W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pakt dla Bezpieczeństwa Polski - Pomorze Środkowe

08.09.2025

W piątek, 5 września br., w Porcie w Ustce zaprezentowano dokument strategiczny Pakt dla Bezpieczeństwa Polski - Pomorze Środkowe. To szeroko zakrojona inicjatywa, której celem jest wzmocnienie systemu obronnego państwa oraz zwiększenie roli Pomorza w architekturze bezpieczeństwa narodowego i sojuszniczego.

Pakt dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe

Pakt zakłada rozbudowę infrastruktury drogowej, kolejowej, portowej i lotniczej, co przełoży się na lepszą mobilność wojskową w czasie kryzysu oraz nowe możliwości rozwoju gospodarczego w czasie pokoju.

 

W wydarzeniu wziął udział wojewoda warmińsko-mazurski Radosław Król, który podkreślił znaczenie tego projektu dla regionu:

Pomorze Środkowe przyciągnęło samorządowców z Warmii i Mazur. Nic dziwnego, bo to dokument, który decyduje nie tylko o bezpieczeństwie państwa, ale także o inwestycjach infrastrukturalnych ważnych dla rozwoju naszych gmin i powiatów.

– powiedział wojewoda.

 

Warmia i Mazury – nowa rola w systemie bezpieczeństwa

Dzięki Paktowi region Warmii i Mazur został włączony do strategicznej sieci bezpieczeństwa Polski i NATO. Oznacza to znaczące inwestycje w infrastrukturę transportową i lotniczą:

 Modernizacja linii kolejowych, m.in.:

  • 208 Gutowo Pomorskie – Działdowo
  • 216 Działdowo – Nidzica
  • 225 Nidzica – Wielbark
  • 219 Olsztyn – Szczytno – Ełk
  • 223 Czerwonka – Biskupiec Reszelski – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz – Ełk

 

 Rozbudowa dróg krajowych i wojewódzkich, w tym:

  •  DK 16 Olsztyn – Barczewo – Biskupiec – Orzysz – Ełk
  •  DK 51 Bartoszyce – Lidzbark Warmiński
  •  DK 58 Olsztynek – Szczytno – Pisz – Biała Piska
  •  DW 592 Bartoszyce – Kętrzyn – Giżycko
  •  DW 507 Pieniężno – Orneta

 

Port Lotniczy Olsztyn–Mazury zyska nowe funkcje:

  • budowę hangaru CRSP (Centrum Recyklingu Statków Powietrznych),
  • wdrożenie zdalnej wieży lotniskowej AFIS.

 

Pakt obejmuje cztery województwa: warmińsko-mazurskie, pomorskie, zachodniopomorskie i kujawsko-pomorskie. Dzięki niemu powstaje spójny system transportowy, który w czasie pokoju wspiera mieszkańców i gospodarkę, a w razie kryzysu umożliwia szybkie i sprawne działanie wojska.

 

Warmia i Mazury, obok swojego turystycznego piękna, stają się dziś kluczowym węzłem bezpieczeństwa Polski i NATO.

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}