W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Centralna e-rejestracja

26.08.2024

Ministerstwo Zdrowia w 2024 roku uruchomiło centralną e-rejestrację w formie pilotażu, który trwa do końca 2025 roku. Funkcjonalność ta jest dostępna w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP), dostępnym na stronie internetowej www.pacjent.gov.pl oraz w aplikacji mobilnej mojeIKP (w części E-rejestracja). Informujemy, że Prezydent RP podpisał ustawę wdrażającą centralną e-rejestrację - ogólnopolski system rejestracji na świadczenia opieki zdrowotnej. Celem wprowadzenia centralnego systemu jest umożliwienie samodzielnego zarządzania wizytami przez pacjentów, zmniejszenie liczby nieodwołanych wizyt, zapewnienie dostępu do informacji o dostępności świadczeń w czasie rzeczywistym oraz w dłuższej perspektywie, skrócenie czasu oczekiwania na świadczenie medyczne. Ustawa, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 r. wprowadza obowiązek integracji z centralną e-rejestracją dla wszystkich świadczeniodawców realizujących świadczenia w zakresie kardiologii, badań profilaktycznych: mammografii i cytologii.

CER nowa grafika

W konsekwencji zobowiązane do umawiania pacjentów w centralnej e-rejestracji oraz do przekazywania swoich danych z systemu gabinetowego do systemu centralnego tj. centralnej e-rejestracji będą placówki medyczne realizujące świadczenia medyczne w zakresach:

  1. Poradni kardiologicznych,
  2. Programów zdrowotnych:
  • Program profilaktyki raka szyjki macicy;
  • Program profilaktyki raka piersi.

Najważniejsze obowiązki ww. świadczeniodawców wynikające z ustawy:

•            od 1.01.2026 r. – wejście w życie ustawy

•            do 1.06.2026 r. - obowiązek przekazania harmonogramów do systemu centralnego – centralnej e-rejestracji na kolejne, pełne 3 miesiące tj. do września 2026 r. (art. 23i pkt. 1)

•            od 1.07.2026 r. – obowiązek umawiania przez centralną e-rejestrację, aktywacja MUŚ; każda wizyta, przed udzieleniem świadczenia lub najpóźniej w dniu jego realizacji, musi być zarejestrowana w CeR, musi być zarejestrowana w centralnej e-rejestracji (art. 23i pkt. 2).

Nowe zasady płatności za świadczenia.

•            od 1.06.2026 roku NFZ wstrzyma płatności w przypadku nieprzekazania harmonogramów (art. 154a ust. 1)

•            od 1.07.2026 roku NFZ będzie płacił wyłącznie za świadczenia umówione w centralnej e-rejestracji (art. 154a ust. 2)

Co zmieni się dla pacjentów?

Oprócz dotychczasowej ścieżki rejestracji pacjenta bezpośrednio w placówce, centralna e-rejestracja uruchomia dodatkowy kanał zarządzania wizytami. Pacjent może umówić się na wizytę na NFZ online za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta na stronie pacjent.gov.pl oraz przez aplikację mobilną mojeIKP.

Pacjent w IKP i mojeIKP może:

  • zapisać się na wizytę pierwszorazową do kardiologa z e-skierowaniem,
  • zapisać się na badanie profilaktyczne – mammografię i cytologię,
  • zmienić wizytę pierwszorazową oraz wizytę badania profilaktycznego,
  • odwołać wizytę pierwszorazową, kolejną oraz wizytę badania profilaktycznego.

Jeśli Pacjent odwoła wizytę kolejną (kontynuującą leczenie) będzie mógł umówić się na nią tylko w placówce medycznej. Przez kanał IKP i mojeIKP można umówić się tylko na pierwszorazową wizytę do specjalisty.

Celem centralnej e-rejestracji jest uproszczenie i przyspieszenie procesu rejestracji oraz ułatwienie dostępu do informacji o dostępnych terminach u wszystkich świadczeniodawców. Ustawa wprowadza centralny wykaz oczekujących tj. Poczekalnię, dzięki której pacjenci szybciej otrzymają termin. System pilnuje za pacjenta „miejsca w kolejce”, a gdy tylko pojawi się termin odpowiadający jego wymaganiom (kryteriom wskazanym przez Pacjenta), Pacjent zostanie automatycznie zapisany na wizytę. Otrzyma wówczas powiadomienie z systemu e-zdrowia.

Pacjent otrzyma również przypomnienie w formie wiadomości SMS na 7 dni i 1 dzień przed wizytą, która umożliwia w odpowiedzi odwołanie wizyt jeśli zajdzie taka konieczność.

Dzięki tym funkcjonalnościom pacjenci mogą w prosty sposób zarządzać swoimi wizytami, bez konieczności kontaktu telefonicznego lub osobistego z placówką medyczną.

System przewiduje również wdrożenie asystenta głosowego (voicebota), który będzie przypominał o wizytach, potwierdzał obecność lub umożliwiał zmianę terminu.

 

Co zyskają świadczeniodawcy?

Centralna e-rejestracja docelowo usprawni czynności administracyjne placówek medycznych:

  • placówki nie będą musiały samodzielnie raportować kolejek do NFZ — dane te będą automatycznie generowane przez system e-rejestracji,
  • pacjent będzie mógł umawiać się na wizytę nie tylko osobiście lub telefonicznie w placówce, ale także online — za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta (pacjent.gov.pl) oraz aplikacji mobilnej mojeIKP,
  • placówki, które prowadzą grafiki w postaci papierowej,  przejdą na elektroniczną formę prowadzenia zapisów, co docelowo usprawni ich pracę.

Wdrożenie e-rejestracji to wyzwanie dla placówek medycznych, szczególnie dla tych, które nadal prowadzą grafiki w postaci papierowej. Czekają je duże zmiany organizacyjne w wewnętrznych procesach. Wymogiem centralnej e-rejestracji jest usystematyzowanie danych i prowadzenie grafików w formie elektronicznej.

Ta cyfrowa rewolucja przyniesie jednak ogromne korzyści. Dane będą uporządkowane, czytelne, kompletne i łatwo dostępne dla personelu medycznego. 

Zapraszamy na cykliczne, bezpłatne webinary dotyczące centralnej e-rejestracji dla świadczeniodawców i dla pracowników placówek medyczncyh

Podczas spotkań online omówione są:

  • zasady udziału w pilotażu (nabór, zawieranie umów, rozliczanie),
  • obowiązki świadczeniodawców,
  • zasady wsparcia technicznego. 

Link do cyklicznego webinaru, który odbywa się w każdy wtorek o 13:00

Link do nagranego webinaru z 12.08.2025 r.

Informacje dla świadczeniodawców

 
  • Oddziały Wojewódzkie NFZ – pytania dotyczące naboru, zawierania umów i rozliczeń
  • integracja_p1@cez.gov.pl – zgłoszenia i pytania dotyczące integracji systemu gabinetowego z P1 (przed uruchomieniem działania produkcyjnego)
  • pilotazcer@cez.gov.pl – zgłoszenia i pytania techniczne dotyczące centralnej e-rejestracji
  • Infolinia Centrum e-Zdrowia (dla zgłoszeń produkcyjnych): 19 239

Podstawa prawna

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 sierpnia 2024 r. w sprawie programu pilotażowego dotyczącego centralnej elektronicznej rejestracji na wybrane świadczenia opieki zdrowotnej w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej oraz programów zdrowotnych

Ustawa z dnia 26 września 2025 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw

Materiały

Centralna e-rejestracja - prezentacja dla Pacjentów
Centralna​_e-rejestracja​_-​_prezentacja​_dla​_Pacjentów​_(1).pdf 4.18MB
Centralna e-rejestracja - webinar dla Świadczeniodawców
Centralna​_e-rejestracja​_​_-​_​_webinar​_dla​_Świadczeniodawców.pdf 3.68MB
Centralna e-rejestracja - zasady integracji i rozliczania ryczałtów
Centralna​_e-rejestracja​_Zasady​_integracji​_i​_rozliczania​_ryczałtów.pdf 0.19MB
Centralna e-rejestracja - zał. 1 - Oświadczenie Realizatora programu pilotażowego
Centralna​_e-rejestracja​_Zał​_1​_Oświadczenie​_Realizatora​_programu​_pilotażowego.docx 0.03MB
Centralna e-rejestracja - pytania i odpowiedzi
Centralna​_e-rejestracja​_-​_pytania​_i​_odpowiedzi.pdf 0.29MB
{"register":{"columns":[]}}