W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podpisanie umowy na budowę nowego dworca Olsztyn Główny

28.01.2022

Dziś odbył się briefing prasowy poświęcony podpisaniu umowy na budowę nowego dworca Olsztyn Główny, w którym wziął udział Wojewoda Artur Chojecki wspólnie z Olgą Semeniuk wiceminister rozwoju i technologii, Ireneuszem Maślanym członkiem zarządu PKP S.A. i Jerzym Szmitem prezesem okręgu olsztyńskiego PiS.

Podpisanie dokumentów przez dwie osoby

Już w drugiej połowie 2023 roku podróżni skorzystają z nowego dworca Olsztyn Główny. Powstanie on w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Będzie to czwarty w kolejności Dworzec Główny w Olsztynie. Pierwszy wybudowano w 1872 roku, drugi po 1945 roku, na skutek odbudowy pierwszego, natomiast trzeci w latach 1969-1971. Budowa nowego obiektu ma na celu wyeksponowanie nowoczesnego w formie i bryle budynku dworca oraz stworzenie reprezentacyjnej przestrzeni wejściowej przed nim, w formie placu miejskiego z dobrym połączeniem z innymi środkami transportu. Niezwykle ważnym aspektem inwestycji jest budowa nowego tunelu pod dworcem i peronami, który pozwoli połączyć, dotychczas rozdzielone torami, dwie części miasta.

Nowy dworzec Olsztyn Główny, wzniesiony na planie trapezu, z przeszkloną fasadą będzie reprezentacyjny, ale przede wszystkim oryginalny. Na elewacji frontowej znajdą się wielkoformatowy zegar, a tuż pod nim – zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków – pochodzący z dotychczasowego dworca neon „Dworzec Kolejowy”. Z kolei od strony peronów na elewacji zostanie umieszczony napis z logotypem PKP i nazwą dworca. Długość elewacji od strony peronów wyniesie ok. 73 m, natomiast szerokość pod dachem – około 29 m. W najwyższym punkcie dachu budynek będzie miał około 12 m wysokości. Od strony torów zaprojektowano połączenie bryły z wiatą peronu 1., która nawiąże stylem do dworca. Modernistyczna bryła zostanie przykryta dynamicznym, wystającym poza jej obrys dachem. Wyglądem w zamyśle architektów ma on przypominać origami lub żagiel, co jest nawiązaniem do charakteru Warmii i Mazur.

Nowy dworzec to również funkcjonalna przestrzeń. Budynek będzie składał się z trzech kondygnacji – jednej podziemnej i dwóch nadziemnych. Pierwszą z nich rozdzieli funkcjonalnie przejście prowadzące na perony i dalej w kierunku dzielnicy Zatorze. Po jego zachodniej stronie zlokalizowane będą lokale komercyjne, natomiast po wschodniej przestrzeń obsługi podróżnych, urządzona w nowoczesny sposób, zajmująca łącznie dwie kondygnacje połączone ze sobą ciągami komunikacyjnymi w formie schodów tradycyjnych i ruchomych oraz wind. W podziemiu zaprojektowano kasy biletowe, toalety oraz strefę podróżnego, natomiast na parterze – reprezentacyjny hol z dostępem do poczekalni, strefy dla rodziców z dziećmi oraz lokali komercyjnych. W samym holu z dużym dostępem światła, który zapewnia przeszklona elewacja, znajdą się ergonomiczne ławki dla podróżnych, kosze, gabloty na rozkład jazdy, a także elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jego wnętrzu znajdzie się również przeniesiona z dotychczasowego dworca mozaika oraz tablica z historią dworca. Drugą kondygnacją naziemną zajmą pomieszczenie biurowe.

Nowy Olsztyn Główny będzie w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a także dla osób starszych, z ciężkim bagażem czy dziecięcym wózkiem i całkowicie pozbawiony barier architektonicznych. Na dworcu pojawi się szereg usprawnień takich jak ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, obniżone okienka kasowe, mapy dotykowe dworca, a także urządzenia wzmacniające dźwięk w aparatach słuchowych. Poza tym w budynku zostaną zamontowane windy, a w sąsiedztwie ciągu pieszego prowadzącego na perony pojawią się pochylnia z podgrzewaną zimą nawierzchnią.

Nowy Olsztyn Główny zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze będzie wykorzystywał odnawialne źródła energii oraz inne rozwiązania proekologiczne. Na dachu budynku zaprojektowano największą spośród wszystkich dworców kolejowych w Polsce instalację fotowoltaiczną, składającą się łącznie z 1322 modułów fotowoltaicznych o łącznej mocy minimalnej 111 kWp. To przeszło czterokrotnie większa moc paneli niż w dotychczas największej instalacji fotowoltaicznej na dworcu w Białymstoku. W samym budynku zostanie zamontowana wentylacja z odzyskiem ciepła oraz energooszczędne oświetlenie wykonane w technologii LED, a także system BMS (Building Management System) zarządzający instalacjami i urządzeniami w budynku oraz optymalizujący zużycie energii cieplnej, elektrycznej i wody.

Olbrzymią metamorfozę przejdzie również przestrzeń przed dworcem. Zaprojektowano ją jako reprezentacyjny plac miejski przecięty wizualnie ciągami pieszymi z pochylniami i schodami prowadzącymi do przejścia podziemnego, które przechodzi pod dworcem i łączy się z poziomem -1 budynku, gdzie zlokalizowano powierzchnie obsługi podróżnych oraz usługowe. Po jego zachodniej stronie zaprojektowano parking naziemny posiadający łącznie 58 miejsc postojowych, w tym 43 miejsca dla samochodów osobowych, cztery dla osób z niepełnosprawnościami, dwa do ładowania pojazdów elektrycznych, a także strefę kiss&ride oraz dostaw, postój taxi i zatoczkę autobusową. Po wschodniej stronie placu znajdzie się trójkątna wiata rowerowa z 80 miejscami parkingowymi dla jednośladów, do której będzie prowadzić nowy fragment ścieżki rowerowej. Centralna część placu to jednak nie tylko zejście w kierunku tunelu, ale również przestrzeń rekreacyjna, z powierzchniami zielonymi zlokalizowanymi na trójkątnych wyspach. Zostaną tam zasadzone nowe rośliny, w tym drzewa. Planuje się, że przestrzeń bioaktywna na placu zajmie przeszło 1300 m kw. Na obrzeżu wysp zaprojektowano drewniane siedziska. W godzinach wieczornych nowa aranżacja placu zostanie podkreślona przez iluminację nocną, czyli latarnie oraz oświetlenie dekoracyjne w postaci linii świetlnych i opraw punktowych podkreślających elementy małej architektury oraz zieleń. Plac przed dworcem zaprojektowano bardzo funkcjonalnie, gdyż łączy w sobie funkcje rekreacyjną z czysto użytkową.

Budowa nowego dworca Olsztyn Główny to jedna z największych inwestycji PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to 70,97 mln złotych brutto. Wykonawcą robót budowlanych jest Torpol S.A., natomiast dokumentację projektową opracowała pracowania architektoniczna TPF Sp. z o.o. z Warszawy. Planowany termin otwarcia nowego dworca dla podróżnych to druga połowa 2023 roku.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}