W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wystartowała akcja edukacyjna „Zachwyć się sobą. Zachwyć się Polską”

13.11.2025

42 procent młodych osób z pokolenia Z nie zna polskich innowacji, a 44 procent jest dumna z wynalazków pochodzących z naszego kraju. Dlatego tak ważna jest edukacja, mówienie o możliwościach rozwoju i realizacji swoich marzeń w Polsce. Pod honorowym patronatem wojewody mazowieckiego wystartowała kampania edukacyjna „Zachwyć się sobą. Zachwyć się Polską”, zorganizowana przez Fundację WłączeniPlus.

Wystartowała akcja edukacyjna „Zachwyć się sobą. Zachwyć się Polską”

Województwo mazowieckie to region o ogromnym potencjale – prężny ośrodek naukowo-gospodarczy, w których kształci się przyszłe pokolenie polskich innowatorów oraz liderów. Dlatego tak cenne są inicjatywy, które łączą edukację z nowoczesnością i pokazują młodym ludziom, że sukces może zaczynać się lokalnie, a mieć regionalny, krajowy, czy nawet globalny zasięg. Kampania „Zachwyć się sobą. Zachwyć się Polską” doskonale wpisuje się w ten cel – inspiruje dzieci i młodzież do wiary w siebie, w swoje pomysły i w możliwości, jakie daje nasz region i kraj

– komentuje Mariusz Frankowski, wojewoda mazowiecki.

Co piąta Zetka bardzo często spotyka się z informacjami o polskich innowacjach

Wyniki najnowszego badania przeprowadzonego przez Grupę 4P na zlecenie Fundacji WłączeniPlus wskazują, że najmłodsza grupa respondentów – osoby w wieku 18-28 lat, czyli pokolenie Z, częściej deklaruje, że styka się z polskimi wynalazkami, niż ogół badanych. Ponad ⅕ badanych – 22 proc. – z pokolenia Z deklaruje, że bardzo często spotyka się z informacjami o polskich innowacjach, nowoczesnych technologiach, rozwiązaniach biznesowych tworzonych przez Polaków. Wśród ogółu respondentów ten odsetek wynosił jedynie 12 proc. Jednocześnie Zetki rzadziej deklarują, że nie interesuje ich temat polskich innowacji – wśród ankietowanych z pokolenia Z przyznaje tak 13 proc., podczas gdy wśród ogółu badanych brak zainteresowania tym tematem deklarowało 22 proc. respondentów.

Jedynie 27 proc. Zetek zna polskie innowacje

Mimo to mniejszy odsetek przedstawicieli pokolenia Z czuje dumę z polskich odkryć – deklaruje ją 44 proc., podczas gdy wśród wszystkich respondentów było to 52 proc. Dodatkowo 5 proc. najmłodszych uczestników badania uważa, że Polska ma niewiele obszarów, którymi może się poszczycić. Wyniki badania wskazują, że 42 proc. ankietowanych z pokolenia Z nie zna polskich innowacji, a 30 proc. nie wie, że wskazane w badaniu rozwiązania pochodzą z naszego kraju. Tylko 27 proc. deklaruje, że zna przykładowe wynalazki i ich pochodzenie. Dane te dowodzą, że polskiej młodzieży potrzebna jest edukacja w zakresie dumy narodowej, dlatego właśnie temu poświęcona jest najnowsza kampania edukacyjna Fundacji WłączeniPlus.

Akcja edukacyjna budująca poczucie dumy u najmłodszych

Ogólnopolska kampania edukacyjno-społeczna „Zachwyć się sobą. Zachwyć się Polską” jest kolejną odsłoną kampanii We Did It In Poland, zainaugurowanej podczas Polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W jej ramach do przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpostawowych w całej Polsce dystrybuowane będą autorskie scenariusze zajęć dydaktycznych. Celem akcji jest budowanie wśród dzieci i młodzieży świadomości wynalazków, innowacji oraz marek, które powstają w Polsce. Istotnym elementem akcji jest także rozwijanie u najmłodszych Polaków tożsamości narodowej opartej na faktach, dokonaniach i osiągnięciach oraz wzmacnianie poczucia pewności siebie, sprawczości i dumy z osiągnięć i talentów własnych.

Naszym celem jest, by młode pokolenie zobaczyło, że Polki i Polacy tworzą przyszłość. Dzieci potrzebują prawdziwych historii o ludziach, którzy z pasji stworzyli coś ważnego, by same mogły odkryć w sobie odwagę do działania. Ta kampania pokazuje, że w Polsce rodzą się globalne idee i odważne projekty. Chcemy, by młode pokolenie uwierzyło, że ich miejsce jest w centrum tych zmian i poczuły z tego powodu dumę.

– mówi Olga Kozierowska, pomysłodawczyni kampanii „Zachwyć się sobą. Zachwyć się Polską”, prezeska Fundacji WłączeniPlus. 

Scenariusze lekcji dostępne dla wszystkich placówek w Polsce

Akcja powstała we współpracy z Fundacją Digital University, Fundacją OFF School oraz Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Każdy blok zajęć dla przedszkoli i szkół podstawowych obejmuje trzy uzupełniające się lekcje – pierwsza uczy, jak marzyć odważnie i traktować porażkę jako część drogi do sukcesu. Druga lekcja pomaga budować dumę z siebie i z Polski oraz przekuwać ją w działanie, a trzecia pokazuje współczesne polskie osiągnięcia i dowodzi, że wielkie rzeczy dzieją się także w Polsce. W przypadku szkół ponadpodstawowych opracowano scenariusz w ramach edukacji rówieśniczej, gdzie to uczniowie prowadzą lekcję o innowacjach.

Kampanię „Zachwyć się sobą. Zachwyć się Polską” zainaugurowała konferencja w Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń z udziałem przedstawicieli środowiska edukacyjnego oraz reprezentacji władz państwowych i samorządowych. Podczas niej odbył się panel dyskusyjny poświęcony wyzwaniom współczesnej edukacji i inspirującej roli przykładów w nauczaniu, z udziałem Wioletty Krzyżanowskiej, Mazowieckiej Kurator Oświaty, Karoliny Malczyk (WCIES), Elżbiety Wojciechowskiej (Digital University) oraz Agnieszki Święch (OFF School). W programie znalazły się także wystąpienia Olgi Kozierowskiej, prezeski Fundacji WłączeniPlus, Magdaleny Sobkowiak-Czarneckiej, podsekretarz stanu ds. Unii Europejskiej oraz Mariusza Frankowskiego, wojewody mazowieckiego.

Zapraszamy do zapoznania się z informacjami o kampanii oraz materiałami edukacyjnymi przygotowanymi dla szkółhttps://wediditinpoland.eu/dla-dzieci-i-mlodziezy/

 


Kampania edukacyjna „Zachwyć się sobą. Zachwyć się Polską”
Partnerzy kampanii:
Fundacja Digital University, Fundacja OFF School, WCIES.

Patronat honorowy: Wojewoda Mazowiecki
Patroni medialni: Mamo to ja, M jak mama, Portal Samorządowy, Nasze Miasto

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}