W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót
Litery B i R przeplatane ze sobą, obok napis Narodowe Centrum Badań i Rozwoju logo PLK Logo BRIK

Ogłoszenie II konkursu w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia BRIK

20.12.2021

Dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A ogłasza II konkurs w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia NCBR – PKP PLK S.A. polegającego na wsparciu badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze infrastruktury kolejowej pn. Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej - BRIK.

na grafice logo NCBR, PKP Linie Kolejowe i BRIK. Główny motyw grafiki to promienie energii symbolizujące prędkość. Tytuł na grafice Badania i Rozwój w infrastrukturze kolejowej

Wspólne Przedsięwzięcie BRIK to program wsparcia badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze infrastruktury kolejowej realizowany wspólnie przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Głównym celem Wspólnego Przedsięwzięcia BRIK jest wzrost innowacyjności i konkurencyjności transportu kolejowego do roku 2033. Ponadto realizacja programu przyczyni się do:

  • wzrostu aktywności B+R  w obszarze infrastruktury kolejowej;
  • wzrostu liczby innowacyjnych rozwiązań w przedmiotowym obszarze;
  • poprawy efektywności eksploatacji i zarządzania infrastrukturą kolejową;
  • zmniejszenia negatywnego oddziaływania transportu kolejowego na środowisko.

Zakres tematyczny konkursu obejmuje 12 zagadnień badawczych zagregowanych w ramach 4 obszarów tematycznych:

  • Obszar tematyczny I  - Bezpieczeństwo ruchu kolejowego

Zagadnienie 1.1 - Opracowanie innowacyjnego Systemu Ostrzegania o Pojeździe Kolejowym – SOPK
Zagadnienie 1.2 - Opracowanie systemu wsparcia dyspozytora liniowego
Zagadnienie 1.3 - Opracowanie metody zarządzania środowiskowymi zagrożeniami wpływającymi na bezpieczeństwo ruchu kolejowego

  • Obszar tematyczny II  - Rozwój efektywności energetycznej

Zagadnienie 2.1 - Wdrożenie dwukierunkowych podstacji trakcyjnych i zasobników energii celem zwiększenia receptywności sieci  oraz poprawy efektywności energetycznej i niezawodności na kolei
Zagadnienie 2.2 - Podniesienie efektywności energetycznej urządzeń Elektrycznego Ogrzewania Rozjazdów – EOR

  • Obszar tematyczny III  - Rozwój rozwiązań proekologicznych

Zagadnienie 3.1 - Innowacyjne rozwiązania umożliwiające zastosowanie betonu fotokatalitycznego na infrastrukturze zarządzanej przez PKP PLK S.A.
Zagadnienie 3.2 - Opracowanie systemu do precyzyjnego monitorowania sieci linii kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A. pod kątem oddziaływania ruchu kolejowego na środowisko oraz do przetwarzania informacji o danych ruchowych, technicznych i środowiskowych występujących na tej sieci.
Zagadnienie 3.3 - Opracowanie innowacyjnych i proekologicznych rozwiązań do walki z roślinnością na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A.

  • Obszar tematyczny IV - Usprawnienie procesu diagnostyki

Zagadnienie 4.1 - Koncepcja wykorzystania chmury punktów z pomiarów skaningowych, do modelowania obiektów przestrzennych znajdujących się w pobliżu toru kolejowego, na potrzeby zarządcy linii kolejowych (w zakresie np. zarządzania majątkiem, przewozów ponadgabarytowych, potrzeb utrzymaniowych itp).
Zagadnienie 4.2 - Innowacyjne rozwiązania umożliwiające realizację badań defektoskopowych szyn przy prędkości od 60 km/h do 120 km/h.
Zagadnienie 4.3 - Innowacyjne rozwiązania w zakresie prowadzenia badań radiologicznych szyn o profilu R60E1 lub E2
Zagadnienie 4.4  - Opracowanie innowacyjnego Systemu Monitorowania Stanu Infrastruktury Kolejowej (SMSIK)

Do konkursu mogą przystąpić wyłącznie konsorcja w skład których wchodzi:

  • co najmniej jedna jednostka naukowa, oraz co najmniej jedno przedsiębiorstwo, albo
  • co najmniej dwie jednostki naukowe 

W skład konsorcjum może wejść nie więcej niż 5 podmiotów. Liderem konsorcjum może być wyłącznie jednostka naukowa. Do konkursu nie mogą przystąpić podmioty powiązane ani partnerskie w stosunku do PKP PLK S.A. w rozumieniu Załącznika 1 do rozporządzenia 651/2014.

Wnioski o dofinansowanie należy składać wyłącznie w wersji elektronicznej w systemie LSI (lsi.ncbr.gov.pl).

Nabór wniosków będzie trwał od 28 stycznia 2022 r. do 31 marca 2022 r. (do godziny 16:00).
 

Więcej informacji

{"register":{"columns":[]}}