W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Polski Cyfrowy Operator Logistyczny - podpisanie umowy między GPW a NCBR

04.11.2021

W trakcie targów TransLogistica Poland podpisana została umowa pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju i Giełdą Papierów Wartościowych na realizację „Polskiego Cyfrowego Operatora Logistycznego – PCOL”. Wartość dofinansowania z NCBR to blisko 5,5 mln zł. Projekt ma usprawnić i ułatwić procesy funkcjonowania branży TSL oraz zwiększyć bezpieczeństwo polskiego rynku transportowego.

Podpisanie umowy pomiędzy NCBR i GPW na realizację Polskiego Cyfrowego Operatora Logistycznego

Polski Cyfrowy Operator Logistyczny to projekt, który tworzy nową wartość dzięki wykorzystaniu efektu synergii. 17 podmiotów, w oparciu o innowacyjną technologię dostarczoną przez wiarygodnego, niezależnego partnera, jakim jest Giełda Papierów Wartościowych, wypracuje szereg korzyści. Dodatkowo, państwo zyska na uszczelnieniu systemu podatkowego, a silna, polska branża otrzyma dodatkowe narzędzie ochrony przed nieuczciwą konkurencją. Najlepsze pomysły zawsze powstają na styku różnych potrzeb, tam gdzie jest przestrzeń do rozmowy o nich i współpracy. Taką płaszczyznę tworzy program  „SYNERGIA”. Gratuluję dobrego projektu, życzę owocnej realizacji oraz kolejnych innowacyjnych pomysłów wzmacniających współpracę w ramach polskiej gospodarki – powiedział dr inż. Wojciech Kamieniecki, dyrektor NCBR.

Celem platformy PCOL jest automatyzacja i cyfryzacja procesów  branży Transport-Logistyka-Spedycja (TLS) oraz zapewnienie bezpieczeństwa obiegu dokumentów transportowych. Uruchomienie projektu to odpowiedź na zapotrzebowanie branży o kluczowym znaczeniu dla polskiej gospodarki. Polski rynek Transportu Spedycji i Logistyki jest szacowany rocznie na około 140 mld złotych. 

GPW ma 30 letnie doświadczenie w tworzeniu, ale też rozwoju platform obrotu, dysponuje środkami oraz technologią umożliwiającą bezpieczną realizację transakcji i rozliczeń, obsługę dużych zbiorów danych w czasie rzeczywistym oraz zapewnia najwyższy poziom ich zabezpieczenia. W ramach PCOL będziemy mieć dostęp do transportu kołowego, kolejowego i lotniczego. Projekt docelowo ma być dedykowany dla całego rynku TSL. Biorąc pod uwagę wielkość rynku oraz wrażliwość przetwarzanych danych - jest to też projekt ważny dla gospodarki oraz z punktu widzenia bezpieczeństwa transportowego Polski  – podkreślił Marek Dietl -  Prezes GPW i współautor koncepcji PCOL.

Opracowana w ramach projektu nowatorska platforma PCOL bazować będzie na metodach uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji, analityki Big Data, teorii grafów, uczenia głębokiego oraz telemetrii, które pozwolą na szybsze, niż ma to miejsce w przypadku wyszukiwania manualnego, przedstawienie matchingowej listy możliwych, najbardziej optymalnych tras, zgodnie z wymaganiami zleceniodawcy. Platforma PCOL umożliwi obsługę zleceń spotowych oraz optymalizację frachtu poprzez synchronizację zleceń – powiedział Marek Harasny – koordynator i współautor koncepcji PCOL.

Grupami docelowymi dla PCOL są  przedsiębiorstwa publiczne i prywatne zlecające transport, a także przedsiębiorstwa transportowe/przewoźnicy z rynku europejskiego. Ponadto w ramach platformy będzie prowadzona współpraca z takimi partnerami, jak banki czy firmy ubezpieczeniowe. Pozwoli to na zaoferowanie dodatkowych usług, jak szybki faktoring czy preferencyjne warunki ubezpieczeniowe.

PCOL to bardzo innowacyjny pomysł. Wyróżniać go mają takie rzeczy jak: automatyczna i cyfrowa optymalizacja parametrów czasu oraz kosztów usług transportowych, dzięki zastosowaniu modułu automatycznego doboru zleceń transportowych. Optymalizacja doboru ładunków transportowych w celu minimalizacji ilości i długości tras, minimalizacji kosztów transportowych oraz pustych przebiegów. Zapewnienie elektronicznego obiegu dokumentacji transportowej. Eliminacja obiegu papierowego. Zapewnienie e-usług w procesach pomocniczych w modelu one-stop-shop. Pobieranie danych wejściowych do optymalizacji zleceń i ładunków z wielu zewnętrznych źródeł danych – powiedział Marcin Wolak – projekt manager PCOL.

Dla takich dużych podmiotów jak nasza grupa, optymalizacja łańcucha transportowego to możliwość potencjalnie sporych oszczędności oraz dodatkowe zabezpieczenie  łańcucha logistyki i transportu – powiedział Paweł Gruza - Wiceprezes KGHM i współautor koncepcji PCOL.

Polski Cyfrowy Operator Logistyczny, dzięki przejmowaniu obsługi kolejnych segmentów transportu rynku, może w perspektywie 5 lat zdobyć pozycję jednego z dominujących podmiotów wśród operatorów logistycznych. Wszystko dzięki wykorzystaniu know-how i zasobów krajowych.

Dalszy proces cyfryzacji pozwoli także na zbieranie danych dotyczących korytarzy transportowych, obsługę polskich terminali przeładunkowych, a wdrożenie elektronicznego krajowego i międzynarodowego listu przewozowego pozwoli ograniczyć działalność w szarej strefie. Dodatkowo nowe usługi pozwolą na uszczelnienie systemu VAT poprzez ułatwienie kontroli transportu. PCOL da również możliwość wdrożenia monitoringu przewozu odpadów w Polsce.

Projekt jest efektem prac zespołu „Synergia” działającego przy Ministerstwie Aktywów Państwowych - Polski Cyfrowy Operator Logistyczny to pierwsze wdrożenie, które jest efektem działalności w ramach Programu Synergia. To też dowód, że państwo jest w stanie bardzo efektywnie wspierać sensowne i prorynkowe projekty i to poza bieżącą polityką. Wspieramy PCOL przy kontaktach na poziomie administracji, bo poza biznesową działalnością GPW ma on bardzo ważne funkcje dla Państwa. Projekt może realnie pomóc uszczelnić system podatkowy oraz pomóc identyfikować wwożone do Polski transporty odpadów, a także może pomóc w implementacji rozporządzenia unijnego nakazującego cyfryzację dokumentów w logistyce. Celem PCOL-a jest też ochrona polskiej gospodarki poprzez zapobiegnięcie odpływu wielomiliardowego kapitału w postaci marż oraz wrażliwych informacji o transportach poza granice kraju - na rzecz zagranicznych podmiotów – powiedział Łukasz Turkowski -  koordynator Programu Synergia Ministerstwa Aktywów Państwowych.


Spółki, które w ramach prac zespołu Synergia wyraziły zainteresowanie podjęciem współpracy w ramach PCOL  to: Jastrzębska Spółka Węglowa S.A., Grupa Lotos S.A., Gas Trading S.A., Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., Grupa Azoty S.A., PKP S.A., Totalizator Sportowy, Enea S.A., Polski Holding Nieruchomości S.A., Exalo Drilling S.A., Polski Holding Hotelowy S.A., Bank Polska Kasa Opieki S.A., Poczta Polska S.A., Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski S.A., Powszechny Zakład Ubezpieczeń S.A., KGHM Polska Miedź S.A., Polska Grupa Lotnicza S.A. oraz Trans.eu Group S.A.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}