Województwo wielkopolskie
Obwodnica Grzymiszewa w ciągu drogi krajowej nr 72
Inwestycja została zakończona i oddana do ruchu 14 czerwca 2024 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy było wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza Grzymiszew. DK72, która stanowi dojazd do autostrady A2, jest niezwykle ważna dla układu komunikacyjnego wschodniej części woj. wielkopolskiego. Dzięki inwestycji nastąpiła poprawa bezpieczeństwa zarówno mieszkańców Grzymiszewa, jak i kierowców podróżujących po DK72. Wzrósł również komfort przejazdu pomiędzy Koninem a Turkiem, a także z kierunku Sieradza i Łodzi.
Obwodnica Strykowa w ciągu drogi krajowej nr 32
Inwestycja została zakończona i oddana do ruchu 23 sierpnia 2024 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Strykowa było wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentrował się w mieście na drodze krajowej nr 32.
Nastąpiła poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Strykowie. Inwestycja poprawiła również warunki bezpieczeństwa przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego.
Obwodnica Żodynia w ciągu drogi krajowej nr 32
Inwestycja została zakończona i oddana do ruchu 26 maja 2025 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Żodynia było wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentrował się w mieście na drodze krajowej nr 32.
Nastąpiła poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Żodyniu. Inwestycja poprawiła również warunki bezpieczeństwa przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego.
Obwodnica Gostynia w ciągu drogi krajowej nr 12
Stan prac:
30 czerwca 2021 r. podpisana została umowa na realizację w systemie Projektuj i buduj. W 2023 r. Wojewoda Wielkopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data zakończenia inwestycji: IV kwartał 2025 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Gostynia jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu drogi krajowej nr 12.
Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości innych dróg w Gostyniu. Inwestycja poprawi warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego, w szczególności pomiędzy Lesznem a Jarocinem. Jest to ważna droga dla układu komunikacyjnego południowej Wielkopolski.
Obwodnica Koźmina Wielkopolski w ciągu drogi krajowej nr 15
Stan prac:
5 maja 2022 r. podpisana została umowa na realizację w systemie Projektuj i buduj. 3 czerwca 2024 r. Wojewoda Wielkopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data zakończenia inwestycji: IV kwartał 2025 r.
Cel realizacji inwestycji:
Dzięki obwodnicy wyprowadzony zostanie z Koźmina Wielkopolskiego ruch tranzytowy, podnosząc komfort życia i poziom bezpieczeństwa mieszkańców. Nowa trasa odciąży też układ komunikacyjny i zwiększy przepustowość dróg w samym mieście.
Obwodnica poprawi warunki i bezpieczeństwo przejazdu także pomiędzy Jarocinem i Trzebnicą, a dalej Poznaniem oraz Wrocławiem. Na tym odcinku DK15 stanowi istotne połączenie korytarzy dróg ekspresowych S5 i S11.
Obwodnica Kamionnej w ciągu drogi krajowej nr 24
Stan prac przygotowawczych:
W 2023 r. została wydana decyzja środowiskowa. W 2024 r. został ogłoszony przetarg na wyłonienie wykonawcy w systemie Projektuj i buduj. Trwa analiza i weryfikacja złożonych ofert.
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data podpisania umowy z wykonawcą w systemie Projektuj i buduj: II połowa 2025 r.
- Planowana data uzyskania decyzji ZRID: I kwartał 2027 r.
- Planowana data zakończenia inwestycji: 2029 r.
Cel realizacji inwestycji:
Dzięki obwodnicy z Kamionnej zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy, nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości dróg w samym mieście. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu m.in. pomiędzy Pniewami a Gorzyniem.
Przebudowane zostaną połączenia z drogami lokalnymi oraz infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Powstaną przejścia dla małych zwierząt i płazów oraz niezbędne ekrany akustyczne.
Obwodnica Kalisza w ciągu drogi krajowej nr 25
Stan prac przygotowawczych:
29 października 2024 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wydał decyzję środowiskową dla rozbudowy drogi krajowej nr 25 Kokanin - Biskupice Ołoboczne (obejmującej obwodnicę Kalisza).13 lipca 2025 r. decyzją Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska stała się ona ostateczna. Trwają prace nad rozpoznaniem warunków gruntowo-wodnych.
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data ogłoszenia przetargu na realizację: IV kwartał 2025 r.
- Planowana data podpisania umowy na realizację w formule Projektuj i buduj: III kwartał 2026 r.
- Planowana data uzyskania decyzji ZRID: IV kwartał 2027 r.
- Planowana data zakończenia inwestycji: II kwartał 2030 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Kalisza jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w terenie zurbanizowanym w otoczeniu istniejącej drogi krajowej nr 25.
Nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców aglomeracji kalisko-ostrowskiej, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości na starodrożu, która stanie się drogą samorządową o wysokim standardzie. Inwestycja poprawi warunki bezpieczeństwa przejazdu zarówno dla ruchu dalekobieżnego, tranzytowego jak i lokalnego.
Obwodnica Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa w ciągu drogi krajowej nr 15
Stan prac przygotowawczych:
W 2024 r. do Burmistrza Miasta i Gminy Krotoszyn złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data uzyskania decyzji środowiskowej: III kwartał 2025 r.
- Planowana data ogłoszenia przetargu na realizację: IV kwartał 2025 r.
- Planowana data podpisania umowy z wykonawcą w systemie Projektuj i buduj: II połowa 2026 r.
- Planowana data zakończenia inwestycji: 2030 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy miejscowości Krotoszyn, Zduny i Cieszków Zdun i Cieszkowa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w miastach Krotoszynie, Zdunach oraz Cieszkowie na drodze krajowej nr 15. Chodzi przede wszystkim o intensywny ruch regionalny, ale także ruch tranzytowy.
Nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Krotoszynie, Zdunach oraz Cieszkowie. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwa przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego.
Realizacja obwodnic Gostynia, Grzymiszewa, Strykowa i Koźmina Wielkopolskiego jest ujęta w projekcie dofinansowanym z Krajowego Planu Odbudowy o wartości 2 mld zł. W jego ramach zostaną zrealizowane obwodnice w ciągu dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Oprócz funkcjonujących już obwodnic Smolajn, Brzezia, Nowego Sącza i Chełmca, Grzymiszewa, Strykowa, Ostrowca Świętokrzyskiego oraz Szczecinka, realizowane są jeszcze trasy wyprowadzające ruch z miejscowości: Lipsko, Koźmin Wielkopolski, Wąchock, Gostyń, Pułtusk i Suchowola.