W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych: dopłaty na uruchomienie połączeń lokalnych w regionie siedleckim i radomskim

26.01.2022

Wojewoda Mazowiecki Konstanty Radziwiłł podpisał umowy z przedstawicielami samorządów z regionów siedleckiego i radomskiego na objęcie w 2022 r. dopłatą zadań organizatora transportu publicznego ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Dodatkowo umowy podpisali przedstawiciele samorządów z regionów: ostrołęckiego i płockiego. W województwie mazowieckim dofinansowanie, w ramach I naboru wniosków z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych otrzyma 71 gmin, 6 powiatów i 1 związek powiatowo-gminny na łączną kwotę ponad 60 mln zł.

Na zdjęciu znajduje się Wojewoda Konstanty Radziwiłł z beneficjentami Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Osoby te pozują na tle granatowej ścianki wizerunkowej Wojewody Mazowieckiego.

Na mocy zawartych umów do przedstawicieli 9 samorządów z regionu siedleckiego trafi dopłata o łącznej wysokości 9 089 636,34 (środki te stworzą możliwość uruchomienia w  sumie 77 lokalnych połączeń, o łącznej długości 2 140,4 km), z czego:

  • do powiatu sokołowskiego trafi dopłata w wysokości 4 303 836 zł na uruchomienie 25 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 869 km,
  • do powiatu węgrowskiego trafi dopłata w wysokości 1 816 214,4 zł na uruchomienie 13 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 414 km,
  • do gminy Mordy trafi dopłata w wysokości 451 717,74 zł na uruchomienie 5 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 235 km,
  • do gminy Paprotnia trafi dopłata w wysokości 381 264 zł na uruchomienie 5 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 57 km,
  • do gminy Miastków Kościelny trafi dopłata w wysokości 303 295,8 zł na uruchomienie 7 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 102,9 km,
  • do gminy Mokobody trafi dopłata w wysokości 878 556 zł na uruchomienie 5 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 71 km,
  • do gminy Żelechów trafi dopłata w wysokości 206 672,4 zł na uruchomienie 5 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 78 km,
  • do gminy Przesmyki trafi dopłata w wysokości 425 664 zł na uruchomienie 7 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 227,5 km,
  • do gminy Korczew trafi dopłata w wysokości 322 416 zł na uruchomienie 5 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 86 km.

Dodatkowo umowy na objęcie w 2022 r. dopłatą zadań organizatora transportu publicznego ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych podpisali przedstawiciele samorządów z regionów: ostrołęckiego i płockiego. Na mocy tych umów:

  • do gminy Czarnia trafi dopłata w wysokości 128 746,8 zł na uruchomienie 3 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 78,6 km.
  • do gminy Szczawin Kościelny trafi dopłata w wysokości 606 697,80 zł na uruchomienie 12 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 226,9 km.

Na mocy zawartych umów do przedstawicieli 12 samorządów z regionu radomskiego trafi dopłata o łącznej wysokości 2 581 978,49 zł (środki te stworzą możliwość uruchomienia w sumie 53 lokalnych połączeń, o łącznej długości 1 456,1 km), z czego:

  • do gminy Jedlnia-Letnisko trafi dopłata w wysokości 205 995,2 zł na uruchomienie 1 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 18 km,
  • do gminy Kozienice trafi dopłata w wysokości 216 518,4 zł na uruchomienie 5 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 91,6 km,
  • do gminy Jasieniec trafi dopłata w wysokości 197 139 zł na uruchomienie 5 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 143 km,
  • do gminy Grójec trafi dopłata w wysokości 232 437 zł na uruchomienie 8 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 360,4 km,
  • do gminy Lipsko trafi dopłata w wysokości 168 302,4 zł na uruchomienie 14 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 191,8 km,
  • do gminy Błędów trafi dopłata w wysokości 89 325,3 zł na uruchomienie 5 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 215 km,
  • do gminy Nowe Miasto nad Pilicą trafi dopłata w wysokości 114 444 zł na uruchomienie 4 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 88 km,
  • do gminy Solec nad Wisłą trafi dopłata w wysokości 212 592 zł na uruchomienie 1 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 41,2 km,
  • do gminy Chotcza trafi dopłata w wysokości 140 229,6 zł na uruchomienie 1 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 47,6 km,
  • do gminy Wyśmierzyce trafi dopłata w wysokości 138 006 zł na uruchomienie 4 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 77 km.
  • do gminy Jastrzębia trafi dopłata w wysokości 746 203,59 zł na uruchomienie 3 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 116,5 km.
  • do gminy Pniewy trafi dopłata w wysokości 120 786 zł na uruchomienie 2 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 66 km.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie wniosków o objęcie w danym roku budżetowym dopłatą z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda zobowiązany jest dokonać „rankingu wniosków”, poprzez nadanie im odpowiedniej punktacji.

Zgodnie z niektórymi przyjętymi kryteriami oceny wniosków, najwyżej ocenianymi są w rankingu wnioski organizatora m.in. z najmniejszą gęstością zaludnienia, z najniższym wskaźnikiem dochodów na jednego mieszkańca, największą długością linii komunikacyjnych, czy z największym udziałem dostosowanych przystanków do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej zdolności ruchowej.

Dodatkowo zgodnie z art. 25 ust. 2 Ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, pierwszeństwo w objęciu dopłatą przyznaje się organizatorom w następującej kolejności: gminom, związkom międzygminnym, związkom powiatowo-gminnym, powiatom, związkom powiatów, województwom.

W ramach dwóch naborów wniosków o objęcie dopłatą w 2021 roku realizacji zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda Mazowiecki zawarł łącznie 95 umów na kwotę 62 219 877,30 zł. Środki te stworzyły możliwość uruchomienia w sumie 571 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 17 510,11 km.

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest państwowym funduszem celowym. Pozwala na dofinansowanie przywrócenia lokalnych połączeń autobusowych. Dzięki temu mieszkańcy, przede wszystkim z mniejszych miejscowości, będą mogli dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stworzy także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy.

Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej z 16 maja 2019 r. przewiduje udzielenie dopłaty do jednego wozokilometra na reaktywowanych i nowo uruchomionych liniach komunikacyjnych.

Zdjęcia (24)

{"register":{"columns":[]}}