Powrót

Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego

Potrzebujesz urzędowego potwierdzenia, że posiadasz lub nie posiadasz polskiego obywatelstwa? Tu znajdziesz potrzebne ci informacje.

Kto może skorzystać z usługi?

Każdy kto ma lub miał polskie obywatelstwo oraz podmiot, który ma w tym interes prawny lub, że ciąży na nim obowiązek uzyskania potwierdzenia obywatelstwa.

Jak załatwić sprawę?

W urzędzie lub listownie.

Kiedy złożyć wniosek?

W dowolnym momencie.

Co zrobić?

  1. Zbierz wszystkie potrzebne dokumenty. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co przygotować.
  2. Złóż wniosek do wojewody. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie złożyć wniosek.
  3. Jeśli składasz wniosek do konsulatu, zapłać opłatę konsularną. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile zapłacisz.
  4. Czekaj na odpowiedź. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile będziesz czekać.

Gdzie złożyć wniosek?

Do wojewody według miejsca twojego zamieszkania lub ostatniego miejsca zamieszkania w Polsce, a w przypadku jego braku – do wojewody mazowieckiego. Na przykład, jeśli twoje miejsce zamieszkania znajduje się w wojewódzkie pomorskim, złóż wniosek do wojewody pomorskiego.

Jeśli mieszkasz za granicą możesz złożyć wniosek za pośrednictwem polskiego konsula właściwego ze względu na swoje miejsce zamieszkania.

Co przygotować?

Wniosek o wydanie potwierdzenia posiadania lub utraty obywatelstwa. Powinien on zawierać:

  1. twoje dane osobowe;
  2. dane osobowe twoich rodziców i dziadków;
  3. wszelkie dodatkowe informacje, które pomogą w ustaleniu stanu faktycznego i prawnego sprawy;
  4. dokumenty potwierdzające informacje zawarte we wniosku.

Ile zapłacisz?

  1. 277 PLN za decyzję potwierdzającą posiadanie lub utratę obywatelstwa polskiego. Jeśli dostaniesz decyzję negatywną lub postepowanie zostanie umorzone możesz ubiegać się o zwrot opłaty skarbowej.
  2. 17 PLN za pełnomocnictwo – ustanowisz pełnomocnika do prowadzenia sprawy. Z opłaty skarbowej za pełnomocnictwo zwolnieni są: małżonek, rodzice, dzieci i rodzeństwo wnioskodawcy. Stosunek pokrewieństwa powinny potwierdzać załączone do sprawy dokumenty.

Ile będziesz czekać?

Wojewoda ma 6 miesięcy na wydanie decyzji. W uzasadnionych przypadkach może wydłużyć ten termin.

Pamiętaj! Do terminów wydania decyzji nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności (np. oczekiwanie na informacje i dokumenty z innych urzędów, archiwów, placówek konsularnych), okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony (np. jeżeli wnioskodawca nie dołączył do wniosku niezbędnych dokumentów) albo z przyczyn niezależnych od organu (np. jeżeli urząd nie może działać z powodu klęski żywiołowej).

Jak możesz się odwołać?

Jeżeli jesteś niezadowolony z otrzymanej decyzji, możesz złożyć odwołanie. Odwołanie składa się do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji za pośrednictwem wojewody, który wydał decyzję w Twojej sprawie. Masz na to 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Do pobrania

Materiały

Wzór wniosku o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego
wzor​_wniosku​_o​_potwierdzenie​_posiadania​_lub​_utraty​_obywatelstwa​_polskiego.pdf 0.32MB
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
01.08.2025 07:55 Aneta Stalczewska
Pierwsza publikacja:
09.11.2018 13:12 Adam Nowakowski
{"register":{"columns":[]}}