W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót
Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis Fundusze Europejskie Wiedza Edukacja Rozwój biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp Z lewej strony napis Unia Europejska. Europejski Fundusz Społeczny. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej

Sztuka dostępna

Sztuka dostępna. Jak sztuka ziemi łódzkiej przeciwdziała wykluczeniu

Prostokątny kadr z filmu na temat projektu. Zielone tło. W lewym dolnym biały napis: Wydział Filozoficzno-Historyczny Uniwersytet Łódzki. Nad napisem i w prawym górnym rogu białe elementy graficzne w postaci strzałek

kwadrat z odchodzącymi mackami  Tytuł projektu

Sztuka łódzka na tle sztuki europejskiej. Wykluczeni/Włączeni

zarys górnej sylwetki człowieka  Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów

Uniwersytet Łódzki w partnerstwie z Muzeum Miasta Łodzi

ikona teczki  Nazwa programu

PROGRAM OPERACYJNY WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ

ikona gazety  Konkurs

Trzecia Misja Uczelni

ikona dwóch kupek monet  Wartość projektu

958 947,00 zł

ikona ręki, a nad nią dwa kółka  Wartość dofinansowania

808 200,57 zł

ikona zegara  Okres realizacji projektu

2 lutego 2019 r. – 31 stycznia 2022 r.

Poznajcie nasz zespół

Dr hab. Aneta Pawłowska, prof. UŁ – kierownik projektu, Uniwersytet Łódzki
Dr hab. Aneta Pawłowska, prof. UŁ
kierownik projektu, Uniwersytet Łódzki

 

Mgr Paulina Długosz, zastępca kierownika projektu, Muzeum Miasta Łodzi
Mgr Paulina Długosz,
zastępca kierownika projektu, Muzeum Miasta Łodzi

 

Mgr Magdalena Milerowska – administracja projektu, Uniwersytet Łódzki
Mgr Magdalena Milerowska
administracja projektu, Uniwersytet Łódzki

 

Dr Daria Rutkowska-Siuda – wykładowca, Uniwersytet Łódzki
Dr Daria Rutkowska-Siuda
wykładowca, Uniwersytet Łódzki

 

Dr hab. Agnieszka Gralińska-Toborek – wykładowca, Uniwersytet Łódzki
Dr hab. Agnieszka Gralińska-Toborek
wykładowca, Uniwersytet Łódzki

 

 

Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?

Projekt „Sztuka łódzka na tle sztuki europejskiej. Wykluczeni/Włączeni” rozwiązuje szereg problemów związanych z dostępem do edukacji pozaformalnej i dziedzictwa kulturowego dla osób o specjalnych potrzebach, przede wszystkim osób z dysfunkcją wzroku oraz słuchu.
Dzięki zajęciom aktywizującym uczestnicy nabywają kompetencji, które w przyszłości pozwolą im samodzielnie rozwijać swoje umiejętności oraz zdobywać wiedzę zgodnie z postulatami idei „lifelong learning” – także po zakończeniu projektu.
Skierowanie oferty do środowisk defaworyzowanych, to znaczy osób o szczególnych potrzebach edukacyjnych i poznawczych, dotkniętych wykluczeniem ze względu na wiek, a także pochodzących z małych miejscowości, jest zarazem odpowiedzią na potrzebę docierania z nowoczesnymi modelami edukacji również do odbiorców o utrudnionym dostępie do oświaty, kultury i sztuki.
Zajęcia z zakresu sztuki, uzupełnione elementami warsztatowymi oraz możliwością bezpośredniego obcowania ze sztuką, mają ponadto wymiar terapeutyczny i rewalidacyjny. Dotyczy to zarówno młodzieży z niepełnosprawnością, która poprzez własną aktywność artystyczną może kształtować poczucie sprawczości oraz radości ze spontanicznej twórczości, jak i seniorów – dotkniętych różnymi dysfunkcjami związanymi z wiekiem i przebytymi chorobami. Osoby te dzięki uczestnictwu w projekcie mogą poznać nowe formy korzystania z oferty kulturalnej różnych instytucji, niewykluczające ich ze względu na trudności percepcyjne.
Przejście na system online – wymuszone pandemią COVID-19 – pozwoliło nam nie tylko na dystrybuowanie wiedzy z zakresu sztuki ziemi łódzkiej, lecz także na wsparcie m.in. opieką psychologiczną osób starszych i dzieci „uwięzionych” w domach. Zamieszczenie treści programowych na platformie zdalnej Moodle UŁ pozwala uczestnikom na bieżąco śledzić działania w projekcie w całym okresie jego trwania, niezależnie od miejsca ich pobytu.
Realizowane podczas projektu zajęcia, w tym wycieczki po regionie łódzkim, są jednocześnie ważnym przyczynkiem do działań na rzecz integracji społecznej i międzypokoleniowej, co stanowi pewne antidotum na problemy zatomizowanego społeczeństwa XXI wieku.

Kto korzysta/skorzysta z wyników projektu?

Grupa docelowa projektu: dzieci i seniorzy 60+ z dysfunkcją wzroku i słuchu, niezależnie od stopnia jego uszkodzenia, z terenu województwa łódzkiego. Są to zarówno osoby indywidualne, jak i grupy zorganizowane, m.in.:  

  • Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niesłyszących, Słabosłyszących i z Afazją w Łodzi
  • Szkoła Podstawowa nr 168 w Łodzi 
  • Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 6 im. mjr. Hieronima Baranowskiego w Łodzi  
  • Polski Związek Niewidomych Łódź – Koło Górna   
  • Polski Związek Niewidomych w Sieradzu 
  • Uniejowski Uniwersytet III Wieku w Uniejowie 
  • Uniwersytet Trzeciego Wieku w Aleksandrowie Łódzkim 
  • Uniwersytet Trzeciego Wieku przy Wyższej Szkole Informatyki i Umiejętności w Łodzi 
  • Koło Gospodyń Wiejskich Prucheńsko Małe     
  • Dom Pomocy Społecznej w Przatówku  
  • Dom Pomocy Społecznej we Wronikowie 
  • Dzienny Dom Senior-WIGOR w Tuszynie

Co było dla nas największym wyzwaniem w projekcie?

Wyzwaniem jest sam proces rekrutacji uczestników – osób z dysfunkcjami, zwłaszcza w kontekście wszystkich koniecznych do wypełnienia dokumentów. Kolejne wielkie wyzwanie to wymuszone przez epidemię COVID019 przejście na system działań online.

Nasza rada dla innych Wnioskodawców

Nigdy się nie poddawać 😊

Wideo

{"register":{"columns":[]}}