Rozwijamy kadry, budujemy jakość. Fundusze Europejskie na doskonałość dydaktyczną uczelni
12.12.2025
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju rozstrzygnęło konkurs „Doskonałość dydaktyczna”. Aż 71 polskich uczelni otrzyma dofinansowanie na podnoszenie kompetencji i kwalifikacji kadry prowadzącej zajęcia ze studentami oraz doktorantów, a także na zarządzanie tym procesem. Blisko 130 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) to już kolejna transza środków przeznaczonych na rozwój umiejętności oraz jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym.
Słowo „doskonałość” w kontekście uczelnianej dydaktyki objętej wsparciem w konkursie NCBR ma jasno określone znaczenie. Oznacza nie tylko rozwój kompetencji i kwalifikacji kadry akademickiej, ale także tworzenie i usprawnianie struktur oraz procesów, które ten rozwój wspierają, co przekłada się na coraz lepszą jakość nauczania. Program zakłada wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni, a podjęte działania zaowocują poprawą jakości zajęć oraz dostosowaniem metod kształcenia do oczekiwań studentów, wymogów gospodarki i rynku pracy.
Reprezentanci trzech uczelni, których projekty zostały wysoko ocenione przez ekspertów, podczas konferencji prasowej w siedzibie NCBR przedstawili szczegóły swoich pomysłów i ich oczekiwane efekty. Rozmowa na ten temat poprzedziła uroczystość podpisania umów o dofinansowanie projektów. Podpisy złożyli przedstawiciele uczelni: prof. dr hab. inż. Marek Adamski, rektor Politechniki Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich, prof. dr hab. inż. Paweł Droździel, prorektor ds. studenckich Politechniki Lubelskiej, dr hab. Marcin Staniewski, prof. Uniwersytetu VIZJA, prorektor ds. nauki Uniwersytetu VIZJA oraz prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, które jest agencją wykonawczą Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
– Doskonałość naukowa i doskonałość dydaktyczna to dwie strony tego samego medalu. Prowadzenia badań i wdrażania ich wyników nie da się oddzielić od jakościowego kształcenia, zwłaszcza w obecnej sytuacji demograficznej i w obliczu rosnącej konkurencji ze strony zagranicznych ośrodków – mówi dr Karolina Zioło-Pużuk, wiceministra nauki i szkolnictwa wyższego.
– Cieszę się, że projekty uczelni wyłonione w konkursie NCBR wpisują się w kierunki wskazane w projekcie Strategii Rozwoju Szkolnictwa Wyższego 2025-2035 oraz w zagadnienia polityki naukowej państwa, szczególnie w obszar „Doskonałość dydaktyczna”. Stawiamy w nim na nowoczesny system jakości kształcenia. Nowoczesny, czyli z programami doskonalenia dydaktyki, które będą rozwijane i monitorowane przez centra dydaktyczne działające na uczelniach, z profesjonalną kadrą przygotowaną do przekazywania kompetencji przyszłości, stosującą w codziennej praktyce innowacyjne metody nauczania, gotową występować w roli mentorów młodego pokolenia. Nieodzowne elementy to również wykorzystanie technologii cyfrowych, umiędzynarodowienie oraz łączenie dydaktyki z badaniami i partnerską współpracą z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Wszystko to musi współgrać z efektami uczenia się. To esencja tego, co należy zrobić – dodaje.
Bezcenna sztuka nauczania
Konkurs „Doskonałość dydaktyczna” to jeden z elementów, które mają duży wpływ na jakość procesu kształcenia, stawianą na piedestale wartości w programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego. Wpisuje się również w misję i strategię Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Od jakości kształcenia zależy bowiem, czy uczelnie będą „siłami szybkiego reagowania” na zmiany społeczno-gospodarcze, czy też utracą zdolność do nawiązania łączności z przemysłem i zagraniczną konkurencją, a strumień obiecujących młodych ludzi będzie szukał swoich szans edukacyjnych i zawodowych w pierwszej kolejności poza Polską.
– Wybitny naukowiec posiada olbrzymią wiedzę i doświadczenie, które pozwalają podnieść poziom kształcenia, a tym samym doskonałość dydaktyczną danego ośrodka akademickiego. To już kolejny raz, kiedy Fundusze Europejskie pomogą wzmocnić kapitał dydaktyczny uczelni. 71 uczelni otrzyma łącznie blisko 130 mln zł dofinansowania. W naszym portfolio mamy jednak również 24 projekty szkół wyższych, realizowane w rozstrzygniętym w ubiegłym roku konkursie „Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadry realizującej dydaktykę”, także w ramach programu FERS. Nauczyciele akademiccy i doktoranci podnoszą w tym działaniu swoje umiejętności, zwłaszcza dydaktyczne, w zakresie zielonej i cyfrowej transformacji. Pula środków na ten cel to kolejne prawie 58 mln zł. Łącznie możemy więc mówić o kilku tysiącach uczestniczek i uczestników projektów, którzy zdobędą pożyteczne kompetencje lub kwalifikacje w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus – mówi prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
– W naborze „Doskonałość dydaktyczna” postawiliśmy poprzeczkę jeszcze wyżej, zobowiązując uczelnie m.in. do utworzenia lub rozwoju specjalnych komórek odpowiedzialnych za podnoszenie jakości procesu dydaktycznego, dbających na co dzień – także co najmniej przez dwa lata po zakończeniu projektów – o proponowanie kadrze i doktorantom możliwości rozwojowych. Docierają do mnie liczne głosy, że nauczyciele akademiccy doceniają te działania, bo są to ludzie, którzy nie osiadają na laurach, ale mają w sobie gotowość do ciągłego samokształcenia, doskonalenia warsztatu dydaktycznego i dzielenia się ze studentami swoją wiedzą i doświadczeniem. Jeśli potrzebują w tym celu poszerzenia swoich umiejętności np. o posługiwanie się profesjonalnymi bazami danych i ich wykorzystywanie w procesie kształcenia, z radością im w tym pomożemy – dodaje dyrektor NCBR.
Działania skierowane do uczestników projektów będą prowadzić do uzyskania kilku grup kompetencji lub kwalifikacji: cyfrowych, dydaktycznych, na rzecz zielonej transformacji oraz w zakresie projektowania uniwersalnego zajęć dydaktycznych. Część uczelni zdecydowała się uwzględnić dodatkowo działania zwiększające umiejętności kadry dydaktycznej w zakresie przedsiębiorczości i komercjalizacji efektów badań naukowych, z zakresu zarządzania informacją, a także innych kompetencji merytorycznych i komunikacyjnych.
Z uwagi na wysoki poziom zgłoszonych projektów, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zdecydowało o zwiększeniu budżetu konkursu „Doskonałość dydaktyczna” ze 100 mln zł do około 130 mln zł. Pozwoliło to na wybór 71 najlepszych spośród 139 złożonych wniosków. Uczelnie mogą liczyć na 97 proc. dofinansowania, natomiast pozostałe 3 proc. pokryją samodzielnie.
O tym, w jaki sposób wykorzystanie nowoczesnych metod dydaktycznych poprawi jakość kształcenia, podniesie stopień cyfryzacji oraz zwiększy konkurencyjność uczelni na arenie międzynarodowej, opowiedzieli podczas konferencji prasowej beneficjenci konkursu „Doskonałość dydaktyczna”: przedstawiciele Politechniki Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich, Politechniki Lubelskiej oraz Uniwersytetu VIZJA.
Akademia Polytechnos – wzmocnienie potencjału dydaktycznego Politechniki Bydgoskiej
Politechnika Bydgoska, uczelnia kształcąca licencjatów, inżynierów, magistrów i doktorów, szczyci się tym, że jako jedyna w regionie integruje nauki techniczne, przyrodnicze, rolnicze, ekonomiczne i artystyczne, a od niedawna również medyczne. To tutaj studiowali projektant stadionu olimpijskiego w Sydney mgr inż. Edmund Obiała oraz kryptolog prof. dr hab. inż. Józef Pieprzyk.
Na dziewięciu wydziałach kształci się dzisiaj blisko 7 tys. studentek i studentów. Uczelnia zatrudnia 629 nauczycieli akademickich, wśród nich 152 profesorów, 299 doktorów, ponad 160 asystentów, lektorów, instruktorów i wykładowców. To właśnie z myślą o kadrze odpowiedzialnej za dydaktykę powstał projekt „Akademia Polytechnos – wzmocnienie potencjału dydaktycznego Politechniki Bydgoskiej”, najwyżej oceniony w konkursie NCBR. Jego łączna wartość to 1 999 513,38 zł, a przyznane dofinansowanie wyniesie 1 939 313,38 zł.
– Najważniejsze w obszarze dydaktycznym, z czym zmagamy się obecnie, to potrzeba, ale i konieczność zindywidualizowanego podejścia do studenta w procesie dydaktycznym – mówi dr hab. inż. Małgorzata Gotowska, prof. PBŚ, prorektor ds. kształcenia i spraw studenckich Politechniki Bydgoskiej.
Zespół projektowy od listopada przygotowuje się do realizacji zadań. Bezpośrednimi adresatami działań będą osoby pracujące na Politechnice Bydgoskiej, w tym część kadry dydaktycznej, grupa doktorantów oraz zespół Biura Doskonalenia Dydaktycznego.
Poszczególni uczestnicy projektu rozwiną się w jednym z obszarów, podnosząc swoje kompetencje cyfrowe, z zakresu zielonej transformacji, projektowania uniwersalnego oraz kompetencje dydaktyczne. Poza tym będą mogli nabyć nowe kwalifikacje w certyfikowanych szkoleniach specjalistycznych, takich jak: bezpieczeństwo sieci przemysłowych, praktyczne bezpieczeństwo Windows, a także wielu innych, wzmacniających kwalifikacje kadry prowadzącej przedmioty na nowym kierunku studiów z obszaru cyberbezpieczeństwa. Z ich poszerzonej wiedzy i umiejętności skorzystają studenci.
– Znajdujemy się w newralgicznym momencie, ponieważ w związku z zakończeniem obowiązującej dotąd 5-letniej strategii naszej uczelni, określamy nowe działania w obszarze dydaktyki i jej doskonałości – zwraca uwagę prorektor Małgorzata Gotowska. – Ciągłe doskonalenie wpisuje się w ważną funkcję zarządzania procesem. Obecnie Politechnika Bydgoska dąży do doskonałości w nowych obszarach kształcenia, rozwoju kształcenia na wyższych poziomach, czyli na studiach podyplomowych, ale także na szkoleniach czy kursach specjalistycznych nadających konkretne umiejętności, potwierdzając je mikropoświadczeniami. Stawiamy również na praktyczność nauczania w różnych obszarach oraz rozwój kształcenia w językach obcych, zwłaszcza w języku angielskim. Staramy się, aby wiele działań w obszarze dydaktyki było realizowanych za pomocą nowoczesnych narzędzi, urządzeń czy z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Nasi wykładowcy mogą liczyć na pomoc metodyka i specjalistów z Biura Doskonalenia Dydaktycznego – dodaje.
W opracowywanej strategii, która zacznie obowiązywać w 2026 roku, uczelnia planuje wiele działań w zakresie szkolenia kadry dydaktycznej, wychodząc od określenia potrzeb. Przewidywany jest rozwój Biura Doskonalenia Dydaktycznego, a także tworzenie kierunków odpowiadających na wyzwania gospodarcze. Zmiany dotyczyć będą również procesu dydaktycznego na wszystkich poziomach kształcenia ustawicznego.
Projekt „Akademia Polytechnos – wzmocnienie potencjału dydaktycznego Politechniki Bydgoskiej”, wraz z pięcioma innymi projektami realizowanymi przez uczelnię w programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, będzie wsparciem w realizacji tych planów.
Dzięki pomysłom interdyscyplinarnego zespołu projektowego zaplanowano szereg ciekawych działań, w tym:
- Opracowanie aplikacji „Akademia Polytechnos” – nowoczesnej platformy ewaluacyjnej. Platforma umożliwi uczelni systemową obsługę procesu kształcenia oraz zarządzanie jakością procesu dydaktycznego, włącznie z wprowadzeniem modułu mikropoświadczeń.
- Stworzenie e-skryptu oraz glosariusza, które mają prowadzić do podniesienia umiejętności dydaktycznych uczelnianej kadry, w tym doktorantów – zwłaszcza umiejętności prowadzenia zajęć w języku obcym.
- Wizyty studyjne dla pracowników dydaktycznych w celu poszerzania wiedzy praktycznej z obszaru zielonej transformacji.
- Podnoszenie umiejętności cyfrowych czy dotyczących projektowania uniwersalnego w dydaktyce akademickiej.
Realizacja projektów ze wsparciem Funduszy Europejskich ma duże znaczenie dla wszechstronnego rozwoju Politechniki Bydgoskiej.
– W czterech fundamentalnych obszarach funkcjonowania uczelni: rozwój uczelni, relacje z otoczeniem, działalność dydaktyczna i działalność badawczo-naukowa w ciągu ostatnich 5 lat zrealizowaliśmy 88 proc. działań. W obszarze dydaktycznym zadania zrealizowaliśmy w 91 proc. Ten bardzo dobry wynik został osiągnięty m.in. poprzez realizację kilku projektów w programie Wiedza Edukacja Rozwój. Zaplanowane cele oraz działania zostały zrealizowane dzięki wielu szkoleniom z różnych obszarów, utworzeniu Biura Doskonalenia Dydaktycznego czy Działu Kształcenia Profesjonalnego. Efekty tych wysiłków zostaną z nami na stałe. Projekt „Akademia Polytechnos” jest świadectwem kontynuacji tej drogi – podkreśla dr hab. inż. Małgorzata Gotowska, prof. PBŚ.
Akademicka doskonałość Politechniki Lubelskiej
Politechnika Lubelska od ponad 70 lat kształci inżynierów i prowadzi badania ważne dla regionu. Jej misją jest przygotowanie studentów do bycia kompetentnymi specjalistami i odpowiedzialnymi obywatelami. Uczelnia dba o wysoki poziom nauki i dydaktyki oraz współpracę międzynarodową. Badania koncentrują się na nowych technologiach, ochronie środowiska i efektywności energetycznej.
Aby sprostać zmianom na rynku pracy i wyzwaniom stojącym przed szkolnictwem wyższym, od 1 stycznia 2026 roku rusza projekt „Akademicka doskonałość Politechniki Lubelskiej – rozwój jakości kształcenia i potencjału dydaktycznego”. Wartość projektu to 1 997 953,20 zł, a kwota dofinansowania z programu FERS wyniesie 1 938 013,20 zł.
– Politechnika Lubelska wypracowała sprawny system jakości kształcenia, ale chcemy dalej go udoskonalać. Zależy nam na większej spójności rozwiązań i lepszej koordynacji działań w różnych jednostkach. Udoskonalenia będą dotyczyć unowocześnienia metod dydaktycznych, programów studiów, oceny efektów uczenia się i standaryzacji procesów dydaktycznych. Ważne jest też ułatwienie kadrze dostępu do profesjonalnego wsparcia w zakresie interpretacji przepisów, stosowania dobrych praktyk oraz nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych – podkreśla dr Ewa Łazuka, prof. uczelni, prodziekan ds. studenckich i kierowniczka projektu.
Obszarem wymagającym systematycznego wzmacniania jest rozwój kompetencji dydaktycznych i cyfrowych pracowników, szczególnie w zakresie nowoczesnych metod nauczania, narzędzi IT, edukacji zdalnej i hybrydowej oraz dostosowania zajęć do potrzeb studentów o zróżnicowanych możliwościach i stylach uczenia się. Ważne jest też szybkie dostosowywanie treści kształcenia do zmian technologicznych, środowiskowych i oczekiwań przemysłu.
– W projekcie wyłonionym przez NCBR do dofinansowania kluczowe jest wzmocnienie systemowego podejścia do jakości kształcenia: profesjonalne wsparcie kadry, standaryzacja procesów i stałe monitorowanie efektów działań dydaktycznych. Ważny jest też rozwój kompetencji nauczycieli akademickich – dydaktycznych, merytorycznych, cyfrowych, środowiskowych i związanych z inkluzywnością. Doskonałość dydaktyczna wymaga aktualizacji programów studiów, nowoczesnych metod nauczania i kultury dzielenia się dobrymi praktykami na naszej uczelni – zwraca uwagę dr Ewa Łazuka.
Uczestnikami projektu będą nauczyciele akademiccy Politechniki Lubelskiej – 120 osób (około 20 proc. kadry) oraz 20 doktorantek i doktorantów (25 proc. wszystkich). Uczelnia zatrudnia 605 nauczycieli akademickich, jednak dzięki innym projektom FERS już 40 proc. pracowników podniosło lub podnosi kompetencje w zakresie cyfrowej i zielonej transformacji.
– Chcemy wyposażyć doktorantów w kompetencje zgodne z aktualnymi i nowoczesnymi standardami dydaktyki akademickiej, ponieważ to nasza przyszła kadra dydaktyczna – wskazuje kierowniczka projektu.
Projekt umożliwi praktyczny rozwój kompetencji poprzez szkolenia i wdrażanie nowych rozwiązań. Uczestnicy skorzystają m.in. ze:
- szkoleń z nowoczesnych metod dydaktycznych (projektowanie kursów opartych na metodach aktywizujących, learning analytics, współpracy interdyscyplinarnej),
- zaawansowanych szkoleń cyfrowych (AI, AR/VR, Big Data, bezpieczeństwo),
- szkoleń z zielonej transformacji (OZE, efektywność energetyczna, gospodarka cyrkularna),
- zajęć z projektowania uniwersalnego (dostępność cyfrowa, inkluzywne metody nauczania, dostosowanie przestrzeni dydaktycznych),
- wizyt studyjnych i staży w kraju i za granicą, dotyczących zarówno dydaktyki, jak i technologii cyfrowych, zielonej transformacji i projektowania uniwersalnego.
– Za najbardziej inspirujące i angażujące uznajemy te działania, które umożliwiają bezpośrednie zetknięcie się z praktyką dydaktyczną innych ośrodków oraz doświadczenie nowych metod i technologii „w działaniu”. Dotyczy to w szczególności zintegrowanych wizyt studyjnych w wiodących uczelniach w kraju oraz szkoleń opartych na praktycznym wykorzystaniu narzędzi cyfrowych. To właśnie te aktywności w największym stopniu sprzyjają zmianie perspektywy dydaktycznej, pobudzają kreatywność uczestników i zachęcają do wdrażania innowacji w procesie kształcenia – akcentuje dr Ewa Łazuka, profesor uczelni.
W ramach projektu powstanie Zespół ds. Jakości Kształcenia. Ta nowa jednostka administracyjna rozwinie istniejący system jakości. Uczelnia stworzy też ogólnodostępną bazę materiałów szkoleniowych jako narzędzie stałego doskonalenia dydaktyki.
Mapa kompetencji, które zdobędzie kadra akademicka, jest ściśle powiązana zarówno ze strategicznymi celami uczelni, jak i z rzeczywistymi potrzebami dydaktyki oraz otoczenia społeczno-gospodarczego. Politechnika Lubelska, określając potrzeby w tym zakresie, uwzględniła analizy zgłoszone przez poszczególne jednostki, wyniki ewaluacji działalności naukowej i obszary wymagające wzmocnienia. Brane pod uwagę były też trendy w edukacji, konieczność dostosowania programów do zmian technologicznych, środowiskowych i społecznych oraz wymagania rynku pracy, na którym poszukiwani są kandydaci wyposażeni w kompetencje cyfrowe, dotyczące budowy gospodarki niskoemisyjnej oraz dobrze radzący sobie w interdyscyplinarnych zespołach. Projekt uwzględnia również standardy dostępności i ideę projektowania uniwersalnego.
Przedsięwzięcie realizuje cele „Strategii Rozwoju Politechniki Lubelskiej na lata 2021-2028” w obszarze kształcenia. Dzięki podniesieniu kompetencji kadry i doktorantów w obszarze cyfrowej i zielonej transformacji, uczelnia zwiększy atrakcyjność i konkurencyjność swojej oferty. W efekcie studenci zyskają dostęp do przekazywanej w absorbujący sposób aktualnej wiedzy oraz praktycznych umiejętności zgodnych z trendami nauki i technologii.
Politechnika Lubelska realizuje równolegle kilka projektów w programie FERS, które wzajemnie się uzupełniają.
– Dzięki dofinansowaniu z Funduszy Europejskich i współpracy z NCBR dajemy kadrze naukowo-dydaktycznej sposobność do nabywania nowoczesnych kompetencji. Wspieramy studentów, m.in. poprzez analizę ich potrzeb i przeciwdziałanie rezygnacjom ze studiów. Kształcimy na kierunkach odpowiadających na potrzeby gospodarki i transformacji cyfrowo-środowiskowej, rozwijamy administrację poprzez doskonalenie procesów i struktur zarządzania. Wzmacniamy dostępność naszej uczelni i otwieramy się na różnorodność. – wylicza. – Projekt „Akademicka doskonałość Politechniki Lubelskiej – rozwój jakości kształcenia i potencjału dydaktycznego” stanowi ważny element naszego planu rozwoju – uzupełnia dotychczasowe działania FERS i wzmacnia je w obszarze jakości kształcenia – podsumowuje dr Ewa Łazuka.
Kierunek: Doskonałość Uniwersytetu VIZJA
Uniwersytet VIZJA, uczelnia niepubliczna z siedzibą w Warszawie, od blisko ćwierć wieku kształci studentów w obszarach nauk humanistycznych, społecznych, ekonomicznych, artystycznych, medycznych i o zdrowiu. Na swojej stronie internetowej informuje: „Stawiamy na innowacyjne metody nauczania, wspieramy rozwój kompetencji i angażujemy się w inicjatywy społeczne”.
Wraz z początkiem 2026 roku jednostka rozpocznie realizację projektu pod nazwą „Kierunek: Doskonałość – Systemowe Wsparcie Rozwoju Dydaktycznego w Uczelni”. Otrzymał on wysokie noty od ekspertów oceniających wnioski. Projekt jest adresowany do kadry akademickiej oraz doktorantów i doktorantek Uniwersytetu VIZJA. Z przewidzianych w nim form wsparcia będą mogły skorzystać 103 osoby wyłonione w procesie rekrutacyjnym. Proces rekrutacji będzie prowadzony przy zachowaniu dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz zasady równości szans i niedyskryminacji.
– Największym wyzwaniem jest dla nas dostosowanie metod nauczania do oczekiwań współczesnych studentów oraz wymagań pracodawców, przy jednoczesnym ciągłym podnoszeniu jakości procesu dydaktycznego – mówi dr hab. Michał Wilczewski, prof. Uniwersytetu VIZJA, pełnomocnik rektora ds. ewaluacji zajęć dydaktycznych. – Dostrzegamy przede wszystkim potrzebę rozwijania kompetencji nauczycieli akademickich. Konieczne jest również szersze wykorzystanie najnowocześniejszych technologii, w tym tych związanych ze sztuczną inteligencją, zarówno w dydaktyce, jak i w monitorowaniu jej jakości – dodaje.
Jednym z pierwszych kroków w projekcie będzie uruchomienie w strukturze uniwersytetu Biura Doskonałości Dydaktycznej. Praca tej jednostki skupi się głównie na trwałym usprawnieniu narzędzi i procesów cyklicznego badania jakości kształcenia oraz określeniu działań mających na celu nieustanny rozwój kompetencji kadry dydaktycznej.
Władze uczelni zdają sobie sprawę, że wyposażenie wykładowców w wiedzę o kluczowych na rynku pracy kompetencjach oraz trendach w przyszłościowych branżach jest niezbędne dla zwiększenia szans absolwentek i absolwentów na odniesienie sukcesu zawodowego.
– Nie traktujemy uzyskania dyplomu jako celu samego w sobie, dyplom jest dla nas narzędziem, które pozwala naszym absolwentom na rozpoczynanie wymarzonych karier przy zachowaniu zasady work-life balance – tłumaczy dr hab. Michał Wilczewski, prof. Uniwersytetu VIZJA.
Uczelnia przyjęła założenie, że dydaktyka musi być nie tylko przekazywaniem wiedzy, ale także procesem angażującym, inspirującym i odpowiadającym na realne potrzeby gospodarki.
– Aby utrzymać ten kurs rozwoju naszego uniwersytetu, musimy nieustannie troszczyć się o wzrost i uaktualnienie kompetencji kadry dydaktycznej, w czym pomóc ma nasz nowy projekt – dodaje pełnomocnik rektora.
Pracownicy Uniwersytetu VIZJA zostaną objęci wsparciem szkoleniowym nakierowanym na rozwój kompetencji cyfrowych, dydaktycznych, na rzecz zielonej transformacji i projektowania uniwersalnego. Przeprowadzona na etapie wnioskowania o projekt diagnoza potrzeb wskazała na konieczność podniesienia kompetencji zwłaszcza w zakresie wykorzystania AI i narzędzi cyfrowych w dydaktyce oraz specjalistycznych kompetencji językowych z określonych dziedzin.
Wsparcie w ramach projektu przewiduje także realizację wizyt studyjnych w partnerskich uczelniach, m.in. we Włoszech, w Chorwacji, Albanii, Turcji i Stanach Zjednoczonych. Wizyty te pozwolą na poznanie i wymianę dobrych praktyk w zakresie stosowanych systemów zapewnienia jakości kształcenia oraz realizacji procesów dydaktycznych.
Założenia projektu wynikają wprost ze strategii Uniwersytetu VIZJA, którego celem jest zapewnienie wysokiej jakości kształcenia studentów z Polski i zagranicy w różnych dziedzinach. Uczelnia stara się dostosować do nowych wyzwań, a jednym z nich jest unowocześnienie procesu nauczania. Określając niezbędne kompetencje, twórcy projektu bazowali na analizie potrzeb kadry akademickiej, trendów rynkowych i edukacyjnych, a także konsultacjach z partnerami biznesowymi i społecznymi.
– W naszej ocenie kluczowym elementem dla osiągnięcia doskonałości dydaktycznej jest wdrożenie odpowiednich procesów i narzędzi monitorowania jakości kształcenia, jej cykliczne weryfikowanie oraz wprowadzenie systemu badania potrzeb rozwojowych i podnoszenia kompetencji kadry akademickiej. Realizacja projektu przyczyni się do usystematyzowania procesu dążenia do doskonałości dydaktycznej przez naszą uczelnię – podnosi dr hab. Michał Wilczewski, prof. Uniwersytetu VIZJA.
O tym, czy zaplanowany na lata 2026-2028 projekt zakończy się sukcesem, przesądzą jego mierzalne efekty: wzrost liczby kadry akademickiej posiadającej wysokie kompetencje dydaktyczne oraz wzrost zadowolenia studentów i studentek z realizacji procesu dydaktycznego w Uniwersytecie VIZJA.
– Będziemy dążyć do tego, aby efekty projektu były długofalowe i miały realny wpływ na rozwój naszego uniwersytetu, jego prestiżu, pozycji w rankingach, a przede wszystkim na wzrost atrakcyjności dla osób studiujących – zapewnia pełnomocnik rektora ds. ewaluacji zajęć dydaktycznych.
Całkowita wartość projektu „Kierunek: Doskonałość – Systemowe Wsparcie Rozwoju Dydaktycznego w Uczelni” wynosi 1 510 895,16 zł, a przyznane dofinansowanie to kwota 1 465 568,30 zł.
Konkurs „Doskonałość dydaktyczna” jest realizowany przez NCBR w ramach Działania „Umiejętności w szkolnictwie wyższym”, Priorytet „Umiejętności” programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.
- Lista projektów wyłonionych do realizacji znajduje się na stronie NCBR: https://www.gov.pl/web/ncbr/doskonalosc-dydaktyczna