STEP - Ścieżka A: biotechnologie
Nabór STEP – Ścieżka A: biotechnologie skierowany jest do wnioskodawców samodzielnych oraz do konsorcjów, planujących realizację projektów B+R dotyczących technologii krytycznej wnoszącej na rynek wewnętrzny UE innowacyjny lub najnowocześniejszy lub przełomowy element o znaczącym potencjale gospodarczym. Możliwe będzie również wsparcie rozwoju technologii mających na celu ochronę i wzmacnianie odpowiednich łańcuchów wartości technologii krytycznych.
Projekt może obejmować badania przemysłowe i prace rozwojowe albo tylko prace rozwojowe.
W przypadku projektu realizowanego w konsorcjach może wziąć w nim udział maksymalnie 3 członków konsorcjum. Wdrożenie wyników prac B+R może być sfinansowane wyłącznie ze środków własnych.
-
Rozwiń tekst
Dla kogo
Nabór dedykowany jest dla:
- przedsiębiorstw samodzielnie realizujących projekty lub
- konsorcjów, składających się z:
- dużych przedsiębiorstw lub
- dużych przedsiębiorstw i MŚP lub
- wyłącznie z MŚP lub
- dużych przedsiębiorstw i organizacji badawczych lub organizacji pozarządowych lub
- MŚP i organizacji badawczych lub organizacji pozarządowych lub
- dużych przedsiębiorstw i MŚP oraz organizacji badawczych lub organizacji pozarządowych.
Liderem konsorcjum może być wyłącznie przedsiębiorstwo.
Organizacja badawcza i organizacja pozarządowa mogą być wyłącznie konsorcjantami.
Organizacja pozarządowa otrzymuje dofinansowanie w wysokości i na warunkach określonych dla przedsiębiorstw.
-
Rozwiń tekst
Na co
Wsparcie nakierowane jest na rozwój technologii krytycznych oraz technologii mających na celu ochronę i wzmacnianie odpowiednich łańcuchów wartości technologii krytycznych w sektorze biotechnologii.
W naborze dofinansowanie mogą uzyskać projekty badawczo-rozwojowe, które wnoszą na rynek wewnętrzny UE innowacyjny, najnowocześniejszy lub przełomowy element o znaczącym potencjale gospodarczym
-
Rozwiń tekst
Zakres tematyczny
Zgodnie z załącznikiem nr 1 do Regulaminu wyboru projektów
-
Rozwiń tekst
Organizator konkursu
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
-
Rozwiń tekst
Budżet konkursu
150 000 000 zł
-
Rozwiń tekst
Dofinansowanie
Kwota wnioskowanego dofinansowania nie może przekroczyć 140 mln zł łącznie na cały projekt.
Poziom dofinasowania uzależniony jest od wybranego rodzaju pomocy publicznej w ramach projektu.
Dofinansowanie będzie miało charakter dotacji i będzie udzielane w formie pomocy publicznej dla wnioskodawcy samodzielnego, lidera konsorcjum oraz pozostałych konsorcjantów niebędących organizacją badawczą (w przypadku projektów realizowanych w konsorcjum).
Organizacje badawcze w ramach swojej działalności niegospodarczej uzyskują wsparcie bez pomocy publicznej.
-
Rozwiń tekst
Harmonogram konkursu
- Data ogłoszenia konkursu: 27.06.2025 r.
- Rozpoczęcie naboru wniosków: 22.07.2025 r.
- Zakończenie naboru wniosków: 05.09.2025 r., godz. 16.00.
W przypadku złożenia w naborze maksymalnie 50 wniosków przewidywany termin na ocenę wynosi maksymalnie 100 dni od zakończenia naboru, w tym termin oceny dla I etapu to 50 dni. W przypadku złożenia w naborze maksymalnie 30 wniosków przewidywany termin na ocenę wynosi 90 dni od zakończenia naboru. Złożenie większej liczby wniosków, niż 50, powoduje wydłużenie przewidywanego terminu na ocenę projektów na każdym etapie o 21 dni dla każdego pełnego przedziału oraz maksymalnie o 21dni dla rozpoczętego przedziału od 1 do 50 złożonych wniosków.
Przewidywany termin zatwierdzenia wyników II etapu oceny projektów przez IP wynosi maksymalnie do 10 dni od zakończenia oceny w II etapie.Przewidywany termin zatwierdzenia wyników I etapu oceny projektów wynosi 60 dni od zakończenia naboru. W terminie 5 dni od zatwierdzenia wyników I etapu oceny opublikowana zostanie lista projektów zakwalifikowanych do II etapu oceny oraz projektów, które otrzymały ocenę negatywną.
Przewidywany termin zatwierdzenia wyników II etapu oceny projektów wynosi 110 dni od zakończenia naboru. W terminie 5 dni od zatwierdzenia wyników II etapu oceny publikowane są wyniki naboru (informacja o projektach wybranych do dofinansowania oraz o projektach, które otrzymały ocenę negatywną w II etapie).
Lista rankingowa jest ostateczna. -
Rozwiń tekst
Sposób składania wniosków
Wnioskodawcy mogą składać wnioski wyłącznie za pośrednictwem systemu informatycznego IP (link do systemu – możliwość składania wniosków od 22.07.2025)
-
Rozwiń tekst
Sposób oceny wniosków
Wnioski złożone w konkursie są oceniane zgodnie z kryteriami przyjętymi przez Komitet Monitorujący FENG. Ocena jest dwuetapowa. Ocena w obu etapach dokonywana jest przez ekspertów, którzy wchodzą w skład Komisji oceny projektów.
Ocena w I etapie odbywa się bez spotkania z udziałem wnioskodawcy. W tym etapie wnioskodawca może być wezwany do poprawienia lub uzupełnienia wniosku. W II etapie elementem oceny jest spotkanie z wnioskodawcą. Może on również zostać wezwany do uzupełnienia lub poprawienia wniosku w zakresie określonym przez NCBR.
-
Rozwiń tekst
Procedura odwoławcza
W przypadku negatywnej oceny projektu (zarówno w I jak i w II etapie oceny), wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia protestu zgodnie z zasadami określonymi w ustawie wdrożeniowej oraz Regulaminie wyboru projektów.
-
Rozwiń tekst
Ważne dokumenty dodatkowe
-
Rozwiń tekst
Spotkanie informacyjne
-
Rozwiń tekst
FAQ
- Czy szanse na uwzględnienie mają wnioski dotyczące tylko wymienionych w dokumencie technologii krytycznych, czy dopuszczone są inne technologie, które wpisują sie w obszar technologii? Np. w przypadku Bioinformatyki, narzędzia do analizy danych biologicznych generowanych w dużej skali, ale innego typu niż genomiczne, np. dane mikroskopii wysokoprzepustowej?
Projekt musi dotyczyć obszaru i technologii wskazanych w zakresie tematycznym naboru, stanowiącym załącznik nr 1 do Regulaminu wyboru projektów. Jest on tożsamy z wykazem obszarów i technologii krytycznych wskazanych w Wytycznych STEP. Wskazany katalog jest katalogiem zamkniętym co zostało potwierdzone przez KE. Inne niż wymienione w zakresie tematycznym obszary i technologie nie mogą być objęte wsparciem. Zadane pytanie wskazuje, że projekt nie będzie wpisywał się w obszary i technologie opisane w Załączniku 1 do RWP. Niemniej bardzo ogólny charakter przedstawionych informacji i brak konkretnego przedmiotu projektu uniemożliwia udzielenie jednoznacznej odpowiedzi. Zachęcamy do przesłania formularza i zawarcia w nim bardziej szczegółowych informacji.
- Czy jest możliwość wydłużenia terminu końcowego dla ścieżki B?
Instytucja Pośrednicząca nie przewiduje wydłużenia terminu składania wniosków.
- W odniesieniu do interpretacji KE, mówiącej, że w obszarze STEP w ścieżce A będzie możliwe (w określonych warunkach) dofinansowanie projektów obejmujących krytyczne technologie/platformy, ale powiązane z otrzymywaniem leków małocząsteczkowych - jak technicznie należałoby złożyć taki wniosek w systemie LSI, skoro leki małocząsteczkowe nie mieszczą się w obszarach wymienionych w załączniku do regulaminu „Zakres tematyczny naboru STEP, ścieżka A”?
Zgodnie z wyjaśnieniami uzyskanymi z KE, STEP może finansować prace badawczo-rozwojowe w zakresie nowatorskich kandydatów na leki małocząsteczkowe, jeżeli prace badawczo-rozwojowe rozwijają nowe technologie biotechnologiczne zgodne z założeniami STEP. Wnioskodawca powinien wybrać z rozwijanej listy obszarów ten, w którym znajduje się opracowywana/rozwijana krytyczna biotechnologia. Należy rozważyć w każdym przypadku, który obszar jest tu najbardziej trafny.
- Wdrożenie wyników prac B+R Ścieżka A i B. Proszę omówić jeszcze raz. Jaka jest różnica rynek wew. UE a terytorium UE?
W Ścieżce A (ścieżce innowacyjności) wdrożenie wyników prac B+R musi nastąpić na terytorium rynku wewnętrznego UE (państwa członkowskie UE, pozostałe państwa EOG i dodatkowo Szwajcaria). Natomiast w ścieżce B (ścieżce strategicznych niezależności) wdrożenie musi nastąpić na terytorium UE (27 państw członkowskich).
- Kiedy planowane są kolejne spotkania informacyjne dla naborów CLEANTECH? Kiedy i gdzie będzie dostępny katalog technologii?
Termin spotkania informacyjnego dla naborów z sektora czystych i zasobooszczędnych nie jest jeszcze ustalony. Ogłoszenie naborów dla tego sektora nastąpi 4 września br. Katalog technologii będzie wskazany w zakresie tematycznym naboru - załączniku do Regulaminu wyboru projektów - będzie on zgodny z wykazem obszarów i technologii krytycznych wskazanych w Wytycznych STEP.
- Co w sytuacji, gdy wynik fazy III jest niepomyślny i EMA nie zezwoli na podstawie tych wyników rejestracji produktu leczniczego? Czy w takim przypadku konieczne będzie zwrócenie dofinansowania? Nie będzie bowiem możliwości wdrożenia leku do obrotu.
Zgodnie z § 3 umowy o dofinansowanie beneficjent zobowiązany jest do zaprzestania prowadzenia prac B+R, bądź wdrożenia wyników prac B+R, gdy przedstawione dokumenty sprawozdawcze, tj. niezależna ekspertyza lub niezależna analiza rynkowa wykażą, że dalsza realizacja Projektu lub wdrożenie wyników prac B+R są technicznie niemożliwe lub ekonomicznie nieopłacalne, a Instytucja potwierdzi bezcelowość dalszej realizacji prac B+R lub wdrożenia, mając na uwadze wystąpienie okoliczności niezależnych od Beneficjenta przy zachowaniu przez niego należytej staranności oraz postępowaniu zgodnie z Umową. W takiej sytuacji, beneficjent otrzyma dofinansowanie w ramach projektu proporcjonalne do zakresu zrealizowanych prac B+R z zachowaniem reguły, zgodnie z którą kwota dofinansowania obliczana jest na podstawie faktycznie poniesionych przez Beneficjenta wydatków kwalifikowalnych wykazanych we wnioskach o płatność i zatwierdzonych przez Instytucję z uwzględnieniem poziomów intensywności pomocy oraz maksymalnych wysokości dofinansowania. We wskazanym przypadku projekt uznaje się za zakończony, natomiast umowa nie ulega rozwiązaniu. W takiej sytuacji beneficjent zostaje zwolniony z osiągnięcia wskaźników rezultatu projektu i złożenia sprawozdania w zakresie, o którym mowa w § 6 ust. 10 pkt 1 i 2 umowy.
- W modelu finansowym, w zakładce ‘Bieżąca działalność’ Rachunek przepływów pieniężnych liczy się dla pierwszego roku analizy od bilansu otwarcia środków pieniężnych równego 0. Czy można to gdzieś skorygować? Bez bilansu otwarcia rachunek przepływów wskazuje ujemne wartości i nie uzgadnia się do bilansu.
Kwotę powodującą różnicę należy wpisać w pozycji RPP - Inne korekty (działalność operacyjna).
- Do kiedy należy wykazać opłacalność projektu? W okresie prognozy, tj. albo 5, albo 10, albo 15 lat po zakończeniu projektu?
Opłacalność należy wykazać w przyjętym okresie prognozy, tj. min. 5 lat, a maksymalnie 15 lat. Okres prognozy przyjmuje wnioskodawca, czyli może to być 5 lat, 8 lat czy 15 lat.
- Czy konsorcjant jest również zobowiązany do wypełnienia wszystkich arkuszy modelu finansowego (poza arkuszem Konsorcjum)? A Lider zaciąga dane z arkusza Kopiowanie Konsorcjanta i kopiuje dane tabelaryczne do swojego arkusza Konsorcjum"?
Tak, wszystkie arkusze: Dane podstawowe, Bieżąca działalność, Projekt, Sytuacja finansowa (tylko komentarz, gdyż dane uzupełniają się automatycznie), Zaliczka-refundacja.
- Czy wykaz biotechnologii możliwych do zastosowania w rozwiązaniu będącym przedmiotem projektu wskazany w „Lista obszarów i technologii krytycznych dla sektora biotechnologii” (Załącznik nr 1 do Regulaminu wyboru projektów) stanowi katalog zamknięty? W KOMUNIKACIE KOMISJI Wytyczne dotyczące niektórych przepisów rozporządzenia (UE) 2024/795 w sprawie ustanowienia Platformy na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy (STEP) przedstawiono, że wymienione technologie w ramach obszarów stanowią „orientacyjny, niewyczerpujący wykaz”.
Zakres tematyczny naboru jest tożsamy z wykazem obszarów i technologii krytycznych wskazanych w Wytycznych KE dot. STEP. Jest to katalog zamknięty – zostało to potwierdzone przez KE w kontaktach roboczych. Inne niż wymienione w zakresie tematycznym obszary i technologie nie mogą być objęte wsparciem.
- Mam pytanie dotyczące kryterium naboru STEP (aktualnie trwającego dla biotechnologii, ale i dla przyszłych naborów dla pozostałych sektorów): kryterium „Projekt nie dotyczy działalności wykluczonych ze wsparcia”. W dokumentacji wskazano, że: „Sprawdzimy (…), czy projekt nie dotyczy produkcji, przetwarzania, transportu, dystrybucji, magazynowania lub spalania paliw kopalnych” oraz że „Wykluczenie będziemy badać w oparciu o opis projektu i kod PKD przedmiotu projektu, z uwzględnieniem warunków udzielania pomocy wynikających z ww. przepisów”. W związku z tym uprzejmie proszę o doprecyzowanie: 1. Jakie konkretne kody PKD mogą stanowić przesłankę do wykluczenia projektu z dofinansowania w ramach tego kryterium? 2. Czy wykorzystanie pieca zasilanego gazem ziemnym do realizacji prac badawczo-rozwojowych (np. w ramach testowania technologii lub prowadzenia eksperymentów) będzie kwalifikowane jako działalność wykluczona ze wsparcia?
Dokumentacja konkursowa nie określa konkretnych kodów PKD podlegających wykluczeniu. Zgodnie z Kryteriami wykluczenia będą badane w oparciu o opis projektu i kod PKD przedmiotu projektu, z uwzględnieniem warunków udzielania pomocy wynikających z ww. przepisów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 Rozporządzenia nr 2021/1058, środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego nie mogą być udzielone na inwestycję w zakresie produkcji, przetwarzania, transportu, dystrybucji, magazynowania lub spalania paliw kopalnych. Taką inwestycją będzie wykorzystanie urządzeń zasilanych paliwami kopalnymi (w tym gazem ziemnym), z tego względu nie może być to koszt kwalifikowalny.
- Kiedy Państwo wprowadzicie możliwość pracy na wniosku przez więcej niż jednej osoby w danym momencie? Mówimy o projektach złożonych, wymagacie minimalnych kosztów na poziomie 7 lub 10 mln złotych, co oznacza, że są skomplikowane pod wieloma względami (konieczność opisania od strony naukowej, konieczność opisania bardzo szczegółowego budżetu, itd. itd.).
Nie jest możliwa praca więcej niż jednej osoby na danym formularzy wniosku. Brak takiej możliwości ma na celu uniknięcie utraty danych uzupełnionych w systemie. Przykładowo użytkownik 1 uzupełnia dane w danej sekcji i je zapisuje, a użytkownik 2 uzupełnia dane w innej sekcji i zapisuje dane. W związku z faktem, iż użytkownik 2 nie miał uzupełnionych danych w sekcji uzupełnianej przez użytkownika 1, to automatycznie nadpisuje brak uzupełnionego formularza, co skutkuje utratą danych. W związku z powyższym nie planujemy wdrożenia możliwości pracy na wniosku przez więcej niż jedną osobę w tym samym czasie.
- Kiedy zostaną zwiększone pola opisu dla newralgicznych pozycji wniosku? Obecnie obowiązują sprzeczne wymogi: podać pozycje budżetowe bardzo szczegółowo jednocześnie podając np. podstawy szacunku wraz z oferentami i parametrami ofert, a pole jest ograniczone w zakresie liczby znaków. Analogicznie pola dot. innowacji i kwestii naukowych, są niewystarczające w zakresie rozmiaru, żeby złożone wieloletnie projekty przełomowe w swoim charakterze mogły być właściwie zaprezentowane.
Limity znaków w systemie wynikają z instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie. Ponadto część pól ma ograniczony limit znaków wynikający z wymogów CST.
- Proszę udostępnić eksport wniosku (wzoru, jak i wersji roboczej), gdzie eksport będzie zawierał również podpowiedzi do danego pola widoczne w systemie po najechaniu myszką na ikonę i.
Wzór wniosku o dofinansowanie jest dostępny na stronie danego konkursu. Wnioskodawca może w każdej chwili wygenerować do PDF wniosek z uzupełnionymi danymi. Podpowiedzi nie są generowane na wydruku PDF wniosku, ponieważ pełnią jedynie funkcję wspierającą wnioskodawców w trakcie uzupełniania wniosku i nie stanowią integralnej części wzoru wniosku.
- Proszę udostępnić opcję importu wniosku (chyba najlepiej z Excela lub inny typ pliku), jeżeli nie ma możliwości pracy równoległej przez większa liczbę użytkowników.
Import danych do wniosku o dofinansowanie nie będzie możliwy. W związku z faktem, iż w systemie są nałożone ograniczenia np. limity znaków, formaty pól itp. Zewnętrzne pliki mogłyby zawierać dane niezgodne z wymaganiami systemu, co mogłoby uniemożliwiać prawidłowe uzupełnienie wniosku. W takich przypadkach IP nie byłaby w stanie zweryfikować prawidłowości zewnętrznych plików.
- Uczelnie publiczne mogą być we wniosku jedynie członkiem konsorcjum, którego kierownikiem jest zawsze przedsiębiorstwo? Czy są jakieś informacje odnośnie podziału przyznanych środków między przedsiębiorstwem a uczelnią, jaki procent może iść do uczelni? Uczelnie nie mają opcji składania wniosków do PARP, nawet w konsorcjum z firmą?
W naborach NCBR: Uczelnie publiczne występujące w roli organizacji badawczej w projekcie mogą być jedynie konsorcjantem, liderem konsorcjum musi być zawsze przedsiębiorstwo. Nie stoi to jednak na przeszkodzie, aby np. kierownikiem prac B+R była osoba zatrudniona na uczelni.
Jeśli chodzi o podział przyznanych środków między przedsiębiorstwem a uczelnią, z kryteriów wyboru projektów wynika jedynie zasada, że udział kosztów kwalifikowalnych przedsiębiorstwa/przedsiębiorstw w całkowitych kosztach kwalifikowalnych projektu musi wynosić minimum 50%.
Nabory PARP skierowane są wyłącznie do przedsiębiorstw.
- Bardzo proszę o wytłumaczenia, co oznacza sformułowanie "technologie ich łańcucha wartości" w stwierdzeniu "Technologie krytyczne oraz technologie ich łańcucha wartości..."?
Zgodnie z art. 2 ust. 3 rozporządzenia w sprawie STEP, termin „łańcuch wartości” odnosi się do: produktów końcowych; konkretnych komponentów i konkretnych maszyn wykorzystywanych głównie do produkcji tych produktów końcowych; surowców krytycznych wymienionych w załączniku II do aktu w sprawie surowców krytycznych, powiązanych usług, które są kluczowe i specyficzne dla rozwoju lub wytwarzania tych produktów końcowych. Rozwinięcie ww. definicji wraz z przykładami znajduje się w Wytycznych KE.
- Czy jako produkt rozumiecie Państwo również innowacyjną usługę? Produkt jest czymś materialnym, natomiast usługa (np. badanie) nie ma postaci finalnej materialnej, ale do jej wytworzenia jest potrzebny sprzęt i materiały.
Zgodnie z Kryteriami wyboru projektów innowacja produktowa rozumiana jest jako nowe lub ulepszone wyroby lub usługi.
- Co z kwalifikowalnością podatku VAT w przypadku kiedy organizacja badawcza rozlicza się strukturą? Takie rozliczenie oznacza, że może odzyskać VAT ale w minimalnej części, zazwyczaj odzyskuje jedynie kilkanaście procent z całego podatku VAT. Takie przypadki nie są jasno opisane w dokumentacji, a są to najczęściej spotykane przypadki dla organizacji badawczych. Jeśli cały VAT byłby niekwalifikowany, to byłoby to bardzo niekorzystne dla organizacji badawczych.
Zgodnie z przewodnikiem kwalifikowalności wydatków podatek VAT co do zasady stanowi wydatek niekwalifikowalny w projekcie. Podatek VAT może stanowić wydatek kwalifikowalny dla danego członka konsorcjum w ramach projektu tylko wtedy, gdy nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów o VAT obowiązujących w naszym kraju.
Mając na uwadze fakt, iż w Państwa przypadku występuje częściowa możliwość odzyskania podatku VAT, brak jest możliwości jego uznania jako wydatku kwalifikowanego w ramach projektu.
- Jaki jest minimalny wkład własny do projektu? Czy uczelnia badawcza również musi mieć wkład własny?
Dokumentacja naborów nie wskazuje minimalnego wkładu własnego w projekcie. Wysokość wkładu własnego, czyli różnicy między kwotą wydatków kwalifikowalnych a kwotą dofinansowania jest uzależniona od intensywności wsparcia danego wydatku.
Organizacja badawcza jako konsorcjant realizuje projekt w ramach swojej działalności niegospodarczej, w związku z tym udzielone dofinansowanie nie stanowi pomocy publicznej i może stanowić do 100% kosztów kwalifikowalnych.
Intensywność wsparcia dla wnioskodawcy samodzielnego/ członków konsorcjum niebędących organizacją badawczą została przedstawiona w Tabeli nr 1. w Przewodniku kwalifikowalności wydatków.
- Czy w kategorii Personel projektu kwalifikowane są koszty związane z urlopami pracowników, innymi niż wypoczynkowy, określonymi w Kodeksie pracy np. okolicznościowy, na dziecko?
Tak, urlopy wynikające z Kodeksu pracy mogą być kwalifikowane w projekcie, ale pod warunkiem, że koszty muszą być rzeczywiście poniesione i odpowiednio udokumentowane, muszą być proporcjonalne do czasu pracy w projekcie – jeśli pracownik pracuje tylko częściowo przy projekcie, tylko odpowiednia część kosztów urlopu może być ujęta.
- Co rozumiem przez nieopatentowaną wiedzę techniczną? Proszę wskazać przykłady.
Nieopatentowana wiedza techniczna (tzw. know-how) to zbiór istotnych, poufnych informacji praktycznych dotyczących np. procesu badawczego, produkcyjnego czy samego produktu, wynikających z doświadczenia i testów, które nie są chronione patentem. Obejmuje ona np. dokumentację dot. wyników badań, rysunki, schematy, a także wiedzę i doświadczenie pracowników.
- Czy zakup aparatury jest kosztem kwalifikowalnym dla uczelni? czy jest maksymalna kwota takiego zakupu?
Aktualnie takiego kosztu nie przewiduje Przewodnik kwalifikowalności wydatków dla 5 priorytetu programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki – STEP. W przypadku zmiany Przewodnika będziemy o tym informować na stronie konkursu.
- Zgodnie pomocą na projekty B+R nie ma możliwości kwalifikowania zakupu linii pilotażowych, demonstracyjnych, prototypów. Czy rozważacie Państwo zastosowanie jakiegoś innego rodzaju pomocy publicznej umożliwiającej zakup (budowę), a nie tylko amortyzację demonstratorów/prototypów/? Co do zasady ww. instalacje nie są wykorzystywane długo w projekcie, a są kluczowym elementem części projektów, który generuje najwyższy koszt, pozwalający zweryfikować wyniki badań w skali rzeczywistej a co się z tym wiąże podjąć decyzję o wdrożeniu w kluczowej technologii.
Rodzaje pomocy publicznej możliwe do udzielenia przez NCBR są określone w par. 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z 13.01.2023 r. w sprawie udzielania pomocy finansowej przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027”. W przypadku projektów badawczo - rozwojowych pomoc jest udzielana na podstawie art. 25 rozporządzenia KE nr 651/2014, natomiast katalog kosztów kwalifikowalnych jest zgodny z art. 25 ust. 3 ww. rozporządzenia.
Instrument STEP nie przewiduje udzielania pomocy w ramach innych rodzajów pomocy.
- Co znaczy "wsparcie rozwoju technologii mających na celu ochronę i wzmacnianie odpowiednich łańcuchów wartości technologii krytycznych."?
Odpowiedź udzielona w pyt. 24.
- Uprzejmie proszę o wyjaśnienie czy istnieje definicja kontrolowania Wnioskodawcy przez państwa lub przedsiębiorstwa z EOG lub Szwajcarii – czy należy się tutaj posłużyć definicją powiązań z załącznika 1 do Rozporządzenia UE (definicja MSP)?
Pojęcie to zostało zdefiniowane we wzorze wniosku o dofinansowanie, w instrukcji do wniosku oraz we wzorze Oświadczenia dotyczącego sprawowania kontroli - zał. do umowy, opublikowany na stronie naboru.
"Kontrola oznacza:
- dysponowanie pośrednio lub bezpośrednio większością praw udziałowych lub głosów, w szczególności na zgromadzeniu wspólników/walnym zgromadzeniu lub
- uprawnienie do powoływania lub odwoływania większości członków organów decyzyjnych (np. zarządu, rady dyrektorów, rady nadzorczej), lub
- wywieranie decydującego wpływu na działalność wnioskodawcy/konsorcjanta, np. poprzez zawartą umowę w celu zarządzania, rozporządzania zyskiem)
(samodzielnie lub łącznie z innym podmiotem, w tym jeżeli podmioty działają niezależnie od siebie). "
- Jaki jest maksymalny czas trwania projektu?
Projekt może być realizowany max. do 31.12.2029 r.
- W jakich przypadkach Organizacja badawcza może wybrać VAT jako kwalifikowalny? Ten projekt nie obejmuje badań podstawowych, więc pozostałe opcje mają przesłanki możliwości komercjalizacji.
Zasady kwalifikowalności podatku VAT zostały określone w Wytycznych i Przewodniku kwalifikowalności. Podatek VAT co do zasady stanowi wydatek niekwalifikowalny w projekcie.
Podatek VAT może stanowić wydatek kwalifikowalny dla danego członka konsorcjum w ramach projektu tylko wtedy, gdy nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów o VAT obowiązujących w naszym kraju.
Ocena kwalifikowalności VAT jest dokonywana z punktu widzenia każdego z członków konsorcjum z osobna – z uwzględnieniem ich prawa do odzyskania VAT.
Za posiadanie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa powyżej, nie uznaje się możliwości określonej w art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ani przypadku wskazanego w art. 90 ust. 10 pkt 2 tej ustawy.
- Czy przedmiotem projektu może być tylko innowacja procesowa, tzn. opracowanie przełomowej technologii produkcji? Czy jednak głównym przedmiotem projektu powinna być innowacja produktowa?
Tak, przedmiotem projektu może być innowacja w procesie biznesowym (dotycząca funkcji działalności przedsiębiorstwa w zakresie produkcji wyrobów lub usług) pod warunkiem spełnienia wszystkich wymogów wskazanych w kryteriach.
- Mam pytanie dotyczące kosztów pośrednich. Dosłownie wczoraj mieliśmy kontrolę innego projektu i straszyli nas, że w nowej perspektywie (FENG) będzie kontrolowane, czy koszty pośrednie rzeczywiście były wydane na wydatki określone w regulaminie. Proszę o potwierdzenie lub zdementowanie tego, bo w regulaminie jest napisane, że nie trzeba dokumentować wydatków na koszty pośrednie i są one określone jako poniesione "z urzędu".
Zgodnie z Wytycznymi, koszty rozliczane uproszczoną metodą rozliczania wydatków są traktowane jak wydatki faktycznie poniesione. Nie ma obowiązku gromadzenia faktur i innych dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej na potwierdzenie poniesienia wydatku w ramach projektu.
- Mam pytanie dotyczące kosztów publikacji naukowych oraz kosztów konferencji. W projekcie jest premia za rozpowszechnienie wyników, ale czy koszty z tym związane są kwalifikowane (np. koszty publikacji, koszty przelotu, opłata konferencyjna)?
Katalog kosztów kwalifikowalnych nie przewiduje możliwości kwalifikowania wydatków dotyczących publikacji i konferencji w ramach kosztów bezpośrednich, kwalifikowalne mogą być tylko wydatki ponoszone na prace B+R. Koszty promocji mogą być rozliczane w ramach kosztów pośrednich.
- Zgodnie z instrukcją (Ścieżka B) Wnioskodawca musi być podmiotem kontrolowanym przez państwo lub podmiot z państwa należącego do UE. Wnioskodawca bezpośrednio jest kontrolowany przez Spółkę z Luksemburga (w 100%). Natomiast ta Spółka z Luksemburga jest kontrolowana przez podmiot z siedzibą w Szwajcarii. Czy w związku z tym udział Wnioskodawcy w projekcie B+R, Ścieżka B jest możliwy?
W tym przypadku udział wnioskodawcy w ścieżce B nie jest możliwy, wnioskodawca w tym przypadku może jak najbardziej skorzystać ze ścieżki A.
- Czy projekt badawczo-rozwojowy, który nie doprowadzi do powstania produktu końcowego, zakończy się bez osiągnięcia wyników gotowych do komercyjnego zastosowania, może otrzymać dofinansowanie w ramach STEP oraz czy w takiej sytuacji istnieje obowiązek wdrożenia wyników projektu? Pytanie to dotyczy projektów badawczych nad nowymi lekami, które ze względu na przepisy i konieczność dokładnej weryfikacji skuteczności nowego leku, realizowane są przez wiele lat i podzielone na fazy badań klinicznych.
Oczekiwanym, docelowym rezultatem każdego projektu, co do zasady, jest wdrożenie jego wyników do działalności gospodarczej na terytorium rynku wewnętrznego UE np. w formie produkcji i wprowadzenia do obrotu nowoopracowanej technologii medycznej. Kryteria wyboru projektów przewidują w tym zakresie jednak pewne wyjątki. Ze względu na długość procesu badawczo-rozwojowego w przypadku projektów, dla których wprowadzenie technologii medycznej na rynek wymaga przeprowadzenia badań klinicznych, projekt może zostać zakończony po wytworzeniu serii produktu leczniczego do badań klinicznych lub przeprowadzeniu części badań klinicznych (co najmniej jednej pełnej fazy I, II lub III)*. W takim przypadku wymóg wdrożenia technologii krytycznej jest spełniony w przypadku, gdy badania kliniczne produktu leczniczego będą kontynuowane:
- w ramach własnej działalności gospodarczej przez wnioskodawcę samodzielnego lub członka konsorcjum (przedsiębiorcę, przynajmniej lidera konsorcjum), lub
- przez licencjobiorcę (nie będącego członkiem konsorcjum – jeśli dotyczy), któremu została udzielona licencja (na zasadach rynkowych) na korzystanie z praw do kandydata na lek/wyników badań klinicznych powstałych w ramach projektu w celu rozpoczęcia badań klinicznych/ kontynuacji tych badań, lub
- przez nabywcę (nie będącego członkiem konsorcjum – jeśli dotyczy), który zakupił (na zasadach rynkowych) prawa do kandydata na lek/wyników badań klinicznych powstałych w ramach projektu w celu rozpoczęcia badań klinicznych/ kontynuacji tych badań.
Rozpoczęcie/ kontynuacja badań klinicznych rozumiana jest jako uzyskanie pozwolenia na prowadzenie I lub kolejnej fazy badań klinicznych produktu leczniczego przez podmiot,
o którym mowa odpowiednio w lit. a) lub b) lub c).W przypadku gdy, projekt obejmuje badanie kliniczne fazy III, poprzez wdrożenie wyników projektu należy rozumieć wprowadzenie do obrotu produktu leczniczego będącego przedmiotem projektu, dopuszczonego do obrotu przez właściwe organy regulatorowe.
Wdrożenie musi być zaplanowane nie później niż 5 lat od zakończenia projektu. Termin ten obowiązuje również w przypadku licencjobiorcy/nabywcy, niezależnie od daty zawarcia umowy licencji/sprzedaży praw do wyników projektu.
* Zgodnie z klasyfikacją faz prac badawczo-rozwojowych i poziomów gotowości technologicznej (TRL) w rozwoju leków: https://euraxess.ec.europa.eu/career-development/researchers/manual-scientific-entrepreneurship/major-steps/trl oraz https://joppp.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40545-018-0135-0/tables/1
- W pkt 3.1 Wytycznych dotyczących niektórych przepisów rozporządzenia (UE) 2024/795 w sprawie ustanowienia Platformy na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy (STEP) (C/2024/3209) wskazano, że: Znaczenie potencjału gospodarczego należy oceniać w odniesieniu do technologii, które mogą być przeznaczone dla różnych rynków unijnych (a nie rynków ograniczonych geograficznie) lub które mogą mieć istotny wpływ na rozwój lub produkcję danej technologii. Jak należy rozumieć sformułowanie "różne rynki unijne" (zamiast rynków zlokalizowanych na danym obszarze geograficznym)?
Powyższe stwierdzenie należy rozumieć w ten sposób, że potencjał gospodarczy jest oceniany nie tylko na poziomie rynku krajowego, ale również na poziomie rynku wewnętrznego UE (27 państw UE, pozostałe państwa EOG (Islandia, Liechtenstein, Norwegia) oraz dodatkowo Szwajcaria). Oczekuje się, że rezultaty projektu będą miały znaczenie wykraczające poza konkretny region (region, w którym działa przedsiębiorca). Zasadność realizacji projektu oraz jego cele i rezultaty powinny zostać przeanalizowane przez wnioskodawcę w szerszym kontekście – nie tylko pod kątem jego wpływu na firmę i rynek, na którym działa, ale także pod kątem skutków zewnętrznych (spillover effects) wynikających z jego realizacji.
- Czy projekty w ramach STEP muszą być opłacalne?
Projekt musi być opłacalny, bez względu na sektor i specyfikę projektu. Komisja Europejska potwierdziła takie stanowisko w kontaktach z polskim punktem kontaktowym dla STEP. Dlatego NCBR nie może wspierać projektów, które nie będą opłacalne. Wnioskodawca musi przedstawić stabilny plan finansowy, aby zapewnić, że nie będzie ryzyka bankructwa firmy po zakończeniu projektu. Wnioskodawca musi wykazać, że przedsięwzięcie będzie kontynuowane po zakończeniu projektu. Dotyczy to wykazania/weryfikacji racjonalności przyjętych założeń.
- Czy STEP umożliwia finansowanie projektów dotyczących rozwoju leków małocząsteczkowych (Ścieżka A)?
O ile lek nie znajduje się na liście leków krytycznych UE lub nie jest wymieniony jako składnik leku krytycznego, nie możemy uznać projektów dotyczących leków małocząsteczkowych za, z założenia, kwalifikujące się do programu STEP. Kwalifikowalność projektu, który dotyczy rozwoju leków małocząsteczkowych zależy od:
- silnego powiązania projektu z sektorem STEP (tj. biotechnologiami, a nie tylko wykorzystaniem narzędzi biotechnologicznych),
- wyraźnego wkładu projektu w rozwój lub produkcję technologii STEP oraz
- wykazanego spełnienia jednego z warunków programu STEP (innowacyjność lub zmniejszenie strategicznej zależności na poziomie UE), co powinno zostać poparte solidnymi dowodami.
Zgodnie z wyjaśnieniami uzyskanymi z KE, STEP może finansować prace badawczo-rozwojowe w zakresie nowatorskich kandydatów na leki małocząsteczkowe jeżeli prace te rozwijają nowe technologie biotechnologiczne zgodne z założeniami STEP. W tym przypadku rozwój krytycznej biotechnologii STEP jest bardziej istotny, niż jej zastosowanie w postaci nowego leku.
- Czy w przypadku innowacji przełomowych wymagane jest porównanie technologii opracowywanej w projekcie do produktu konkurencyjnego (co w przypadku innowacji przełomowych jest niemożliwe)?
W przypadku, gdy na rynku nie ma bezpośredniej konkurencji dla produktu będącego rezultatem projektu należy odnieść się do produktów istniejących, posiadających chociaż częściowo te same funkcjonalności lub produktów substytucyjnych.
- Budżet:
- Koszty odczynników – ich zaplanowanie z tak dużą szczegółowością (szczególnie w branży biomedycznej) nie jest możliwe. Wnioskodawcom ciężko określić ile i jakie odczynniki będą potrzebne do realizacji badań szczególnie w długiej perspektywie czasowej. Czy możliwe są w tym obszarze jakieś uproszczenia, np. łączenie w grupy, czy rozliczenie ryczałtem?
Budżet musi zostać określony precyzyjnie, należy wskazać uzasadnienie wszystkich planowanych wydatków, co nie wyklucza możliwości wykazywania w ramach jednej pozycji budżetowej grupy odczynników przy jednoczesnym odpowiednim uzasadnieniu takiego kosztu. Jest to niezbędne w celu oceny kryterium „Budżet projektu”. Jeżeli wnioskodawca nie jest w stanie określić precyzyjnie danego kosztu może on zostać sfinansowany z kosztów pośrednich. Zwracamy również uwagę, że zgodnie z umową o dofinansowanie nie jest możliwe dokonywanie przesunięć oszczędności, powstałych w trakcie realizacji projektu, na rozszerzenie zakresu rzeczowego ujętego w zatwierdzonym pierwotnie wniosku o dofinansowanie.
- Czy jest możliwość wykazywania kosztów kadry zarządzającej projektem w kosztach bezpośrednich (w niektórych programach jest taka możliwość)?
Finansowanie kosztów kadry zarządzającej w FENG jest możliwe tylko w ramach kosztów pośrednich.
- Czy polska uczelnia publiczna spełnia warunek podmiotu objętego kontrolą przez państwo lub podmiot z państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub ze Szwajcarii?
Uczelnia publiczna, utworzona przez organ państwa, podlegająca przepisom ustawy z dnia
20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce jest podmiotem spełniającym warunek dot. kontroli przez państwo lub podmiot z państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub ze Szwajcarii.- Zgodnie z dokumentacją konkursową (Regulamin wyboru projektów) w ramach ścieżki A: „Wnioskodawca oraz konsorcjanci muszą być podmiotami kontrolowanymi przez państwo albo podmiot z państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub ze Szwajcarii. Analogicznie w ramach ścieżki B: „Wnioskodawca oraz konsorcjanci muszą być podmiotami kontrolowanymi przez państwo albo podmiot z państwa należącego do Unii Europejskiej.”
- Czy weryfikując kwalifikowalność Wnioskodawcy należy rozważać lokalizację siedziby podmiotu będącego właścicielem całej grupy? Tj. jeśli Wnioskodawca z Polski należy do grupy X z Europy, która należy do zagranicznego koncernu Y, to należy zweryfikować siedzibę właściciela w pierwszej linii czyli grupę X czy całego koncernu Y na świecie?
Weryfikując kwalifikowalność wnioskodawcy należy odnieść się do całego koncernu.
-
- Czy w ramach ścieżki B celowo wskazano ograniczenie do podmiotów tylko z UE,
z wykluczeniem EOG i Szwajcarii?
- Czy w ramach ścieżki B celowo wskazano ograniczenie do podmiotów tylko z UE,
W Ścieżce B celowo ograniczono podmioty tylko do UE - wynika to z celów tej ścieżki,
tj. zapewnienie strategicznej niezależności UE.-
- Czy przez podmiot należący do EOG lub Szwajcarii, lub odpowiednio UE, należy rozumieć podmiot-spółkę czy też osobę fizyczną jeśli posiada większościowy pakiet udziałów w spółce matce z grupy?
Przez podmiot należący do EOG lub Szwajcarii (dotyczy Ścieżki A), lub UE (dotyczy Ścieżki B), należy rozumieć podmiot posiadający siedzibę w państwie należącym do EOG lub w Szwajcarii lub odpowiednio UE oraz osobę fizyczną posiadającą obywatelstwo państwa należącego do EOG lub Szwajcarii lub odpowiednio UE (pojęcie zostało zdefiniowane we wzorze Oświadczenia dotyczącego sprawowania kontroli - zał. do umowy, opublikowanym na stronie naboru).
- W kryterium: 1. Kwalifikowalność podmiotów realizujących projekt znajduje się taki wymóg wobec przedsiębiorcy: „3) wnioskodawca/członek konsorcjum będący przedsiębiorcą prowadzi działalność gospodarczą przez co najmniej 24 miesiące i wykazał zamknięte 2 lata obrotowe. W przypadku, gdy wnioskodawcą/ członkiem konsorcjum będącym przedsiębiorcą jest spółka celowa, która nie spełnia powyższego wymogu, wymóg ten odnosi się do spółki dominującej (spółki matki)”. Czy warunek ten jest spełniony jeśli wnioskodawcą jest spółka po przekształceniu np. 12 miesięcy przed złożeniem wniosku, ale pierwotny podmiot, z którego powstał wnioskodawca, rozpoczął działalność ponad 24 miesiące temu i zamknął już dwa pełne lata obrotowe? Nie jest to spółka celowa. Jeśli tak, czy są jakieś dodatkowe warunki, które musi spełnić lub udokumentować przekształcony wnioskodawca?
Warunek dotyczący prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej 24 miesiące będzie spełniony, nawet jeśli w tym okresie wnioskodawca ulegnie przekształceniu (przekształcenie rozumiane jako zmiana formy prawnej dotychczasowej działalności gospodarczej bez konieczności likwidacji tej działalności). W Modelu finansowym wnioskodawca podaje dane za 2 zamknięte lata obrotowe (w polu "Komentarz" należy opisać, w którym roku nowa spółka przejęła prawa i obowiązki poprzedniego podmiotu i podać jej dane rejestrowe).
- Zgodnie z kryterium nr 1 ocenie podlega m.in. czy „wnioskodawca/członek konsorcjum będący przedsiębiorcą prowadzi działalność gospodarczą przez co najmniej 24 miesiące i wykazał zamknięte 2 lata obrotowe. W przypadku, gdy wnioskodawcą/ członkiem konsorcjum będącym przedsiębiorcą jest spółka celowa, która nie spełnia powyższego wymogu, wymóg ten odnosi się do spółki dominującej (spółki matki).”
Proszę o informację czy przez sformułowanie „przez co najmniej 24 miesiące i wykazał zamknięte 2 lata obrotowe” należy wykazać na moment złożenia wniosku funkcjonowanie podmiotu wnioskodawcy przez minimum 24 miesiące i jednocześnie podmiot ten powinien posiadać sprawozdania finansowe za co najmniej 2 lata obrotowe? Pytanie dotyczy spółki powstałej w połowie 2023 r., która spełni warunek 24 miesięcy istnienia na moment aplikowania, jednak posiada tylko jedno sprawozdanie finansowe za okres od powstania spółki w połowie 2023 r. do końca 2024 r.
Zgodnie z Kryteriami wyboru projektów muszą zostać spełnione obydwa warunki,
tj. wnioskodawca musi prowadzić działalność gospodarczą przez co najmniej 24 miesiące i wykazać zamknięte 2 lata obrotowe. W związku z tym, jeżeli wnioskodawca posiada tylko jedno sprawozdanie finansowe, czyli może wykazać jeden zamknięty rok obrotowy, wówczas kryterium kwalifikowalności wnioskodawcy nie będzie spełnione.- Czy projekt badawczo-rozwojowy, którego wynikiem będzie innowacja procesowa wdrożona w przedsiębiorstwie wnioskodawcy, jest zgodny z założeniami STEP?
Innowacje procesowe mogą być wspierane w ramach STEP, jeśli projekt wprowadza na rynek wewnętrzny element innowacyjny, najnowocześniejszy lub przełomowy o znaczącym potencjale gospodarczym (Ścieżka A).
W Wytycznych KE dot. STEP podkreślono, że technologie objęte zakresem STEP stanowią technologie, które z dużym prawdopodobieństwem wywołają największe efekty zewnętrzne w innych państwach członkowskich, co może zwiększyć potencjał gospodarczy jednolitego rynku.
W związku z powyższym wnioskodawca powinien wykazać, że korzyści z innowacji procesowej będą miały szerszy wpływ niż tylko na jego przedsiębiorstwo, tj. przyniesie korzyści gospodarce na rynku wewnętrznym, np. poprzez znaczne zwiększenie konkurencyjności krytycznej technologii lub możliwość jej zastosowania w innych przedsiębiorstwach.
- Proszę o wskazanie definicji produktu końcowego.
Produkt końcowy to finalny, gotowy produkt (wyrób lub usługa), w którym zastosowano technologię krytyczną STEP, który przeszedł wszystkie etapy procesu produkcyjnego i jest gotowy do sprzedaży, dostarczenia klientowi lub dalszego użytku zgodnie z jego przeznaczeniem. Nie jest już poddawany dalszej obróbce ani przetwarzaniu w ramach danego procesu produkcyjnego. Przykłady: gotowy produkt farmaceutyczny, wyrób medyczny np. do implantacji.
- Przedmiotem projektu jest produkcja nowej jakości stopu metali (dotychczas firma musi ściągać go z zagranicy). Do przeprowadzenia prac trzeba użyć pieca zasilanego gazem ziemnym - ale celem projektu nie jest budowa pieca, czy przetwarzanie paliw kopalnych (to jest "narzędzie' do osiągnięcia danej jakości stopu metali). Czy to że we wniosku wystąpi gaz ziemny może być odczytane jako działalność wykluczona ze STEP?
Zgodnie z art. 7 ust. 1 Rozporządzenia nr 2021/1058, środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego nie mogą być udzielone na inwestycję w zakresie produkcji, przetwarzania, transportu, dystrybucji, magazynowania lub spalania paliw kopalnych. Samo wykorzystanie urządzeń zasilanych paliwami kopalnymi (w tym gazem ziemnym) w projekcie, którego cel jest inny niż wymieniony w art. 7, nie powoduje automatycznego wykluczenia z możliwości wsparcia w ramach naboru. Działalność objęta projektem (określona za pomocą PKD) nie musi być wykluczona, jednak koszt związany z wykorzystaniem urządzeń zasilanych paliwami kopalnymi nie może być kosztem kwalifikowalnym w projekcie.
- Czy w sytuacji, gdy wnioskodawca korzysta z kredytu bankowego na finansowanie projektu możliwe jest przystąpienie do długu jako zabezpieczenie tego kredytu? Udzielającym tego zabezpieczenia (przystąpienie do długu) byłaby spółka powiązana.
Nie ma przeszkód dla przystąpienia do długu podmiotu powiązanego. Jest to jedna z form zabezpieczenia spłaty kredytu, czyli mitygacji ryzyka banku w okresie spłaty kredytu, a tym samym nie wpływa na samą realizację projektu. Zakładamy przy tym, że bank i tak zweryfikuje kondycję finansową i majątkową podmiotu powiązanego, żeby ten mógł przystąpić do długu.
Dokumenty
-
Rozwiń tekst
ZASADY KONKURSU
-
Rozwiń tekst
WNIOSEK O DOFINANSOWANIE
-
Rozwiń tekst
UMOWA O DOFINANSOWANIE
-
Rozwiń tekst
DOKUMENTY DODATKOWE
-
Rozwiń tekst
KOMISJA OCENY PROJEKTÓW
-
Rozwiń tekst
LISTY RANKINGOWE
-
Rozwiń tekst
DOKUMENTY ARCHIWALNE
-
Kontakt
Punkt Informacyjny
Tel. 48 22 39 07 170
Tel. 48 22 39 07 191
E-mail: info@ncbr.gov.pl
Strona www: https://www.gov.pl/web/ncbr/punkt-informacyjny
- Pierwsza publikacja:
- 27.06.2025 12:42 Szymon Iwańczuk
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Szymon Iwańczuk
| Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
|---|---|---|
| STEP - Ścieżka A: biotechnologie | 16.0 | 04.12.2025 15:19 Szymon Iwańczuk |
| STEP - Ścieżka A: biotechnologie | 15.0 | 28.11.2025 12:38 Szymon Iwańczuk |
| STEP - Ścieżka A: biotechnologie | 14.0 | 07.11.2025 14:29 Szymon Iwańczuk |
| STEP - Ścieżka A: biotechnologie | 13.0 | 07.11.2025 09:59 Szymon Iwańczuk |
| STEP - Ścieżka A: biotechnologie | 12.0 | 20.10.2025 18:12 Szymon Iwańczuk |
| STEP - Ścieżka A: biotechnologie | 11.0 | 10.10.2025 09:25 Szymon Iwańczuk |
| STEP - Ścieżka A: biotechnologie | 10.0 | 17.09.2025 10:17 Maciej Buźniak |
| STEP - Ścieżka A: biotechnologie | 9.0 | 05.09.2025 16:00 Szymon Iwańczuk |
| STEP - Ścieżka A: biotechnologie | 8.0 | 29.08.2025 09:16 Szymon Iwańczuk |
| STEP - Ścieżka A: biotechnologie | 7.0 | 25.08.2025 11:06 Szymon Iwańczuk |
| STEP - Ścieżka A: biotechnologie | 6.0 | 31.07.2025 12:55 Szymon Iwańczuk |
| STEP - Ścieżka A: biotechnologie | 5.0 | 30.07.2025 10:29 Szymon Iwańczuk |
| STEP - Ścieżka A: biotechnologie | 4.0 | 22.07.2025 00:00 Szymon Iwańczuk |
| STEP - Ścieżka A: biotechnologie | 3.0 | 04.07.2025 17:24 Szymon Iwańczuk |
| STEP - Ścieżka A: biotechnologie | 2.0 | 01.07.2025 13:55 Szymon Iwańczuk |
| STEP - Ścieżka A: biotechnologie | 1.0 | 27.06.2025 12:42 Szymon Iwańczuk |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP