Nielegalne składowiska odpadów niebezpiecznych na terenie województwa świętokrzyskiego zostaną usunięte
13.08.2025
Dwa nielegalne składowiska odpadów niebezpiecznych na terenie województwa świętokrzyskiego zostaną usunięte. Umowy zostały już podpisane.
STĄPORKÓW
Ponad cztery tysiące ton niebezpiecznych odpadów zniknie z gminy Stąporków. Umowa na realizację zadania, mającego na celu likwidację nielegalnego składowiska, opiewa na blisko 36 milionów złotych.
PIŃCZÓW
Usunięcie nielegalnego wysypiska to koszt rzędu ponad 8 mln złotych. Co ważne, umowa opiewa na kwotę niemal dwukrotnie niższą, niż pierwotnie zakładano. Samorząd otrzymał na ten cel 16 mln złotych.
Usunięcie „bomb ekologicznych” jest możliwe dzięki Ministerstwu Klimatu i Środowiska, które w 2025 roku przeznaczyło 200 mln złotych z rezerwy celowej budżetu państwa na rozwiązanie tego problemu.
Samorządy mogą liczyć na tak duże wsparcie po raz pierwszy w historii. Ponadto są zobligowane do pokrycia jedynie 1% wszystkich kosztów, co w dużej mierze nie obciąży ich budżetów.
Zgodnie z założeniami, samorządy, które skorzystały ze wsparcia, mają wykonać objęte umowami zadania do 30 listopada 2025 roku oraz rozliczyć je do końca tego roku.