W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

System zarządzania środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych

Pracodawcy coraz częściej wprowadzają w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) tzw. system kafeteryjny. Dzięki niemu pracodawca sprawnie i szybko zarządza ZFŚS. Pracownicy w każdej chwili mogą łatwo skorzystać z całego wachlarza świadczeń. To rozwiązanie zyskuje coraz większą popularność, wpisuje się w trendy nowoczesnych systemów motywacyjnych i zaczyna pojawiać również w służbie cywilnej.

System kafeteryjny opiera się na nowoczesnej platformie internetowej, na której pracownicy samodzielnie wybierają interesujące ich świadczenia. Platformy dostępne na rynku działają w ten sam sposób, a różnice polegają głównie na funkcjach systemu i ofercie benefitów. W niektórych rozwiązaniach pracownicy mają do dyspozycji środki pieniężne, w innych dysponują punktami.

Każdy kto korzysta z systemu kafeteryjnego musi przestrzegać wymogów, które wynikają z przepisów ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Pracodawca musi uwzględnić kryterium socjalne, czyli ustalić wysokość świadczenia odpowiednio do sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracownika. Z ZFŚS finansowana jest tylko działalność socjalna, czyli:

  • różne formy wypoczynku (np. dopłaty do wypoczynku pracowników i ich dzieci),
  • działalność kulturalno-oświatowa (np. dopłaty lub zakup biletów na koncerty, do teatru, opery, kina, muzeów, galerii),
  • działalność sportowo-rekreacyjna (np. dopłaty lub zakup karnetów na basen, siłownię, organizowanie zajęć sportowych, wycieczek i spacerów, zakup sprzętu oraz wyposażenie sali sportowej, wynajem pomieszczeń do uprawiania sportu),
  • opieka nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, opieka sprawowana przez dziennego opiekuna lub nianię, w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego,
  • udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej (np. zapomogi, paczki świąteczne dla dzieci),
  • zwrotna lub bezzwrotna pomoc na cele mieszkaniowe.

 Pracownicy mogą też dopłacić do usługi np. ponad limit przyznanych środków albo na inne cele niż działalność socjalna. Na niektórych platformach można też rozliczać inne świadczenia, np. opiekę medyczną.

Jak to wygląda w praktyce

System kafeteryjny w Ministerstwie Finansów

System kafeteryjny opiera się na nowoczesnej platformie internetowej. Pracownicy otrzymują pulę punktów, które mogą wykorzystać na dowolne świadczenia w ramach ZFŚS. Punkty przyznawane są co kwartał i kumulują się przez cały rok. Pracownicy mogą dopłacać do niektórych usług.  Pracownicy mogą łatwo złożyć wniosek, wybrać benefity i mieć stałą informację na temat dostępnych punktów. Mogą również za pomocą strony internetowej zgłaszać własne pomysły na nowe benefity do operatora platformy. 92% pracowników Ministerstwa Finansów korzysta z platformy.

Korzyści dla pracodawcy

  • szybciej i sprawniej zarządza ZFŚS,
  • zdalnie zarządza budżetem ZFŚS,
  • ma dostęp do szybkich raportów i zestawień,
  • zmniejsza zużycie papieru,
  • zyskuje lojalnych, bardziej zmotywowanych pracowników.

Korzyści dla pracownika

  • łatwiej i szybciej składa wnioski o świadczenia z ZFŚS,
  • nie musi szukać ofert na własną rękę,
  • ma duży wybór świadczeń w jednym miejscu,
  • ma dostęp do preferencyjnych ofert.

Przykładowe urzędy, które wprowadziły to rozwiązanie

Ministerstwo Finansów – finalista I edycji Konkursu WLB w 2021 r. z praktyką „System kafeteryjny”

Materiały

System kafeteryjny (MF)
System kafeteryjny (MF).pdf 2.19MB
{"register":{"columns":[]}}