Centralna e-rejestracja
26.08.2024
Ministerstwo Zdrowia w 2024 roku uruchomiło centralną e-rejestrację w formie pilotażu, który trwa do końca 2025 roku. Funkcjonalność ta jest dostępna w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP), dostępnym na stronie internetowej www.pacjent.gov.pl oraz w aplikacji mobilnej mojeIKP (w części E-rejestracja). Informujemy, że Prezydent RP podpisał ustawę wdrażającą centralną e-rejestrację - ogólnopolski system rejestracji na świadczenia opieki zdrowotnej. Celem wprowadzenia centralnego systemu jest umożliwienie samodzielnego zarządzania wizytami przez pacjentów, zmniejszenie liczby nieodwołanych wizyt, zapewnienie dostępu do informacji o dostępności świadczeń w czasie rzeczywistym oraz w dłuższej perspektywie, skrócenie czasu oczekiwania na świadczenie medyczne. Ustawa, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 r. wprowadza obowiązek integracji z centralną e-rejestracją dla wszystkich świadczeniodawców realizujących świadczenia w zakresie kardiologii, badań profilaktycznych: mammografii i cytologii.
W konsekwencji zobowiązane do umawiania pacjentów w centralnej e-rejestracji oraz do przekazywania swoich danych z systemu gabinetowego do systemu centralnego tj. centralnej e-rejestracji będą placówki medyczne realizujące świadczenia medyczne w zakresach:
- Poradni kardiologicznych,
- Programów zdrowotnych:
- Program profilaktyki raka szyjki macicy;
- Program profilaktyki raka piersi.
Najważniejsze obowiązki ww. świadczeniodawców wynikające z ustawy:
• od 1.01.2026 r. – wejście w życie ustawy
• do 1.06.2026 r. - obowiązek przekazania harmonogramów do systemu centralnego – centralnej e-rejestracji na kolejne, pełne 3 miesiące tj. do września 2026 r. (art. 23i pkt. 1)
• od 1.07.2026 r. – obowiązek umawiania przez centralną e-rejestrację, aktywacja MUŚ; każda wizyta, przed udzieleniem świadczenia lub najpóźniej w dniu jego realizacji, musi być zarejestrowana w CeR, musi być zarejestrowana w centralnej e-rejestracji (art. 23i pkt. 2).
Nowe zasady płatności za świadczenia.
• od 1.06.2026 roku NFZ wstrzyma płatności w przypadku nieprzekazania harmonogramów (art. 154a ust. 1)
• od 1.07.2026 roku NFZ będzie płacił wyłącznie za świadczenia umówione w centralnej e-rejestracji (art. 154a ust. 2)
Co zmieni się dla pacjentów?
Oprócz dotychczasowej ścieżki rejestracji pacjenta bezpośrednio w placówce, centralna e-rejestracja uruchomia dodatkowy kanał zarządzania wizytami. Pacjent może umówić się na wizytę na NFZ online za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta na stronie pacjent.gov.pl oraz przez aplikację mobilną mojeIKP.
Pacjent w IKP i mojeIKP może:
- zapisać się na wizytę pierwszorazową do kardiologa z e-skierowaniem,
- zapisać się na badanie profilaktyczne – mammografię i cytologię,
- zmienić wizytę pierwszorazową oraz wizytę badania profilaktycznego,
- odwołać wizytę pierwszorazową, kolejną oraz wizytę badania profilaktycznego.
Jeśli Pacjent odwoła wizytę kolejną (kontynuującą leczenie) będzie mógł umówić się na nią tylko w placówce medycznej. Przez kanał IKP i mojeIKP można umówić się tylko na pierwszorazową wizytę do specjalisty.
Celem centralnej e-rejestracji jest uproszczenie i przyspieszenie procesu rejestracji oraz ułatwienie dostępu do informacji o dostępnych terminach u wszystkich świadczeniodawców. Ustawa wprowadza centralny wykaz oczekujących tj. Poczekalnię, dzięki której pacjenci szybciej otrzymają termin. System pilnuje za pacjenta „miejsca w kolejce”, a gdy tylko pojawi się termin odpowiadający jego wymaganiom (kryteriom wskazanym przez Pacjenta), Pacjent zostanie automatycznie zapisany na wizytę. Otrzyma wówczas powiadomienie z systemu e-zdrowia.
Pacjent otrzyma również przypomnienie w formie wiadomości SMS na 7 dni i 1 dzień przed wizytą, która umożliwia w odpowiedzi odwołanie wizyt jeśli zajdzie taka konieczność.
Dzięki tym funkcjonalnościom pacjenci mogą w prosty sposób zarządzać swoimi wizytami, bez konieczności kontaktu telefonicznego lub osobistego z placówką medyczną.
System przewiduje również wdrożenie asystenta głosowego (voicebota), który będzie przypominał o wizytach, potwierdzał obecność lub umożliwiał zmianę terminu.
UWAGA!
Pacjenci będą mogli skorzystać z centralnej e-rejestracji (e-rejestracji) dopiero po udostępnieniu terminów przez placówki medyczne.
Zapisując się na wizytę, będzie można wyszukać najbliższą placówkę – dzięki filtrowaniu wyników według kryteriów (np. lokalizacja).
Należy jednak pamiętać, że w IKP pojawią się tylko te placówki, które przystąpiły do pilotażu i udostępniły wolne terminy w centralnej e-rejestracji! To nie będą wszystkie miejsca, gdzie można wykonać badania profilaktyczne (mammografia i cytologia) oraz zapisać się do kardiologa.
Pacjenci, którzy korzystają ze świadczeń poza kolejnością (np. honorowi krwiodawcy i kobiety w ciąży), umówią się wyłącznie w wybranej placówce (osobiście lub telefonicznie).
Co zyskają świadczeniodawcy?
Centralna e-rejestracja docelowo usprawni czynności administracyjne placówek medycznych:
- placówki nie będą musiały samodzielnie raportować kolejek do NFZ — dane te będą automatycznie generowane przez system e-rejestracji,
- pacjent będzie mógł umawiać się na wizytę nie tylko osobiście lub telefonicznie w placówce, ale także online — za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta (pacjent.gov.pl) oraz aplikacji mobilnej mojeIKP,
- placówki, które prowadzą grafiki w postaci papierowej, przejdą na elektroniczną formę prowadzenia zapisów, co docelowo usprawni ich pracę.
Wdrożenie e-rejestracji to wyzwanie dla placówek medycznych, szczególnie dla tych, które nadal prowadzą grafiki w postaci papierowej. Czekają je duże zmiany organizacyjne w wewnętrznych procesach. Wymogiem centralnej e-rejestracji jest usystematyzowanie danych i prowadzenie grafików w formie elektronicznej.
Ta cyfrowa rewolucja przyniesie jednak ogromne korzyści. Dane będą uporządkowane, czytelne, kompletne i łatwo dostępne dla personelu medycznego.
Zapraszamy na cykliczne, bezpłatne webinary dotyczące centralnej e-rejestracji dla świadczeniodawców i dla pracowników placówek medyczncyh
Podczas spotkań online omówione są:
- zasady udziału w pilotażu (nabór, zawieranie umów, rozliczanie),
- obowiązki świadczeniodawców,
- zasady wsparcia technicznego.
Link do cyklicznego webinaru, który odbywa się w każdy wtorek o 13:00
Informacje dla świadczeniodawców
Wymagania dotyczące oprogramowania realizatora znajdują się na stronie: ezdrowie.gov.pl/portal/home/dla-dostawcow/interfejsy
- Oddziały Wojewódzkie NFZ – pytania dotyczące naboru, zawierania umów i rozliczeń
- integracja_p1@cez.gov.pl – zgłoszenia i pytania dotyczące integracji systemu gabinetowego z P1 (przed uruchomieniem działania produkcyjnego)
- pilotazcer@cez.gov.pl – zgłoszenia i pytania techniczne dotyczące centralnej e-rejestracji
- Infolinia Centrum e-Zdrowia (dla zgłoszeń produkcyjnych): 19 239
Podstawa prawna
Materiały
Centralna e-rejestracja - prezentacja dla PacjentówCentralna_e-rejestracja_-_prezentacja_dla_Pacjentów_(1).pdf 4.18MB Centralna e-rejestracja - webinar dla Świadczeniodawców
Centralna_e-rejestracja__-__webinar_dla_Świadczeniodawców.pdf 3.68MB Centralna e-rejestracja - zasady integracji i rozliczania ryczałtów
Centralna_e-rejestracja_Zasady_integracji_i_rozliczania_ryczałtów.pdf 0.19MB Centralna e-rejestracja - zał. 1 - Oświadczenie Realizatora programu pilotażowego
Centralna_e-rejestracja_Zał_1_Oświadczenie_Realizatora_programu_pilotażowego.docx 0.03MB Centralna e-rejestracja - pytania i odpowiedzi
Centralna_e-rejestracja_-_pytania_i_odpowiedzi.pdf 0.29MB