W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Bezpieczeństwo morskie

Bezpieczeństwo morskie to bezpieczeństwo życia, zdrowia i mienia od zagrożeń środowiskowych i eksploatacyjnych, które niesie za sobą żegluga morska.

Bezpieczeństwo żeglugi

Bezpieczeństwo żeglugi zapewniane jest na wielu poziomach poprzez:

  • inspekcję stanu technicznego i zarządzania bezpieczeństwem na statkach o polskiej przynależności,
  • bezpieczną obsadą statków,
  • kontrolę obcych statków zawijających do polskich portów,
  • certyfikację i kontrolę wyposażenia morskiego,
  • monitorowanie ruchu statków,
  • zapewnienie oznakowania nawigacyjnego, osłony hydrometeorologicznej i łączności na morzu.

Podstawowym aktem prawnym regulującym bezpieczeństwo żeglugi jest ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2016 r. poz. 281).

„Przewodnik dla żeglarzy i armatorów jachtów" – zaktualizowana wersja

Ministerstwo Infrastruktury opublikowało na stronie internetowej zaktualizowany materiał dla żeglarzy, właścicieli i armatorów jachtów o długości do 24 m. Przewodnik zawiera informacje dotyczące wymogów formalno-prawnych oraz rekomendacje MI w zakresie bezpieczeństwa.

Przewodnik dla żeglarzy i armatorów jachtów został przygotowany w związku z oczekiwaniami środowisk żeglarskich, aby ułatwić orientację w obowiązujących normach prawnych i ich praktycznym stosowaniu oraz zebrać w jednym miejscu rozproszone w różnych aktach prawnych przepisy dotyczące jachtów. Jest to jedno z działań mających posłużyć podnoszeniu świadomości, budowaniu kultury żeglarskiej oraz zwiększaniu bezpieczeństwa żeglugi.

Aktualizacja publikacji nastąpiła m.in. w związku z wejściem w życie nowych przepisów w zakresie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających  o długości do 24 m oraz systemu REJA24, które unifikują wymagania dla jednostek morskich i śródlądowych oraz wprowadzają przejrzysty i przyjazny dla odbiorcy system rejestracji i uproszczenie procedur, w tym odstąpienie od konieczności zatwierdzania nazwy oraz możliwość samodzielnego pomiaru jednostek do 14 m przez armatorów, bez konieczności potwierdzania wymiarów przez podmiot upoważniony lub rzeczoznawcę.

Zgodnie z nowymi przepisami organami rejestrującymi są starostowie oraz Polski Związek Żeglarski (PZŻ) i Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego (PZMWiNW), przy czym to właściciel decyduje gdzie złoży wniosek o rejestrację. Może on również złożyć wniosek drogą elektroniczną.

Przepisy w zakresie ważenia kontenerów

W dniu 29 kwietnia 2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 24 lutego 2017 r. o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 785), za pomocą której do ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2016 r. poz. 281) wprowadzono przepisy dotyczące określania zweryfikowanej masy brutto kontenera (VGM).  

Informujemy, że wszelkie sprawy związane z uzyskaniem przez załadowców zatwierdzenia stosowania metody 2 określania VGM są prowadzone przez Urzędy Morskie w Gdyni, Słupsku i Szczecinie oraz Polski Rejestr Statków S.A. Uaktualnioną listę zatwierdzonych załadowców upoważnionych do określania VGM metodą 2 prowadzi i publikuje na stronie internetowej Urząd Morski w Szczecinie.

W przypadku pytań prosimy o kontakt z Polskim Rejestrem Statków S.A. lub właściwym urzędem morskim.

Uznane organizacje

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o bezpieczeństwie morskim, minister właściwy do spraw gospodarki morskiej może w drodze decyzji upoważnić uznaną organizację do wykonywania zadań administracji morskiej. Więcej informacji o uznanych organizacjach znajdziesz pod tym linkiem.

Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa

Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (Służba SAR) to jednostka budżetowa powołana do ratowania życia na morzu oraz zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń środowiska morskiego w polskiej strefie odpowiedzialności. Akcje poszukiwawcze i ratownicze są prowadzone przy użyciu nowoczesnych statków ratowniczych, szybkich łodzi hybrydowych oraz helikopterów Marynarki Wojennej RP, bez względu na porę roku i warunki pogodowe. SAR (ang. Search and Rescue) to międzynarodowy skrót używany przez służby ratownictwa morskiego na całym świecie.

Morska Służba Asysty Telemedycznej

Morska Służba Asysty Telemedycznej (Służba TMAS) została powołana w celu wykonywania zadań państwa związanych z udzielaniem porad medycznych drogą radiową na morzu.

Dzięki lekarzom Służby TMAS członkowie załóg o polskiej narodowości na statkach na wodach całego świata, członkowie załóg na statkach znajdujących się w polskim rejonie odpowiedzialności SAR oraz ratownicy Służby SAR, mają w razie potrzeby zapewnioną fachową poradę co do sposobu postępowania z osobą chorą lub ranną na pokładzie statku.

Do zadań Służby TMAS należy:

  • udzielanie porad medycznych drogą radiową, w tym wspomaganie radą w zakresie diagnozy,
  • wskazanie metod postępowania oraz zabezpieczenia medycznego chorych i rannych na pokładzie statku oraz co do decyzji dotyczącej zmiany planu podróży lub zmiany portu docelowego,
  • udzielanie porad, odnośnie do konieczności przeprowadzeniu ewakuacji medycznej,
  • udzielanie wsparcia merytorycznego Służbie SAR w podejmowaniu właściwych decyzji w planowaniu, podejmowaniu i prowadzeniu akcji ratowniczych w zakresie stanu chorego.

Zadania Służby TMAS wykonuje:
Uniwersyteckie Centrum Medycyny Morskiej i Tropikalnej w Gdyni.
ul. Powstania Styczniowego 9b, 81-519 Gdynia
tel. +48 58 699 84 60, +48 58 699 85 78, fax. +48 58 622 48 71
e-mail: tmas@ucmmit.gdynia.pl
Koordynatorem ds. TMAS w UCMMiT jest prof. Marcin Renke

Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich

Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich została powołana do badania wypadków i incydentów morskich. Komisja działa przy ministrze właściwym do spraw gospodarki morskiej. Aktem prawnym regulującym działalność Komisji jest ustawa z dnia 31 sierpnia 2012 r. o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich (Dz. U. poz. 1068, z późn. zm.). Więcej informacji o Komisji znajdziesz pod tym linkiem.

Requirements and documents of sea-going yachts under the Polish flag

For information in English regarding legal requirements and documents of seagoing yachts and other watercraft of less than 24 m in length flying the Polish flag please visit: https://portal.reja24.gov.pl/web/guest/requirements-and-documents

 

 

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
28.09.2022 09:30 Adam Bielecki
Pierwsza publikacja:
15.01.2018 08:10 Piotr Gmurczyk
{"register":{"columns":[]}}