W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

BRIK II

Status Status: Rozstrzygnięty

Wspólne Przedsięwzięcie NCBR – PKP PLK S.A polegające na wsparciu badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze infrastruktury kolejowej pn. Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej – BRIK, konkurs II.

Realizacja Wspólnego Przedsięwzięcia BRIK przyczyni się do poprawy stanu technicznego sieci linii kolejowych, ograniczenia negatywnego wpływu transportu kolejowego na środowisko, sprawniejszego utrzymania i modernizacji infrastruktury kolejowej oraz poprawy bezpieczeństwa. Ponadto realizacja Wspólnego Przedsięwzięcia umożliwi opracowanie innowacyjnych systemów informatycznych, co wpłynie na wzrost konkurencyjności transportu kolejowego w stosunku do innych środków transportu. Jednocześnie zakłada się, że wdrożenie rezultatów projektów badawczo-rozwojowych realizowanych w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia pozytywnie wpłynie na wyniki finansowe PLK S.A., zapewniając nowoczesne rozwiązania optymalizujące koszty zarządzania infrastrukturą kolejową.

Celem głównym Przedsięwzięcia jest wzrost innowacyjności i konkurencyjności transportu kolejowego do roku 2033. Cele szczegółowe to:

  • Wzrost aktywności B+R  w obszarze infrastruktury kolejowej.
  • Wzrost liczby innowacyjnych rozwiązań w obszarze infrastruktury kolejowej.
  • Poprawa efektywności eksploatacji i zarządzania infrastrukturą kolejową.
  • Zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu kolejowego na środowisko.
  • Do konkursu mogą przystąpić wyłącznie konsorcja.

     W skład konsorcjum mogą wchodzić:

    • co najmniej jedna jednostka naukowa, oraz co najmniej jedno przedsiębiorstwo, albo
    • co najmniej dwie jednostki naukowe.

    W skład konsorcjum może wejść nie więcej niż 5 podmiotów

    Liderem konsorcjum może być wyłącznie jednostka naukowa

    Do konkursu nie mogą przystąpić podmioty powiązane ani partnerskie w stosunku do PKP PLK S.A. w rozumieniu Załącznika 1 do rozporządzenia 651/2014.

  • Dofinansowanie udzielane przez NCBR i wynagrodzenie wypłacane przez PKP PLK S.A może być przeznaczone na realizację projektów, które obejmują:

    • badania przemysłowe,
    • eksperymentalne prace rozwojowe.

    Projekt, w którym nie przewidziano eksperymentalnych prac rozwojowych nie uzyska dofinansowania (realizacja badań przemysłowych nie jest obligatoryjna do uzyskania dofinansowania).

  • Obszar tematyczny I  - Bezpieczeństwo ruchu kolejowego

    Zagadnienie 1.1 - Opracowanie innowacyjnego Systemu Ostrzegania o Pojeździe Kolejowym – SOPK

    Zagadnienie 1.2 - Opracowanie systemu wsparcia dyspozytora liniowego

    Zagadnienie 1.3 - Opracowanie metody zarządzania środowiskowymi zagrożeniami wpływającymi na bezpieczeństwo ruchu kolejowego

    Obszar tematyczny II  - Rozwój efektywności energetycznej

    Zagadnienie 2.1 - Wdrożenie dwukierunkowych podstacji trakcyjnych i zasobników energii celem zwiększenia receptywności sieci  oraz poprawy efektywności energetycznej i niezawodności na kolei

    Zagadnienie 2.2 - Podniesienie efektywności energetycznej urządzeń Elektrycznego Ogrzewania Rozjazdów – EOR

    Obszar tematyczny III  - Rozwój rozwiązań proekologicznych

    Zagadnienie 3.1 - Innowacyjne rozwiązania umożliwiające zastosowanie betonu fotokatalitycznego na infrastrukturze zarządzanej przez PKP PLK S.A.

    Zagadnienie 3.2 - Opracowanie systemu do precyzyjnego monitorowania sieci linii kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A. pod kątem oddziaływania ruchu kolejowego na środowisko oraz do przetwarzania informacji o danych ruchowych, technicznych i środowiskowych występujących na tej sieci.

    Zagadnienie 3.3 - Opracowanie innowacyjnych i proekologicznych rozwiązań do walki z roślinnością na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A.

    Obszar tematyczny IV - Usprawnienie procesu diagnostyki

    Zagadnienie 4.1 - Koncepcja wykorzystania chmury punktów z pomiarów skaningowych, do modelowania obiektów przestrzennych znajdujących się w pobliżu toru kolejowego, na potrzeby zarządcy linii kolejowych (w zakresie np. zarządzania majątkiem, przewozów ponadgabarytowych, potrzeb utrzymaniowych itp).

    Zagadnienie 4.2 - Innowacyjne rozwiązania umożliwiające realizację badań defektoskopowych szyn przy prędkości od 60 km/h do 120 km/h

    Zagadnienie 4.3 - Innowacyjne rozwiązania w zakresie prowadzenia badań radiologicznych szyn o profilu R60E1 lub E2

    Zagadnienie 4.4  - Opracowanie innowacyjnego Systemu Monitorowania Stanu Infrastruktury Kolejowej (SMSIK)

    Szczegółowy opis zakresu tematycznego zawarto w załączniku nr 3 do Regulaminu konkursu

  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

    PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

  • 50 mln zł, z czego:

    • ze strony NCBR– 25 mln zł,
    • ze strony PLK – 25 mln zł.
  • Intensywność wsparcia (wysokość finansowania) dla jednostek naukowych na realizację badań przemysłowych i/lub eksperymentalnych prac rozwojowych, wynosi 100% kosztów kwalifikowalnych. Jednostki naukowe mogą realizować projekt wyłącznie w ramach działalności niegospodarczej.

    Poziom finansowania dla przedsiębiorstw na realizację poszczególnych kategorii prac w ramach projektu (intensywność wsparcia) to:

     

     Status przedsiębiorstwa 

     Na badania przemysłowe 

     Na badania przemysłowe 
     z uwzgl. premii

     Na eksperymentalne prace rozwojowe 

     Na eksperymentalne prace rozwojowe
    z uwzgl. premii

    Mikro

    70%

    80%

    45%

    60%

    Małe

    70%

    80%

    45%

    60%

    Średnie

    60%

    75%

    35%

    50%

    Duże

    50%

    65%

    25%

    40%

  • Data ogłoszenia: 20 grudnia 2021 r.

    Rozpoczęcie naboru wniosków: 28 stycznia 2022 r.

    Zakończenie naboru wniosków: 15.04.2022 16:00

    Wyniki konkursu: NCBR przesyła do wnioskodawców decyzje w terminie do 6 miesięcy od dnia zamknięcia naboru wniosków.

  • Wnioski o dofinansowanie należy składać wyłącznie w wersji elektronicznej w systemie LSI. (możliwość składania wniosków zostanie aktywowana od dnia 28 stycznia 2022 r.).

  • Ocena projektów składa się z dwóch etapów: oceny wstępnej i merytorycznej.

    Ocena wstępna przeprowadzana jest przez pracowników NCBR, na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz wyjaśnień udzielonych przez wnioskodawcę. W ramach oceny wstępnej weryfikowane jest spełnienie przez wniosek czterech kryteriów oceny wstępnej. W przypadku wniosków spełniających wszystkie kryteria oceny wstępnej przeprowadzana jest ocena merytoryczna.
    Ocena merytoryczna przeprowadzana jest przez panel ekspertów, w skład którego wchodzi jeden przedstawiciel NCBR oraz dwóch przedstawicieli PKP PLK S.A.. Ocena dokonywana jest na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz wyjaśnień udzielonych przez wnioskodawcę na spotkaniu panelowym. Ocena merytoryczna obejmuje trzy kryteria dostępu oraz pięć kryteriów punktowanych.

    • Prawa majątkowe do wyników prac B+R oraz powiązanych z nimi praw dostępu, będących rezultatem Projektu, powstałych w zakresie finansowania projektu (w formie dofinansowania NCBR oraz wynagrodzenia PKP PLK S.A), przysługują konsorcjantowi, któremu przyznano finansowanie na zasadach określonych w umowie o dofinansowanie. 
    • Finansowanie projektu może być udzielone pod warunkiem zobowiązania się Wnioskodawcy do wdrożenia wyników badań przemysłowych i/lub eksperymentalnych prac rozwojowych, rozumianego jako udzielenie PKP PLK S.A. bezterminowej, darmowej (nieodpłatnej) i otwartej licencji na korzystanie z przysługujących członkom konsorcjum praw do wyników badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych albo eksperymentalnych prac rozwojowych, z prawem do sublicencji wobec podmiotów zależnych PKP PLK S.A. w zakresie usług świadczonych dla PKP PLK S.A.
    • Minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych projektu wynosi 1 mln zł.
       
  • Termin: 28 stycznia 2022 r.

    Planowana agenda spotkania:
    10:00 – 10:05 powitanie, informacje o zasadach spotkania, przedstawienie prelegentów
    10:05 – 11:00 informacje ogólne o II konkursie w ramach wspólnego przedsięwzięcia z PKP PLK S.A.
    11:00 – 11:30 informacje dotyczące systemu 
    11:30 – 12:00 informacje dotyczące oceny
    12:00 – 12:15 przerwa
    12:15 – 13:00 informacje dotyczące kwalifikowalności kosztów 
    13:00 – 13:15 informacje dot. praw własności intelektualnej do wyników projektu 
    13:15 – 13:30 przerwa
    13:30 – 15:30 sesja pytań i odpowiedzi (pytania zadane na chat podczas wszystkich prezentacji - odpowiedzi udzielają prelegenci w kolejności zadanych pytań)

    Spotkanie nie będzie nagrywane.

    Pytania można zadawać na tzw. chat podczas całego spotkania.

    Zapisy na spotkanie – tylko i wyłącznie mailowo pod adresem: dorota.toczyska@ncbr.gov.pl do dnia 27 stycznia 2022 r. do godziny 12:00.

    1. W ramach "Zagadnienie 4.4 - Opracowanie innowacyjnego Systemu Monitorowania Stanu Infrastruktury Kolejowej (SMSIK)" powstanie specjalistyczna aparatura pomiarowa zainstalowana na dronie Beneficjenta, to czy licencja, która musi zostać przekazana do PKP zgodnie z zapisami Regulaminu może obejmować samą aparaturę czy całe rozwiązanie? Z naszej perspektywy dron jest "częścią" niezbędną do stworzenia systemu pomiarowego.

    Licencja musi zawierać całokształt metod i środków służących do określania wartości parametrów eksploatacyjnych elementów infrastruktury kolejowej wynikających z ich aktualnego stanu technicznego oraz do prognozowania zmian tego stanu z uwagi na warunki eksploatacyjne w różnych horyzontach czasowych. Z naszej perspektywy dron jest "częścią" niezbędną do stworzenia systemu pomiarowego. Interesuje nas zatem całokształt metod i środków służących do wykrywania defektów w infrastrukturze kolejowej poprzez aparaturę pomiarową zainstalowaną na BSP oraz analizowania danych w systemie informatycznym. Akceptujemy BSP zbudowanego specjalnie na potrzeby projektu oraz BSP komercyjnie ogólnodostępnego - ważna jest funkcjonalność systemu i czujniki. Rekomendujemy jednak  BSP ogólnodostępnego ze względu na łatwiejszy serwis i dostęp do części.

    1. Co musi obejmować licencja przekazana do PKP?

    Licencja ma obejmować wszelkie dobra niematerialne powstałe w wyniku realizacji projektu.

    1. W nawiązaniu do zagadnienia 4.4 Opracowanie innowacyjnego SMSIK;

    W drugim akapicie tego zagadnienia, w załączniku nr. 3 zakresu tematycznego II konkursu BRIK II (str. 14), jest zapis mówiący o rozwiązaniu, którym mogłoby być monitorowanie infrastruktury przy pomocy BSP. Czy takie rozwiązanie jest opcjonalne, czy też niezbędne?

    Zapis jest rozumiany jako "opcjonalne".

    Nasza propozycja w konkursie nie uwzględnia zastosowania w połączeniu z BSP. Jest to niezależne rozwiązanie, które docelowo będzie monitorowało w sposób całkowicie zautomatyzowany, zasoby infrastruktury z poziomu pojazdu szynowego (real-time monitoring).

    Wszystko to, wraz z spełnieniem minimum oczekiwanych funkcjonalności (Wszystkie 3 punkty, z wyłączeniem BSP).

    Podsumowując, nasza propozycja i jej funkcjonalność, może wykluczyć użycie BSP, a to z pewnością duży plus.

    PKP PLK S.A. formując to zagadnienie określiło, że platformą dla systemu pomiarowego musi być BSP. Z tego uwarunkowania będą wynikać ograniczenia masy i rozmiaru systemu pomiarowego. W dokumencie Agenda Badawcza Wspólnego Przedsięwzięcia BRIK – Oczekiwane efekty końcowe – pkt 1 „Wykrywanie defektów w infrastrukturze kolejowej poprzez aparaturę pomiarową zainstalowaną na BSP”.

    1. Czy członkiem konsorcjum może być oddział zagranicznej firmy w Polsce?

    Do konkursu mogą przystąpić wyłącznie podmioty zarejestrowane i prowadzące działalność na terytorium Rzeczypospolitej. Jeśli dany podmiot jest zarejestrowany w Polsce, może być zatem członkiem konsorcjum projektowego.

    1. Czy jedna firma może być członkiem dwóch konsorcjów?

    Tak.

    Proszę również pamiętać, że zgodnie z zapisami RK Wnioskodawca (tak samo jak konsorcjum) może złożyć w konkursie tylko jeden wniosek dla danego projektu (dopuszcza się, by Wnioskodawca złożył kilka wniosków na różne projekty dotyczące różnych zagadnień badawczych).

    W skład konsorcjum wchodzi nie więcej niż 5 podmiotów:

    • co najmniej jedna jednostka naukowa, oraz co najmniej jedno przedsiębiorstwo, albo
    • co najmniej dwie jednostki naukowe.

    Liderem konsorcjum może być wyłącznie jednostka naukowa.

    Do konkursu nie mogą przystąpić podmioty powiązane ani partnerskie w stosunku do PKP PLK S.A. w rozumieniu Załącznika 1 do rozporządzenia 651/2014.

    1. Czy i gdzie można znaleźć listę realizowanych projektów z BRIK I ?

    Lista rankingowa wniosków złożonych w konkursie BRIK I znajduje się na archiwalnej stronie NCBR.

    1. Czy do realizacji zostanie wybranych maksymalnie 12 projektów - 1 projekt na 1 zagadnienie z danego obszaru tematycznego?

    TAK, do dofinansowania może zostać rekomendowany projekt, który m.in.  został najwyżej oceniony spośród pozytywnie ocenionych projektów dotyczących danego zagadnienia badawczego, wskazanego w załączniku nr 3 do RK.

    1. Czy na stronie zawierającej dokumentację konkursową zostanie umieszczona wersja .doc wniosku o dofinansowanie?

    Na stronie są już zamieszczane dokumenty w pliku pdf. oraz .doc.

    1. Czy warunek „Finansowanie projektu może być udzielone pod warunkiem zobowiązania się Wnioskodawcy do wdrożenia wyników badań przemysłowych i/lub eksperymentalnych prac rozwojowych, rozumianego jako udzielenie PKP PLK S.A. bezterminowej, darmowej (nieodpłatnej) i otwartej licencji na korzystanie z przysługujących członkom konsorcjum praw do wyników badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych albo eksperymentalnych prac rozwojowych, z prawem do sublicencji wobec podmiotów zależnych PKP PLK S.A. w zakresie usług świadczonych dla PKP PLK S.A”  należy rozumieć w taki sposób, że jeżeli wynikiem projektu jest oprogramowanie, to musi być ono przekazane PKP PLK jako oprogramowaniem o otwartym kodzie źródłowym?

    Tak

    1. Czy w obszarze tematycznym 4 obligatoryjne jest wykorzystanie drona/ów do pomiarów lub monitorowania stanu infrastruktury kolejowej?

    TAK – w obszarze tematycznym 4, w zagadnieniu 4.4 obligatoryjne jest wykorzystanie drona/ów

    1. Czy jeden podmiot może być członkiem dwóch różnych konsorcjów składających wniosek w ramach tego samego zagadnienia badawczego? Taka sytuacja może mieć miejsce np. w przypadku 2 wydziałów tej samej uczelni.

    Jeden podmiot może być członkiem dwóch różnych konsorcjów przy zachowaniu poniższych kryteriów.

    W skład konsorcjum mogą wchodzić:

    • co najmniej jedna jednostka naukowa, oraz co najmniej jedno przedsiębiorstwo, albo
    • co najmniej dwie jednostki naukowe.

    W skład konsorcjum może wejść nie więcej niż 5 podmiotów.

    Liderem konsorcjum może być wyłącznie jednostka naukowa.

    Do konkursu nie mogą przystąpić podmioty powiązane ani partnerskie w stosunku do PKP PLK S.A. w rozumieniu Załącznika 1 do rozporządzenia 651/2014.

    Wówczas możliwe jest złożenie wniosku w ramach tego samego zagadnienia badawczego z zastrzeżeniem aby wnioski nie dotyczyły tego samego projektu.

    1. Czy do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające przeprowadzenie rozpoznania rynku?

    Nie – takie dokumenty nie są wymagane do załączenia do wniosku na etapie aplikowania o środki i nie ma też miejsca na załączenie takich dokumentów do wniosku. Natomiast Wnioskodawca mam możliwość udostępnienia w chmurze NCBR dokumentów do wglądu ekspertów na czas spotkania panelowego. Link z dostępem do chmury Wnioskodawca otrzymuje na kilka dni przez spotkaniem panelowy. Po spotkaniu panelowym dokumenty w całości usuwane są z chmury.

    1. Czy każdy z konsorcjantów może delegować do projektu własnego kierownika B+R?

    Kierownik B+R kieruje całością projektu, dlatego jego funkcję należy przypisać do jednej osoby niezależnie od tego, który z konsorcjantów realizuje dany etap w projekcie. Ponadto, instrukcja wypełnienia wniosku wyraźnie wskazuje na liczbę pojedynczą przy opisie informacji, jakie powinny znaleźć się we wniosku w odniesieniu do kierownika B+R.

    1. Do kogo (na jaki adres e-mail) można składać dalsze, ewentualne pytania do BRIK II, po zakończeniu dzisiejszego spotkania?

    Punkt Informacyjny: info@ncbr.gov.pl lub telefonicznie 22 39 07 170

    1. Pytanie o definicję jednostki naukowej. Jak będzie weryfikowany warunek dotyczący jednostek naukowych z art. 7 ust 1 pkt 1, 2, 4-8 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym "8) inne podmioty prowadzące głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły"?  Jak udowodnić prowadzenie GŁÓWNIE działalności naukowej? W definicji wskazanej w regulaminie jest odniesienie do art. 2 pkt. 83 rozporządzenia 651/2014 , a tam wskazane jest, że dla tego podmiotu "podstawowym celem jest samodzielne prowadzenie badań podstawowych, badań przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych lub rozpowszechnianie na szeroką skalę wyników takich działań poprzez nauczanie, publikację lub transfer wiedzy". Jak będzie weryfikowany ten "podstawowy cel"? Z czego on ma wynikać?

    Zapisy dotyczące celu działalności mogą być zawarte np. w statucie danego podmiotu lub w dokumencie rejestrowym.

    1. Czy w ramach "alternatywnych form wdrożenia wyników projektu" opracowane rozwiązanie można dalej rozwijać i dostosowywać do innych odbiorców/rynków w ramach nowego projektu (z finansowaniem publicznym) lub komercyjnie?

    Nie ma przeciwskazań, aby po zakończeniu projektu (poza projektem) dalej rozwijać rozwiązania uzyskane w ramach projektu. Natomiast co do możliwości finansowania „dalszych” prac ze środków publicznych należy kierować się zasadami finansowania działań określonych w konkretnym programie, z którego te „dalsze” prace miałyby być finansowane.

    1. Co należy rozumieć pod definicją licencji otwartej? Czy na podstawie udzielonej licencji PKP PLK ma mieć możliwość modyfikowania przekazanego rozwiązania? W tym kodów źródłowych opracowanego oprogramowania?

    Licencja otwarta (dotyczy wynalazku chronionego patentem) oznacza, że uprawniony z patentu złożył w Urzędzie Patentowym oświadczenie o gotowości udzielenia licencji na korzystanie z jego wynalazku (licencja otwarta). Oświadczenie takie nie może zostać odwołane ani zmienione.

    W pozostałych przypadkach, licencja musi mieć charakter niewyłączny, co oznacza, że licencja nie ogranicza udzielenia przez twórcę upoważnienia do korzystania (dalszych licencji) z utworu innym osobom na tych samych polach eksploatacji. Zakres korzystania z utworu (zakres licencji) zależy od pól eksploatacji określonych w licencji.

    Co do zasady osoba korzystająca z licencji otwartej może powielać, kopiować i modyfikować utwór dowolnie, w granicach prawa.

    PKP PLK S.A. powinna mieć zagwarantowane prawo do korzystanie praw do wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych, albo prac rozwojowych, z prawem do udzielania sublicencji wobec podmiotów zależnych PLK, w zakresie niezbędnym do wykorzystania tych praw w swojej działalności.

    1. Czy przekazywana licencja dla PKP PLK jest dożywotnia? ograniczona czasowo? Co jeśli rozwiązanie bazuje na komponentach komercyjnego oprogramowania i wymaga np. upgrade / update co roku? . Czy PKP oczekuje dostępu do kodu źródłowego?

    Przekazana licencja ma być „dożywotnia”, czyli nieograniczona czasowo. Jeśli otrzymane rozwiązanie wymagać będzie cyklicznych czynności utrzymaniowych (np. aktualizacji) powinno to zostać wskazane w składanym do NCBR wniosku. Po zakończeniu projektu PKP PLK S.A. musi być wyposażona w wiedzę/narzędzia niezbędną do praktycznego wykorzystania jego efektów. PKP PLK S.A. musi mieć możliwość zapewnienia funkcjonalności otrzymanego rozwiązania w dłuższym horyzoncie czasowym – przy założeniu wykorzystania zasobów własnych lub zewnętrznych. Musimy zatem mieć świadomość, że zapewnienie długofalowej funkcjonalności produktu danego projektu, w przyszłości może wymagać zawarcia dodatkowej umowy na utrzymanie systemu/aktualizację oprogramowania.

    PKP PLK S.A. chce mieć możliwość modyfikowania, rozwoju i dopracowywania otrzymanego rozwiązania, w tym kodów źródłowych opracowanego oprogramowania.

    1. Pytania dot. części badawczej ->
    • Czy PKP udostępnia infrastrukturę na której można testować opracowane rozwiązania?

    Zgodnie z §3 ust 13 umowy o realizację (wzór na stronie NCBR) „PLK S.A. deklaruje gotowość uczestnictwa w realizacji projektu poprzez nieodpłatne zaangażowanie swoich zasobów w badania przemysłowe lub prace rozwojowe prowadzone w ramach projektu.”

    W przypadku pierwszego konkursu w/w zapis miał zastosowanie np. dla wykorzystania drezyny PKP PLK S.A. lub prowadzenia prac na terenie Zakładu Linii Kolejowych.

    • Jak wygląda odbiór prac przez PKP – Raport/wspólne testowanie?

    Sposób odbioru jest uzależniony od odbieranego produktu – inaczej odbiera się materiał typu opracowanie/analiza, a inaczej urządzenie/narzędzie/technologię/system oraz jego funkcjonalności. Sposób oraz czas oceny i odbioru musi zatem zostać dostosowany do danych uwarunkowań.

    1. Czy w przypadku przenikania przez trzy obszary tematyczne (2.1; 3.2 oraz 4.2 i 4.4) można składać wniosek z szansą na pozytywny wynik w tym rankingu i ewentualne dofinasowanie? A może w ramach tego dołączyć w trakcie do tworzonego konsorcjum?

    Generator wniosków pozwala na złożenie wniosku tylko w ramach jednego obszaru tematycznego, który należy zadeklarować w części 1.2 Klasyfikacja projektu. Wnioskodawca może wybrać tylko jeden obszar tematyczny i w jego ramach wskazać zagadnienie badawcze.

    1. Czy w trakcie realizacji części badawczej możliwe będą konsultacje z osobami z PKP odpowiedzialnymi za obiór wyników w celu weryfikacji rozwoju produktu?

    Tak, przedmiotowa forma współpracy jest możliwa. Wszystko zależy od zamodelowania relacji na styku wykonawca-PLK. Umowa o realizację wskazuje osoby do bieżących kontaktów po obu stronach.

    1. Ad. licencji dla PKP: jeżeli licencja ma być bezterminowa i darmowa co należy "zrobić" z kosztami okresowych update oprogramowania lub upgrade sprzętu/serwisu sprzętu, które mogą być generowane przez rozwiązanie rok po roku?

    Po zakończeniu projektu PKP PLK S.A. musi być wyposażona w wiedzę/narzędzia niezbędną do praktycznego wykorzystania jego efektów. PKP PLK S.A. musi mieć możliwość zapewnienia funkcjonalności otrzymanego rozwiązania w dłuższym horyzoncie czasowym – przy założeniu wykorzystania zasobów własnych lub zewnętrznych. Musimy zatem mieć świadomość, że zapewnienie długofalowej funkcjonalności produktu danego projektu, w przyszłości może wymagać zawarcia dodatkowej umowy na utrzymanie systemu/aktualizację oprogramowania.

    1. Czy możliwe będzie korzystanie z infrastruktury PKP w celu zbierania niezbędnych danych do rozwoju produktów? Ewentualnie dostęp do obecnie zebranych danych, np. kamer w kabinie maszynisty?

    Zgodnie z §3 ust 13 umowy o realizację (wzór na stronie NCBR) „PLK S.A. deklaruje gotowość uczestnictwa w realizacji projektu poprzez nieodpłatne zaangażowanie swoich zasobów w badania przemysłowe lub prace rozwojowe prowadzone w ramach projektu.”

    W przypadku pierwszego konkursu w/w zapis miał zastosowanie np. dla wykorzystania drezyny PKP PLK S.A. lub prowadzenia prac na terenie danego Zakładu Linii Kolejowych.

    Odnosząc się do zbierania danych, jest to możliwe pod warunkiem, że dane są w posiadaniu Spółki i nie są objęte klauzulą tajności. Trudno odnieść się do części pytania dotyczącej kamer w kabinie maszynisty bowiem PKP PLK S.A. nie jest przewoźnikiem, a pojazdy kolejowe którymi dysponujemy są pojazdami roboczymi.

    1. Czy po zakończeniu projektu, wnioskodawca może rozpocząć proces produkcji utworzonego urządzenia / systemu w celach komercyjnych czy musi odczekać 3 lata zgodnie z zapisem w warunkach projektowych?

    Rozumiem, że pytanie dotyczy sytuacji, kiedy przedmiotem/rezultatem projektu jest stworzenie prototypu urządzenia, które ma być później produkowane seryjnie; w takim przypadku, skoro w wyniku realizacji projektu powstał prototyp przeznaczony do seryjnej produkcji; taką seryjną produkcję należy uznać za formę wdrożenia wyników projektu, a zatem taka produkcja powinna zostać uruchomiona najpóźniej w okresie trzech lat od zakończenia realizacji Projektu (zgodnie z postanowieniami umowy).

    1. Czy licencja obejmuje tylko wyniki prac czy także dokumentację techniczną utworzonego urządzenia? Jeżeli tak to czy przez ten okres 3 lat PKP może wykorzystać wyniki badań i utworzone urządzenia / system i zlecić wykonanie go w innym przedsiębiorstwie?

    Licencja ma obejmować wszelkie dobra niematerialne powstałe w wyniku realizacji projektu. Jeśli realizacja projektu wykaże zasadność zastosowania danej technologii lub systemu w działalności PKP PLK S.A., Spółka ma mieć możliwość zlecenia jej dostawy celem wykorzystania w większej skali. W opisie przedmiotu takiego zamówienia muszą zostać wykorzystane wyniki wcześniej zrealizowanego projektu badawczego.

    Licencja jest umową określającą prawo i sposób korzystania z przedmiotu licencji. Co do zasady licencja (umowa licencyjna) powinna zobowiązywać licencjodawcę do przekazania licencjobiorcy wszystkich posiadanych przez niego w chwili udzielania licencji (zwarcia umowy) informacje, danych i doświadczeń technicznych potrzebnych do korzystania z przedmiotu licencji, a zatem również dokumentację techniczną urządzenia, jeśli jest ona niezbędna do korzystania z przedmiotu licencji.

    Licencja przekazywana PKP PLK S.A. ma być bezterminowa i otwarta (w przypadku ochrony patentowej) albo niewyłączna (w pozostałych przypadkach), a zatem PKP PLK S.A. może korzystać z przedmiotu licencji bezterminowo, w sposób dowolny (w granicach prawa).

    1. Ile etapów maksymalnie może zawierać jeden projekt?

    Generator wniosków nie zawiera walidacji na liczbę etapów i zadań. Walidacja jest jedynie na kategorie prac. Zgodnie z regulaminem konkursu dofinansowanie udzielane przez NCBR i wynagrodzenie wypłacane przez PKP PLK S.A może być przeznaczone na realizację projektów, które obejmują:

    • badania przemysłowe.
    • eksperymentalne prace rozwojowe

    Projekt, w którym nie przewidziano eksperymentalnych prac rozwojowych nie uzyska dofinansowania (realizacja badań przemysłowych nie jest obligatoryjna do uzyskania dofinansowania).

    1. Proszę o wyjaśnienie zapisu z zadania 1.3 - efekty pkt. 3: Zebranie informacji o drzewach i krzewach w sąsiedztwie wszystkich linii kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A. (:..) Czy Konsorcjum ma samodzielnie pozyskać dane dla około 20.000 km linii kolejowych w Polsce? to dość kluczowe pytanie.

    Projekt powinien objąć pilotażowy obszar (obszary), które umożliwią opracowanie najbardziej uniwersalnego narzędzia, możliwego do wykorzystania w przyszłości do analiz dotyczących całego kraju tam gdzie są zlokalizowane linie kolejowe. Wybór odcinków pilotażowych powinien umożliwić skonstruowanie, przetestowanie i zweryfikowanie skuteczności w różnych, specyficznych warunkach lokalnych. 

    Wybór odcinków pilotażowych powinien uwzględniać wszystkie następujące aspekty:

    1. Skład gatunkowy, granica zasięgów, budowa części naziemnych drzew i krzewów różnią się w zależności od lokalizacji w Polsce. Przykładowo ten sam gatunek w różnych częściach kraju może wykazywać odmienne cechy.
    2. Linie kolejowe mogą przebiegać przez tereny otwarte gdzie drzewa występują sporadycznie lub w małym zagęszczeniu. Linie kolejowe mogą również przebiegać przez obszary z gęsto występującymi drzewami lub przez lasy. Wpływa to na pozyskiwanie danych wejściowych i ich jakość.
    3. Drzewa i krzewy mogą rosnąć w sąsiedztwie linii kolejowych biegnących w poziomie terenu, po nasypie, w wykopie. Oddziaływanie drzew na infrastrukturę kolejową może być różne (np. wysokie drzewo przy linii kolej w poziomie terenu vs. wysokie drzewo przy linii kolej na nasypie). Ukształtowanie terenu na wpływ na zarządzanie drzewami.
    4. Drzewa i krzewy mogą rosnąć w sąsiedztwie linii kolejowych jednotorowych, wielotorowych, linii zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych, na prostych odcinkach linii lub biegnących po łukach. Drzewa i krzewy mogą być usytuowane przy skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami (trójkąty widoczności). Oddziaływanie drzew na infrastrukturę kolejową i bezpieczeństwo ruchu może być różne.
    5. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych nawiązuje do usytuowania drzew w określonej odległości od: bruzdy tworzącej pas przeciwpożarowy, krawędzi rowów bocznych, krawędzi nasypu, przekopu, skrajnej szyny. Aspekt ten również powinien być uwzględniony i ujęty w takcie inwentaryzacji.
    6. Specyficzne warunki pogodowe, długość okresu wegetacji. Aspekty te wpływają na dobór terminów pozyskania informacji terenowych.

    Minimalna suma długości odcinków pilotażowych to 300 km o szerokości minimum 2x25 m od skrajnej szyny, składających się maksymalnie z 10 odcinków pilotażowych wybranych w zróżnicowanych warunkach, o których mowa powyżej. Wybór odcinków pilotażowych będzie wymagał uzasadnienia.

    Metodyka i narzędzie (system informatyczny) do przetwarzania i zarządzania danymi wypracowane w ramach realizacji programu powinno umożliwić w przyszłości wykonywanie rzetelnych analiz dla całej sieci linii kolejowych. Wybierając odcinki linii kolejowych należy mieć na uwadze, że część linii została poddana w ostatnim czasie przebudowie co skutkowało eliminacją lub ograniczeniem liczby drzew i krzewów w ich sąsiedztwie.

    1. Czy może się zdarzyć że na 1 projekt dofinasowanie uzyska 2 lub więcej beneficjentów? Czy max 1 beneficjent na projekt?

    Dofinansowanie otrzymuje tylko jeden projekt, który został najwyżej oceniony w ramach danego zagadnienia badawczego. W przypadku, gdy dwa lub więcej projektów uzyska taką samą końcową ocenę, o kolejności na tematycznej liście rankingowej decyduje uzyskanie wyższej oceny w kryterium o większej istotności (pkt.78 RK).

    W przypadku gdy po zastosowaniu wszystkich kryteriów istotności więcej niż jeden projekt będzie ex aequo, o kolejności na liście rankingowej zdecyduje wysokość finansowania (łączna kwota dofinasowania NCBR i wynagrodzenia PKP PLK SA) tj. projekt o niższej wartości finansowania otrzyma pozycję wyższą na liście rankingowej (pkt. 79 RK).

    1. Politechnika Warszawska pełniąca funkcję Lider w kilku konsorcjach o innym składzie (z innymi podmiotami), może złożyć np. 2 projekty w tym samym zagadnieniu badawczym, czyli np. w:
    • zagadnieniu badawczym 1.1 – Politechnika Warszawska lider, podmioty X i Y oraz
    • zagadnieniu badawczym 1.1 – Politechnika Warszawska lider, podmioty A i B?

    Politechnika Warszawska pełniąca funkcję Lider w kilku konsorcjach o innym składzie (z innymi podmiotami), może złożyć np. 2 projekty w tym samym zagadnieniu badawczym, czyli np. w:

    • zagadnieniu badawczym 1.1 – Politechnika Warszawska lider, podmioty X i Y oraz
    • zagadnieniu badawczym 1.1 – Politechnika Warszawska lider, podmioty A i B?

    Czy na pewno to wydział uczelni będzie wnioskodawcą, bo osobne wydziały nie posiadają odrębnych osobowości prawnej, będzie to ten sam NIP i ta sama osoba reprezentująca?

    Liderem konsorcjum (Wnioskodawcą) będzie Politechnika Warszawska bez podziału na wydziały uczelni. 

    Natomiast Politechnika Warszawska pełniąca rolę Lidera Konsorcjum w 2 różnych konsorcjach (składających się z różnych podmiotów) może złożyć wnioski dot. 2 projektów w tym samym zagadnieniu badawczym. W/w Konsorcja traktowane bowiem będą jako 2 odmienni Wnioskodawcy.

    1. Czy można liczyć, że PKP PLK S.A. na etapie realizacji projektu udostępni dane niezbędne dotyczące swojej infrastruktury, czy wnioskodawca musi zebrać je samodzielnie? 

    Zgodnie z §3 ust 13 umowy o realizację (wzór na stronie NCBR) „PLK S.A. deklaruje gotowość uczestnictwa w realizacji projektu poprzez nieodpłatne zaangażowanie swoich zasobów w badania przemysłowe lub prace rozwojowe prowadzone w ramach projektu.”

    Odnosząc się do zbierania danych, jest to możliwe pod warunkiem, że dane są posiadaniu Spółki i nie są objęte klauzulą tajności.

    1. W przypadku kiedy opracowane w projekcie rozwiązanie będzie bazować na rozwiązaniach obejmujących Wartość Niematerialna i Prawną wypracowaną przez wnioskodawcę wcześniej i na swój własny koszt, a którą wykonawca wprowadzi do projektu, jako niezbędną do wykonania zadania. Czy licencja dla PKP również powinna obejmować te WNP oraz na jakich zasadach powinny być przekazane, czy dodatkowo odpłatne?

    Po zakończeniu projektu PKP PLK S.A. musi być wyposażona w wiedzę/narzędzia niezbędną do praktycznego wykorzystania jego efektów. PKP PLK S.A. musi mieć możliwość zapewnienia funkcjonalności otrzymanego rozwiązania w dłuższym horyzoncie czasowym. Nie możemy zatem otrzymać narzędzia, które będzie bezużyteczne po kilku miesiącach od zakończenia projektu lub bez dodatkowych elementów, które są w posiadaniu zewnętrznego podmiotu.

    1. Czy jeśli w ramach rozwiązania częścią prototypu poza kodem jest też dron, który spółka zakupiła na potrzeby projektu BRIK, to ten dron zostaje przekazany na rzecz PLK?

    Tak, dron wraz z zabudowanym systemem pomiarowym powinien zostać przekazany na rzecz PKP PLK S.A.

    1. Czy w przypadku budowy urządzenia to a) należy przekazać PKP PLK urządzenie czy b) samej dokumentacji do jego budowy? Czy należy założyć budowę 2 prototypów w przypadku b?

    PKP PLK S.A. otrzymuje urządzenie, dokumentację i licencję na dokumentację oraz ewentualnie inne dobra niematerialne powstałe w ramach projektu. Przy tak sformułowanym pytaniu budowa drugiego prototypu nie wydaje się zasadna.

    1. W kontekście Zagadnienia 3.2:

    Czy w tym momencie są do dyspozycji jakieś istniejące już urządzenia pomiarowe? Jeśli tak to jakie?

    Istnieją urządzenia pomiarowe, które pozwalają na pozyskiwanie różnych danych (np. urządzenia dSAT), jednak nie istnieje system umożliwiający łączenie tych danych w jedną całość oraz przetwarzanie ich w jednym środowisku programowym. Agregacja danych gromadzonych w systemie ma umożliwić na m. in. precyzyjną identyfikację źródła hałasu, wpływ modernizacji linii kolejowej i taboru kolejowego na skalę uciążliwości akustycznej.

    Na tym etapie konkursu proponuję zapoznać się z ogólnodostępnymi informacjami zawartymi w Raporcie Rocznym PKP PLK S.A. zlokalizowanym pod poniższym linkiem

    https://www.plk-sa.pl/files/public/raport_roczny/Raport_roczny_2020_pl.pdf

    1. W kontekście 1.2.:

    Czy w tym momencie gromadzą Państwo informacje nt. bieżącej przepustowości? Jakie inne dane wejściowe są brane pod uwagę jako istotne? Jeśli tak, to czy są one obecnie gromadzone?

    Czy w tym momencie gromadzą Państwo informacje nt. bieżącej przepustowości?

    - Nie

    Jakie inne dane wejściowe są brane pod uwagę jako istotne?
    - Pytanie jest bardzo ogólne. Niemniej jednak jako istotne brane są pod uwagę wszystkie parametry w zakresie infrastruktury oraz pojazdów mające wpływ na wprowadzaną zmianę.

    Jeśli tak, to czy są one obecnie gromadzone?

    -Tak

    1. Czy w ramach obszaru tematycznego 4 będą określone dane szczegółowe dotyczące jakości pomiarów, częstotliwości skanowania linii?

    Zakładamy, że chodzi o obszar tematyczny 4, zagadnienie 4.4

    To składający wniosek powinien określić cele, sposoby dojścia do nich i kamienie milowe. Należy założyć, że propozycje składają instytucje, które mają doświadczenie w systemach pomiarowych i budowaniu oprogramowania a szczególnie algorytmów rozpoznawania obrazu. Jeśli już beneficjent musiałby określać zadowalający próg należałoby przyjąć, że jest to poziom na tyle wysoki w przypadku poprawnego rozpoznawania danych defektów aby taka diagnostyka miała sens np. 85% wykrytych defektów na zakładanym odcinku (np. 1 km toru) przy minimalnej ilości defektów pozornych przedstawionych przez automatyczny algorytm oprogramowania. Dlatego też po opracowaniu takiego systemu pomiarowego dopiero będzie można określić częstotliwości wykonywania pomiarów. Częstotliwość pomiarów raczej nie jest tu żadnym wyznacznikiem. PKP PLK S.A. w ramach tego projektu oczekuje opracowania systemu pomiarowego możliwego do zainstalowania na BSP obejmującego wskazane w temacie obszary infrastruktury kolejowej oraz oprogramowania analizującego i przechowującego zebrane dane oraz dystrybuujące wyniki analiz do odpowiednich służb.

    1. Czy może się zdarzyć że na 1 projekt dofinasowanie uzyska 2 lub więcej beneficjentów? Czy max 1 beneficjent na projekt?

    Chodzi o to: czy mogą uzyskać dofinansowanie 3 podmioty na projekt np. 2.4

    W ramach konkursu BRIK II dofinasowanie może uzyskać jeden wniosek najwyżej oceniony w ramach danego zagadnienia badawczego. Dofinasowanie otrzymują wszystkie podmioty wchodzące w skład konsorcjum, którego wniosek uzyskał dofinansowanie.

    1. Czy można w jednym projekcie ująć 2. zagadnienia np. zakres. 3.2 oraz. 4.2?

    Zgodnie z odpowiedzią na pytanie nr 31. Nie ma możliwości aplikowania w ramach jednego wniosku w kilku zagadnieniach badawczych. Generator wniosków pozwala na złożenie wniosku tylko w ramach jednego obszaru tematycznego, który należy zadeklarować w części 1.2 Klasyfikacja projektu. Wnioskodawca może wybrać tylko jeden obszar tematyczny i w jego ramach wskazać zagadnienie badawcze.

    1. Czy do Raportu okresowego należy załączyć dodatkowe dokumenty z realizacji projektu?

    Tak, należy dołączyć dodatkowe dokumenty z realizacji projektu. Jeżeli zostały przygotowane opracowania, ekspertyzy, dokumenty techniczne itp. dotyczące realizowanego projektu powinny one stanowić część raportu okresowego.

    1. Czy raportowanie tylko we wskazanych terminach. A jeżeli etapy realizacji będą się kończyły w połowie roku - to jak uzyskać zapłatę za zrealizowany etap?

    Realizacja projektów będzie finansowana przez dwa odrębne strumienie finansowe – z NCBR oraz z PKP PLK S.A. Dofinansowanie z NCBR będzie powiązane z cyklicznym raportowaniem realizacji projektów. Natomiast finansowanie z PKP PLK S.A. to odrębny strumień finansowania, niezależny od raportowania, oparty na odbiorach poszczególnych etapów projektu. Inaczej mówiąc wykonawca z jednej strony będzie otrzymywał środki finansowe z NCBR powiązane z systemem raportowania, a z drugiej strony z PKP PLK S.A. przekazując do odbioru poszczególne etapy projektu. Oczywiście finansowanie ze strony PKP PLK S.A. będzie możliwe tylko w przypadku pozytywnej oceny wyników danego etapu projektu i jego formalnego odebrania przez Spółkę. Należy dodać, że dobrym sposobem na zapewnienie płynności finansowania projektu jest jego podzielenie na większą liczbę etapów, które będą podlegać procedurze odbioru przez PKP PLK S.A.

    NCBR wypłaca dofinansowanie na podstawie wniosków o płatność. W celu otrzymania

    refundacji poniesionych kosztów lub otrzymania zaliczki Lider konsorcjum zobowiązany jest do przedłożenia Centrum wniosku o płatność (w formie elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo w innej formie określonej przez Centrum) nie później niż do 31 maja danego roku budżetowego na pierwszą transzę płatności oraz do 31 października danego roku budżetowego na drugą transzę płatności. Ponadto, aby otrzymać zaliczkę należy spełnić warunek wykazania poniesienia kosztów stanowiących co najmniej 70% wszystkich przekazanych zaliczek.

    1. Która odpowiedź dotycząca VAT jest poprawna jeżeli uczelnia publiczna rozlicza się tzw. strukturą ?

    Należy zaznaczyć 1 wariant odpowiedzi. Będę ubiegał się o częściową refundację podatku VAT.

    1. W kosztach bezpośrednich w kategorii W mamy wynagrodzenie dla Kierownika Projektu KP. W uzasadnieniu wykazujemy co ten KP będzie robił i moje pytanie: czy KP może mieć w zakresie swoich obowiązków finansowanych w ramach tej kategorii tylko obowiązki związane z zarządzeniem projektem, ale mam na myśli zarządzanie takie bardziej merytoryczne dot. nadzorowania prac merytorycznych, dbania o osiąganie określonych rezultatów, wskaźników, spinanie tych merytorycznych prac wszystkich partnerów, dbanie o harmonogramowe wykonywanie zadań itp.? Czy jednak Kierownik Projektu powinien stanowić taki mix zarządcy i badacza czyli: zarządza, ale jednocześnie sam realizuje konkretne merytoryczne prace badawcze?

    Kierownik prac B+R pełni rolę koordynatora merytorycznego w projekcie. Personel administracyjny powinien wspierać kierownika projektu w kwestiach organizacyjnych i finansowych i powinien być finansowany z kosztów ogólnych.

    1. Jaka jest korzyść z wniesienia wkładu rzeczowego do projektu?

    Istnieje możliwość wniesienia wkładu własnego w projekcie zgodnie z dokumentacją programową. To Państwo wskazują możliwość i zasadność wniesienia wkładu własnego w formie rzeczowej.

    1. Czy osoba trzecia, spoza konsorcjum, może być kapitałowo/osobowo powiązana z członkiem konsorcjum?

    Jeżeli pytanie dotyczy osoby trzeciej wskazanej w dokumentacji programowej w definicjach wkładu własnego rzeczowego – nie ma konieczności uzyskania zgody Centrum. W innych przypadkach należy uzyskać zgodę Centrum na podstawie przesłanego pisma, w którym należy opisać występującą sytuację, udokumentować cel i zasadność świadczenia usługi przez podmiot powiązany z wykonawcą.

    1. Czy wkładem własnym może być aparatura pomiarowa, rozliczana jednorazowo na podstawie faktury zakupu, czy musi to być jednak rozliczane przez amortyzację ?

    Jeżeli aparatura jest już na stanie jednostki to kosztem kwalifikowanym są koszty amortyzacji.

    1. Jak często należy składać wnioski o rozliczenie?

    NCBR wypłaca dofinansowanie na podstawie wniosków o płatność. W celu otrzymania

    refundacji poniesionych kosztów lub otrzymania zaliczki Lider konsorcjum zobowiązany jest do przedłożenia Centrum wniosku o płatność (w formie elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo w innej formie określonej przez Centrum) nie później niż do 31 maja danego roku budżetowego na pierwszą transzę płatności oraz do 31 października danego roku budżetowego na drugą transzę płatności. Ponadto, aby otrzymać zaliczkę należy spełnić warunek wykazania poniesienia kosztów stanowiących co najmniej 70% wszystkich przekazanych zaliczek. Minimum 2 razy do roku, jednak można i częściej.

    1. Czy wkładem własnym w formie rzeczowej może być koszt poniesiony przed datą złożenia wniosku?

    Tak, istnieje tak możliwość pod warunkiem, że wydatki zakupiono zgodnie z zasadą konkurencyjności wskazaną w umowie  czy ustawą PZP.

    1. Czy w przypadku gdy uczelnia ma zapis w polityce rachunkowości, że zakup ST i WNIP pow. 10.000 zł rozlicza odpisami amortyzacyjnymi liniowymi to zakup ST do projektu , o wartości 50 tyś zł który wykorzystany będzie jedynie w projekcie w 100% a jego okres amortyzacji zgodnie z polityką rachunkowości jest dłuższy niż okres projektu muszę rozliczać odpisami czy mogę rozliczyć jednorazowo w 100% wysokości poniesionego kosztu ? jeśli nie mogę rozliczyć jednorazowo zakupu w projekcie to jaki zapis musiałby znaleźć się w polityce rachunkowości abym uczelnia mogła rozliczyć taki zakup w 100%

    Zgodnie z zapisami dokumentacji konkursowej koszty należy rozliczać zgodnie z przyjętą polityką rachunkowości w jednostce.

    1. Czy stawka wynagrodzeń i kosztów usług kwalifikowanych może być zmienna w czasie (np. o wskaźnik inflacji)?

    Tak, należy zaplanować budżet tak aby uwzględnić wskaźnik inflacji. Należy opisać we wniosku metodę szacowania kosztów.

    1. Czy koszt kierownika B+R jest kosztem kwalifikowanym czy kosztem pośrednim, rozliczanym z ryczałtu?

    Koszt wynagrodzenia Kierownika B+R jest kosztem kwalifikowanym rozliczanym w ramach kategorii W.

    1. Zakup jednorazowy – co musi być wpisane w polityce rachunkowości aby rozliczyć taki zakup?

    Takie pytanie należy skierować do służb księgowych w jednostce lub biegłych rewidentów.

    1. Koszty kwalifikowane:

     – koszty uczestnictwa w konferencjach – czy rozliczeniu podlega sama oplata konferencyjna czy również koszt transportu/biletów lotniczych oraz koszty noclegu?

    Kosztem kwalifikowanym są koszty zarówno delegacji i konferencji.

    1. Usługi obce – koszty napraw, usługi serwisowe – czy należy założyć budżet na etapie składania wniosku na naprawy czy można pokryć koszty serwisu i napraw jeśli zostanie budżet z części kwalifikowanej

    Należy oszacować i zaplanować takie koszty, w przypadku których wnioskodawca wie,  że będą one występować. Ponadto istnieje możliwość dodania nowych pozycji budżetowych w trakcie realizacji projektu poprzez przesunięcia kosztów w budżecie.

    1. Czy w personelu B+R można wskazywać osoby, z którymi umowa zawarta zostanie dopiero po ewentualnym uzyskaniu finansowania?

    Tak, można wskazać takie osoby. We wniosku o dofinansowanie można wskazać osoby planowane do zatrudnienia w ramach projektu. Przy czym należy wskazać ich minimalne doświadczenie, kompetencje i zaangażowanie w projekcie.

    1. Czy kwota dofinansowania na którą mamy wystawić fakturę po otrzymaniu zaliczki/refundacji jest kwotą brutto czy netto? Jeśli netto to co z vatem należnym?

    Finansowanie ze strony PKP PLK S.A. funkcjonuje na bazie faktur VAT. Dofinansowanie NCBR jest źródłem odrębnym w stosunku do finansowania PKP PLK S.A.

    W dokumentacji programowej wskazane jest, że decyzja o finansowaniu podatku VAT jest uzależniona od przedstawienia indywidualnej interpretacji. Jeżeli będą Państwo zobowiązani do opodatkowania wówczas VAT należny będzie finansowany. Dofinansowanie będzie równać się kwocie netto + podatek VAT.

    1. Jeśli rozliczanie jest na podstawie refundacji to czy można składać wnioski np. co 1 m-c, 2 lub 3?

    Tak, jest możliwość składania wniosków o płatność w takich odstępach czasu.

    1. W jakim przypadku możemy finansować stanowisko brokera z kategorii wynagrodzeń a w jakim przypadku z innych kosztów bezpośrednich jako usługa obca?

    Jeśli broker technologii jest pracownikiem jednostki - można finansować jego wynagrodzenie w części w jakiej został oddelegowany do pracy przy projekcie w kat W. W przypadku, gdy zlecamy usługę na zewnątrz w ramach doradztwa brokera -  usługę obcą rozliczamy w kategorii OP

    1. Proszę o potwierdzenie, że w projekcie należy wykorzystać dane w postaci chmury punktów które zostaną przekazane przez PKP PLK S.A. Czy te dane będą przekazywane nieodpłatnie?

    PKP PLK S.A. potwierdza, że w projekcie należy wykorzystać dane w postaci chmury punktów gromadzone przez Zleceniodawcę, które będą przekazane Wykonawcy nieodpłatnie.

    1. Czy na etapie składania wniosku zostaną udostępnione przykładowe dane tzn. przykładowa chmura punktów

    PKP PLK S.A. nie dopuszcza udostępnienia danych pomiarowych na tym etapie konkursu.

    1. Czy PKP PLK dopuszcza uzyskanie przez Wykonawcę we własnym zakresie danych niezbędnych do przeprowadzenia projektu.

    PKP PLK S.A. dopuszcza pozyskiwanie danych przez Wykonawcę we własnym zakresie jednakże z uwagi na posiadany zbiór danych gotowy do przekazania przez PKP PLK S.A. pozyskiwanie dodatkowych danych nie będzie podlegało finansowaniu przez PKP PLK S.A..

    1. Proszę o informacje jakiej rozdzielczości jest chmura punktów gromadzona przez PKP PLK S.A

    Chmury punktów są gromadzone z dwóch pojazdów:

    • UPS 80 – około 1000 pkt/m2 do odległości 10m od skanera
    • EM120 – około 500 pkt/m2 do odległości 10m od skanera.
    1. Czy całe trasy kolejowe mają zasięg GPS? (dotyczy zagadnienia 1.1 Opracowanie innowacyjnego Systemu Ostrzegania o Pojeździe Kolejowym – SOPK).

    Dostępność tras kolejowych dla GPS jest taka sama jak dostępność terenów poza obszarem kolejowym. Ponadto wydaje się, że funkcjonowanie systemu GPS obarczone jest wieloma uwarunkowaniami (np. warunki atmosferyczne i terenowe, prędkość pojazdu, czas logowania, dokładność lokalizacji, itp.)  zatem jego zastosowanie pod kątem Systemu Ostrzegania o Pojeździe Kolejowym może być trudne. System musi zapewnić bezpieczeństwo również na terenach górskich lub zalesionych. Należy także założyć, że pracownicy korzystający z systemu SOPK mogą wykonywać prace np. w tunelach lub pod wiaduktami.

    1. W jaki sposób obecnie dyspozytorzy liniowi znają pozycje pociągów? GPS? (dotyczy zagadnienia 1.2 Opracowanie systemu wsparcia dyspozytora liniowego).

    Bieżące położenie pociągów określane jest na podstawie:

    • zapisów dyżurnych ruchu w dedykowanym systemie,
    • odczytów GPS
    • informacji z urządzeń
    1. Czy rozwiązanie ma być połączone z obecnym systemem i co to za system? (dotyczy zagadnienia 1.2 Opracowanie systemu wsparcia dyspozytora liniowego).

    Tak, jest to System Ewidencji Pracy Eksploatacyjnej (SEPE).

    1. W jakiej formie system wsparcia powinien prezentować wyniki lub ingerować w pracę? Jaki winien być zakres kompetencyjny systemu? (dotyczy zagadnienia 1.2 Opracowanie systemu wsparcia dyspozytora liniowego).

    System ma być integralną częścią funkcjonującego obecnie systemu dyspozytorskiego. Jego zadaniem będzie dostarczenie zmodyfikowanej trasy dla edytowanego pociągu z uwzględnieniem warunków sytuacji.

    1. Czy system musi podawać dane dokładne, czy wystarczą przybliżone? Jeżeli przybliżone to jaka oczekiwana jest granica błędu dla wysokości, odległości czy grubości pnia? (dotyczy zagadnienia 1.3 Opracowanie metody zarządzania środowiskowymi zagrożeniami wpływającymi na bezpieczeństwo ruchu kolejowego).

    Należy dążyć do uzyskiwania maksymalnie dokładnych danych. Zakres tematyczny projektu podlega regulacjom ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, która w przypadku drzew posługuje się dokładnością do 1 cm. Wnioskodawca z ramach projektu zobowiązany jest opracować metodykę efektywnego zarządzania drzewami i krzewami w sąsiedztwie linii kolejowych, której jednym z elementów będzie system informatyczny. Wnioskodawca ma określić możliwości i ograniczenia metody oraz je uzasadnić. 

    1. Czy jeden system musi podawać wszystkie dane? Np. czy może być osobny dla oceny kondycji drzewa, ale zintegrowany? (dotyczy zagadnienia 1.3 Opracowanie metody zarządzania środowiskowymi zagrożeniami wpływającymi na bezpieczeństwo ruchu kolejowego).

    PKP PLK S.A. oczekuje jednego systemu. System może składać się z modułów, które muszą współpracować. Moduły muszą mieć jednorodny interfejs użytkownika. System musi umożliwiać jednorazową analizę danych dotyczących obszaru inwentaryzacji drzew (minimum 2x25 od skrajnej szyny) dla całej sieci linii kolejowych jak również krótszych odcinków w zależności od aktualnych potrzeb.

    1. Czy oprogramowanie może być częścią zewnętrznego, licencjonowanego oprogramowania? (dotyczy zagadnienia 4.1  Koncepcja wykorzystania chmury punktów z pomiarów skaningowych, do modelowania obiektów przestrzennych znajdujących się w pobliżu toru kolejowego, na potrzeby zarządcy linii kolejowych).

    Oprogramowanie może być częścią zewnętrznego, licencjonowanego oprogramowania o ile licencja ta będzie bezterminowa i zostanie przekazana do PKP PLK S.A. nieodpłatnie. Dodatkowo oprogramowanie takie powinno mieć możliwość zdefiniowania wszystkich obiektów infrastruktury przytorowej i umożliwiać ich poprawną interpretację.

    1. Czy rodzaj obiektów przestrzennych jest ograniczony, nawet jeśli duży? Chodzi o to, czy jeśli gdzieś jest coś zakrytego plandeką, wówczas nie jesteśmy w stanie dowiedzieć, co to za obiekt i nie mógłby być poprawnie sklasyfikowany. Czy przewidziana jest modułowa baza obiektów? (dotyczy zagadnienia 4.1  Koncepcja wykorzystania chmury punktów z pomiarów skaningowych, do modelowania obiektów przestrzennych znajdujących się w pobliżu toru kolejowego, na potrzeby zarządcy linii kolejowych).

    Zbiór obiektów powinien być ograniczony, opisany i sprowadzony do obiektów przytorowych i ewentualnie budynków i budowli. Wszelkiego rodzaju obiekty nie związane trwale z podłożem powinny być przypisane do zbioru przeszkód tymczasowych (do ewentualnego uprzątnięcia mogą to być składy podkładów, szyn itp.).

    1. Czy wszystkie obiekty wymagające pomiarów znajdują się w wystarczającej odległości i pod odpowiednim kątem, aby kamery z pociągu mogły dostarczyć obrazy do analiz, czy ten problem będzie rozwiązywany w trakcie realizacji prac?  - dotyczy zagadnienia 4.4 Opracowanie innowacyjnego Systemu Monitorowania Stanu Infrastruktury Kolejowej (SMSIK)

    W zagadnieniu 4.4 obligatoryjne jest zabudowa systemu pomiarowego na BSP.  Wyklucza się zabudowę systemu pomiarowego na pojazdach kolejowych.

    1. Czy drony są preferowane? -  dotyczy zagadnienia 4.4 Opracowanie innowacyjnego Systemu Monitorowania Stanu Infrastruktury Kolejowej (SMSIK)

    W tym zagadnieniu 4.4 obligatoryjne jest wykorzystanie BSP. Rekomendujemy BSP ogólnodostępnego ze względu na łatwiejszy serwis i dostęp do części.

    1. Czy poruszanie się dronów w obszarze infrastruktury kolejowej jest uregulowane? -  dotyczy zagadnienia 4.4 Opracowanie innowacyjnego Systemu Monitorowania Stanu Infrastruktury Kolejowej (SMSIK)

    Wykonując oblot obszaru kolejowego należy przestrzegać powszechnie obowiązujących aktów i regulacji prawnych określających wykonywanie misji lotniczych przy użyciu BSP. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie posiada wydzielonej nad liniami kolejowymi strefy geograficznej dla BSP. Obszary kolejowe przebiegają przez różne rodzaje stref geograficznych, które zostały wyszczególnione w wytycznych Nr 24 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 grudnia 2020 r. oraz zobrazowane m.in. w aplikacji DroneRadar i systemie PansaUTM. Wobec faktu, iż lot BSP przeznaczonego do działań diagnostycznych będzie odbywał się autonomicznie, poza zasięgiem wzroku, konieczne będzie zaplanowanie misji lotniczej przez pilota BSP, zgodnie z wytycznymi dla lotów w kategorii szczególnej. Niezbędne działania pilota BSP podczas wykonywania i planowania misji zostały uwzględnione w wewnętrznej instrukcji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Jednocześnie należy podkreślić, iż prowadzenie diagnostycznego lotu BSP nie może prowadzić do wystąpienia zdarzeń potencjalnie niebezpiecznych w związku z prowadzonym ruchem kolejowym tj. należy zabudować na BSP takie systemy pomiarowe, aby umożliwiały wykonywanie monitoringu z bezpiecznej odległości, bez ingerencji BSP w wyznaczoną dla danej linii skrajnię kolejową.

    1.  Czy w projekcie należy uwzględnić sytuacje w których zostanie zablokowany pewien odcinek linii kolejowej i pociągi kierowane są trasami objazdowymi, przy czym dla tych pociągów należy wyznaczyć nowe trasy i rozkład jazdy – dotyczy zagadnienia 1.2 Podniesienie efektywności energetycznej urządzeń Elektrycznego Ogrzewania Rozjazdów – EOR

    Tak, należy uwzględnić takie sytuacje i opracować rozwiązanie umożliwiające opracowanie nowej trasy dla modyfikowanego odcinka.

    1. W opisie zagadnienia 1.1 użyte jest pojęcie "zapewnienie bezpieczeństwa". Jak należy ten termin rozumieć w odniesieniu do konstrukcji SOPK?
    • Czy SOPK ma spełniać zadany poziom nienaruszalności bezpieczeństwa? Jeżeli tak to który?

    Proponowany/optymalny poziom SIL powinien zostać  wykazany  przez Wnioskodawcę w ramach przeprowadzanego  projektu.

    • Czy SOPK ma spełniać wytyczne instrukcji ld-18?

    Przywołany przepis Wytyczne zabezpieczenia miejsca robót wykonywanych na torze zamkniętym podczas prowadzenia ruchu pojazdów  kolejowych po torze czynnym z prędkością  V>_ 100 km/h ( Id-18)  dotyczy prowadzenia prac na torze zamkniętym, a system ma być dedykowany dla prac w torze czynnym.

    • Czy SOPK ma spełniać procedurę SMS-PW-17?

    Dopuszczenie  w ramach procedury SMS-PW-17 może zostać przeprowadzone po zakończeniu projektu w ramach odrębnej procedury (działania z tym związane nie są finansowane w ramach projektu)

Dokumenty

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
27.12.2021 09:17 Szymon Iwańczuk
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Szymon Iwańczuk
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
BRIK II 32.0 14.03.2024 09:40 Maciej Buźniak
BRIK II 31.0 13.02.2024 08:04 Szymon Iwańczuk
BRIK II 30.0 26.04.2023 10:35 Szymon Iwańczuk
BRIK II 29.0 14.04.2023 12:34 Maciej Buźniak
BRIK II 28.0 04.04.2023 14:41 Maciej Buźniak
BRIK II 27.0 29.12.2022 14:29 Maciej Buźniak
BRIK II 26.0 29.12.2022 10:18 Maciej Buźniak
BRIK II 25.0 14.12.2022 13:38 Maciej Buźniak
BRIK II 24.0 14.12.2022 13:09 Maciej Buźniak
BRIK II 23.0 12.12.2022 12:27 Szymon Iwańczuk
BRIK II 22.0 14.10.2022 12:22 Maciej Buźniak
BRIK II 21.0 13.07.2022 16:05 Szymon Iwańczuk
BRIK II 20.0 24.06.2022 15:57 Szymon Iwańczuk
BRIK II 19.0 10.06.2022 11:33 Szymon Iwańczuk
BRIK II 18.0 22.04.2022 08:24 Szymon Iwańczuk
BRIK II 17.0 22.04.2022 08:23 Szymon Iwańczuk
BRIK II 16.0 15.04.2022 16:00 Szymon Iwańczuk
BRIK II 15.0 28.03.2022 13:19 Szymon Iwańczuk
BRIK II 14.0 28.03.2022 12:39 Szymon Iwańczuk
BRIK II 13.0 28.03.2022 11:08 Szymon Iwańczuk
BRIK II 12.0 11.03.2022 13:38 Szymon Iwańczuk
BRIK II 11.0 11.03.2022 13:31 Szymon Iwańczuk
BRIK II 10.0 14.02.2022 08:59 Szymon Iwańczuk
BRIK II 9.0 11.02.2022 09:13 Szymon Iwańczuk
BRIK II 8.0 10.02.2022 16:50 Szymon Iwańczuk
BRIK II 7.0 10.02.2022 11:58 Szymon Iwańczuk
BRIK II 6.0 10.02.2022 11:36 Szymon Iwańczuk
BRIK II 5.0 09.02.2022 14:10 Szymon Iwańczuk
BRIK II 4.0 09.02.2022 12:20 Szymon Iwańczuk
BRIK II 3.0 28.01.2022 00:00 Szymon Iwańczuk
BRIK II 2.0 12.01.2022 11:04 Szymon Iwańczuk
BRIK II 1.0 27.12.2021 09:17 Szymon Iwańczuk

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}