacji Spersonalizowanej? Osoby studiujące w tym trybie podzielą się swoimi doświadczeniami w panelu „MES z perspektywy studenta”. W drugiej części konferencji studentki i studenci zaprezentują także pomysły, które będą realizować w swoich Indywidualnych Projektach Innowacyjnych, wokół których budowana jest ich ścieżka kształcenia.
Celem Konferencji Upowszechniającej jest także promocja rozwiązania, które w projekcie „Uczelnie Przyszłości” już zaczyna być testowane. Jeśli chcesz się przekonać, jak będzie funkcjonował system „Buddy”, w którym każda uczelnia będąca partnerem w projekcie weźmie pod opiekę inną uczelnię zainteresowaną wdrożeniem rozwiązań MES, aby wesprzeć ją w zastosowaniu modelu u siebie, koniecznie przybądź na konferencję do Katowic!
Agenda Konferencji Upowszechniającej Projekt „Uczelnie Przyszłości”
24 października 2025 r.
11:00 - 13:30 Aula im. A. Pawlikowskiego, Uniwersytecka 4, Katowice (Budynek Wydziału Humanistycznego)
11:00 - 11:30 Inauguracja konferencji – oficjalne wystąpienia zaproszonych gości
11:30 - 12.15 MES na uczelniach różnego typu
12:15 - 13:00 MES z perspektywy studenta
13:00 - 13:30 System Buddy – czyli jak uczelnie niebędące Partnerami projektu mogą wdrożyć MES
13:30 - 18:00 Café Operacyjna, Bankowa 5, Katowice (spinPLACE)
13:30 - 14:30 Lunch – Café Operacyjna
14:30 - 18:00 IPI, czyli Indywidualne Projekty Innowacyjne w MES – prezentacje studentów Uczelni Przyszłości
Udział w Konferencji Upowszechniającej Projekt „Uczelnie Przyszłości” jest bezpłatny.
Masz pytanie? Napisz do nas: uczelnie.przyszlosci@ncbr.gov.pl