W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

W jakich sytuacjach możesz uzyskać pomoc u dyrektora placówki medycznej lub w Narodowym Funduszu Zdrowia?

Problemy związane z organizacją i porządkiem pracy w placówce medycznej

  • Rejestracja na wizytę lekarską

Na wizytę do lekarza możesz zapisać się nie tylko osobiście, ale również telefonicznie lub za pośrednictwem osoby trzeciej. Przychodnia lub poradnia specjalistyczna ma obowiązek zapewnić rejestrację pacjentów na podstawie zgłoszenia we wszystkich tych formach. Dodatkowo w niektórych placówkach podstawowej opieki zdrowotnej, które dysponują odpowiednim oprogramowaniem zapisać się można także drogą elektroniczną.  Ponadto, wszystkie szpitale i poradnie, które mają kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia i  które prowadzą listy oczekujących powinny umożliwiać elektroniczną rejestrację na wizytę lekarską. Co więcej, na wizytę do lekarza możesz zapisać się dowolnie wybranego dnia, w godzinach pracy rejestracji.

Gdzie zgłosić problem?

Wszelkie nieprawidłowości oraz problemy jak np. wyznaczanie jednego konkretnego dnia na rejestrację lub brak telefonicznych zapisów do lekarza, należy zgłaszać do właściwego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.

 

  • Częste spóźnianie się lekarza na umówione wizyty

Pacjenci powinni mieć zapewniony dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej, które są efektem umowy zawartej z Narodowym Funduszem Zdrowia, zgodnie z godzinami ustalonymi w załączonym do tej umowy harmonogramie pracy. Przestrzeganie harmonogramu pracy przez lekarzy zatrudnionych w przychodni czy poradni jest ich obowiązkiem.

Gdzie zgłosić problem?

Jeśli lekarz często przystępuje do przyjmowania pacjentów po umówionej godzinie, fakt ten należy zgłosić kierownikowi placówki w formie ustnej lub pisemnej. Wówczas kierownik może wyciągnąć sankcje służbowe wobec lekarza. Jak każdy pracownik, jest on zobowiązany do przestrzegania ustalonego czasu pracy. Zgodnie z kodeksem pracy spóźnianie się pracownika do miejsca pracy stanowi naruszenie obowiązków pracowniczych, za nieprzestrzeganie których pracodawca może stosować karę upomnienia albo nagany.

Nieprzestrzeganie w podmiocie leczniczym harmonogramu czasu pracy, można także zgłosić do właściwego oddziału wojewódzkiego NFZ.  Stanowi bowiem naruszenie postanowień umowy świadczeniodawcy z Funduszem, za co grożą kary finansowe.

 

  • Urlop lekarza rodzinnego

Problem, który może pojawić się szczególnie w czasie wakacji, ferii zimowych czy dni świątecznych to urlop naszego lekarza rodzinnego. Zgodnie z przepisami świadczeniodawca jest zobowiązany do zabezpieczenia pacjentom zapisanym do przebywającego na urlopie lekarza, dostępności do świadczeń zdrowotnych. Placówka ma obowiązek zapewnić zastępstwo na czas jego  nieobecności. Pacjenci zapisani do konkretnego lekarza rodzinnego powinni zostać też odpowiednio wcześniej poinformowani o jego urlopie. Takie ogłoszenie powinno być zamieszczone w budynku przychodni, w której lekarz przyjmuje.

Gdzie zgłosić problem?

Jeśli nie możesz skorzystać z porady lekarza rodzinnego, bo nie zapewniono zastępstwa, zgłoś ten problem do oddziału NFZ w swoim województwie. Na podstawie umowy podpisanej z Funduszem placówka medyczna jest zobowiązana zapewnić dostęp do lekarza. Powinna to zrobić zgodnie z godzinami ustalonymi w harmonogramie pracy przez cały okres obowiązywania umowy.

{"register":{"columns":[]}}