W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowe narzędzia obserwacji do zdalnego monitoringu środowiska morskiego oraz ich zastosowanie w badaniach wypływu wód podziemnych (SGD) i dna morskiego

Koncepcja projektu SEAMOUNT powstała w odpowiedzi na problem postępującej eutrofizacji wód Morza Bałtyckiego

Testy morskie

kwadrat z odchodzącymi mackami  Tytuł projektu

Nowe narzędzia obserwacji do zdalnego monitoringu środowiska morskiego oraz ich zastosowanie w badaniach wypływu wód podziemnych (SGD) i dna morskiego 

zarys górnej sylwetki człowieka  Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów

Noa Sp. z o.o.

ikona teczki  Nazwa programu

Programy międzynarodowe

ikona gazety  Konkurs

BONUS call 2015: Blue Baltic

ikona dwóch kupek monet  Wartość projektu

3 112 475,28 zł

ikona ręki, a nad nią dwa kółka  Wartość dofinansowania

Dofinansowanie z budżetu Centrum - 1 039 606,84 zł

Dofinansowanie z budżetu KE - 1 039 606,84 zł

Wkład własny - 1 033 261,60 zł

ikona zegara  Okres realizacji projektu

od 01.04.2017 r. do 31.12.2020 r.

Zobacz efekt naszej pracy

Video z rejsów testowych w konfiguracji zdalnie sterowanej (ROV)

Video z misji morskich w konfiguracji autonomicznej (AUV)

Testy morskie
Testy morskie

 

Testy stabilności kursowej na Zatoce Gdańskiej – głębokość 20 metrów
Testy stabilności kursowej na Zatoce Gdańskiej – głębokość 20 metrów

 

Pojazd NOA w trybie autonomicznym AUV podczas wykonywania manewru kołowania – widok z kamery robota asystującego
Pojazd NOA w trybie autonomicznym AUV podczas wykonywania manewru kołowania – widok z kamery robota asystującego 

 

Obiekt na gł. 21 m. Mina wz. 08/39 w trakcie badania przez pojazd NOA. Stan aktualny obiektu
Obiekt na gł. 21 m.  Mina wz. 08/39 w trakcie badania przez pojazd NOA. 
Stan aktualny obiektu

 

Obiekt na gł. 21 m. Mina wz. 08/39 w trakcie badania przez pojazd NOA. Stan aktualny obiektu. Obraz z robota asystującego
Obiekt na gł. 21 m.  Mina wz. 08/39 w trakcie badania przez pojazd NOA. 
Stan aktualny obiektu. Obraz z robota asystującego 

 

Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?

Zakres projektu wpisuje się w cel tematyczny 5.2 Agendy Badawczej programu BONUS – Rozwój i weryfikacja nowoczesnych, zdalnych technik prowadzenia badań w obszarze Morza Bałtyckiego. Koncepcja projektu SEAMOUNT powstała w odpowiedzi na problem postępującej eutrofizacji wód Morza Bałtyckiego. Według międzynarodowej Komisji Ochrony Środowiska Morskiego Bałtyku (HELCOM) Morze Bałtyckie posiada status zbiornika „eutroficznego”, co oznacza obfitą zawartość substancji odżywczych w wodzie powodującą negatywne zmiany fizyczne, chemiczne i biologiczne oraz zaburzenie równowagi ekologicznej ekosystemu. Dotychczas prowadzone badania koncentrowały się na zanieczyszczeniach pochodzących z dopływów rzek i powietrza, uważanych za przyczynę dziesięciokrotnego powiększenia niedotlenionych obszarów wód na przestrzeni 115 lat. Projekt SEAMOUNT skupia się natomiast na badaniu wpływu na ekosystem wodny przenikania do mórz wód gruntowych (ang. Submarine Groundwater Discharge – SGD).

Głównym celem projektu było opracowanie i eksperymentalna weryfikacja nowoczesnego rozwiązania umożliwiającego zdalne badanie in situ ekosystemu Morza Bałtyckiego. Zaplanowane w projekcie prace zostały zrealizowane we współpracy w ramach konsorcjum złożonego z 7 podmiotów pochodzących z 4 krajów Regionu Morza Bałtyckiego.
 Stworzona w ramach projektu przez zespół NOA technologia charakteryzuje się następującymi cechami/unikalnymi parametrami:

  • Odporność na zaplątywanie się w roślinność i inne przeszkody z jakimi może spotkać się w warunkach samodzielnej pracy, np. liny, sieci, żyłki.
  • Bardzo cicha praca – brak oddziaływania na zwierzęta wodne.
  • Solidny, opatentowany napęd bioniczny NOADRIVE zapewnia wysoką sprawność, moc i zwrotność i długie czasy pomiędzy ładowniami baterii.
  • Duża ładowność (do 100kg), pozwala na instalację większej liczby czujników, dodatkowej energii i urządzeń. 
  • Wysoka manewrowość z ciężkimi ładunkami = możliwość instalacji wielu różnych czujników podczas pojedynczej misji. 
  • Dzięki dużemu ciągowi statycznemu systemu NOADRIVE bezwładność pojazdu jest zredukowana do minimum. Nawet z zainstalowanym maksymalnym ładunkiem do 100kg pojazd zatrzymuje się z prędkości marszowej do zera w mniej niż 1 metr dzięki czemu ogólne bezpieczeństwo misji jest znacznie zwiększone.
  • Wektorowy system balastowy zapewnia zdolność długiego pozostawania na dnie oraz szybowania na duże odległości nawet z ciężkim ładunkiem

Kto korzysta/skorzysta z wyników projektu?

Zespół NOA Marine implementuje usługę wykorzystującą roje bezzałogowych pojazdów podwodnych, które pozostawiane na danym obszarze, bez udziału człowieka, będą samodzielnie realizować zadania związane z jego eksploracją lub dozorem. NOA Marine umożliwi swoim Partnerom (takim jak np. firmy serwisowe) szybsze gromadzenie danych dla ich klientów, przy jednoczesnym zrównoważonym wykorzystaniu i ochronie zasobów naszej planety wspierając rozwój Niebieskiej Gospodarki w obszarach morskiej energii wiatrowej / ropy i gazu / morskiej i  oceanicznej akwakultury / prac naukowych / górnictwa morskiego i oceanicznego.
Zebrane w projekcie dane zostały udostępnione środowisku naukowemu i instytucjom publicznym zaangażowanym w tworzenie regulacji w zakresie gospodarki morskiej.
Aplikacje rynkowe bezzałogowej usługi gromadzenia danych obejmują: 

  • Stały monitoring infrastruktury podwodnej 
  • Inwestycje podmorskie i inspekcja platform morskich (rurociągi XMT, przewody przyłączeniowe, płaszcz i infrastruktura)
  • Wykrywanie wycieków i monitoring emisji gazów cieplarnianych z wycofanych z eksploatacji odwiertów. 
  • Kontrole stanu instalacji i kontrola rekultywacji terenu dla sektora naftowo-gazowego
  • Przeszukanie sonarowe na całym obszarze inwestycji
  • Szczegółowa batymetria na całym terenie inwestycyjnym
  • Wstępne sejsmiczne profilowanie dna na całym obszarze inwestycji
  • Monitorowanie integralności struktur np. rurociągów (skanowanie laserowe, akustyka, wideo)
  • Inspekcja tras kablowych, masztów i zakotwień
  • wstępne poszukiwanie obiektów o sygnaturze magnetycznej UXO (niewybuchy) na trasach prowadzenia kabli i w miejscu wystawiania masztów czy zakotwień
  • Natychmiastowy nadzór (na żądanie) wyznaczonej lokalizacji / struktury
  • Pomiary prądów przydennych na dużych obszarach w krótkim i długim okresie czasu
  • Pobieranie próbek wody i ciał stałych na wyznaczonych stacjach
{"register":{"columns":[]}}