W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat w związku z ogłoszeniem Resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025 - edycja uzupełniająca

30.06.2025

Na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej 23 czerwca 2025 r. został ogłoszony Resortowy program rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025 – edycja uzupełniająca, zwany dalej „Programem”.

Jest on skierowany do gmin wskazanych na liście stanowiącej załącznik nr 8 do Programu (lista gmin mogących ubiegać się o dofinansowanie w załączeniu) oraz do tych, które określiły albo określą wysokość miesięcznej opłaty rodzica za pobyt dziecka u dziennego opiekuna nieprzekraczającej kwoty 1 500,00 zł (przed obniżeniem opłaty z tytułu świadczenia „aktywnie w żłobku”).

W ramach Programu można składać wnioski w dwóch modułach:

  • moduł 1 – dotyczy utworzenia w 2025 r. instytucji opieki z maksymalnie 5 miejscami opieki w formie dziennego opiekuna w danej gminie oraz zapewnienie jego funkcjonowania w 2025 r. W ramach modułu 1 możliwe jest utworzenie w danej gminie maksymalnie dwóch dziennych opiekunów. Adresowany jest on także do gmin, które zrezygnowały z uczestnictwa lub z powodu odstąpienia od zawarcia umowy przez Wojewodę w ramach Resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025.
  • moduł 2 – przeznaczony jest na zapewnienie funkcjonowania w 2025 r. miejsc opieki utworzonych przez gminy w ramach Resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny Maluch – Pierwszy dzienny opiekun w gminie 2024, dla których gmina nie złożyła wniosku o dofinansowanie z Modułu 2 w Resortowym programie rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025.

Gmina ubiegająca się o wsparcie w ramach:

  • modułu 1 zobligowana jest do złożenia deklaracji, że po utworzeniu instytucji dziennego opiekuna podejmie uchwałę o wysokości miesięcznej opłaty rodzica za pobyt dziecka u dziennego opiekuna nieprzekraczającej kwoty 1 500,00 zł (przed obniżeniem opłaty z tytułu świadczenia „aktywnie w żłobku”),
  • modułu 2 musi przyjąć powyższą uchwałę najpóźniej na dzień złożenia wniosku.

W związku z tym, do wniosku należy dołączyć stosowne dokumenty.

Program finansowany jest ze środków Funduszu Pracy ujętych w planie finansowym Funduszu Pracy na 2025 rok. Kwota przeznaczona na Program w 2025 r. wynosi maksymalnie 45 mln zł.

Udział środków Funduszu Pracy w wydatkach dotyczących tworzenia instytucji opieki w formie dziennego opiekuna może wynosić do 100% wydatków na realizację zadania polegającego na tworzeniu maksymalnie dwóch dziennych opiekunów, jednak nie więcej niż 300 000,00 zł bez względu na liczbę tworzonych instytucji opieki. Dofinansowanie na jedną instytucję opieki w formie dziennego opiekuna w zakresie jej funkcjonowania wynosi do 8 000,00 zł brutto miesięcznie, z zastrzeżeniem, że łączna kwota dofinansowania otrzymywanego przez gminę na funkcjonowanie dziennego opiekuna w ramach Programu oraz otrzymanego świadczenia „aktywnie w żłobku” w danym miesiącu nie może przekraczać miesięcznych kosztów utrzymania dziennego opiekuna. W przypadku, gdy wysokość otrzymanego dofinansowania w ramach Programu oraz świadczenia „aktywnie w żłobku” przewyższa miesięczne koszty funkcjonowania dziennego opiekuna, nadwyżka ta podlega zwrotowi z kwoty przyznanej na dofinansowanie funkcjonowania w ramach Programu. Wysokość dofinansowania do funkcjonowania jednej instytucji opieki zależy od poziomu obsadzenia miejsc opieki[1], zgodnie z poniższym taryfikatorem:

  • w przypadku 1 dziecka zapisanego w miesiącu – 8 000,00 zł,
  • w przypadku 2 dzieci zapisanych w miesiącu – 6 500,00 zł,
  • w przypadku 3 dzieci zapisanych w miesiącu – 5 000,00 zł,
  • w przypadku 4 dzieci zapisanych w miesiącu – 4 000,00 zł,
  • w przypadku 5 dzieci zapisanych w miesiącu – 2 500,00 zł.

Dofinansowanie będzie wypłacane w formie refundacji lub zaliczki na wyodrębniony rachunek bankowy gminy, służący do obsługi finansowej środków Funduszu Pracy.

Wsparcie finansowe w odniesieniu do:

  1. modułu 1 w zakresie:
    • tworzenia instytucji dziennego opiekuna dotyczy zadań realizowanych w okresie od dnia ogłoszenia Programu do dnia 31 grudnia 2025 r., z możliwością refundacji poniesionych wydatków od dnia 1 stycznia 2025 r.,
    • funkcjonowania instytucji dziennego opiekuna dotyczy okresu od dnia dokonania wpisu instytucji do wykazu dziennych opiekunów, do dnia 31 grudnia 2025 r.;
  2. modułu 2 dotyczy okresu od dnia ogłoszenia Programu do dnia 31 grudnia 2025 r., z możliwością refundacji poniesionych wydatków od dnia 1 stycznia 2025 r.

Terminarz naboru wniosków:

  • termin składania wniosków: do dnia 21 lipca 2025 r.,
  • termin rozpatrzenia wniosków przez Wojewodę: do dnia 30 lipca 2025 r.,
  • termin ogłoszenia przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wyników podziału środków: do 8 sierpnia 2025 r.

Wniosek o dofinansowanie w zależności od modułu należy sporządzić na odpowiednim formularzu (ich wzory znajdują się w załączeniu).

Wniosek podpisany przez osoby uprawnione do reprezentowania gminy za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym, należy składać wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych lub elektronicznej skrzynki podawczej  na adres Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie, wpisując w temacie:

  • dla modułu 1: „Wniosek w ramach Programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025 –– moduł 1 – edycja uzupełniająca – nazwa_jst_której_ dotyczy_wniosek”;
  • dla modułu 2: „Wniosek w ramach Programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025 –– moduł 2 – edycja uzupełniająca nazwa_jst_której_ dotyczy_wniosek”.

Przed złożeniem wniosku należy dokładnie zapoznać się z treścią Programu – link do Programu: https://www.gov.pl/web/rodzina/aktywny-dzienny-opiekun-w-gminie-2025---edycja-uzupelniajaca.

Na podstawie pkt. 7.2.5. Programu zamieszczam również wzory ramowych postanowień umowy wraz z załącznikami.

W związku z pkt. 6.1.4. Programu publikuję także wzór pisemnej informacji o rezygnacji z udziału w Programie.

Zgodnie z pkt. 6.1.1. Programu, gmina, której wniosek został umieszczony na zatwierdzonej przez Ministra liście wniosków zakwalifikowanych do otrzymania wsparcia finansowego w ramach ww. programu, zobowiązana jest do złożenia:

  1. oświadczenia o przyjęciu środków Funduszu Pracy,
  2. opisu zadania – dotyczy modułu 1 (oddzielnie dla każdej instytucji opieki, która została umieszczona na ww. liście),
  3. kalkulacji kosztów – odpowiednio dla modułu 1 i 2 (oddzielnie dla każdej instytucji opieki, która została umieszczona na ww. liście),
  4. oświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT,
  5. dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym będzie sprawowana opieka przez dziennego opiekuna.

Dokumenty wymienione w akapicie wyżej w pkt. 1 - 4, należy złożyć na opublikowanych wzorach formularzy w terminie 5 dni od ogłoszenia wyników naboru przez Ministra, w formie elektronicznej, na adres:

  1. elektronicznej skrzynki podawczej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie: /t6j4ljd68r/skrytka oraz
  2. Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie: AE:PL-96129-72086-CJUVW-29.

Ponadto, wraz z dokumentami, o których mowa w akapicie wyżej, należy przekazać:

  1. dane osób, upoważnionych do reprezentowania samorządu, które będą podpisywały umowę, w tym skarbnika lub osoby upoważnionej do kontrasygnaty zawieranych przez gminę umów (w przypadku wyznaczenia osób upoważnionych, proszę o przesłanie kopii upoważnień poświadczonych za zgodność z oryginałem),
  2. numer rachunku bankowego, wyodrębnionego na potrzeby zadania, na który ma zostać przekazana dotacja wraz z przedłożeniem kopii dokumentu potwierdzającego wspomniany numer konta. Rachunek ten będzie służył wyłącznie do gromadzenia środków dotacji oraz dochodów od tych środków, a także wykorzystywania środków dotacji w ramach zadania. Przez gromadzenie należy rozumieć pozostawanie środków dotacji przekazanych w ramach zadania na rachunku do ich wykorzystania.

Odpowiedzi na pytania dotyczące naboru i Programu udzielają pracownicy Wydziału Rozwoju Regionalnego:

 Sekretariat (22) 695 60 82 wrr@mazowieckie.pl
Sylwia Luc (22) 695 62 09 sluc@mazowieckie.pl
Monika Kaniewska (22) 695 64 43 m.kaniewska@mazowieckie.pl
Edyta Walczyk (22) 695 62 34 ewalczyk@mazowieckie.pl
Bożena Bartosz (22) 695 63 69 bbartosz@mazowieckie.pl
Agnieszka Frydrych (22) 695 64 60 afrydrych@mazowieckie.pl
Marta Bartołd (22) 695 66 77 mbartold@mazowieckie.pl

 

Załączniki:

  1. Komunikat Wojewody Mazowieckiego
  2. Lista gmin uprawnionych do złożenia wniosków
  3. Formularz wniosku dla modułu 1
  4. Formularz wniosku dla modułu 2
  5. Wzory ramowych postanowień umowy wraz z załącznikami
  6. Wzór pisemnej informacji o rezygnacji z udziału w Programie
  7. Wzory dokumentów do złożenia po ogłoszeniu wyników naboru

[1] Przez miejsce obsadzone rozumie się miejsce, na które zapisano dziecko przynajmniej jeden dzień w miesiącu, tj. podmiot prowadzący instytucję opieki zawarł umowę z rodzicem/opiekunem albo dziecko zostało zapisane do instytucji opieki zgodnie z innymi procedurami niż podpisanie umowy. Do rozliczenia gmina przedstawia największą liczbę dzieci zapisanych z danego miesiąca.

Materiały

Komunikat Wojewody Mazowieckiego
Komunikat​_Wojewody​_Mazowieckiego.pdf 0.13MB
Lista gmin uprawnionych do złożenia wniosków
Lista​_gmin​_uprawnionych​_do​_złożenia​_wniosków.xls 0.14MB
Formularz wniosku dla modułu 1
Formularz​_wniosku​_dla​_modułu​_1.xls 0.04MB
Formularz wniosku dla modułu 2
Formularz​_wniosku​_dla​_modułu​_2.xls 0.03MB
Wzory ramowych postanowień umowy wraz z załącznikami
Wzory​_ramowych​_postanowień​_umowy​_wraz​_z​_załącznikami.zip 0.35MB
Wzór pisemnej informacji o rezygnacji z udziału w Programie
Wzór​_pisemnej​_informacji​_o​_rezygnacji​_z​_udziału​_w​_Programie.docx 0.02MB
Wzory dokumentów do złożenia po ogłoszeniu wyników naboru
Wzory​_dokumentów​_do​_złożenia​_po​_ogłoszeniu​_wyników​_naboru.zip 0.09MB
{"register":{"columns":[]}}