W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dziesiąte spotkanie zespołu doradców ds. etyki w służbie cywilnej

23 listopada 2021 r. odbyło się spotkanie zespołu doradców w formule online. Głównym tematem rozmów był projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa po zakończeniu konsultacji społecznych. Katarzyna Jędrzejewska z Departamentu Prawa Pracy Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej przedstawiła stan prac nad projektem i odpowiadała na pytania członków zespołu.

Na początku spotkania dyrektor Barbara Haładyj podsumowała ponad 4-letnią współpracę. Szef służby cywilnej zainicjował prace zespołu 5 lipca 2017 r., więc wczorajsze spotkanie było spotkaniem jubileuszowym. Dziś można potwierdzić, że cel tego działania został osiągnięty - zespół tworzy forum wymiany wiedzy i dobrych praktyk z zakresu budowy kultury opartej na wartościach dla osób, które pełnią w urzędach funkcję doradcy ds. etyki. Efektami prac zespołu są m.in.:

  • spotkania, w trakcie których uczestnicy rozwijają wiedzę i kompetencje z zakresu etyki i przeciwdziałania konfliktowi interesów, dzielą się dobrymi praktykami,
  • dwa zalecenia szefa służby cywilnej: w zakres standardów pracy doradcy ds. etyki oraz w zakresie aktywności członków korpusu w sieci,
  • aktualizacja programów szkoleniowych szefa służby cywilnej w zakresie etyki i przeciwdziałania konfliktowi interesów,
  • sieć współpracy 140 doradców i przedstawicieli KPRM, ministerstw, urzędów wojewódzkich i centralnych, którzy wspierają pracowników w sytuacjach dla nich trudnych, promują zasady w urzędzie oraz dzielą się doświadczeniem i wymieniają informacjami,
  • dzielenie się wiedzą z zakresu etyki i uczciwości z urzędami podległymi i nadzorowanymi, w tym wsparcie dla urzędów terenowych w ustanowieniu funkcji doradcy lub innego mechanizmu wspierania pracowników we właściwym rozumieniu i przestrzeganiu zasad.

Dyrektor Haładyj wyraziła nadzieję, że zaangażowanie członków zespołu pozwoli na dalszy rozwój tej owocnej współpracy.

Zalecenie w zakresie aktywności członków korpusu w internecie

Członkowie zespołu zadaniowego ds. opracowania projektu Zalecenia oraz projektu odpowiedzi na konkretne pytania związane z aktywnością członków korpusu w sieci przedstawili efekty swojej pracy.

  1. Marcin Kowalski, doradca ds. etyki w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu, omówił treść Zalecenia i przedstawił wyniki monitoringu, przeprowadzonego wśród członków zespołu:
  • 88%, tj. 88 osób, które wzięły udział w monitoringu, oceniło Zalecenie jako użyteczne lub bardzo użyteczne dla członków korpusu służby cywilnej,
  • Zalecenie zostało upowszechnione wśród pracowników zdecydowanej większości urzędów (tylko 4 na 100 ankietowanych potwierdziło brak działań w tym zakresie). Większość pracowników dowiedziała się o wytycznych Szefa za pośrednictwem poczty elektronicznej lub intranetu, gdzie opublikowano Zalecenie.
  1. Milena Szuchnik, doradca ds. etyki w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta, przestawiła założenia materiału z odpowiedziami na wątpliwości członków korpusu związane z aktywnością w sieci. Publikacja, która ukaże się w Serwisie przed końcem roku:
  • pomoże w lepszym wykorzystaniu szans jakie daje internet,
  • wesprze członków korpusu służby cywilnej w skutecznym unikaniu zagrożeń związanych z aktywnością w sieci,
  • uwrażliwi na ryzyka związane z tą aktywnością.

Dyrektor Barbara Haładyj podziękowała członkom zespołu za zaangażowanie i pracę nad projektem Zalecenia wraz z odpowiedziami: „Moje uznanie dla Państwa pracy jest tym większe, że zadanie realizowaliśmy w trudnym dla wszystkich czasie pandemii COVID-19, kiedy okoliczności nakładały na nas nowe, liczne zadania związane z przeciwdziałaniem skutkom kryzysu”. Dyrektor wyraziła nadzieję, że efekty pracy całego zespołu podniosą świadomość etyczną wśród członków korpusu służby cywilnej w zakresie naszych praw, ale i obowiązków w kontekście aktywności w internecie. To z kolei przełoży się na wzmacnianie wizerunku profesjonalnej, rzetelnej, bezstronnej i politycznie neutralnej służby cywilnej.

Diagnoza poziomu kultury uczciwości w służbie cywilnej

Katarzyna Dudzik, która koordynuje prace zespołu przybliżyła kontekst, cel, zadania i oczekiwane rezultaty planowanego badania, które pozwoli:

  • zdiagnozować aktualny stan kultury uczciwości w służbie cywilnej i zdobyć informację nt. działań w zakresie budowy, promocji i wzmacniania kultury uczciwości w służbie cywilnej z punktu widzenia ich: trafności, skuteczności, efektywności, użyteczności i trwałości,
  • wypracować rekomendację dalszych działań szefa służby cywilnej i dyrektorów generalnych/kierowników urzędów w obszarze objętym badaniem - aby wzmacniać kulturę uczciwości w korpusie.

 Obecnie trwa procedura wyboru wykonawcy.

Wymiana dobrych praktyk

Uczestnicy spotkania tradycyjnie dzielili się dobrymi praktykami z zakresu budowy i promocji kultury uczciwości. Paweł Szewczyk, koordynator zespołu doradców ds. etyki w Ministerstwie Finansów, przedstawił działania zespołu, w tym:

  • uruchomienie zakładki w intranecie,
  • przeprowadzenie anonimowej samooceny kultury uczciwości,
  • „Etyczni na co dzień” czyli wakacyjny cykl porad,
  • oraz zaplanowane: quizy wiedzy z zakresu etyki, dzień z etyką w MF i konkurs plastyczny dla pracowników i ich dzieci.

W tej części uczestnicy spotkania poznali zasady działania platformy Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju: OECD Public Integrity Toolkit. Daje ona możliwość zapoznania się z szeregiem narzędzi cyfrowych funkcjonujących w krajach OECD, aby wzmacniać system uczciwości. Część z nich, jak na przykład programy i metody szkoleniowe, mogą być inspiracją również dla doradców ds. etyki w Polsce.

Platforma, obok OECD Public Integrity Handbook i OECD Public Integrity Maturity Model, uzupełnia Rekomendację Rady OECD dotyczącą uczciwości w służbie publicznej.

Na koniec Katarzyna Dudzik przybliżyła członkom zespołu m.in.:

  • zasady funkcjonowania bazy orzeczeń Wyższej komisji Dyscyplinarnej Służby Cywilnej,
  • działania Departamentu Służby Cywilnej (DSC), które promują funkcję doradcy ds. etyki i wspierając nowo powołanych doradców przygotować się do realizacji zadań. Tylko w tym roku koordynator zespołu spotkała się z pracownikami KAS, MEiN, MF, KGSG, PUW w Rzeszowie oraz z przedstawicielami wielu urzędów w ramach tygodnia otwartego dla służby cywilnej. Jeszcze w tym roku podobne spotkania zorganizujemy dla:
    • pracowników komórek kadrowych Archiwów Państwowych, we współpracy z doradcami Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych oraz
    • pracowników Wojewódzkich Inspektoratów Nadzoru Budowlanego, we współpracy z doradcami z Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego. 

W spotkaniu zespołu doradców uczestniczyło blisko 90 przedstawicieli urzędów kierowanych przez dyrektorów generalnych i komendantów głównych Komend z całego kraju.

Kolejne spotkanie wstępnie zaplanowane jest na II kwartał 2022 roku.

{"register":{"columns":[]}}