Działania na rzecz integracji społecznej uchodźców w Gminie Nowy Duninów
19.12.2025
Wsparcie szkoły podstawowej, a także szereg inicjatyw edukacyjno-integracyjnych skierowanych do dzieci i dorosłych już działają na korzyść społeczności lokalnej Gminy Nowy Duninów. Takie wnioski płyną z pierwszego posiedzenia międzyinstytucjonalnego zespołu do spraw wypracowania modelu integracji społecznej obywateli Ukrainy pochodzenia romskiego przebywających w ośrodkach zbiorowego zakwaterowania w województwie mazowieckim. Przedmiotem szczególnej uwagi zespołu jest zadbanie o dobro dzieci mieszkających w miejscowości Soczewka.
Od 3,5 roku za wschodnią granicą Polski trwa wojna. Wielu uchodźców znalazło bezpieczne schronienie w naszym kraju. Powołanie Międzyinstytucjonalnego Zespołu przez wojewodę mazowieckiego było efektem dialogu z władzami Gminy Nowy Duninów oraz Powiatu Płockiego, jak i stroną pozarządową.
Jest to kwestia będąca przedmiotem troski nie tylko nas jako administracji publicznej. Działamy razem na rzecz społeczności Gminy Nowy Duninów – administracja rządowa, samorządowa, a także przedstawiciele organizacji społecznej. Celem pierwszego posiedzenia zespołu jest omówienie, co udało się zrealizować na przestrzeni ostatnich dwóch miesięcy, czyli od spotkania które odbyliśmy w październiku w Płocku, jak obecnie wygląda sytuacja lokalna. Chciałbym, żebyśmy również w ramach prac zespołu, wypracowali model sprzyjający integracji uchodźców i społeczności lokalnych, budowaniu atmosfery szacunku i wzajemnego zrozumienia.
- powiedział wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski.
Dzięki współpracy podejmowane są działania na rzecz integracji uczniów polskich z uczniami ukraińskimi pochodzenia romskiego, a także wzmocnienia poczucia bezpieczeństwa wszystkich mieszkańców gminy Nowy Duninów. Dużą rolę odgrywa tu zaangażowanie dyrekcji i kadry pedagogicznej Szkoły Podstawowej im. ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Nowym Duninowie. Widoczne są już efekty tych działań.
Wspólny cel, różnorodne działania
Wśród inicjatyw znalazły się m.in.: wspomaganie szkoły przez Kuratorium Oświaty, dodatkowe godziny nauki języka polskiego jako obcego, szkolenia kadry pedagogicznej m.in. we współpracy z Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz przy wsparciu Fundacji W Stronę Dialogu, czy udział w ogólnopolskim projekcie „Moc relacji w edukacji”. W działania włączani są również rodzice. Zorganizowano także szereg wydarzeń integrujących uczniów, takich jak Mikołajki, Andrzejki. Działania w szkole wesprą asystenci międzykulturowi, których zatrudnienie będzie możliwe dzięki finansowaniu z rządowego programu „Przyjazna szkoła”.
Członkowie zespołu potwierdzili poprawę poczucia bezpieczeństwa mieszkańców. Zostały wprowadzone też częstsze patrole policyjne, które obejmują teren całej gminy, a ich celem są również działania profilaktyczne, aby nie prowadzić do stygmatyzacji żadnej ze społeczności.
O Międzyinstytucjonalnym Zespole
W pracach Międzyinstytucjonalnego Zespołu do spraw wypracowania modelu integracji społecznej obywateli Ukrainy pochodzenia romskiego przebywających w ośrodkach zbiorowego zakwaterowania w województwie mazowieckim uczestniczą przedstawiciele różnych organizacji podejmujących działania na rzecz mieszkańców i uchodźców przebywających w miejscowości Soczewka. Są wśród nich przedstawiciele: Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie, Delegatury MUW w Płocku, Kuratorium Oświaty w Warszawie, Delegatury Kuratorium Oświaty w Płocku, Starostwa Powiatowego w Płocku, Urzędu Gminy Nowy Duninów, Szkoły Podstawowej im. ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Nowym Duninowie ze Szkołą Filialną w Soczewce, Ośrodka Szkoleniowo-Wypoczynkowego „MAZOWSZE”, Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Płocku, Komendy Miejskiej Policji w Płocku oraz Fundacji W Stronę Dialogu.