Powrót

Projekt UKE „Prosto po Polsku”

27.10.2020

Pracownicy Urzędu Komunikacji Elektronicznej realizują wewnętrzny projekt „Prosto po Polsku” od 2017 roku.

Co chcą osiągnąć

  • Zmienić standard komunikacji z klientem zewnętrznym i wewnętrznym.
  • Doradzać konsumentom na rynku telekomunikacyjnym, jakie mają  prawa i obowiązki, prosto
    i zrozumiale.
  • Dbać o przystępność komunikatów i tworzyć treści na stronie internetowej tak, aby były
    dostępne dla klientów, bez względu na wiek czy poziom wykształcenia.
  • Prowadzić efektywne prezentacje i szkolenia dla odbiorców kampanii edukacyjnych UKE.

Etapy zmian – co zrobił zespół

  1. Wziął udział w szkoleniu centralnym „Tworzenie komunikatów pisemnych zrozumiałych i dopasowanych do odbiorcy”. Poprowadził je zespół ekspertów, w tym dr Tomasz Piekot - językoznawca z Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego (2017 rok).
  2. Zmienił strony internetowe urzędu uke.gov.pl i cik.uke.gov.pl tak, aby ich układ i treści były przyjazne dla odbiorcy.
  3. Zmienił na stronie cik.uke.gov.pl, skierowanej do konsumentów, ponad 200 artykułów na temat praw i obowiązków konsumentów, a także dochodzenia roszczeń na rynku telekomunikacyjnym i pocztowym.

Cechy języka

  • perspektywa odbiorcy
  • blok prostych pytań i odpowiedzi z podstawą prawną na końcu tekstu
  • krótkie zdania, bez wielosłowia
  • przekaz wprost, który nie obniża wartości merytorycznej
  1. Przygotował nowe wzory prezentacji, księgi znaku, grafiki, wzory tabel i wykresów. Dzięki temu dokumenty i prezentacje UKE są spójne i kształtują pozytywny wizerunek urzędu.
  2. Opracował szablony pism, w których uwzględnili kryteria dostępności i zasady dotyczące organizacji treści i segmentacji tekstu.
  3. Zmienił układ i treść ulotek i plakatów informacyjnych. Uprościł język, usunął cytaty z Prawa telekomunikacyjnego i prawniczy żargon. Przekaz jest prosty, skierowany bezpośrednio do odbiorcy, ułożony w logicznym porządku. Część tekstu zespół zastąpił grafikami.

Jakich usług dotyczą ulotki UKE

  • przeniesienie numeru
  • Premium Rate
  • roaming
  • reklamacja
  • Pozasądowe Rozwiązywanie Sporów – ADR
  • Wiem, co podpisuję – ulotka do kampanii dot. świadomego zawierania umów
  • Klikam z głową – ulotka do kampanii na temat bezpieczeństwa w sieci, dla dzieci i rodziców
  • #keepCTRL - ulotka do kampanii na temat bezpieczeństwa w sieci, dla dzieci i rodziców
  1. Dociera do konsumentów przez profil UKE na Facebooku dzięki cyklom edukacyjnym, w których piszą i mówią prosto o przepisach prawa.

Wideo

  1. Opracował poradniki dla konsumentów, opierając się na zasadach prostego języka.
  1. W 2020 r. kilkudziesięciu pracowników UKE wzięło udział w kursie „Tworzenie komunikatów pisemnych zrozumiałych i dopasowanych do odbiorcy”. Kurs jest dostępny w systemie e-learningowym KPRM.

Kolejne wyzwania

Pracownicy UKE planują:

  • wypracować i wprowadzić w urzędzie standard komunikacji z klientem wewnętrznym i zewnętrznym, opartego na zasadach prostego języka;
  • zlecić audyt, który pozwoli wyeliminować błędy i zaplanować dalsze zmiany w komunikacji.

Materiały

Projekt UKE "Prosto po polsku"
Projekt​_UKE​_prosto​_po​_polsku.pdf 0.63MB
{"register":{"columns":[]}}