Sztuka dostępna
Sztuka dostępna. Jak sztuka ziemi łódzkiej przeciwdziała wykluczeniu
Tytuł projektu
Sztuka łódzka na tle sztuki europejskiej. Wykluczeni/Włączeni
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Uniwersytet Łódzki w partnerstwie z Muzeum Miasta Łodzi
Nazwa programu
PROGRAM OPERACYJNY WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ
Konkurs
Trzecia Misja Uczelni
Wartość projektu
958 947,00 zł
Wartość dofinansowania
808 200,57 zł
Okres realizacji projektu
2 lutego 2019 r. – 31 stycznia 2022 r.
Poznajcie nasz zespół
kierownik projektu, Uniwersytet Łódzki
zastępca kierownika projektu, Muzeum Miasta Łodzi
administracja projektu, Uniwersytet Łódzki
wykładowca, Uniwersytet Łódzki
wykładowca, Uniwersytet Łódzki
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Projekt „Sztuka łódzka na tle sztuki europejskiej. Wykluczeni/Włączeni” rozwiązuje szereg problemów związanych z dostępem do edukacji pozaformalnej i dziedzictwa kulturowego dla osób o specjalnych potrzebach, przede wszystkim osób z dysfunkcją wzroku oraz słuchu.
Dzięki zajęciom aktywizującym uczestnicy nabywają kompetencji, które w przyszłości pozwolą im samodzielnie rozwijać swoje umiejętności oraz zdobywać wiedzę zgodnie z postulatami idei „lifelong learning” – także po zakończeniu projektu.
Skierowanie oferty do środowisk defaworyzowanych, to znaczy osób o szczególnych potrzebach edukacyjnych i poznawczych, dotkniętych wykluczeniem ze względu na wiek, a także pochodzących z małych miejscowości, jest zarazem odpowiedzią na potrzebę docierania z nowoczesnymi modelami edukacji również do odbiorców o utrudnionym dostępie do oświaty, kultury i sztuki.
Zajęcia z zakresu sztuki, uzupełnione elementami warsztatowymi oraz możliwością bezpośredniego obcowania ze sztuką, mają ponadto wymiar terapeutyczny i rewalidacyjny. Dotyczy to zarówno młodzieży z niepełnosprawnością, która poprzez własną aktywność artystyczną może kształtować poczucie sprawczości oraz radości ze spontanicznej twórczości, jak i seniorów – dotkniętych różnymi dysfunkcjami związanymi z wiekiem i przebytymi chorobami. Osoby te dzięki uczestnictwu w projekcie mogą poznać nowe formy korzystania z oferty kulturalnej różnych instytucji, niewykluczające ich ze względu na trudności percepcyjne.
Przejście na system online – wymuszone pandemią COVID-19 – pozwoliło nam nie tylko na dystrybuowanie wiedzy z zakresu sztuki ziemi łódzkiej, lecz także na wsparcie m.in. opieką psychologiczną osób starszych i dzieci „uwięzionych” w domach. Zamieszczenie treści programowych na platformie zdalnej Moodle UŁ pozwala uczestnikom na bieżąco śledzić działania w projekcie w całym okresie jego trwania, niezależnie od miejsca ich pobytu.
Realizowane podczas projektu zajęcia, w tym wycieczki po regionie łódzkim, są jednocześnie ważnym przyczynkiem do działań na rzecz integracji społecznej i międzypokoleniowej, co stanowi pewne antidotum na problemy zatomizowanego społeczeństwa XXI wieku.
Kto korzysta/skorzysta z wyników projektu?
Grupa docelowa projektu: dzieci i seniorzy 60+ z dysfunkcją wzroku i słuchu, niezależnie od stopnia jego uszkodzenia, z terenu województwa łódzkiego. Są to zarówno osoby indywidualne, jak i grupy zorganizowane, m.in.:
- Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niesłyszących, Słabosłyszących i z Afazją w Łodzi
- Szkoła Podstawowa nr 168 w Łodzi
- Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 6 im. mjr. Hieronima Baranowskiego w Łodzi
- Polski Związek Niewidomych Łódź – Koło Górna
- Polski Związek Niewidomych w Sieradzu
- Uniejowski Uniwersytet III Wieku w Uniejowie
- Uniwersytet Trzeciego Wieku w Aleksandrowie Łódzkim
- Uniwersytet Trzeciego Wieku przy Wyższej Szkole Informatyki i Umiejętności w Łodzi
- Koło Gospodyń Wiejskich Prucheńsko Małe
- Dom Pomocy Społecznej w Przatówku
- Dom Pomocy Społecznej we Wronikowie
- Dzienny Dom Senior-WIGOR w Tuszynie
Co było dla nas największym wyzwaniem w projekcie?
Wyzwaniem jest sam proces rekrutacji uczestników – osób z dysfunkcjami, zwłaszcza w kontekście wszystkich koniecznych do wypełnienia dokumentów. Kolejne wielkie wyzwanie to wymuszone przez epidemię COVID019 przejście na system działań online.
Nasza rada dla innych Wnioskodawców
Nigdy się nie poddawać 😊