Komunikat w związku z ogłoszeniem Resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025 - edycja uzupełniająca
30.06.2025
Na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej 23 czerwca 2025 r. został ogłoszony Resortowy program rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025 – edycja uzupełniająca, zwany dalej „Programem”.
Jest on skierowany do gmin wskazanych na liście stanowiącej załącznik nr 8 do Programu (lista gmin mogących ubiegać się o dofinansowanie w załączeniu) oraz do tych, które określiły albo określą wysokość miesięcznej opłaty rodzica za pobyt dziecka u dziennego opiekuna nieprzekraczającej kwoty 1 500,00 zł (przed obniżeniem opłaty z tytułu świadczenia „aktywnie w żłobku”).
W ramach Programu można składać wnioski w dwóch modułach:
- moduł 1 – dotyczy utworzenia w 2025 r. instytucji opieki z maksymalnie 5 miejscami opieki w formie dziennego opiekuna w danej gminie oraz zapewnienie jego funkcjonowania w 2025 r. W ramach modułu 1 możliwe jest utworzenie w danej gminie maksymalnie dwóch dziennych opiekunów. Adresowany jest on także do gmin, które zrezygnowały z uczestnictwa lub z powodu odstąpienia od zawarcia umowy przez Wojewodę w ramach Resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025.
- moduł 2 – przeznaczony jest na zapewnienie funkcjonowania w 2025 r. miejsc opieki utworzonych przez gminy w ramach Resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny Maluch – Pierwszy dzienny opiekun w gminie 2024, dla których gmina nie złożyła wniosku o dofinansowanie z Modułu 2 w Resortowym programie rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025.
Gmina ubiegająca się o wsparcie w ramach:
- modułu 1 zobligowana jest do złożenia deklaracji, że po utworzeniu instytucji dziennego opiekuna podejmie uchwałę o wysokości miesięcznej opłaty rodzica za pobyt dziecka u dziennego opiekuna nieprzekraczającej kwoty 1 500,00 zł (przed obniżeniem opłaty z tytułu świadczenia „aktywnie w żłobku”),
- modułu 2 musi przyjąć powyższą uchwałę najpóźniej na dzień złożenia wniosku.
W związku z tym, do wniosku należy dołączyć stosowne dokumenty.
Program finansowany jest ze środków Funduszu Pracy ujętych w planie finansowym Funduszu Pracy na 2025 rok. Kwota przeznaczona na Program w 2025 r. wynosi maksymalnie 45 mln zł.
Udział środków Funduszu Pracy w wydatkach dotyczących tworzenia instytucji opieki w formie dziennego opiekuna może wynosić do 100% wydatków na realizację zadania polegającego na tworzeniu maksymalnie dwóch dziennych opiekunów, jednak nie więcej niż 300 000,00 zł bez względu na liczbę tworzonych instytucji opieki. Dofinansowanie na jedną instytucję opieki w formie dziennego opiekuna w zakresie jej funkcjonowania wynosi do 8 000,00 zł brutto miesięcznie, z zastrzeżeniem, że łączna kwota dofinansowania otrzymywanego przez gminę na funkcjonowanie dziennego opiekuna w ramach Programu oraz otrzymanego świadczenia „aktywnie w żłobku” w danym miesiącu nie może przekraczać miesięcznych kosztów utrzymania dziennego opiekuna. W przypadku, gdy wysokość otrzymanego dofinansowania w ramach Programu oraz świadczenia „aktywnie w żłobku” przewyższa miesięczne koszty funkcjonowania dziennego opiekuna, nadwyżka ta podlega zwrotowi z kwoty przyznanej na dofinansowanie funkcjonowania w ramach Programu. Wysokość dofinansowania do funkcjonowania jednej instytucji opieki zależy od poziomu obsadzenia miejsc opieki[1], zgodnie z poniższym taryfikatorem:
- w przypadku 1 dziecka zapisanego w miesiącu – 8 000,00 zł,
- w przypadku 2 dzieci zapisanych w miesiącu – 6 500,00 zł,
- w przypadku 3 dzieci zapisanych w miesiącu – 5 000,00 zł,
- w przypadku 4 dzieci zapisanych w miesiącu – 4 000,00 zł,
- w przypadku 5 dzieci zapisanych w miesiącu – 2 500,00 zł.
Dofinansowanie będzie wypłacane w formie refundacji lub zaliczki na wyodrębniony rachunek bankowy gminy, służący do obsługi finansowej środków Funduszu Pracy.
Wsparcie finansowe w odniesieniu do:
- modułu 1 w zakresie:
- tworzenia instytucji dziennego opiekuna dotyczy zadań realizowanych w okresie od dnia ogłoszenia Programu do dnia 31 grudnia 2025 r., z możliwością refundacji poniesionych wydatków od dnia 1 stycznia 2025 r.,
- funkcjonowania instytucji dziennego opiekuna dotyczy okresu od dnia dokonania wpisu instytucji do wykazu dziennych opiekunów, do dnia 31 grudnia 2025 r.;
- modułu 2 dotyczy okresu od dnia ogłoszenia Programu do dnia 31 grudnia 2025 r., z możliwością refundacji poniesionych wydatków od dnia 1 stycznia 2025 r.
Terminarz naboru wniosków:
- termin składania wniosków: do dnia 21 lipca 2025 r.,
- termin rozpatrzenia wniosków przez Wojewodę: do dnia 30 lipca 2025 r.,
- termin ogłoszenia przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wyników podziału środków: do 8 sierpnia 2025 r.
Wniosek o dofinansowanie w zależności od modułu należy sporządzić na odpowiednim formularzu (ich wzory znajdują się w załączeniu).
Wniosek podpisany przez osoby uprawnione do reprezentowania gminy za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym, należy składać wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych lub elektronicznej skrzynki podawczej na adres Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie, wpisując w temacie:
- dla modułu 1: „Wniosek w ramach Programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025 –– moduł 1 – edycja uzupełniająca – nazwa_jst_której_ dotyczy_wniosek”;
- dla modułu 2: „Wniosek w ramach Programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025 –– moduł 2 – edycja uzupełniająca nazwa_jst_której_ dotyczy_wniosek”.
Przed złożeniem wniosku należy dokładnie zapoznać się z treścią Programu – link do Programu: https://www.gov.pl/web/rodzina/aktywny-dzienny-opiekun-w-gminie-2025---edycja-uzupelniajaca.
Na podstawie pkt. 7.2.5. Programu zamieszczam również wzory ramowych postanowień umowy wraz z załącznikami.
W związku z pkt. 6.1.4. Programu publikuję także wzór pisemnej informacji o rezygnacji z udziału w Programie.
Zgodnie z pkt. 6.1.1. Programu, gmina, której wniosek został umieszczony na zatwierdzonej przez Ministra liście wniosków zakwalifikowanych do otrzymania wsparcia finansowego w ramach ww. programu, zobowiązana jest do złożenia:
- oświadczenia o przyjęciu środków Funduszu Pracy,
- opisu zadania – dotyczy modułu 1 (oddzielnie dla każdej instytucji opieki, która została umieszczona na ww. liście),
- kalkulacji kosztów – odpowiednio dla modułu 1 i 2 (oddzielnie dla każdej instytucji opieki, która została umieszczona na ww. liście),
- oświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT,
- dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym będzie sprawowana opieka przez dziennego opiekuna.
Dokumenty wymienione w akapicie wyżej w pkt. 1 - 4, należy złożyć na opublikowanych wzorach formularzy w terminie 5 dni od ogłoszenia wyników naboru przez Ministra, w formie elektronicznej, na adres:
- elektronicznej skrzynki podawczej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie: /t6j4ljd68r/skrytka oraz
- Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie: AE:PL-96129-72086-CJUVW-29.
Ponadto, wraz z dokumentami, o których mowa w akapicie wyżej, należy przekazać:
- dane osób, upoważnionych do reprezentowania samorządu, które będą podpisywały umowę, w tym skarbnika lub osoby upoważnionej do kontrasygnaty zawieranych przez gminę umów (w przypadku wyznaczenia osób upoważnionych, proszę o przesłanie kopii upoważnień poświadczonych za zgodność z oryginałem),
- numer rachunku bankowego, wyodrębnionego na potrzeby zadania, na który ma zostać przekazana dotacja wraz z przedłożeniem kopii dokumentu potwierdzającego wspomniany numer konta. Rachunek ten będzie służył wyłącznie do gromadzenia środków dotacji oraz dochodów od tych środków, a także wykorzystywania środków dotacji w ramach zadania. Przez gromadzenie należy rozumieć pozostawanie środków dotacji przekazanych w ramach zadania na rachunku do ich wykorzystania.
Odpowiedzi na pytania dotyczące naboru i Programu udzielają pracownicy Wydziału Rozwoju Regionalnego:
| Sekretariat | (22) 695 60 82 | wrr@mazowieckie.pl |
| Sylwia Luc | (22) 695 62 09 | sluc@mazowieckie.pl |
| Monika Kaniewska | (22) 695 64 43 | m.kaniewska@mazowieckie.pl |
| Edyta Walczyk | (22) 695 62 34 | ewalczyk@mazowieckie.pl |
| Bożena Bartosz | (22) 695 63 69 | bbartosz@mazowieckie.pl |
| Agnieszka Frydrych | (22) 695 64 60 | afrydrych@mazowieckie.pl |
| Marta Bartołd | (22) 695 66 77 | mbartold@mazowieckie.pl |
Załączniki:
- Komunikat Wojewody Mazowieckiego
- Lista gmin uprawnionych do złożenia wniosków
- Formularz wniosku dla modułu 1
- Formularz wniosku dla modułu 2
- Wzory ramowych postanowień umowy wraz z załącznikami
- Wzór pisemnej informacji o rezygnacji z udziału w Programie
- Wzory dokumentów do złożenia po ogłoszeniu wyników naboru
Materiały
Komunikat Wojewody MazowieckiegoKomunikat_Wojewody_Mazowieckiego.pdf 0.13MB Lista gmin uprawnionych do złożenia wniosków
Lista_gmin_uprawnionych_do_złożenia_wniosków.xls 0.14MB Formularz wniosku dla modułu 1
Formularz_wniosku_dla_modułu_1.xls 0.04MB Formularz wniosku dla modułu 2
Formularz_wniosku_dla_modułu_2.xls 0.03MB Wzory ramowych postanowień umowy wraz z załącznikami
Wzory_ramowych_postanowień_umowy_wraz_z_załącznikami.zip 0.35MB Wzór pisemnej informacji o rezygnacji z udziału w Programie
Wzór_pisemnej_informacji_o_rezygnacji_z_udziału_w_Programie.docx 0.02MB Wzory dokumentów do złożenia po ogłoszeniu wyników naboru
Wzory_dokumentów_do_złożenia_po_ogłoszeniu_wyników_naboru.zip 0.09MB