W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego. NCBR ogłasza pierwszy konkurs dla uczelni w nowej perspektywie finansowej

09.05.2023

„Kształcenie na potrzeby branż kluczowych” to pierwszy konkurs ogłoszony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego. 200 mln zł trafi do uczelni na pobudzanie rozwoju kierunków studiów kształcących kadry pod kątem zapotrzebowania wybranych branż istotnych dla rozwoju gospodarki, takich jak: energetyka odnawialna, rolnictwo i przemysł spożywczy, przemysł lotniczo-kosmiczny oraz transport.

FERS_ksztalcenie-branz

Nabór wniosków prowadzony będzie od 15 maja do 10 lipca br. Konkurs, ukierunkowany na podnoszenie jakości edukacji i rozwój kompetencji, realizowany jest w priorytecie „Umiejętności” Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS), następcy cenionego przez uczelnie Programu Wiedza Edukacja Rozwój. Jego cel to wzmacnianie nowoczesnego szkolnictwa wyższego, które trafnie odpowiada na wyzwania gospodarcze i związane z nimi potrzeby rynku pracy.

Kształcenie dla branż kluczowych

W konkursie, z budżetem 200 mln zł, uczelnie realizować będą kompleksowe działania na kierunkach studiów kształcących na potrzeby wybranych branż o zasadniczym znaczeniu dla rozwoju gospodarki, takich jak: energetyka odnawialna, rolnictwo i przemysł spożywczy, przemysł lotniczo-kosmiczny oraz transport. Pomoże to w kształtowaniu ich oferty na miarę nowoczesnej gospodarki oraz zielono-cyfrowej transformacji.

– Wszyscy rozumiemy, że nasza gospodarka nie funkcjonuje w izolacji, ale jest ściśle powiązana z globalnymi trendami i zjawiskami. Obserwujemy wyścig dotyczący rozwoju coraz bardziej zaawansowanych technologii, które chcą być odpowiedzią na zachodzące zmiany geopolityczne, prawne czy związane z zagrożeniami dla środowiska naturalnego. Nowe technologie mają być jednym z instrumentów służących szeroko rozumianemu bezpieczeństwu i pozwalających nam konkurować co najmniej na rynku europejskim. Aby je stworzyć, ale też aby w pełni wykorzystać ich możliwości, potrzebujemy specjalistów, inżynierów, fachowców zapewniających m.in. wsparcie obsługowe, analityczne czy zarządcze – zwłaszcza w kluczowych branżach – zwraca uwagę dr Jacek Orzeł, p.o. dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. – W naszym konkursie, na podstawie najbardziej aktualnych analiz i rozmów prowadzonych z rynkiem, wytypowaliśmy kilka branż, i to na ich potrzeby w pierwszej kolejności chcemy kształcić kadry – dodaje.

Wnioskodawcami w konkursie mogą być uczelnie, realizujące projekty samodzielnie lub w partnerstwie – czy to z inną uczelnią, czy też z innym podmiotem funkcjonującym w otoczeniu społeczno-gospodarczym. W przypadku nawiązania partnerstwa trzeba uzasadnić jego celowość. Dofinansowanie można otrzymać na projekty, które będą obejmować szereg działań, tworzących kompleksowy program wsparcia, realizowany na kierunku lub kierunkach studiów dotyczących wskazanych branż i zapewniający rozwój studentów oraz kadry zaangażowanej w realizację procesu kształcenia – w celu dostosowania oferty podmiotów systemu szkolnictwa wyższego do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji.

Liczy się praktyka!

Zbiór działań obowiązkowych w projekcie przewiduje:

  • tworzenie nowych lub modyfikację istniejących programów kształcenia we współpracy z pracodawcami, praktykami lub podmiotami funkcjonującymi w otoczeniu społeczno-gospodarczym wskazanych branż, z uwzględnieniem takich zagadnień, jak zmiany klimatyczne, aspekty środowiskowe, energetyka odnawialna, efektywność energetyczna zrównoważony rozwój i inne,
  • realizację dodatkowych elementów kształcenia, w tym elementów praktycznych, podnoszących kompetencje studentów, np. staże, kursy/szkolenia, wizyty studyjne (w tym zagraniczne), zajęcia dodatkowe prowadzone przez praktyków,
  • realizację działań służących ograniczeniu zjawiska przedwczesnego kończenia nauki (ang. drop-out), takich jak np. zajęcia wyrównawcze, zajęcia rozwijające kompetencje cyfrowe, działania prowadzące do rekrutacji świadomych kandydatów na kierunki objęte konkursem, realizowane m.in. we współpracy ze szkołami ponadpodstawowymi i podmiotami z wybranych branż kluczowych,
  • rozwój kompetencji kadry zaangażowanej w realizację procesu kształcenia w zakresie kompetencji cyfrowych, rozwoju świadomości i umiejętności na rzecz zielonej transformacji, projektowania uniwersalnego i innych.

Możliwe do sfinansowania są działania związane z aktywnością dydaktyczną lub naukowo-dydaktyczną kadry akademickiej, poprzez m.in. udział w kursach, szkoleniach, stażach, wizytach studyjnych (krajowych i międzynarodowych) oraz innych formach wymiany wiedzy i doświadczenia z praktykami działającymi zawodowo w branżach będących przedmiotem zainteresowania w konkursie.

Dodatkowe punkty w procesie oceny wniosków można uzyskać, jeśli uczelnia na dzień złożenia wniosku prowadzi co najmniej roczną udokumentowaną współpracę z pracodawcami lub podmiotami funkcjonującymi w otoczeniu społeczno-gospodarczym z branż, których potrzeby są adresowane w konkursie, w zakresie praktycznych elementów kształcenia.

Premiowane będzie też partnerstwo w projekcie z co najmniej jednym podmiotem reprezentującym kluczowe branże wskazane w konkursie, ponieważ takie partnerstwo sprzyja trwałej współpracy i jej kontynuacji po zakończeniu działań projektowych. Korzystna dla wnioskodawców będzie też sytuacja, gdy kierunek lub kierunki ubiegające się o wsparcie w projekcie kształcą na potrzeby branż kluczowych wpisujących się w obszary Regionalnych Inteligentnych Specjalizacji województwa, w którym znajduje się uczelnia.

Z myślą o wzmocnieniu trwałości efektów przedsięwzięcia eksperci docenią też komplementarność (nie: powielanie!) działań przewidzianych do realizacji w projekcie wobec innych projektów realizowanych przez danego wnioskodawcę w ramach innych programów finansowanych z Funduszy Europejskich w aktualnej i poprzedniej perspektywie finansowej. Atutem będzie także zatrudnienie co najmniej jednej osoby z niepełnosprawnością do realizacji projektu.

Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania w konkursie „Kształcenie na potrzeby branż kluczowych” wynosi 97% wartości projektu. Wymagany jest wkład własny beneficjentów na poziomie minimum 3% wydatków kwalifikowalnych przewidzianych w projekcie. Można zaplanować też wydatki związane z zakupem infrastruktury oraz adaptacją pomieszczeń do realizacji nowych lub zmodyfikowanych kierunków studiów.

Motywować do rozwoju przez nowoczesną dydaktykę

Jeszcze w tym miesiącu NCBR planuje ogłoszenie kolejnego konkursu w ramach FERS. Mowa o naborze „Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadry realizującej dydaktykę”. 50 mln zł ma w nim zostać przeznaczone na wsparcie projektów służących podnoszeniu kwalifikacji i kompetencji kadry dydaktycznej uczelni i podmiotów posiadających uprawnienia do prowadzenia szkół doktorskich.

Spotkanie informacyjne na temat konkursów – w formule stacjonarnej – zaplanowano odpowiednio:

  • na 18 maja br. dla konkursu „Kształcenie na potrzeby branż kluczowych” ZGŁOŚ SWÓJ UDZIAŁ
  • na 29 maja br. dla konkursu „Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadry realizującej dydaktykę” ZGŁOŚ SWÓJ UDZIAŁ

Obydwa spotkania odbędą się w Hotelu Marriott w Warszawie (Al. Jerozolimskie 65/79).

Szczegółowe informacje na temat konkursu „Kształcenie na potrzeby branż kluczowych” można znaleźć na stronie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

{"register":{"columns":[]}}