W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Razem dla dobra najmłodszych

24.09.2025

Temat pieczy zastępczej wymaga nie tylko uwagi, ale także realnej współpracy. Skuteczna ochrona dobra dziecka i minimalizowanie stresu podczas interwencji to cel, który trudno byłoby osiągnąć bez wsparcia wielu instytucji. Nad rekomendacjami w zakresie współpracy służb i jednostek samorządowych pracuje Zespół reagowania kryzysowego w obszarze pieczy zastępczej powołany w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie. W spotkaniu zespołu, które odbyło się 24 września, udział wziął wicewojewoda mazowiecki Patryk Fajdek.

na zdjęciu grupa osób siedzi przy okrągłym stole

Zespół powstał z inicjatywy Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, które w czerwcu 2024 roku zdecydowało o utworzeniu takich grup w każdym województwie. W województwie mazowieckim Zespół rozpoczął działalność 30 czerwca 2024 r. Jego głównym zadaniem w obszarze pieczy zastępczej jest monitorowanie zadań realizowanych przez samorząd gminny, powiatowy i województwa oraz reagowanie na problemy związane z zapewnieniem dzieciom pieczy zastępczej w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka oraz w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.

Wrześniowe spotkanie zapoczątkowało cykl wspólnych działań w celu wypracowania rekomendacji odnoszących się do zabezpieczenia dobra dziecka w sytuacjach wymagających podjęcia działań ze strony innych podmiotów.

Do współpracy zaproszeni zostali przedstawiciele m.in.: instytucji odpowiedzialnych za pomoc społeczną i pomoc rodzinie, Narodowego Funduszu Zdrowia, Wydziału Prewencji Komendy Stołecznej Policji oraz Biura Rzecznika Praw Dziecka.

Spotkania mają też na celu wymianę doświadczeń i poznanie perspektywy różnych instytucji – od sądów, przez pomoc społeczną i policję, po służbę zdrowia, aby skutecznie chronić dzieci i reagować na sytuacje, w których ich bezpieczeństwo jest zagrożone.
 

{"register":{"columns":[]}}