W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Objaśnienia dotyczące VI tury naboru ciągłego - lista rezerwowa, nadkontraktacja

18.02.2025

Objaśnienia dotyczące VI tury naboru ciągłego (lista rezerwowa, nadkontraktacja) W nawiązaniu do opublikowanych w dniu 31.01.2025 r. wyników podziału środków w ramach ostatniej (tury naboru ciągłego w programie Aktywny Maluch 2022-2029 (dalej „program”) oraz publikowanej korekty w zakresie VAT dla gmin, Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej (dalej „MRPiPS”) przekazało urzędom wojewódzkim szczegółowe informacje o specyfice tejże tury.

I. Lista rezerwowa

Nowością w rozstrzygnięciu VI tury naboru ciągłego jest utworzenie listy rezerwowej – czyli listy podmiotów, które formalnie zakwalifikowano do dofinansowania, ale nie określono wysokości przyznanego dofinansowania, co powoduje, że podmioty z listy rezerwowej nie składają oświadczeń o przyjęciu dofinansowania. W przypadku złożenia oświadczenia przez taki podmiot nie wywołuje ono skutku procesowego i zostanie ono oznaczone je jako pozostawione bez rozpatrzenia.

Przyznanie środków podmiotom z listy rezerwowej nastąpi pod warunkiem uwolnienia dostatecznej puli środków przez podmioty, którym przyznano dofinansowanie z określoną wysokością. A zatem aktualnie pomimo zakwalifikowania wniosku do dofinansowania dopełnienie tego aktu może się wydarzyć jedynie warunkowo. Powyższe jest spowodowane zaangażowaniem środków budżetu programu w całej przeznaczonej alokacji.

Dalsza obsługa listy rezerwowej

Zarządzanie listą rezerwową, z uwagi na jej potencjalnie dynamiczny charakter i uwarunkowania regionalne, zostaje delegowane urzędom wojewódzkim.

W związku z powyższym MRPiPS ustalił niniejszy sposób postępowania:

a) urzędy wojewódzkie przekazują informację do Ministerstwa Rodziny, Pracy, Polityki Społecznej o podmiotach z listy rezerwowej, którym można przyznać dofinansowanie w określonej wysokości.

b) MRPiPS po zebraniu informacji od urzędów wojewódzkich będzie publikować (aktualizować) do końca danego miesiąca rozstrzygnięcie VI tury naboru ciągłego o kolejne podmioty wychodzące z listy rezerwowej. Termin aktualizacji wyników może zostać wydłużony z przyczyn niezależnych od ministerstwa.

c) Po każdej publikacji (aktualizacji) wyników podziału środków, zgodnie z zasadami programu, będzie się rozpoczynał bieg terminu na złożenie oświadczeń przez podmioty, którym przyznano dofinasowanie (10 dni roboczych począwszy od następnego dnia roboczego po publikacji wyników).

Podkreślić należy, że po ogłoszeniu wyników ostatniej tury naboru ciągłego w przypadku środków FERS nie ma możliwości na przyznanie dodatkowych środków.

d) Wybór podmiotów z listy rezerwowej następuje według punktów przydzielonych w ramach wniosku. Informacja o przydzielonych punktach znajduje się w ostatniej kolumnie („CU”) pliku z wynikami, opublikowanymi 31.01.2025 r. na stronie resortu rodziny. Punkty odpowiadają sytuacji danej gminy określonej według stopnia objęcia dzieci opieką instytucjonalną i stopnia dochodu gminy.

 

Pierwszeństwo w przydziale środków będzie wiązało się z najwyższą liczbą punktów. W przypadku, gdy kilka wniosków posiada tę samą liczbę punktów wówczas, jak wskazało MRPiPS, kryterium decydującym o wyjściu z listy rezerwowej w danym miesiącu będzie jakość oferowanych usług, które mają być objęte dofinansowaniem.

Zgodnie z wytycznymi MRPiPS przez kryterium jakości należy rozumieć przygotowanie podmiotu do realizacji dotowanego zadania w szczególności:

tytuł prawny do lokalu (lepszym przygotowaniem do realizacji może odznaczać się podmiot dysponujący np. tytułem własnościowym niż najmem);

doświadczenie branżowe (lepszym przygotowaniem do realizacji zadania może odznaczać się podmiot funkcjonujący już na rynku usług opieki nad dziećmi do lat 3 niż podmiot, który dopiero rozpoczyna działalność związaną z opieką nad dziećmi do lat 3);

• doświadczenie w programach krajowych związanych z opieką nad dziećmi do lat 3 (lepszym przygotowaniem do realizacji zadania może odznaczać się podmiot, który uczestniczył w krajowych edycjach programu i zna procedury oraz zasady wydatkowania środków publicznych w kontekście systemu opieki nad dziećmi do lat 3 niż podmiot, który do tej pory nie miał do czynienia z tego typu działaniami).

Jak więc wynika z powyższego i zgodnie ze wskazaniem MRPiPS, przypadki szczególne będą podlegały jednostkowym ocenom porównawczym urzędów wojewódzkich w zakresie potencjału podmiotu do realizacji zadania.

Wpis instytucji do Rejestru Żłobków (żłobków, klubów dziecięcych oraz wykazu dziennych opiekunów)

Zgodnie z wytycznymi MRPiPS wyniki dla VI tury naboru ciągłego zostały już opublikowane, zatem instytucje opieki/miejsca opieki zarejestrowane najwcześniej w dniu ogłoszenia wyników można uznać za spełniające wymóg pkt 7.2.8. programu niezależnie od figurowania podmiotu na liście rezerwowej. Natomiast wpisanie utworzonej instytucji do Rejestru Żłobków nie jest równoznaczne przyznaniem dofinansowania.

UWAGA

Przygotowanie przez urząd wojewódzki informacji o podmiocie, który może opuścić listę rezerwową wymaga podania określonej wysokości środków zgodnie ze złożonym wnioskiem oraz zgodnie z rozstrzygnięciem ministra. Zatem treść wniosku jest wiążąca – urząd wojewódzki nie może wskazać kwot oraz liczby miejsc ani mniejszych ani większych niż na zakwalifikowanych przez siebie do 14 stycznia 2025 r. wnioskach o dofinansowanie. Natomiast dopuszczalna jest zmiana źródła dofinansowania w zależności od uwolnionych środków oraz tego czy typ działań jest taki sam – adaptacja KPO/adaptacja FERS.

Podczas obsługi poszczególnych wniosków należy zwrócić szczególną uwagę na oświadczenie o braku możliwości odzyskania VAT. Od tego oświadczenia zależy przyznanie środków na pokrycie podatku VAT.

II. Nadkontraktacja

Dla wybranych gmin w ramach nadkontraktacji miejsc z KPO przyznano tylko środki na tworzenie nowych miejsc bez funkcjonowania. Środki na funkcjonowanie będą mogły być przyznane pod warunkiem ich dostępności.

Jeśli zostaną uwolnione środki z miejsc tworzonych z KPO z wcześniejszych tur, wówczas wolne środki na funkcjonowanie z tychże miejsc przenieść w pierwszej kolejności na gminy, którym przyznano dofinansowanie w trybie nadkontraktacji (dopiero w kolejnej przyznawać środki z KPO podmiotom prywatnym z listy rezerwowej). W takim wypadku nie traktuje się tychże miejsc już jako nadkontraktowanych.

Jeśli wyczerpane zostaną minimalne limity miejsc z KPO, można wtedy wykorzystać środki KPO z nadkontraktacji dla podmiotów prywatnych (bez dofinansowania na funkcjonowanie).

Gminy, którym przyznano dofinansowanie w trybie nadkontraktacji składają oświadczenia bez uwzględniania funkcjonowania. W przypadku zwolnienia środków z umów z KPO, wówczas środki na funkcjonowanie z FERS w pierwszej kolejności trafiają do gmin. Nastąpi wtedy aktualizacja wyników podziału środków, co spowoduje konieczność korekty oświadczenia i otworzy drogę do procedowania umów na funkcjonowanie.

 

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 338 z późn. zm.); program Aktywny Maluch 2022-2029

Obsługa listy rezerwowej będzie odbywała się zgodnie z wskazanymi wyżej wytycznymi przekazanymi przez MRPiPS.

Informacja o przyznaniu środków podmiotom z listy rezerwowej będzie publikowana przez MRPiPS na stronie internetowej resortu do końca danego miesiąca w formie publikacji/aktualizacji rozstrzygnięcia VI tury naboru ciągłego o kolejne podmioty wychodzące z listy rezerwowej.

W związku z tym podmioty znajdujące się na liście rezerwowej powinny na bieżąco śledzić informacje publikowane w tym zakresie przez MRPiPS.

W przypadku przekazania przez MRPiPS dodatkowych informacji dotyczących sposobu postępowania z listą rezerwową zostaną one również opublikowane na stronie tutejszego urzędu.

{"register":{"columns":[]}}