W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wiceminister Stanisław Bukowiec na Szczycie ITF w Lipsku: chronimy równowagę rynkową i wzmacniamy odporność transportu

22.05.2025

W dniach 21-22 maja 2025 r. wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec reprezentował Polskę podczas Międzynarodowego Szczytu Transportowego ITF w Lipsku. W trakcie intensywnych dwudniowych obrad i spotkań bilateralnych wiceminister podkreślił, że Polska aktywnie łączy solidarność z odpowiedzialnością, dbając o stabilność rynku UE oraz rozwijając odporny system transportowy, oparty na uczciwej konkurencji.

Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec na Szczycie ITF w Lipsku

W czasie Warsztatów Wysokiego Szczebla o łączności transportowej Ukrainy ze światem wiceminister infrastruktury wskazał na konieczność zrównoważonego podejścia do liberalizacji przewozów.

— Udział ukraińskich przewoźników w rynku UE wzrósł do 92 procent, a polskich spadł do 8 procent. Jednak to nie jest już tylko problem Polski – to zakłócenie równowagi rynkowej w całej Unii Europejskiej — zaznaczył. Jednocześnie podkreślił, że — Polska nie jest przeciwna konkurencji, ale oczekuje równych zasad. Równe prawa muszą oznaczać równe obowiązki.


Podczas spotkania z ukraińskim wiceministrem infrastruktury Stanisław Bukowiec zwrócił uwagę na niezamierzone skutki liberalizacji przewozów drogowych między UE a Ukrainą.

— Liberalizacja miała na celu utrzymanie dostępu ukraińskiej gospodarki do rynku globalnego – zwłaszcza w czasie blokady portów. Ten cel został osiągnięty. Dziś jednak potrzebujemy rozwiązań, które przywrócą równowagę i zapewnią sprawne funkcjonowanie transportu po obu stronach granicy — podkreślił wiceminister Bukowiec.

 

Przewodniczący polskiej delegacji zwrócił uwagę, że udział ukraińskich przewoźników w rynku wzrósł z 60 do 92 procent, a jednocześnie coraz więcej unijnych przedsiębiorców – w tym polskich – mierzy się z poważnymi trudnościami. — Mamy do czynienia z falą upadłości, a ponad 70 procent polskich ciężarówek wyjeżdża z Ukrainy bez ładunku. To oznacza nie tylko straty ekonomiczne, ale także narastające napięcia społeczne — zaznaczył.


Podczas sesji otwierającej Szczyt ITF 2025 zatytułowanej „Odporność transportu – od kryzysu do transformacji”, wiceminister Bukowiec przedstawił działania Polski w odpowiedzi na wstrząsy geopolityczne.

— Nieprzerwanie rozwijamy infrastrukturę transportową, traktując ją jako inwestycję w odporność społeczną, gospodarczą i regionalną — mówił. Wskazał również na przekształcenie lotniska Rzeszów-Jasionka w międzynarodowy hub, a także na strategiczne znaczenie cyberbezpieczeństwa w dobie wojny hybrydowej.


Szczególnym akcentem polskiej obecności na Szczycie ITF było wystąpienie wiceministra Bukowca z oświadczeniem, zainicjowanym przez Polskę, towarzyszącym przyjęciu rekomendacji polityk w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wykorzystania sztucznej inteligencji w transporcie. Oświadczenie to zostało poparte przez szeroką koalicję ministrów transportu z państw o podobnym podejściu: m.in. z Austrii, Francji, Litwy, Łotwy, Niemiec czy Ukrainy.

W oświadczeniu ministrowie kolejny raz stanowczo potępili nieuzasadnioną, pełnoskalową agresję Rosji na Ukrainę, wzywając do jej natychmiastowego zakończenia oraz pełnego poszanowania suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy. To oświadczenie jest nie tylko wyrazem solidarności – to także kontynuacja stanowiska ministrów transportu, wyrażonego w Wezwaniu do działania w sprawie agresji zbrojnej Federacji Rosyjskiej państw członkowskich Międzynarodowego Forum Transportu o podobnych poglądach, ogłoszonym w Lipsku 18 maja 2022 r.

Ministrowie zdecydowanie potępili również nasilające się rosyjskie ingerencje cybernetyczne, w szczególności zakłócanie i fałszowanie sygnałów satelitarnych zagrażających bezpieczeństwu lotnictwa i transportu cywilnego.

—Takie działania są niedopuszczalne – zagrażają ludzkiemu życiu, destabilizują łączność międzynarodową i naruszają podstawowe zasady pokojowej współpracy — zaznaczył wiceminister Bukowiec.


Ministrowie wspierający oświadczenie z uznaniem odnieśli się do działań Sekretariatu ITF na rzecz wzmacniania odporności transportu i wsparcia Ukrainy w odbudowie infrastruktury.

— W kontekście hasła tegorocznego szczytu – „Odporność transportu na globalne wstrząsy” – zachęcamy ITF do dalszego wzmacniania zdolności organizacyjnych i wspierania państw członkowskich w reagowaniu na kryzysy — podkreślił wiceminister Bukowiec.


W rozmowach bilateralnych wiceminister infrastruktury omówił m.in. rozwój połączeń kolejowych z Niemcami i krajami Europy Południowej (np. Warszawa – Rijeka), wsparcie modernizacji kolei mołdawskich oraz potrzebę dostosowania ukraińskiej infrastruktury do rozwoju korytarzy TEN-T.

— Budujemy nowe szlaki do granicy z Ukrainą. Teraz czas na działania po drugiej stronie – tylko wtedy inwestycje przyniosą zamierzony efekt — zaznaczył.


W trakcie spotkania z Dyrektor Generalną ACEA, Sigrid de Vries, wiceminister opowiedział się za zrównoważonym zmniejszeniem emisyjności transportu.

— Potrzebujemy technologicznej neutralności i realistycznych celów. Transformacja ma sens tylko wtedy, gdy nie podważa konkurencyjności europejskiego przemysłu — powiedział wiceminister. S. Bukowiec.


W sesjach ministerialnych Bukowiec przedstawił kluczowe priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE: odporność, bezpieczeństwo i konkurencyjność.

— Tylko integracja tych trzech wartości pozwoli zbudować system transportowy zdolny przetrwać każdy kryzys – od wojny po klęski żywiołowe” — podsumował.


Polska zadeklarowała również gotowość do dalszego dzielenia się swoim doświadczeniem – w zakresie prawa, planowania i finansowania – z krajami Partnerstwa Wschodniego, w tym Ukrainą i Mołdawią.

Materiały

Oświadczenie państw członkowskich ITF o zbieżnych poglądach w sprawie poparcia dla Rekomendacji Politycznej dotyczącej Kompleksowego Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Rekomendacji Politycznej dotyczącej Wykorzystania Sztucznej Inteligencji przez Organy Transportowe, zgodnie z Regulaminem Ogólnym ITF oraz zasadami określonymi w dokumencie Decyzje dotyczące Rekomendacji Politycznych.
Oświadczenie​_państw​_członkowskich​_ITF​_o​_zbieżnych​_poglądach​_PL.pdf 0.28MB
Statement by like-minded ITF member countries in relation to the support for the Policy Recommendation on Comprehensive Road Safety and the Policy Recommendation concerning the Use of Artificial Intelligence by Transport Authorities, in line with the General Rules of the ITF and the principles set out in the Decision-Making for Policy Recommendations.
Statement​_by​_like-minded​_ITF​_member​_countries​_​_ENG.pdf 0.41MB
{"register":{"columns":[]}}