W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kształcenie dla branż

Status Status: Rozstrzygnięty

Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS),

Priorytet 1 Umiejętności,

Działanie 01.05 Umiejętności w szkolnictwie wyższym

Celem naboru konkurencyjnego jest wsparcie rozwoju kierunków studiów kształcących przyszłe kadry na potrzeby wskazanych w założeniach naboru branż kluczowych dla rozwoju gospodarki, tj. energetyka odnawialna, rolnictwo i przemysł spożywczy, przemysł lotniczo-kosmiczny, transport. Dofinansowanie udzielane jest na realizację kompleksowych programów wsparcia skierowanych do studentów i kadry prowadzącej dydaktykę na kierunkach studiów objętych projektem.

  • Uczelnia

  • Dofinansowanie mogą otrzymać projekty, które obejmują realizację kompleksowych działań na kierunkach studiów kształcących na potrzeby wybranych branż kluczowych dla rozwoju gospodarki, tj. energetyka odnawialna, rolnictwo i przemysł spożywczy, przemysł lotniczo-kosmiczny, transport w celu dostosowania oferty podmiotów systemu szkolnictwa wyższego do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji.

  • Projekt obowiązkowo musi obejmować realizację następujących elementów:

    • tworzenie nowych lub modyfikację istniejących programów kształcenia we współpracy z pracodawcami, praktykami lub podmiotami funkcjonującymi w otoczeniu społeczno-gospodarczym z branż: energetyka odnawialna, rolnictwo i przemysł spożywczy, przemysł lotniczo-kosmiczny, transport),
    • realizację dodatkowych elementów kształcenia, w tym elementów praktycznych, podnoszących kompetencje studentów, np. staże, kursy/szkolenia, wizyty studyjne, zajęcia dodatkowe prowadzone przez praktyków,
    • realizację działań zmierzających do ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki,
    • rozwój kompetencji kadry zaangażowanej w realizację procesu kształcenia.
  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

  • Partnerstwo w naborze nie jest wymagane.

    ION dopuszcza konstrukcję projektu partnerskiego, o którym mowa w art. 39 ustawy wdrożeniowej. Nie istnieją formalne ograniczenia co do charakteru prawnego i organizacyjnego part-nera – może to być dowolna jednostka, o ile została wybrana w sposób spełniający wymogi, o których mowa w art. 39 ustawy wdrożeniowej. Sposób i tryb wyboru partnera musi być opisany we wniosku. ION dopuszcza realizację projektu również w partnerstwie z inną uczelnią.

    Realizacja projektu w partnerstwie musi mieć swoje uzasadnienie merytoryczne – tzn. dzięki współpracy podmiotów powstanie wartość dodana, niemożliwa do osiągnięcia w przypadku działań podejmowanych indywidualnie lub poprzez zlecanie działań podmiotom zewnętrznym wobec wnioskodawcy. Zasadność realizacji projektu w partnerstwie będzie podlegała ocenie merytorycznej, w związku z powyższym uznanie realizacji projektu w partnerstwie za bezzasadne lub niewłaściwe będzie skutkowało obniżoną punktacją na ocenie merytorycznej wniosku.

  • 200 000 000 zł

  • Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania wynosi 97% wartości projektu. Wymagany jest wkład własny – minimum 3% wartości wydatków kwalifikowalnych projektu.

    • Data ogłoszenia: 8 maja 2023 r.
    • Rozpoczęcie naboru wniosków: 15 maja 2023 r.
    • Zakończenie naboru wniosków: 10 lipca 2023 r.
    • Przewidywany termin zatwierdzenia wyników oceny projektów wynosi 100 dni od zakończenia naboru – październik 2023 r.
  • Wnioskodawca składa wniosek wyłącznie za pośrednictwem SOWA EFS

    Link do systemu https://sowa2021.efs.gov.pl/login – możliwość składania wniosków od 15 maja 2023 r.

  • Ocena projektu prowadzona jest w zakresie spełnienia kryteriów wyboru projektów, stanowiących Załącznik nr 1 do Regulaminu wyboru projektów  „Kryteria wyboru projektów”.

    Procedura oceny składa się z następujących etapów:

    • pierwszy etap oceny merytorycznej w zakresie kryteriów merytorycznych 0-1,
    • drugi etap oceny merytorycznej w zakresie kryteriów dostępu i kryteriów horyzontalnych,
    • trzeci etap oceny merytorycznej w zakresie kryteriów merytorycznych punktowych i kryteriów premiujących,
    • etap negocjacji (jeśli oceniający stwierdzą, że projekty wymagają skierowania do tego etapu).
  • KRYTERIA DOSTĘPU I KRYTERIA PREMIUJĄCE:

    1. Czy kryterium dostępu nr 2 zostanie spełnione w przypadku projektu zakładającego realizację działań na kierunku „Zarządzanie”, który kształci studentów będących bezpośrednim zapleczem np. dla branży energetyka i po skończeniu, którego studenci pracują w działach wspierających procesy zarządcze firm z branży energetyka?

    Tak. Wnioskodawca w treści wniosku musi wykazać powiązanie efektów kształcenia na wspieranym kierunku z branżami kluczowymi wskazanymi w założeniach naboru – w tym przypadku z energetyką.

    1. Czy w zakres kryterium dostępu nr 4 wpisuje się wdrożenie nowoczesnego informatycznego systemu rekrutacyjnego mającego na celu rekrutację świadomych kandydatów na kierunek lub kierunki, o których mowa w kryterium dostępu nr 2?

    Zwracamy uwagę, że system rekrutacyjny, funkcjonujący na uczelni, zwykle służy wszystkim kierunkom – informacje w nim zawarte mogą mieć charakter zindywidualizowany pod kątem pojedynczych kierunków – ale jednak system, jako taki, ma szersze zastosowanie. Tym samym – jeśli projekt obejmie wsparciem tylko 1 lub nawet kilka kierunków – to taki system nie mógłby być sfinansowany z projektu w całości.

    Jednocześnie informujemy, że w NCBR zaplanowało na 2024 r. nabór projektów dotykających problemu drop outu bardziej systemowo.

    1. Czy kryterium dostępu nr 4 zostanie spełnione w sytuacji, kiedy Wnioskodawca zaplanuje w projekcie 3 obligatoryjne zakresy szkoleń, przy czym NIE każdy pracownik zostanie oddelegowany na wszystkie 3 obligatoryjne zakresy szkoleń, czyli np. zgodnie z potrzebami: jeden pracownik skorzysta wyłącznie ze szkolenia w zakresie rozwoju kompetencji a drugi pracownik skorzysta ze szkolenia w zakresie zielonej transformacji oraz projektowania uniwersalnego?

    Każdy uczestnik musi być objęty wsparciem wpływającym na podniesienie kompetencji w obszarach obligatoryjnych. Obszary te zostały zdiagnozowane jako „kulejące” i istotne z punktu widzenia rozwoju gospodarki. Oczywiście na wstępie należy zweryfikować poziom kompetencji (w tym w obligatoryjnych obszarach) u każdego uczestnika projektu – na wejściu i na wyjściu. Każdy z uczestników może bowiem potrzebować wsparcia na innym poziomie lub w innej formie.

    1. Czy dla uzyskania maksymalnej liczby 10 punktów w kryterium premiującym nr 1,  tj. „Uczelnia objęta projektem, na dzień złożenia wniosku, prowadzi sformalizowaną i udokumentowaną, co najmniej 12-miesięczną, współpracę z pracodawcami lub podmiotami funkcjonującymi w otoczeniu społeczno-gospodarczym z branż: energetyka odnawialna, rolnictwo i przemysł spożywczy, przemysł lotniczo-kosmiczny, transport w zakresie praktycznych elementów kształcenia”, wystarczające będzie opisanie, we wniosku, że uczelnia ma zawartą z przedsiębiorcą lub reprezentującą go Izbą branżową umowę na organizację staży wakacyjnych dla studentów?

    Tak. Dodatkowo należy wspomnieć we wniosku o takiej umowie, w jaki sposób i od kiedy jest realizowana, jakie są jej efekty.

    1. Czy wystarczy do uzyskania 10 punktów w kryterium, aby była to wyłącznie jedna umowa z podmiotem branżowym przedsiębiorstwem z sektora MŚP z zakresu np.  organizacji bezpłatnych wakacyjnych  staży dla studentów?

    Wystarczy jedna umowa w ramach branży, na potrzeby której Wnioskodawca chce „wyprodukować” specjalistów.

    1. Czy do uzyskania 10 punktów w kryterium premiującym nr 1 może to być także ogólna umowa dotycząca współpracy np. w zakresie wymiany informacji, wspólnego prowadzenia prac B+R, organizacji konferencji branżowych itp.?

    Biorąc pod uwagę, że ideą tego kryterium jest pewność, że uczelnia ma doświadczenie w realizacji działań we współpracy z praktykami i wie, jak wykorzystać taką współpracę, we wniosku muszą Państwo opisać, na czym dotychczasowa współpraca polegała i jakie przyniosła efekty.

    1. Czy wskazana umowa będzie musiała być załącznikiem do wniosku lub czy będzie weryfikowana na etapie np. realizacji  projektu w przypadku uzyskania dofinansowania?

    Umowa o współpracy nie jest załączana do wniosku. Może być przedmiotem analizy na etapie negocjacji lub realizacji umowy o dofinansowanie.

    1. Czy aby spełnić kryterium premiujące nr 2 „Projekt jest realizowany w partnerstwie przynajmniej z jednym podmiotem reprezentującym branże: energetyka odnawialna, rolnictwo i przemysł spożywczy, przemysł lotniczo-kosmiczny, transport, przynajmniej na 1 kierunku objętym wsparciem – 5 pkt”, niezbędna jest realizacja projektu w partnerstwie, o którym mowa w art. 39 ustawy wdrożeniowej?

    Tak, o takie partnerstwo chodzi. Zwracamy jednocześnie uwagę, że partnerstwo jest dodatkowo punktowane, ale nie jest obligatoryjne.

    1. Czy dla uzyskania maksymalnej liczby 5 punktów w kryterium premiującym nr 2 tj. „Projekt jest realizowany w partnerstwie przynajmniej z jednym podmiotem reprezentującym branże: energetyka odnawialna, rolnictwo i przemysł spożywczy, przemysł lotniczo-kosmiczny, transport, przynajmniej na 1 kierunku objętym wsparciem” wystarczające będzie zaplanowanie i opisanie we wniosku partnerstwa nieformalnego w ramach realizowanej od ponad 12 miesięcy umowy o współpracy z Regionalną Izbą Gospodarczą zrzeszającą przedsiębiorców z branż m.in.  rolnictwo i przemysł spożywczy, transport. Partnerstwo obejmowałoby wsparcie podmiotu branżowego w opracowaniu i modyfikacji programów nauczania na kierunku transport w tym m.in. zagadnień praktycznych obejmujących organizację staży dla studentów?

    Niestety nie. W tym kryterium chodzi o dodatkowe punktowanie za realizację wnioskowanego projektu w partnerstwie w rozumieniu art. 39 ustawy wdrożeniowej.

    1. Czy kryterium premiujące nr 3 „Kierunek lub kierunki objęte wsparciem w projekcie kształcą na potrzeby branż kluczowych wpisujących się w obszary Regionalnych Inteligentnych Specjalizacji województwa, w którym zlokalizowana jest uczelnia – 10 pkt” zostanie spełnione
       w sytuacji kiedy:
    • Wnioskodawca posiada siedzibę na terenie województwa X oraz
    • Wnioskodawca planuje realizację działań na kierunku, który jest prowadzony na terenie województwa Y oraz
    • Kierunek, na którym Wnioskodawca planuje realizację działań nie kształci na potrzeby branż kluczowych wpisujących się w obszary Regionalnej Inteligentnej Specjalizacji województwa X oraz
    • Kierunek, na którym Wnioskodawca planuje realizację działań kształci na potrzeby branż kluczowych wpisujących się w obszary Regionalnej Inteligentnej Specjalizacji województwa Y oraz
    • Wnioskodawca nie posiada filii w województwie Y.

    W takiej sytuacji kryterium nie jest niestety spełnione. Oczywiście nie wyklucza to jednak Wnioskodawcy z aplikowania i otrzymania dofinansowania.

    1. Czy kryterium premiujące nr 5 „Do realizacji projektu wnioskodawca zatrudni co najmniej 1 osobę z niepełnosprawnością, w wymiarze co najmniej ½ etatu – 5 pkt” zostanie spełnione w sytuacji, kiedy Wnioskodawca zatrudnia osobę z niepełnosprawnością od 5 lat i planuje ją oddelegować w ramach istniejącej już umowy do realizacji działań projektowych w wymiarze co najmniej ½ etatu na okres 6 miesięcy przy założeniu, że projekt zaplanowano na 48 miesiące?

    Na to pytanie nie da się odpowiedzieć wprost, bowiem eksperci będą też patrzeć na to, dlaczego osoba ta będzie zatrudniona tylko lub aż przez 6 miesięcy. Ale jeśli zadanie, do którego realizacji zostanie ta osoba oddelegowana, będzie zaplanowane faktycznie tylko na 6 miesięcy, takie rozwiązanie umożliwia zdobycie dodatkowych punktów z tytułu spełniania przedmiotowego kryterium.

    Istotne jest, by eksperci mieli pewność, że zatrudnienie tej osoby, czy też jej oddelegowanie, nie stanowi sztucznego rozwiązania, tylko dla zdobycia punktów dodatkowych, i że osoba ta podniesie swoje kompetencje lub zdobędzie doświadczenie, które umożliwi jej dalszy rozwój lub też Wnioskodawca zapewnia o utrzymaniu jej zatrudnienia.

    1. Czy w celu spełnienia kryterium premiującego nr 5 „Do realizacji projektu wnioskodawca zatrudni co najmniej 1 osobę z niepełnosprawnością, w wymiarze co najmniej ½ etatu – 5 pkt”  wystarczającym będzie zatrudnienie w ramach kosztów pośrednich osoby do obsługi administracyjnej projektu?

    Tak, może to być uznane za wystarczające.

    DZIAŁANIA MERYTORYCZNE, w tym kierunki a branże

    1. Czy w ramach działań – modyfikacja istniejących programów kształcenia na specjalizacji "Logistyka" oraz "Ruch lotniczy i morski"(utworzonych jeszcze na profilu akademickim w ramach zakończonego już projektu unijnego) i utworzenie na obecnym profilu praktycznym nowych programów kształcenia z branży transportu na kierunku "Lingwistyka współczesna" wpisuje się w założenia ogłoszonego konkursu? Czy konkurs dotyczy jedynie Uczelni kształcących/posiadających kierunki wymienione szczegółowo w konkursie tj. energetyka odnawialna, rolnictwo i przemysł spożywczy, przemysł lotniczo-kosmiczny, transport"?

    Uprzejmie informuję, że w założeniach dla przedmiotowego konkursu wskazane zostały branże, a nie konkretne kierunki studiów. Kierunki, które ostatecznie Wnioskodawca uwzględni we wniosku, jako objęte wsparciem (uruchamiane lub modyfikowane) mają kształcić na potrzeby tychże branż. Tym samym katalog kierunków jest bardzo szeroki.

    1. W zakresie tematycznym naboru wskazano, że "Projekt obowiązkowo musi obejmować realizację następujących elementów: tworzenie nowych lub modyfikację istniejących programów kształcenia we współpracy z pracodawcami, praktykami lub podmiotami funkcjonującymi w otoczeniu społeczno-gospodarczym z branż: energetyka odnawialna, rolnictwo i przemysł spożywczy, przemysł lotniczo-kosmiczny, transport)…". Czy organizator naboru rozumie pojęcie sektora transportowego wąsko (tylko branża transportowa)?
      Czy dopuszcza się możliwość rozszerzenia rozumienia branży „transport” o cały sektor TSL (transport - spedycja - logistyka)?

    Tak, w przypadku branży transportowej włączamy do niej również logistykę i spedycję.

    1. Na nowej specjalności kształcilibyśmy osoby, pod kątem prowadzenia obserwacji i analizy danych obserwacyjnych obiektów na orbicie okołoziemskiej, m.in. śmieci kosmicznych. Jest to istotny element bezpieczeństwa kosmicznego, na który coraz częściej kładziony jest nacisk przy coraz szybciej rozwijającym się przemyśle kosmicznym. Moje pytanie jest takie, czy taka specjalność wpisuje się w definicję i zakres przemysłu lotniczo-kosmicznego, który jest uwzględniony jako jedna z branż kluczowych w tym konkursie.

    Na bazie przedstawionych informacji wydaje się, że obszar bezpieczeństwa kosmicznego wpisuje się w zakres zainteresowań branży kosmicznej. Zapewne we wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca przedstawi szczegółowo argumentację, dlaczego specjaliści z tego zakresu są niezbędni na rynku.

    1. Czy w naborze można przewidzieć wsparcie dla kierunku lub specjalności związanej z energetyką jądrową?

    Na potrzeby niniejszego naboru określamy odnawialne źródła energii – jako źródła energii, których wykorzystywanie nie wiąże się z długotrwałym ich deficytem, ponieważ ich zasób odnawia się w relatywnie krótkim czasie (surowce odnawialne). Takimi źródłami są słońce, wiatr, woda (rzeki, pływy i fale morskie), ale także energia jądrowa w zamkniętym cyklu paliwowym, biomasa, biogaz, biopłyny oraz biopaliwa. Do energii odnawialnej zalicza się również ciepło pozyskane z ziemi (energia geotermalna), powietrza (energia aerotermalna), wody (energia hydrotermalna).

    1. Czy w ramach poniższego naboru można aplikować o tworzenie, a następnie realizację nowych kierunków studiów podyplomowych zgodnych z branżami kluczowymi wskazanymi w regulaminie? Czyli projekt zawierałby wszystkie obligatoryjne elementy (formy wsparcia) wymienione w regulaminie naboru, jednak skierowane do studentów studiów podyplomowych oraz pracowników uczelni w tym zakresie. Uczelnia nie prowadzi studiów I ani II stopnia w branżach wymienionych w naborze, natomiast chciałaby uruchomić w tej tematyce studia podyplomowe.
    2. Czy wsparciem przewidzianym w ramach konkursu można objąć studentów już prowadzonych przez uczelnię studiów podyplomowych dotyczących wskazanych branż?

    Niestety nie jest to możliwe. W naborze nie jest finansowane opracowanie i uruchomienie nowych lub modyfikacja istniejących studiów podyplomowych. Wsparcie jest kierowane do studiów I, II stopnia lub jednolitych magisterskich.

    1. Czy do programów kształcenia na kierunkach objętych wsparciem obowiązkowym jest włączenie zagadnień dotyczących m.in. zmian klimatycznych, aspektów środowiskowych, energii odnawialnej, efektywności energetycznej i zrównoważonego rozwoju?

    Tak. Te elementy muszą pojawić się w treściach przekazywanych studentom – odpowiednio do tematyki kierunku.

    1. Czy będzie możliwość dofinansowania w ramach projektu zakupu systemu Akademickie Biuro Karier w przypadku, jeśli uczelnia nie ma jeszcze takiego systemu lub ma system nie spełniający aktualnych standardów IT w zakresie cyberbezpieczeństwa. Uzasadnieniem wskazanego zakupu jest konieczność prowadzenia monitoringu losu studentów w tym w zakresie stałej analizy możliwości zatrudnienia  oraz szans na rynku pracy jakie będą mieć absolwenci nowych kierunków w tym analizy trendów i zmian jakie zajdą na rynku pracy od chwili rozpoczęcia naboru na nowy kierunek studiów lub już istniejący kierunek np. transport i logistyka do chwili zakończenia nauki na wybranym kierunku przez studentów. (system byłby wykorzystywany także do zbierania informacji o stażach, praktykach oferowanych przez przedsiębiorców dla studentów nowych kierunków branżowych).

    Tego typu koszt będzie mógł być uwzględniony całościowo w ramach naboru planowanego do uruchomienia przez NCBR w 2024 r.

    1. Czy będzie można sfinansować systemy pomagające w identyfikacji studentów zagrożonych niezaliczeniem przedmiotu/ przerywania przez studentów nauki?

    Zwracamy uwagę, że ten nabór i projekty w nim realizowane, mają być ściśle powiązane czasowo, ale też merytorycznie. System zapewne dotyczyłby nie tylko kierunków uruchamianych czy modyfikowanych, a wszystkich, więc pełny koszt nie mógłby być pokryty z projektu.

    1. Czy będzie można sfinansowanie tworzenia od podstaw materiałów dydaktycznych przez wykładowców na kierunkach branż kluczowych, w przypadku jeśli wybrany kierunek będzie kierunkiem nowym dla danej uczelni?

    Tak, może ten koszt być uznany za kwalifikowalny.

    1. Czy będzie można sfinansować materiały dydaktyczne tworzone przez wykładowców na kierunkach branż kluczowych, w przypadku jeśli wybrany kierunek jest kierunkiem już funkcjonującym na uczelni a materiały dydaktyczne wymagają modyfikacji i ich dostosowania do zmieniających się wymagań branży i rynku?

    Tak.

    1. Czy będzie można sfinansowanie obsługi administracyjnej i projektowej wdrażania nowych narzędzi (rozumianą jako pracę osób z działu IT uczelni przy wdrożeniu rozwiązań IT z wyjątkiem pracy kierownika zarządzającego) w ramach kosztów bezpośrednich realizowanych zadań ? Czy tego typu prace merytoryczne związane z wdrożeniem systemu przez pracowników uczelni możliwe będzie do finansowania wyłącznie jako koszt ryczałtu?

    Tylko w kosztach pośrednich.

    1. Czy przejście na nauczanie online/blended/hybrydowe zostanie uznane za zmianę metody kształcenia?

    Jest to rodzaj zmiany formy kształcenia.

    1. Czy w ramach ogłoszonego naboru możliwe jest otrzymanie dofinansowania na doposażenie pracowni komputerowej/multimedialnej do nauczania oraz wirtualnych materiałów dydaktycznych w formie e-learningowej na kierunku ze wskazanych branż kluczowych
      dla rozwoju gospodarki? Jeśli tak to czy jest przewidziany limit na to?

    Jeśli doposażenie pracowni komputerowej/multimedialnej czy też opracowanie wirtualnych materiałów dydaktycznych w formie e-learningowej jest niezbędne do tego, by efektywnie realizować kształcenie na nowym lub modyfikowanym kierunku, to wydatek taki ma szansę zostać uznany za kwalifikowalny.

    Jeśli mówimy o sprzęcie czy wartościach niematerialnych i prawnych (np. programy komputerowe, oprogramowanie itp.), nie zostały określone limity dla tych kosztów.

    1. Czy w ramach modyfikacji programów kształcenia, które zakładają m.in. modyfikację formy prowadzenia zajęć i wprowadzenie realizacji części zajęć w formie on-line, Wnioskodawca może zaplanować wdrożenie nowoczesnej platformy edukacyjnej umożliwiającej m.in. realizację zajęć na odległość na modyfikowanych kierunkach? Czy koszty takiej platformy mogłyby zostać sfinansowane w projekcie w całości?

    Jeśli taki wydatek – a w zasadzie zakup czy stworzenie Platformy a następnie jest użycie – jest niezbędny do prawidłowej realizacji projektu i osiągnięcia celu, to ma on szansę zostać uznany za kwalifikowalny. Oczywiście ekspert oceniając racjonalność i efektywność wydatku weźmie pod uwagę, czy Platforma ta jest dedykowana tylko temu kierunkowi czy też stanowić ma narzędzie ogólnouczelniane.

    1. Czy można sfinansować w projekcie wynagrodzenie dydaktyków/praktyków za prowadzenie przedmiotów nowych/modyfikowanych, tzn. w nowo utworzonych kierunkach/specjalnościach wszystkie przedmioty, w kierunkach/specjalnościach modyfikowanych tylko przedmioty modyfikowane?

    Jeśli chodzi o wynagrodzenia dydaktyków za prowadzenie zajęć w standardowym układzie (gdyby program był realizowany bez projektu) uczelnia finansuje standardowo z dotacji (w przypadku uczelni publicznej) i z czesnego (w przypadku uczelni niepublicznej). Wprowadzenie ich do budżetu projektu jest możliwe, lecz pod warunkiem iż wydatek ten będzie stanowił wkład własny.

    Jeśli uczelnia przewiduje zatrudnienie czasowe dodatkowych osób do przygotowania programu, do prowadzenia zajęć (praktycy), to takie wynagrodzenia, które zapewne nie są przewidziane w standardowych źródłach na wynagrodzenia, mogą być finansowane z projektu.

    1. Czy możemy zorganizować warsztaty/kursy/prezentacje itp. dla uczniów z ostatnich klas szkół ponadpodstawowych, które mogą być pomocne w rekrutacji „świadomych kandydatów” ?

    Spotkania informacyjne, prezentacja założeń kierunków objętych wsparciem, zajęcia pokazowe, współpraca z doradcami zawodowymi w szkołach i tym podobne działania, które mają charakter szeroki, są właściwe. Osoby biorące udział w tych aktywnościach, nie stanowią jednak uczestników projektu w rozumieniu Wytycznych. Szkolenia, kursy czy warsztaty to co innego – tu wsparcie jest zindywidualizowane i osoby uczestniczące w tych formach wsparcia byłyby uczestnikami projektów, co nie wchodzi w grę w naszym działaniu – niewłaściwa grupa docelowa.

    1. W ramach realizacji dodatkowych elementów kształcenia, w tym elementów praktycznych (Rozdział 2 pkt. 4 lit. b Regulaminu wyboru projektów), wśród działań projektowych planuje się m.in. realizację staży dla studentów w przedsiębiorstwach. W związku z tym:
    • czy jako wydatek kwalifikowalny można przewidywać wynagrodzenie dla opiekuna stażysty
      w przedsiębiorstwie?
    • czy staż można rozumieć jako praktykę zawodową, będącą elementem obowiązkowym programu kształcenia (której ukończenie jest obowiązkowe w celu ukończenia studiów)?

    Wynagrodzenie dla opiekuna stażysty w przedsiębiorstwie można rozpatrywać w kategorii wydatku kwalifikowalnego. Jeśli chodzi o uznanie stażu jako obowiązkowej praktyki zawodowej, to co do zasady nie można zastępować form obowiązkowych projektowymi.

    1. Czy w ramach rozwoju kompetencji kadry zaangażowanej w realizację procesu kształcenia (Rozdział 2 pkt. 4 lit. d Regulaminu wyboru projektów) wśród kwalifikowanych działań projektowych można zaplanować  studia podyplomowe?

    Tak, wysłanie kadry na studia podyplomowe jest możliwe do sfinansowania.

    1. Czy w ramach realizacji działań zmierzających do ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki  (Rozdział 2 pkt. 4 lit. c Regulaminu wyboru projektów) wśród kwalifikowanych działań projektowych można zaplanować  zajęcia wyrównawcze dla studentów z języka obcego? Czy wsparciem mogą być objęci zarówno studenci studiów stacjonarnych, jak i niestacjonarnych?

    Jeśli braki w znajomości języka zostały zdiagnozowane przez Państwa jako te, które wpływają na zjawisko drop out, można przewidzieć tego typu zajęcia wyrównawcze. Wsparciem można objąć zarówno studentów studiów stacjonarnych, jak i niestacjonarnych. Warto również zastanowić się już na tym etapie, co po zakończeniu realizacji projektu – jakie rozwiązanie przyjąć na stałe, by nie powrócić ze zjawiskiem drop outu do punktu wyjścia.

    1. Czy uczelnia, która na moment pisania wniosku nie ma kierunku dotyczącego którejś z wymienionych branż (energetyka odnawialna, rolnictwo i przemysł spożywczy, przemysł lotniczo-kosmiczny, transport) może składać wniosek w konkursie? Uczelnia w ramach realizacji projektu zamierza wnioskować o otwarcie nowego kierunku związanego z kształceniem na potrzeby branż kluczowych oraz wdrożyć nowy kierunek i na nim prowadzić działania związane z realizacją projektu.

    Może, bowiem nabór (pierwszy element z wymaganych) dotyczy również uruchomienia nowego kierunku studiów.

    1. Kierunek formalnie istnieje (otrzymaliśmy zgodę z MEiN na otwarcie kierunku), jednak będzie on dopiero wdrożony w działalność uczelni – czy możemy w ramach modyfikacji programu tego kierunku starać się o grant? Czy kwalifikujemy się w takim wypadku do udziału w konkursie?

    Tak, takie rozwiązanie też jest możliwe – czy to jako modyfikacja programu/metodyki kształcenia na już istniejącym kierunku lub jako uruchomienie kierunku nowego.

    1. Czy w kosztorysie można uwzględnić dodatkowe stypendia dla studentów?

    To wszystko zależy od uzasadnienia konieczności zastosowania takiego rozwiązania, racjonalności i efektywności wydatku. Proszę pamiętać, że w takim przypadku eksperci mogą patrzeć również na to, jaki pomysł ma Wnioskodawca na utrzymanie takiego rozwiązania również po zakończeniu realizacji projektu.

     

    PARTNERSTWO

    1. Jak wybrać partnera do projektu?

    Zasady wyboru partnerów określa ustawa z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 – art. 39. Należy jednak zaznaczyć, że partnerstwo nie jest w przedmiotowym naborze obligatoryjne.

    1. Czy partner może być spoza Polski?

    Niestety nie. W przypadku partnera zagranicznego mielibyśmy do czynienia z projektem ponadnarodowym. Nabory na projekty ponadnarodowe realizowane są przez Centrum Projektów Europejskich.

    1. Czy realizacja wniosku w partnerstwie musi mieć wyłącznie charakter formalny, tzn. partner musi zostać wskazany we wniosku oraz ponosić koszty związane z realizacja projektu?

    Tak, bowiem chodzi o realizacje projektu w partnerstwie projektowym.

    OKRES, WARTOŚĆ REALIZACJI PROJEKTU

    1. Czy w ramach konkursu określony jest okres realizacji projektów, w tym maksymalna liczba miesięcy realizacji projektu? Do kiedy najpóźniej mają zakończyć się działania zaplanowane do realizacji projektu?

    Nie. W założeniach naboru nie został określony ani minimalny ani maksymalny okres realizacji projektu. Racjonalność harmonogramu i działań w nim zawartych będzie weryfikowana przez ekspertów na etapie oceny merytorycznej.

    1. Czy w ramach konkursu jest ustalona maksymalna i minimalna wartość projektu?

    Nie. W założeniach naboru nie została określona ani minimalna ani maksymalna wartość projektu. Nie wiemy bowiem, ile kierunków Wnioskodawca zamierza objąć wsparciem. Jednocześnie należy pamiętać, że racjonalność wydatków jest jednym z elementów ocenianych przez ekspertów.

    BUDŻET PROJEKTU I ROZLICZANIE WYDATKÓW

    1. Czy istnieje limit na środki trwałe?

    Nie ma limitu na środki trwałe. Zachęcamy do zapoznania się z Zasadami finansowania FERS.

    1. Uczelnia planuje w projekcie sfinansować wartości niematerialne i prawne (dot. oprogramowania pow. 10 tys. zł netto). W jaki sposób na etapie realizacji projektu będzie mogła rozliczyć ten koszt? Czy przedstawia fakturę, którą otrzyma od wykonawcy i rozlicza całość w projekcie przy konkretnym wniosku o płatność. Czy opłaca fakturę ze środków własnych a w projekcie rozlicza odpisy amortyzacyjne? Czy może fakturę opłacić z konta projektu, tj. z konta projektowego a potem rozliczać i przedstawiać we wniosku o płatność odpisy amortyzacyjne? Jest to dla nas niejasne. Prośba o opisanie jak to powinno wyglądać.
      Czy w generatorze wniosków SOWA w przypadku tej pozycji powinna zostać wybrana kategoria: amortyzacja, czy wartości niematerialne i prawne?

    Jeśli zakup oprogramowania – bez względu na wysokość kosztu – jest niezbędna do realizacji projektu (realizacji procesu kształcenia), wydatek ten wykazywany jest w kosztach bezpośrednich, jako jedna z pozycji budżetowych. Wybierają Państwo wartości niematerialne i prawne. Mają Państwo prawo rozliczyć taki wydatek jednorazowo, biorąc pod uwagę że projekty są wieloletnie z oprogramowanie ma służyć bezpośrednio działaniu merytorycznemu w projekcie. Wydatek tego typu wykazują Państwo we wniosku o płatność za okres, w którym wydatek został faktycznie poniesiony.

    1. Wnioskodawca planuje modyfikację programu kształcenia i zakup licencji do gry edukacyjnej w obszarze zrównoważonego rozwoju – jaką kategorię kosztu należy przypisać w budżecie projektu dla przedmiotowego kosztu: Dostawy (inne niż środki trwałe), czy wartości niematerialne i prawne, czy Usługi zewnętrzne, czy amortyzacja?

    Uprzejmie informuję, że definicja poszczególnych kategorii kosztów znajduje się w Instrukcji wypełniania wniosku w SOWA – w systemie w zakładce Pomoc. Jeśli chodzi o koszt związany z zakupem licencji do gry edukacyjnej, koszt ten powinien być oznaczony jako wartości niematerialne i prawne. Na pewno nie będzie to usługa zewnętrzna i nie sądzę, by koszt zawierał dostawę licencji do beneficjenta. Co do amortyzacji – jeśli zamierzają Państwo rozliczać ten koszt na takiej zasadzie, to również należałoby ten element zaznaczyć.

    1. W SOWA EFS, w części Zadania, po wybraniu zadania „Koszty pośrednie” mamy 3000 znaków na opis tego zadania – jaki opis powinien się w tym zadaniu znaleźć?

    Mimo że koszty pośrednie stanowią katalog zamknięty, jest to miejsce we wniosku, gdzie mogą Państwo wskazać stricte te kategorie kosztów, które faktycznie chcą Państwo pokrywać z kosztów pośrednich. Może to być doskonale rozwiązanie, by usankcjonować rozliczanie tych kosztów u Wnioskodawcy.

    Zwracamy też uwagę, że koszty pośrednie obejmują m.in. koszty dotyczące koordynatora projektu – informacja o koordynatorze projektu będzie podawana do wiadomości IP w terminie wskazanym w umowie o dofinansowanie projektu. Wskazanie konkretnej osoby pełniącej funkcję koordynatora projektu jest niezbędnym elementem zapewniającym prawidłową realizację projektu. Brak wywiązania się z tego obowiązku przez beneficjenta będzie mogło skutkować nałożeniem korekty finansowej za nierealizowanie warunków umowy.

    Jednocześnie zachęcam do zapoznania się z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu – zamieszczonej w systemie, w zakładce Pomoc.

    1. Wytyczne i instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie wymieniają, co zaliczamy do kosztów pośrednich w ramach projektu, ale nie opisują poziomu szczegółowości tych danych. Dlatego zastanawiamy się, czy w opisie kosztów pośrednich należy podawać np. stawki wynagrodzeń dla personelu zarządzającego , koszty zużycia energii elektrycznej i mediów, koszty ogrzewania, koszty zarządu itp.?

    Nie ma konieczności przedstawiania szczegółowej kalkulacji tych kosztów. Można pokusić się o szacunki, ale żadnych konkretów. Proszę jedynie wpisać nazwy tych kategorii z katalogu, które Wnioskodawca faktycznie przewiduje finansować. Niezasadnym jest jednocześnie przekopiowanie do wniosku całego katalogu kosztów pośrednich przedstawionego w Wytycznych.

    1. Pytanie dotyczy wkładu własnego, który może mieć formę niepieniężną. Nasz instytut dwa lata temu zakupił system teleskopów (wartość 500 tys. zł), który jest kluczowy w procesie kształcenia studentów na naszym kierunku. Chcielibyśmy ten teleskop uwzględnić we wniosku jako wkład własny. Czy jego wartość jako wkład własny jest liczony od jego wartości zakupu + ewentualnie amortyzacja, czy może trzeba tu określić koszt roboczogodziny działania aparatury.

    Rozpatrujemy kupno kolejnego teleskopu i umieszczenia go w innej lokalizacji, co pozwoli zwiększyć nam zasięg obserwacyjny. Czy zakup takiej aparatury jest kosztem kwalifikowanym?

    Wkład własny w postaci wykorzystania systemu teleskopów może zostać uznany za kwalifikowalny. Sposób wniesienia wkładu własnego powinien zostać dokładnie opisany we wniosku o dofinansowanie i będzie podlegał ocenie merytorycznej dokonywanej przez ekspertów. Wniesienie wkładu niepieniężnego musi spełniać warunki Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (podrozdział 3.3 z uwzględnieniem podrozdziału 3.7). Wkład własny musi być rozliczany proporcjonalnie do wykorzystania środka trwałego do realizacji zadań w ramach projektu.

    Podrozdział 3.3. Wkład niepieniężny Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027:

    „1) Wkład niepieniężny stanowiący część lub całość wkładu własnego, wniesiony na rzecz projektu, może stanowić wydatek kwalifikowalny, o ile spełnione są następujące warunki:

    a) kwota dofinansowania w momencie końcowego rozliczenia projektu nie przekracza kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych z wyłączeniem wkładu niepieniężnego,

    b) wkład niepieniężny polega na wniesieniu (wykorzystaniu na rzecz projektu) nieruchomości, urządzeń, materiałów (surowców), wartości niematerialnych i prawnych, ekspertyz
    lub nieodpłatnej pracy wykonywanej przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub nieodpłatnej pracy społecznej członków stowarzyszenia wykonywanej na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261, z późn. zm.) – ze składników majątku beneficjenta lub majątku innych podmiotów, jeżeli możliwość taka wynika z przepisów prawa oraz zostanie to ujęte w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu,

    c) wartość wkładu niepieniężnego została należycie potwierdzona dokumentami o wartości dowodowej równoważnej fakturom lub innymi dokumentami,

    d) wartość przypisana wkładowi niepieniężnemu nie przekracza stawek rynkowych,

    e) wartość i dostarczenie wkładu niepieniężnego mogą być poddane niezależnej ocenie i weryfikacji,

    f) wkład niepieniężny nie był uprzednio współfinansowany ze środków UE.

    2) W przypadku wykorzystania środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych na rzecz projektu, ich wartość określana jest proporcjonalnie do zakresu ich wykorzystania w projekcie, z uwzględnieniem podrozdziału 3.7. […]” i dalej pkt. 3.7. Amortyzacja i leasing środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:

    „1) Szczegółowe warunki kwalifikowalności wydatków poniesionych w związku z zastosowaniem technik finansowania, które nie powodują natychmiastowego przeniesienia prawa własności do danego dobra na beneficjenta (np. leasing), określone są w regulaminie wyboru projektów lub umowie o dofinansowanie projektu.

    2) Koszty amortyzacji mogą być uznane za kwalifikowalne na warunkach określonych w art. 67 ust. 2 rozporządzenia ogólnego, tj. gdy spełnione są następujące warunki:

    a) kwota wydatków jest należycie uzasadniona dokumentami potwierdzającymi o wartości dowodowej równoważnej fakturom obejmującym koszty kwalifikowalne,

    b) koszty odnoszą się wyłącznie do okresu realizacji projektu wskazanego w umowie o dofinansowanie projektu,

    c) dotacje publiczne nie zostały wykorzystane do celów nabycia amortyzowanych aktywów. […]”

    Jednocześnie informujemy, że ION nie rekomenduje roboczogodzin działania aparatury – widzimy ewentualnie możliwość rozliczenia kosztów eksploatacji tej maszyny (czyli prądu, itd.), ale Wnioskodawca musi dokładnie opisać metodologię wyliczania tego kosztu i pamiętać, że to tylko dotyczyłoby godzin zajęć realizowanych w ramach projektu z użyciem tej aparatury.

    1. Czy w sytuacji, kiedy Wnioskodawca planuje realizację szkoleń wyjazdowych dla kadry dydaktycznej, a tym samym w projekcie pojawi się faktura za realizację szkoleń (kategoria: usługa zewnętrzna, faktura od dostawcy szkolenia) np. na kwotę 10 000 zł oraz faktura noclegu dla kadry dydaktycznej (Kategoria: koszty wsparcia uczestników projektu, faktura od hotelu) na kwotę 2 000 zł to czy Wnioskodawca powinien w budżecie projektu zaplanować jedną pozycję budżetową na kwotę 12 000 zł czy dwie osobne? Jeżeli jedną pozycję budżetową, to jaką kategorię należy przypisać dla tej pozycji?

    Te dwa rodzaje kosztów można umieścić w jednej pozycji, jeśli faktycznie mogą zostać oznaczone w identyczny sposób. W przypadku realizacji szkolenia i noclegu z tym związanym, obydwa koszty to usługa zewnętrzna (nie jest to amortyzacja, nie ma elementu dostawy…) – katalog wydaje się być zatem ten sam. W uzasadnieniu takiej zbiorczej pozycji kosztowej proszę wskazać części składowe i sposób kalkulacji kosztów.

    1. Jak prawidłowo pogrupować pozycje budżetowe przy założeniu że są one w ramach różnych kategorii i różnych limitów w poniższym przykładzie?

    Przykład:  w Zadaniu Realizacji szkoleń dla kadry dydaktycznej Wnioskodawca planuje realizację szkoleń dla kadry dydaktycznej częściowo samodzielnie częściowo zlecając je na zewnątrz i szacuje, że poniesie następujące typy kosztów:

    Koszt nr 1: Samodzielna realizacja szkoleń: Wynagrodzenie trenerów będących pracownikami Uczelni za prowadzenie szkoleń w obszarze „projektowania uniwersalne” – forma zaangażowania: umowy o pracę (personel projektu)

    Koszt nr 2: Samodzielna realizacja szkoleń: Wynagrodzenie trenerów będących pracownikami Uczelni za prowadzenie szkoleń w obszarze „projektowania uniwersalne” – forma zaangażowania: faktura – jednoosobowa działalność gospodarcza (usługa zlecona, podwykonawstwo)

    Koszt nr 3: Samodzielna realizacja szkoleń: Udostępnienie sal własnych wynajmowanych w ramach umów długoterminowych (nieruchomość)

    Koszt nr 4: Amortyzacja projektora (amortyzacja)

    Koszt nr 5: Notebook dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami niezbędny
    do uczestnictwa w szkoleniach uczestników będącymi osobami z niepełnosprawnościami (środki trwałe, wydatki na dostępność)

    Koszt nr 6: Samodzielna realizacja szkoleń: Catering dla uczestników szkoleń (Koszty wsparcia uczestników projektu)

    Koszt nr 7: Realizacja szkoleń kompleksowych (usługa zlecona, podwykonawstwo)

    Koszt nr 8: Zapewnienie noclegów dla uczestników projektu podczas szkoleń zleconych (Koszty wsparcia uczestników projektu)

    Uprzejmie informuję, że zapis Instrukcji jasno przedstawia zasadę ewentualnego grupowania kosztów. Istotna jest jednolitość kategorii i łatwość w rozliczaniu/modyfikowaniu wydatków na etapie realizacji projektu. Zwracamy uwagę, że koszty mogą, ale nie muszą być grupowane. Ważne, by zapis był czytelny dla osób trzecich. Podział zaproponowany wydaje się być właściwy (poza kosztem nr 3 – oznaczenie opłaty i podatki a nie nieruchomości). Koszty te wchodzą w inne kategorie – powinny stanowić odrębne pozycje kosztowe.

    1. Wnioskodawca planuje realizację kilkunastu tematów szkoleń dla studentów w formie usługi zleconej zewnętrznemu wykonawcy. Czy w kontekście grupowania wydatków i dużej ilości szkoleń, a tym samym konieczności wypisania wielu efektów uczenia się i wycen uzasadniających wysokość wydatków dla poszczególnych tematów szkoleń, preferujecie Państwo aby wszystkie te wydatki zgrupować w jedną pozycję czy preferujecie aby każde szkolenie było wpisane
      do budżetu projektu jako osobna pozycja co sprawi, że uzasadnienia pozycji budżetowych będą bardziej czytelne / przejrzyste?

    Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zgrupowanie tego typu wydatków w jednej pozycji zbiorczej, a w uzasadnieniu przedstawienie, jak została skalkulowana. Proszę pamiętać, że nazwy szkoleń a czasami nawet obszary zaplanowane pierwotnie na etapie tworzenia projektu, mogą się zmieniać.

    1. Wnioskodawca planuje realizację szkoleń dla kadry na własnych salach w budynku, którego jest właścicielem. Do jakiej kategorii wydatków należy przypisać pozycją: „Udostępnienie sal na potrzeby realizacji szkoleń dla kadry dydaktycznej”? Czy prawidłowa będzie kategoria „nieruchomość” ?

    Nie jest to właściwa kategoria. Zgodnie z Instrukcją w ramach kategorii „Nieruchomości” Wnioskodawca powinien wykazać wydatki związane z dysponowaniem nieruchomością. Będą to więc zarówno wydatki dotyczące zakupu nieruchomości, nabycie praw do nieruchomości oraz koszty związane z władaniem nieruchomością na innej podstawie niż własność (dzierżawa lub najem). Tym samym wydatek związany z wykorzystaniem sal/udostępnianiem sal własnych należy przypisać do kategorii „Podatki/opłaty”. Należy jednocześnie pamiętać, że koszt ten stanowić będzie wkład własny.

    1. Czy w sytuacji, kiedy Regulamin naboru nie określa limitu na podwykonawstwo,
      a Wnioskodawca planuje w budżecie koszty w ramach kategorii „usługi zlecone”, to czy dla tych pozycji należy zaznaczyć w budżecie projektu limit „podwykonawstwo”?

    Instrukcja wypełniania wniosku w SOWA wskazuje na obowiązek zaznaczania kategorii „podwykonawstwo”, bez względu na to, czy w danym naborze określony został limit takich kosztów czy nie. Proszę jednocześnie wskazać na kategorię „usługi zewnętrzne”.

    WSKAŹNIKI PROJEKTOWE

    1. Czy studenci obejmowani wsparciem w postaci modyfikacji programu kształcenia muszą
      w trakcie trwania projektu uzyskać dyplom?

    Nie. Oczywiście dyplom może być jednym z dokumentów stanowiących potwierdzenie podniesienia kompetencji lub bardziej uzyskania kwalifikacji, ale ogólna definicja wskaźnika nie obliguje do tego. Wnioskodawca we wniosku powinien przedstawić swój pomysł na pomiar wskaźnika i źródła dla tego pomiaru.

    1. Podczas prezentacji pokazaliście Państwo slajd na którym był zapis: „SOWA dopuszcza  4000 znaków dla każdego ze wskaźników” tymczasem po zalogowaniu do systemu SOWA na opis pojedynczego wskaźnika mamy limit 500 znaków. Jaki zatem jest limit znaków na opis pojedynczego wskaźnika?

    Uprzejmie informuję, że limit znaków w module dotyczącym wskaźników zależy od tego, czy pomiar jest osobowy czy szacowany. W przypadku pierwszego jest to faktycznie 500 znaków, w przypadku szacowanego – 4000 znaków, zgodnie z informacją na slajdzie. 

    1. Wnioskodawca NIE planuje w projekcie finansowania kosztów racjonalnych usprawnień czy dostosowywania obiektów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Czy prawidłowym będzie NIE wpisanie we wniosku wskaźników: Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami oraz Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami? Czy może  powinniśmy wpisać te wskaźniki we wniosku i przypisać im wartość 0?

    Wnioskodawca jest zobowiązany wybrać te wskaźniki z listy rozwijanej. Jeśli jednak ich realizacja nie wynika wprost z założeń projektu, można określić ich wartość na poziomie 0. Wnioskodawca jest jednak zobowiązany do określenia sposobu pomiaru i źródeł danych do wskaźników, nawet jeśli nie zaplanował ich pierwotnie w projekcie.

    1. Czy studenci, którzy wezmą udział w projekcie w postaci studiowania na zmodyfikowanym programie kształcenia oraz:
    • nie ukończą studiów w trakcie trwania projektu oraz
    • nie będą korzystali z innego wsparcia w projekcie (w tym nie będą korzystali ze szkoleń), powinni zostać ujęci w obowiązkowym wskaźniku rezultatu: „Liczba osób uczestniczących w kształceniu na poziomie wyższym, które nabyły kompetencje lub kwalifikacje dzięki wsparciu EFS+”?

    Takie osoby nie ukończą wsparcia zgodnie ze ścieżką wpisującą się w założenia naboru.

    O ile nie ma obecnie wymogu, by uczestnik uzyskał dyplom ukończenia studiów, istotne jest, by określić już na wstępie, czyli we wniosku o dofinansowanie na etapie aplikowania, jaki poziom kształcenia będzie dla beneficjenta właściwy dla stwierdzenia, że kompetencje zostały podniesione/kwalifikacje uzyskane. Ponadto, należy zwrócić uwagę, że element dodatkowy wsparcia powinien być przewidziany dla każdego uczestnika projektu. Nie muszą to być akurat szkolenia, ale czemu nie staż, wizyta studyjna, czy udział w przedsięwzięciu projektowym o charakterze praktycznym. Środki funduszowe mają być wykorzystane na coś więcej niż tylko standardowy program studiów.

    INNE

    1. Czy w ramach zaplanowanych działań dotyczących podniesienia kompetencji studentów np. przez organizację dodatkowych zajęć, Beneficjent może obniżyć wysokość czesnego dla studentów?

    Decyzja należy do beneficjenta. Należy przy tym pamiętać, że z projektu nie może być finansowane wynagrodzenie dydaktyków prowadzących standardowe zajęcia dydaktyczne. Wydatki te mogą co najwyżej stanowić wkład własny.

    1. Czy z uwagi na to, że można złożyć jeden wniosek a planujemy objąć projektem kilka kierunków, istnieje możliwość wprowadzenia części opisów w uzasadnieniach pod budżetem? Tak jak to było w przypadku konkursów zintegrowanych?

    Tak, istnieje taka możliwość.

     

Dokumenty

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
08.05.2023 12:36 Szymon Iwańczuk
Wytwarzający/ Odpowiadający:
DPWP
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Kształcenie dla branż 22.0 12.12.2023 10:12 Maciej Buźniak
Kształcenie dla branż 21.0 06.10.2023 08:27 Szymon Iwańczuk
Kształcenie dla branż 20.0 06.10.2023 08:25 Szymon Iwańczuk
Kształcenie dla branż 19.0 31.08.2023 08:27 Szymon Iwańczuk
Kształcenie dla branż 18.0 20.07.2023 10:45 Szymon Iwańczuk
Kształcenie dla branż 17.0 10.07.2023 00:00 Szymon Iwańczuk
Kształcenie dla branż 16.0 16.06.2023 08:49 Szymon Iwańczuk
Kształcenie dla branż 15.0 16.06.2023 08:44 Szymon Iwańczuk
Kształcenie dla branż 14.0 12.06.2023 15:11 Maciej Buźniak
Kształcenie dla branż 13.0 12.06.2023 14:19 Maciej Buźniak
Kształcenie dla branż 12.0 24.05.2023 08:46 Szymon Iwańczuk
Kształcenie dla branż 11.0 24.05.2023 08:45 Szymon Iwańczuk
Kształcenie dla branż 10.0 22.05.2023 10:01 Szymon Iwańczuk
Kształcenie dla branż 9.0 19.05.2023 12:39 Szymon Iwańczuk
Kształcenie dla branż 8.0 19.05.2023 12:37 Szymon Iwańczuk
Kształcenie dla branż 7.0 16.05.2023 11:52 Szymon Iwańczuk
Kształcenie dla branż 6.0 16.05.2023 10:55 Szymon Iwańczuk
Kształcenie dla branż 5.0 15.05.2023 15:53 Szymon Iwańczuk
Kształcenie dla branż 4.0 15.05.2023 00:00 Szymon Iwańczuk
Kształcenie dla branż 3.0 08.05.2023 13:18 Szymon Iwańczuk
Kształcenie dla branż 2.0 08.05.2023 12:55 Szymon Iwańczuk
Kształcenie dla branż 1.0 08.05.2023 12:36 Szymon Iwańczuk

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}