Komunikat w związku z ogłoszeniem na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026
17.11.2025
Na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej 5 listopada 2025 r. został ogłoszony Resortowy program rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026, zwany dalej „Programem”.
Szczegóły naboru wniosków oraz zasad realizacji Programu określa Regulamin realizacji Resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026, zwany dalej „Regulaminem”.
W ramach Programu można składać wnioski w dwóch modułach:
Moduł 1 Programu dotyczy utworzenia w 2026 r. maksymalnie dwóch instytucji opieki w danej gminie w formie dziennego opiekuna z maksymalnie 5. miejscami opieki oraz zapewnienie ich funkcjonowania w 2026 r. Moduł ten skierowany jest do gmin, na terenie których nie funkcjonują żadne instytucje opieki dla dzieci w wieku do lat 3 oraz nie jest planowana do utworzenia żadna instytucja w ramach umów o dofinansowanie w Programie rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Aktywny Maluch 2022-2029 oraz Resortowym programie rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025 i Resortowym programie rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025 – edycja uzupełniająca.
Moduł 2 Programu przeznaczony jest na zapewnienie funkcjonowania w 2026 r. miejsc opieki utworzonych, tj. wpisanych do wykazu dziennych opiekunów na dzień rozpoczęcia terminu naboru wniosków w ramach ww. programów z udziałem środków z edycji 2024, edycji 2025 i edycji uzupełniającej. Dofinansowaniu podlegają także miejsca opieki, które zostaną utworzone i wpisane do 31 grudnia 2025 r. lub za zgodą wojewody, w uzasadnionych przypadkach do dnia 28 lutego 2026 r., z udziałem środków edycji 2025 i edycji uzupełniającej.
Lista gmin uprawnionych do udziału w Programie stanowi załącznik nr 8 do Regulaminu.
Warunkiem aplikowania o dofinansowanie jest to, aby ustanowiona lub planowana do ustanowienia wysokość miesięcznej opłaty rodzica za pobyt dziecka u dziennego opiekuna, którego/których dotyczy wniosek złożony w ramach Programu i którą rodzic byłby zobowiązany ponosić, gdyby nie zostało mu przyznane prawo do świadczenia „aktywnie w żłobku”, nie przekraczała kwoty 1500 zł lub 1900 zł w przypadku dziecka legitymującego się orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji.
Kwota przeznaczona na Program w 2026 r. wynosi maksymalnie 60 mln zł i ujęta została w planie finansowym Funduszu Pracy na 2026 rok.
Środki na realizację Programu nie zostaną przekazane, jeśli ustawa budżetowa na 2026 r. nie będzie przewidywała środków na ten cel. Wysokość środków na realizację Programu jest uzależniona od wysokości środków publicznych zaplanowanych w ustawie budżetowej.
Udział środków Funduszu Pracy w wydatkach dotyczących tworzenia instytucji opieki w formie dziennego opiekuna może wynosić do 100% wydatków na realizację zadania polegającego na tworzeniu maksymalnie dwóch instytucji opieki w formie dziennego opiekuna, jednak nie więcej niż 300 000 zł bez względu na liczbę tworzonych instytucji opieki.
Dofinansowanie na jedną instytucję opieki w formie dziennego opiekuna w zakresie jej funkcjonowania wynosi do 8 000,00 zł brutto miesięcznie.
Wysokość dofinansowania do funkcjonowania jednej instytucji opieki zależy od poziomu obsadzenia miejsc opieki, zgodnie z poniższym taryfikatorem:
• w przypadku 1 dziecka zapisanego w miesiącu – 8 000,00 zł,
• w przypadku 2 dzieci zapisanych w miesiącu – 6 500,00 zł,
• w przypadku 3 dzieci zapisanych w miesiącu – 5 000,00 zł,
• w przypadku 4 dzieci zapisanych w miesiącu – 4 000,00 zł,
• w przypadku 5 dzieci zapisanych w miesiącu – 2 500,00 zł.
Wsparcie finansowe w odniesieniu do:
1) modułu 1 w zakresie:
• tworzenia instytucji dziennego opiekuna dotyczy zadań realizowanych w okresie
od 1 stycznia do 31 grudnia 2026 r.,
• funkcjonowania instytucji dziennego opiekuna dotyczy okresu od dnia dokonania wpisu instytucji do wykazu dziennych opiekunów, do dnia 31 grudnia 2026 r.;
2) modułu 2 dotyczy okresu od 1 stycznia do 31 grudnia 2026 r.
W związku z postanowieniami pkt. 5.2.4. Regulaminu środki Funduszu Pracy nie mogą służyć refundowaniu poniesionych wydatków.
Terminarz naboru wniosków:
• Termin składania wniosków:
od 5 listopada 2025 r do 12 grudnia 2025 r. - liczy się data wpływu do urzędu
• Termin rozpatrzenia wniosków przez wojewodę:
do 31 grudnia 2025 r.
• Termin ogłoszenia przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wyników naboru
do 19 stycznia 2026 r.
Wyniki naboru zostaną podane do publicznej wiadomości na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej: www.gov.pl/rodzina.
Składanie wniosków:
Wniosek o dofinansowanie należy sporządzić na odpowiednim formularzu w zależności od modułu (ich wzory znajdują się w załączeniu).
Wraz z wnioskiem należy przedłożyć oświadczenie o planowanej maksymalnej miesięcznej opłacie rodzica za pobyt dziecka w planowanej instytucji dziennego opiekuna, stanowiący załącznik nr 11 do Regulaminu (wzór znajduje się w załączeniu), a w przypadku miejsc opieki utworzonych w ramach poprzednich edycji Programu (edycja 2024, edycja 2025 i edycja uzupełniająca), gmina do wniosku powinna dołączyć uchwałę Rady Gminy określającą wysokość miesięcznej opłaty rodzica za pobyt dziecka u dziennego opiekuna nieprzekraczającą kwoty 1500 zł lub 1900 zł w przypadku dziecka legitymującego się orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji (przed obniżeniem opłaty z tytułu świadczenia „aktywnie w żłobku”).
Dokumenty powinny być podpisane przez osoby uprawnione do reprezentowania gminy za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym.
Wnioski i załączniki należy składać wyłącznie w formie elektronicznej na adres Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie za pośrednictwem:
• Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych (AE:PL-96129-72086-CJUVW-29 ) lub
• elektronicznej skrzynki podawczej (/t6j4ljd68r/skrytka)
wpisując w temacie:
dla modułu 1: „Wniosek w ramach Programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026 – moduł 1 - nazwa_jst_której_ dotyczy_wniosek”;
dla modułu 2: „Wniosek w ramach Programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026 – moduł 2 - nazwa_jst_której_ dotyczy_wniosek”.
Przed złożeniem wniosku należy dokładnie zapoznać się z treścią Programu oraz Regulaminu, które stanowią załącznik do niniejszego komunikatu.
Na podstawie pkt. 6.2.5. Regulaminu zamieszczam wzory ramowych postanowień umowy wraz z załącznikami, a w związku z pkt. 5.1.5. Regulaminu publikuję wzór pisemnej informacji o rezygnacji z udziału w Programie.
Zgodnie z pkt. 5.1.1. Regulaminu, gmina, której wniosek został umieszczony na zatwierdzonej przez Ministra liście wniosków zakwalifikowanych do otrzymania wsparcia finansowego w ramach ww. Programu, zobowiązana jest do złożenia:
1) oświadczenia o przyjęciu środków Funduszu Pracy,
2) opisu zadania – dotyczy modułu 1 (oddzielnie dla każdej instytucji opieki, która została umieszczona na ww. liście),
3) kalkulacji kosztów – odpowiednio dla modułu 1 i 2 (oddzielnie dla każdej instytucji opieki, która została umieszczona na ww. liście),
4) oświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT,
5) dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym będzie sprawowana opieka przez dziennego opiekuna – w przypadku instytucji zgłoszonych do dofinansowania w ramach modułu 1,
6) zaświadczenie o wpisie dziennego opiekuna utworzonego w ramach edycji 2024, edycji 2025 albo edycji uzupełniającej z wykazu dziennych opiekunów, bądź oświadczenie o planowanej dacie wpisu dziennego opiekuna tworzonego w edycji 2025 albo edycji uzupełniającej – w przypadku instytucji zgłoszonych do dofinansowania w ramach modułu 2.
Dokumenty wymienione w akapicie wyżej, przy czym te wskazane w pkt. 1 - 4 należy złożyć na opublikowanych wzorach formularzy, w terminie 10 dni od ogłoszenia wyników naboru przez Ministra, w formie elektronicznej wykorzystując analogicznie te same kanały komunikacji jak przy składaniu wniosku o dofinansowanie.
Ponadto, wraz z dokumentami, o których mowa w akapicie wyżej, należy przekazać:
1) dane osób, upoważnionych do reprezentowania samorządu, które będą podpisywały umowę, w tym skarbnika lub osoby upoważnionej do kontrasygnaty zawieranych przez gminę umów (w przypadku wyznaczenia osób upoważnionych, proszę o przesłanie kopii upoważnień poświadczonych za zgodność z oryginałem),
2) numer rachunku bankowego, wyodrębnionego na potrzeby zadania, na który ma zostać przekazana dotacja wraz z przedłożeniem kopii dokumentu potwierdzającego wspomniany numer konta. Rachunek ten będzie służył wyłącznie do gromadzenia środków dotacji oraz dochodów od tych środków, a także wykorzystywania środków dotacji w ramach zadania.
Przez gromadzenie należy rozumieć pozostawanie środków dotacji przekazanych w ramach zadania na rachunku do ich wykorzystania.
Odpowiedzi na pytania dotyczące naboru i Programu udzielają pracownicy Wydziału Rozwoju Regionalnego:
|
Sekretariat |
(22) 695 60 82 |
wrr@mazowieckie.pl |
|
Bożena Bartosz |
(22) 695 63 69 |
bbartosz@mazowieckie.pl |
|
Sylwia Luc |
(22) 695 62 09 |
sluc@mazowieckie.pl |
|
Monika Kaniewska |
(22) 695 64 43 |
m.kaniewska@mazowieckie.pl |
|
Edyta Walczyk |
(22) 695 62 34 |
ewalczyk@mazowieckie.pl |
|
Agnieszka Frydrych |
(22) 695 64 60 |
afrydrych@mazowieckie.pl |
|
Marta Bartołd |
(22) 695 66 77 |
mbartold@mazowieckie.pl |
Materiały
Komunikat Wojewody MazowieckiegoKomunikat_Wojewody_Mazowieckiego.pdf 0.10MB Lista gmin uprawnionych do złożenia wniosków
Lista_gmin_uprawnionych_do_złożenia_wniosków.xls 0.16MB Formularz wniosku dla modułu 1
Formularz_wniosku_dla_modułu_1.xlsx 0.02MB Formularz wniosku dla modułu 2
Formularz_wniosku_dla_modułu_2.xls 0.04MB Oświadczenie o planowanej maksymalnej miesięcznej opłacie 2026
Oświadczenie_o_planowanej_maksymalnej_miesięcznej_opłacie_2026.docx 0.02MB Wzory ramowych postanowień umowy wraz z załącznikami
Wzory_ramowych_postanowień_umowy_wraz_z_załącznikami.zip 0.35MB Wzór pisemnej informacji o rezygnacji z udziału w Resortowym programie rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 ADO 2026
Wzór_pisemnej_informacji_o_rezygnacji_z_udziału_w_Resortowym_programie_rozwoju_instytucji_opieki_nad_dziećmi_do_lat_3_ADO_2026.docx 0.02MB Wzory dokumentów do złożenia po ogłoszeniu wyników naboru
Wzory_dokumentów_do_złożenia_po_ogłoszeniu_wyników_naboru.zip 0.08MB Resortowy program rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026
Resortowy_program_rozwoju_instytucji_opieki_nad_dziećmi_do_lat_3_Aktywny_dzienny_opiekun_w_gminie_2026.pdf 0.15MB Regulamin realizacji Resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie
Regulamin_realizacji_Resortowego_programu_rozwoju_instytucji_opieki_nad_dziećmi_do_lat_3_Aktywny_dzienny_opiekun_w_gminie.pdf 0.19MB