W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Zgłoś zbiórkę publiczną

Portal zbiórek publicznych - do czego służy?

Portal zbiorki.gov.pl jest miejscem, gdzie organizatorzy zbiórek publicznych informują o swoich inicjatywach, o tym, jak je przeprowadzili i jak je rozliczyli.  Informacje te są dostępne dla każdego.

Zbiórką publiczną jest zbieranie gotówki lub darów w przestrzeni publicznej – np. do skarbon, czy puszek. Darczyńcy są anonimowi, a zbierane ofiary i ich przeznaczenie nie podlegają innemu rodzajowi rejestracji. W takiej sytuacji pomocą służy portal: tu możemy sprawdzić, kto prowadzi zbiórkę, w jaki sposób i co się stało z pieniędzmi lub darami rzeczowymi, które przekazaliśmy.

Łatwy dostęp do informacji dotyczących zarówno zbiórek aktualnie prowadzonych, jak również zbiórek zakończonych (do 10 lat wstecz) zapewnia przejrzystość procesu, co jest pomocne w budowaniu wiarygodności organizatorów zbiórek oraz wspiera ideę dobroczynności. Wszyscy możemy obserwować, w jaki sposób funkcjonują akcje pomocy i jak wartościowe są cele, które są realizowane.

Dla obywateli

W portalu można znaleźć informacje o konkretnej zbiórce, przejrzeć spis zgłoszonych zbiórek, czy poznać dane organizatora.

W portalu możemy się dowiedzieć, ile udało się zebrać oraz jak została rozliczona dana zbiórka. Ocenić, czy nasze wsparcie zostało dobrze spożytkowane. Portal oferuje także wiele przydatnych funkcjonalności obywatelom i organizacjom zainteresowanym dobroczynnością. Korzystając z wyszukiwarki, można odszukać zbiórki o określonych cechach (np. takim samym celu). Dodatkowo, portal pozwala tworzyć wykresy i zestawienia, służąc transparentności i budowaniu zaufania pomiędzy organizatorami zbiórek i darczyńcami.

Dla organizatorów zbiórek publicznych

Portal służy do zgłaszania zbiórek – jest miejscem, do którego można odsyłać zainteresowanych daną zbiórką publiczną.

W przeznaczonej dla organizatorów części portalu można znaleźć formularze zgłoszenia i sprawozdań, instrukcje, porady.  

Portal jest też narzędziem wspierającym rozliczanie ze zbiórek. Na portalu prezentowane są informacje dotyczące wymaganego terminu składania sprawozdań. System wysyła także do organizatorów przypomnienia o konieczności terminowego rozliczenia się.

Organizator może składać dokumenty dotyczące zbiórek drogą elektroniczną lub w postaci papierowej.

Droga elektroniczna

Rekomendujemy zgłaszanie i rozliczanie zbiórek drogą elektroniczną z uwagi na możliwość ich szybszego obsłużenia. Składanie sprawozdań elektronicznie też jest wygodniejsze oraz łatwiejsze dla organizatora (wbudowane w formularz podpowiedzi pomogą odpowiednio wypełnić dokument). Zgłoszenia i sprawozdania są składane przez konto na ePUAP. Chcąc zgłosić zbiórkę elektronicznie należy przejść do sekcji „zgłoś lub rozlicz zbiórkę elektronicznie”, która pokieruje nas do strony logowania na ePUAP.

Formularz papierowy

Zbiórki można zgłaszać wysyłając formularz drogą tradycyjną. Formularz można pobrać na portalu, w sekcji „zgłoś lub rozlicz zbiórkę papierowo”. Także formularze sprawozdań są tu dostępne. Formlarze można wydrukować, wypełnić i wysłać do MSWiA pocztą.

W sekcji „Jak prawidłowo zgłosić lub rozliczyć zbiórkę” organizatorzy znajdą instrukcje i porady, dotyczące procedur zgłaszania zbiórek, sprawozdawczości, zakładania profilu zaufanego. Warto zapoznać się z tymi materiałami przed rozpoczęciem zbiórki publicznej, bo znacznie ułatwi to dalsze działania.

Kontakt

Połączenia telefoniczne przyjmujemy od poniedziałku do piątku w godzinach 11:00 -14:00 pod numerami telefonów: 

  • +48 22 601 33 38
  • +48 22 601 19 01
  • +48 22 601 40 84
  • +48 22 601 40 92
  • +48 22 601 47 29

e-mail: zbiorki@mswia.gov.pl

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
10.01.2019 10:44 Adam Nowakowski
Pierwsza publikacja:
10.01.2019 10:44 Adam Nowakowski