W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kryzys psychiczny a wsparcie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

04.09.2020

144542701 - warsaw, poland. 10 april 2020. sign zus. company signboard zus.

Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec zwrócił się do Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Gertrudy Uścińskiej o utworzenie na różnych poziomach struktury Zakładu Ubezpieczeń Społecznych funkcji pełnomocników ds. osób w kryzysie psychicznym. Uzyskaliśmy zapewnienie, że potrzeby osób doświadczających kryzysu psychicznego będą uwzględnione w pracach Zespołu ds. dostępności, którego utworzenie jest planowane w najbliższej przyszłości.

 

Pacjenci korzystający z pomocy psychiatrycznych placówek służby zdrowia często zgłaszają się do nas z zapytaniami pośrednio związanymi z prawami pacjenta, a dotyczącymi bardzo istotnych dla nich spraw, którymi zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Dla osób doświadczających kryzysu psychicznego kontakt z urzędami i załatwianie różnych formalności są często bardzo trudne, a dotyczą najważniejszych spraw życiowych takich jak np. ubieganie się o świadczenia rentowe czy emerytalne. Uważamy, że szczególne wspieranie tej grupy obywateli powinno być bardzo istotne dla instytucji administracji publicznej i stanowiłoby realizację zapisów ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, w której czytamy, że „zdrowie psychiczne jest fundamentalnym dobrem osobistym człowieka, a ochrona praw osób z zaburzeniami psychicznymi należy do obowiązków państwa”. 

 

Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zapewniła, że kompleksowa pomoc dla osób z zaburzeniami psychicznymi jest bardzo ważna dla kierowanej przez nią instytucji. Klienci ZUS, którzy zmagają się z kryzysem psychicznym, mogą korzystać m.in. z nowo wdrażanej usługi opiekuna sali obsługi klientów. W strukturze Zakładu zostanie również utworzony Zespół ds. dostępności, którego zadaniem będzie wypracowywanie rozwiązań ułatwiających załatwianie spraw m.in. przez osoby w kryzysie psychicznym.

 

Wszyscy klienci Zakładu Ubezpieczeń Społecznych mogą uzyskać informacje w sprawach realizowanych przez ZUS pod numerem telefonu 22 560 16 00 (od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7.00 do 18.00).

Materiały

Wystąpienie RPP do Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
RzPP-DZP-WRI.420.22.2020.AW.pdf 0.29MB
{"register":{"columns":[]}}