Powrót

Jakość kształcenia na pierwszym miejscu

18.11.2025

W środowisku akademickim trwa dziś poważna dyskusja o tym, jak skutecznie podnosić jakość kształcenia i budować system, który odpowiada na potrzeby studentów, nauki i nowoczesnej gospodarki. Te wyzwania znalazły się w centrum uwagi uczestników XIII Forum Jakości, organizowanego przez Polską Komisję Akredytacyjną oraz Politechnikę Gdańską. Jedną z osób, która włączyła się w dyskusję był prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Jakość kształcenia na pierwszym miejscu

W Auli Gmachu Głównego Politechniki Gdańskiej odbyło się wydarzenie przewidziane tak, aby w sposób wszechstronny, z uwzględnieniem różnych perspektyw poddać szerokim konsultacjom problematykę oceny kompleksowej. Jednym z punktów wydarzenia był panel „Jakość kształcenia w misji systemu szkolnictwa wyższego i nauki”, w którym wzięli udział przedstawiciele całego środowiska akademickiego, od parlamentu, przez rektorów, po instytucje publiczne odpowiedzialne za politykę naukową. W gronie prelegentów, oprócz dr Doroty Olko, posłanki na Sejm RP, przewodniczącej Podkomisji Sejmowej ds. szkolnictwa wyższego, prof. Piotra Stepnowskiego, rektora Uniwersytetu Gdańskiego, prof. Andrzeja Szaraty, rektora Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki, prof. Joanny Wójcik, prorektor ds. studentów i kształcenia Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, przewodniczącej Komisji Kształcenia KRUP oraz członkini Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Julii Bednarskiej-Leśniak, przewodniczącej Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej znalazł się również prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski, dyrektor NCBR. Dyskusja została poprowadzona przez dr hab. Janusza Uriasza, prof. Politechniki Morskiej w Szczecinie, przewodniczącego Polskiej Komisji Akredytacyjnej.

- Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego to program, z którego skorzystała większość polskich uczelni wyższych. Co roku ogłaszamy konkursy dedykowane m.in. nowym kierunkom studiów, centrom doskonałości czy działaniom na rzecz minimalizacji zjawiska drop-outu i wiele innych, które można długo wymieniać. Wskaźnik sukcesu wśród uczelni wyższych wynosi 50–60% - podkreślił podczas wypowiedzi prof. Jerzy Małachowski. - Obecnie w ramach FERS oraz inicjatywy STEP wspieramy kształcenie na kierunkach związanych z cyfryzacją, transformacją energetyczną i biotechnologią.

Programy na rzecz kształcenia

Udział NCBR w tej debacie ma szczególne znaczenie. To właśnie dzięki konkursom i programom grantowym, w tym finansowanym z Funduszy Europejskich, możliwe jest wspieranie uczelni w modernizacji kształcenia, zacieśnianiu współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym oraz rozwijaniu kompetencji potrzebnych w gospodarce opartej na wiedzy. Prowadzimy szereg konkursów odpowiadających na wyzwania omawiane podczas Forum: od działań wspierających rozwój infrastruktury i badań, po programy ukierunkowane na jakość kształcenia, współpracę z biznesem oraz rozwój nowych kierunków w obszarach technologii strategicznych.

Obecnie trwa nabór w konkursie „Kształcenie na potrzeby technologii krytycznych”, w którym NCBR przeznaczy 160 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego na zdobywanie kompetencji przyszłości przez studentki, studentów i kadrę dydaktyczną. Celem konkursu jest wyłonienie projektów, które sprawią, że oferta uczelni stanie się bardziej niż dotychczas dostosowana do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji. Sprzyjać temu będzie rozwój umiejętności istotnych dla wytwarzania i rozwoju technologii krytycznych w zakresie biotechnologii, technologii cyfrowych oraz czystych i zasobooszczędnych technologii.

Więcej informacji

{"register":{"columns":[]}}