W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

STEP-Ścieżka B: Czyste i zasobooszczędne technologie

Status Status: Trwa ocena wniosków

STEP - Ścieżka B: czyste i zasobooszczędne technologie, nabór FENG.05.01-IP.01-006/25 Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki, Priorytet V. Wsparcie projektów realizujących cele inicjatywy STEP

Nabór STEP – Ścieżka B: czyste i zasobooszczędne technologie, skierowany jest do wnioskodawców samodzielnych oraz do konsorcjów, planujących realizację projektów B+R, które przyczyniają się do ograniczania lub zwalczania strategicznej zależności Unii Europejskiej. Możliwe będzie również wsparcie rozwoju technologii mających na celu ochronę i wzmacnianie odpowiednich łańcuchów wartości technologii krytycznych.

Projekt może obejmować badania przemysłowe i prace rozwojowe albo tylko prace rozwojowe.

W przypadku projektu realizowanego w konsorcjach może wziąć w nim udział maksymalnie 3 członków konsorcjum. Wdrożenie wyników prac B+R może być sfinansowane wyłącznie ze środków własnych.

  • Nabór dedykowany jest dla:

    • przedsiębiorstw samodzielnie realizujących projekty lub
    • konsorcjów, w skład których mogą wchodzić: MŚP, duże przedsiębiorstwa (w tym również przedsiębiorstwa o statusie small mid-caps i mid-caps), organizacje badawcze lub organizacje pozarządowe. Liderem konsorcjum może być wyłącznie przedsiębiorstwo.

    Organizacja badawcza i organizacja pozarządowa mogą być wyłącznie konsorcjantami. Organizacja pozarządowa otrzymuje dofinansowanie w wysokości i na warunkach określonych dla przedsiębiorstw.

  • Wsparcie nakierowane jest na rozwój technologii krytycznych oraz technologii mających na celu ochronę i wzmacnianie odpowiednich łańcuchów wartości technologii krytycznych w sektorze czyste i zasobooszczędne technologie.

    W naborze dofinansowanie mogą uzyskać projekty badawczo-rozwojowe, które przyczyniają się do ograniczania lub zwalczania strategicznej zależności Unii Europejskiej.

  • Zgodnie z załącznikiem nr 1 do Regulaminu wyboru projektów

  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

  • 150 000 000 zł

  • Kwota wnioskowanego dofinansowania nie może przekroczyć 140 mln zł łącznie na cały projekt.

    Poziom dofinasowania uzależniony jest od wybranego rodzaju pomocy publicznej w ramach projektu.

    Dofinansowanie będzie miało charakter dotacji i będzie udzielane w formie pomocy publicznej dla wnioskodawcy samodzielnego, lidera konsorcjum oraz pozostałych konsorcjantów niebędących organizacją badawczą (w przypadku projektów realizowanych w konsorcjum).

    Organizacje badawcze w ramach swojej działalności niegospodarczej uzyskują wsparcie bez pomocy publicznej. 

    • Data ogłoszenia konkursu: 04.09.2025 r.
    • Rozpoczęcie naboru wniosków: 29.09.2025 r.
    • Zakończenie naboru wniosków: 12.11.2025 r., godz. 16.00.
    • Wyniki konkursu
    • Ogłoszenie listy rankingowej

    W przypadku złożenia w naborze maksymalnie 50 wniosków przewidywany termin na ocenę wynosi maksymalnie  100 dni od zakończenia naboru, w tym termin oceny dla I etapu to 50 dni. W przypadku złożenia w naborze maksymalnie 30 wniosków przewidywany termin na ocenę wynosi 90 dni od zakończenia naboru. Złożenie większej liczby wniosków, niż 50, powoduje wydłużenie przewidywanego terminu na ocenę projektów zgodnie z RWP.

    Przewidywany termin zatwierdzenia wyników II etapu oceny projektów przez IP wynosi maksymalnie do 10 dni od zakończenia oceny w II etapie. W terminie 5 dni od zatwierdzenia wyników II etapu oceny publikowane są wyniki naboru (informacja o projektach wybranych do dofinansowania oraz o projektach, które otrzymały ocenę negatywną w II etapie).

    Lista rankingowa jest ostateczna.

  • Wnioskodawcy mogą składać wnioski wyłącznie za pośrednictwem systemu informatycznego IP (link do systemu – możliwość składania wniosków od 29.09.2025)

  • Wnioski złożone w konkursie są oceniane zgodnie z kryteriami przyjętymi przez Komitet Monitorujący FENG. Ocena jest dwuetapowa. Ocena w obu etapach dokonywana jest przez ekspertów, którzy wchodzą w skład Komisji oceny projektów.

    Ocena w I etapie odbywa się bez spotkania z udziałem wnioskodawcy. W tym etapie wnioskodawca może być wezwany do poprawienia lub uzupełnienia wniosku. W II etapie elementem oceny jest spotkanie z wnioskodawcą. Może on również zostać wezwany do uzupełnienia lub poprawienia wniosku w zakresie określonym przez NCBR.

  • W przypadku negatywnej oceny projektu (zarówno w I jak i w II etapie oceny), wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia protestu zgodnie z zasadami określonymi w ustawie wdrożeniowej oraz Regulaminie wyboru projektów.

    1. Czy co najmniej 50% udział w budżecie przedsiębiorcy musi zostać utrzymany przez cały okres realizacji projektu? Co w sytuacji gdy nie zostanie utrzymany?      

    Warunek dotyczący 50% udziału przedsiębiorstwa w budżecie konsorcjum wynika z kryteriów wyboru projektów. Zgodnie z art. 62 ustawy wdrożeniowej projekt objęty dofinansowaniem może być zmieniony za zgodą właściwej instytucji, jeżeli:

    1) zmiany nie wpłynęłyby na wynik oceny projektu w sposób, który skutkowałby negatywną oceną projektu, albo

    2) zmiany wynikają z wystąpienia okoliczności niezależnych od beneficjenta, których nie mógł przewidzieć, działając z należytą starannością, oraz zmieniony projekt w wystarczającym stopniu będzie przyczyniał się do realizacji celów programu.

    1. Czy możliwe jest finansowanie szkoleń w ramach kosztów pośrednich? Jeżeli tak to na jakich zasadach?         

    W ramach kosztów pośrednich finansowane są koszty ogólne, które nie kwalifikują się do wsparcia w ramach pozostałych kategorii. Mogą to być również koszty niezbędnych szkoleń. Wydatki rozliczone w formie stawki ryczałtowej (kosztów pośrednich) są traktowane jako wydatki poniesione. Beneficjent nie ma obowiązku gromadzenia ani opisywania dokumentów na potwierdzenie poniesienia wydatków.

    1. Czy możliwe jest sfinansowanie w ramach kosztów bezpośrednich szkoleń technicznych w ramach tego naboru? Tematyka szkoleń będzie powiązana z celem projektu.             

    W ramach kosztów bezpośrednich kwalifikowalne są tylko koszty dotyczące prowadzonych prac B+R. Koszty szkolenia mogą być pokryte z kosztów pośrednich.

    1. Czy możemy zlecić usługę podmiotowi powiązanemu w sytuacji gdy nikt nie złożył oferty na nasze zapytanie? Jeżeli tak to na jakich warunkach to się powinno odbyć? Czy wymagana jest zgoda NCBR?          

    Zgodnie z zapisami sekcji 3.2.2. pkt 7) Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027 zamówienia nie mogą być udzielane podmiotom powiązanym z Zamawiającym osobowo lub kapitałowo. Wyjątek stanowi opisane w ww. pkt. wyłączenie w zakresie zamówień sektorowych i zamówień określonych w sekcji 3.2.1 pkt 2 lit. i. Wytycznych.

    1. Czy są narzucone wytyczne dotyczące podziału praw własności intelektualnej? Czy zostawiacie Państwo tę kwestię Wnioskodawcom?          

    Zgodnie z zasadami naboru:

    1) wnioskodawcy samodzielnemu przysługuje całość praw majątkowych do wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych, które są rezultatem projektu; umowy zawierane z podwykonawcami nie mogą naruszać tej reguły;

    2) w przypadku konsorcjum - dokumentacja nie narzuca jednego konkretnego modelu podziału praw majątkowych do wyników prac B+R, będących rezultatem projektu, pomiędzy członkami konsorcjum - należy mieć jednak na uwadze, że opis podziału praw musi być zgodny z art. 32 ust. 1 Ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju i nie może naruszać przepisów o pomocy publicznej; z przedstawionego we wniosku opisu musi wynikać, że członkom konsorcjum będzie przysługiwała całość praw majątkowych do wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych, które są rezultatem projektu, a umowy zawierane z podwykonawcami nie będą naruszały tej reguły; przekazanie posiadanych praw majątkowych do wyników projektu pomiędzy członkami konsorcjum może nastąpić za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw.

    1. Czy możliwe jest skorzystanie z przyspieszonej amortyzacji w projekcie?          

    Odpisy amortyzacyjne muszą być obliczane na podstawie przepisów o rachunkowości oraz zgodnie z polityką rachunkowości Beneficjenta.  Amortyzacja przyspieszona jest dopuszczalna, jeśli jej zastosowanie wynika z powyższych dokumentów i jest odpowiednio uzasadniona.

    1. Typ projektu: rozwój technologii mającej na celu ochronę i wzmacnianie łańcucha wartości technologii krytycznej Element łańcucha: usługa powiązana – usługa specjalistyczna, kluczowa i specyficzna dla rozwoju lub wytwarzania produktu końcowego technologii krytycznej. Projekt wpisuje się w obszar zarówno: Technologie baterii i magazynowania energii (usługa związana z rozwojem baterii - systemy zarządzania baterią (BMS) i systemy zarządzania temperaturą baterii (BTMS)) jak i Technologie efektywności energetycznej związane z systemem energetycznym (Systemy zarządzania energią (EMS), systemy automatyki budynkowej (BAS), zautomatyzowana odpowiedź odbioru (ADR)).

    Pytania:

    1. Czy w punkcie 2.1. Wniosku można wskazać obszar wiodący ale w opisie odnosić się do obu obszarów?

    2. Nazwa technologii (jeśli dotyczy) – czy można wpisać nazwę swojej technologii łączącej dwa obszary technologii krytycznej?

    3. Pole: Produkt końcowy technologii krytycznej – czy można wpisać 2 produkty końcowe odnosząc się do dwóch obszarów technologii krytycznej?

    4. Co jeśli w ramach jednego obszaru rozwijana jest usługa powiązana a w drugim obszarze projekt wpisuje się wprost w produkt końcowy wskazany w zakresie tematycznym? 

    Ad 1. Jeśli projekt wpisuje się w więcej niż jeden obszar w ramach sektora STEP, należy wybrać w generatorze wniosków z listy rozwijanej obszar wiodący. Pozostałe obszary mogą być opisane w polu „Uzasadnienie wybranej technologii”.

    Ad 2. Najpierw należy wybrać jedną wiodącą technologię krytyczną z zdefiniowanej listy rozwijanej w generatorze wniosków w polu "Technologia w ramach danego obszaru STEP". Inne, niewiodące technologie krytyczne można podać w polu "Uzasadnienie wybranej technologii". Następnie w polu "Nazwa technologii" można wpisać dokładniejszą, własną nazwę technologii, ale w zakresie technologii krytycznej wybranej wcześniej z listy rozwijanej oraz ewentualnej dodatkowej technologii podanej jako niewiodąca.

    Ad 3. Zgodnie z Instrukcją do wniosku należy wskazać jeden produkt końcowy technologii krytycznej, powiązany z projektem.

    Ad 4. We wniosku można opisać tylko jedną innowację produktową lub jedną innowację procesową (mogą być wskazane obie w jednym wniosku). Niemniej jednak wnioskodawca musi określić, czy projekt będzie dotyczyć:

    1) rozwoju technologii krytycznej - należy wtedy określić produkt końcowy (wskazać z listy z Zakresu tematycznego naboru, jeśli został tam zdefiniowany, lub wystąpić o potwierdzenie organu krajowego - jeśli dotyczy) albo

    2) rozwoju technologii mających na celu ochronę i wzmacnianie odpowiednich łańcuchów wartości technologii krytycznych - wtedy należy określić produkt końcowy (wskazać  go z listy z Zakresu tematyczne, jeśli został tam zdefiniowany lub wystąpić o potwierdzenie organu krajowego - jeśli dotyczy) oraz wybrany element łańcucha wartości np. usługa powiązana.

     

    Usługa powiązana, której dotyczy technologia rozwijana w projekcie, powinna być elementem łańcucha wartości technologii krytycznej wskazanej w polu: „Technologia w ramach danego obszaru STEP”.

    1. Kryterium wyboru dotyczące innowacyjności, najnowocześniejszości, przełomowości: jeśli mamy element innowacyjny i wykazujemy że ma cechy nowości odróżniające od innych dostępnych rozwiązań na rynku to jak jednocześnie może być to element najnowocześniejszy, gdzie mowa już o opracowanych technologiach? Podobnie element przełomowy – referuje do wyrafinowanych technologii również już dostępnych.

    Należy pamiętać, że zgodnie z kryteriami oceny, rezultat prac B+R wnosi na rynek wewnętrzny UE:

    a) element innowacyjny („nowość”) - wprowadzający znaczące udoskonalenia lub zmiany w danej dziedzinie lub gałęzi przemysłu względem rozwiązań dostępnych na rynku wewnętrznym UE lub

    b) element najnowocześniejszy - odnoszący się do nowych, niedawno opracowanych technologii, które są wynikiem prac badawczych oraz zaczynają zyskiwać na znaczeniu i zapowiadają możliwości znaczącego wzrostu lub oddziaływania, lub

    c) element przełomowy - odnoszący się do najbardziej zaawansowanych, innowacyjnych i wyrafinowanych technologii, które są obecnie dostępne lub są w trakcie opracowywania w Unii.

     

    To, że dane rozwiązania są opracowywane i zyskują na znaczeniu, nie oznacza, że w ramach tych technologii nie można dokonać przełomu lub rozwinąć te technologie poza obecnie dostępną wiedzę. Możemy mieć świadomość, że dana technologia jest przyszłościowa, ale niekoniecznie wiedzę  potrzebną, aby ją w pełni wykorzystać, więc jest zawsze pewne pole do odkrywania nowych możliwości, podobnie przy rozwiązaniach przełomowych. Nie oznacza to jednak, że rozwiązania Wnioskodawcy nie mogą być unikatowe, jednak nawet wtedy musi porównać się do rozwiązań zbliżonych, aby wykazać, że to rozwiązanie będzie użyteczne, umożliwi uplasowanie produktu/usługi na rynku i odpowie na/wykreuje oczekiwania odbiorców.

    1. PKD projektu: co zrobić w sytuacji, gdy technologia do opracowania w ramach projektu jest na tyle innowacyjna, że nie ma jej na liście PKD?            

    W przypadku każdego projektu należy podać kod PKD działalności objętej projektem. Informacje te są szczególnie istotne, jeśli numer kodu PKD działalności, której dotyczy projekt może wskazywać na działalność wykluczoną z możliwości uzyskania wsparcia. Proszę wskazać PKD jak najbardziej zbliżony do działalności objętej projektem.

    1. Co dokładnie oznacza podmiot kontrolowany przez państwo UE?              

    Zgodnie z zasadami naboru kontrola oznacza:

    -  dysponowanie pośrednio lub bezpośrednio większością praw udziałowych lub głosów, w szczególności na zgromadzeniu wspólników/walnym zgromadzeniu lub

    - uprawnienie do powoływania lub odwoływania większości członków organów decyzyjnych (np. zarządu, rady dyrektorów, rady nadzorczej), lub

    - wywieranie decydującego wpływu na działalność wnioskodawcy/konsorcjanta (np. poprzez zawartą umowę w celu zarządzania, rozporządzania zyskiem)

    (samodzielnie lub łącznie z innym podmiotem, w tym jeżeli podmioty działają niezależnie od siebie).

     

    Na etapie zawierania umowy wnioskodawca/ konsorcjant składa oświadczenie dotyczące sprawowania kontroli, wg wzoru dostępnego na stronie naboru, dołącza do niego niezbędne załączniki potwierdzające sprawowanie kontroli nad wnioskodawcą/konsorcjantem.

    1. Czy promesa/umowa warunkowa ma być tylko na kwotę wkładu własnego czy na całą wartość projektu, nawet w sytuacji gdy wnioskodawca zakłada finansowanie projektu z zaliczek?              

    Dokumenty potwierdzające finansowanie projektu załączane do wniosku powinny dotyczyć wkładu prywatnego tj. różnicy pomiędzy całkowitymi kosztami projektu (koszty kwalifikowane + niekwalifikowalne) a kwotą dofinansowania.

    1. Czy parametry dotyczące potencjału gospodarczego należy określać na poziomie wskaźników rezultatu projektu? Jaki rok docelowy należy przyjąć np. rok po wdrożeniu, czy dowolny horyzont czasowy?

    Parametry opisujące znaczący potencjał gospodarczy nie są określane poprzez wskaźniki. Należy je wykazać w tabeli w pkt 2.3 wniosku o dofinansowanie.

    Rok docelowy określa wnioskodawca. Niemniej jednak wskazujemy, że Beneficjent ma obowiązek raportowania nt. wskaźników i parametrów w okresie realizacji projektu oraz w okresie odpowiadającym okresowi trwałości Projektu, a w przypadku określenia późniejszych terminów osiągnięcia wartości wskaźników lub parametrów - w okresie do upływu kolejnego roku kalendarzowego po upływie tych terminów. Brak osiągnięcia celu projektu, w tym parametrów określonych we wniosku o dofinansowanie może skutkować rozwiązaniem umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia.

    1. Czy w ramach definicji wdrożenia zgodnego z wytycznymi programu STEP można uznać innowację procesową polegającą na opracowaniu i wdrożeniu nowych receptur lub sposobów wytwarzania produktów, które będą zgodne z przyszłymi regulacjami prawnymi dotyczącymi np. norm środowiskowych? Obecnie oferowane produkty nie spełniają tych nadchodzących wymogów, a wdrożenie innowacji pozwoli uniknąć kar finansowych za niedostosowanie się do nowych regulacji. Czy w takim przypadku oszczędność wynikająca z uniknięcia tych kar może zostać uznana za przychód projektu i tym samym spełniać kryterium wdrożenia?        

    Wniosek oceniamy zawsze zgodnie z przepisami obowiązującymi na dzień jego składania. Wnioskodawca oczywiście powinien mieć świadomość zmieniających się regulacji prawnych w ramach przedmiotu jego działalności, ale nie powinien robić założeń w oparciu o przepisy, które jeszcze nie weszły i do końca nie ma pewności w jakim kształcie wejdą.

    1. Czy konsorcjantem w Ścieżce A może być przedsiębiorstwo mające siedzibę na terenie EOG, którego członkowie zarządu mają obywatelstwo kraju nie wchodzącego w skład EOG?       

    Co do zasady nie jest to wykluczone o ile takie przedsiębiorstwo nie jest kontrolowane bezpośrednio ani pośrednio przez państwo trzecie (spoza UE, EOG, Szwajcarii) - zgodnie z definicją kontroli zawartą w Oświadczeniu dotyczącym sprawowania kontroli - zał. do umowy, opublikowany na stronie naboru.

    1. Czy w ramach prac B+R (ścieżki A i B) będzie możliwa realizacja demonstratora?

    Koszty demonstratora mogą być kwalifikowalne w kategorii kosztów 4.2.3 Amortyzacja (aparatura i sprzęt). Należy jednak pamiętać, że w ramach tej kategorii kwalifikowalne są tylko odpisy amortyzacyjne aparatury naukowo-badawczej i sprzętu (w tym elementów prototypów lub linii pilotażowych/ demonstracyjnych) wykorzystywanych w celu prowadzenia badań przemysłowych i prac rozwojowych albo tylko prac rozwojowych wyłącznie w zakresie i przez okres, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby realizowanych prac B+R.

    1. Czy w ramach projektu mogą powstać produkty końcowe np. urządzenie o parametrach i przeznaczeniu decydujących o jego innowacyjności, przełomowości, czy mają powstać komponenty do produkcji w łańcuchu dostaw?          

    Projekt składany w naborze STEP czyste i zasobooszczędne technologie może dotyczyć:

    1) rozwoju technologii krytycznej - należy wtedy określić produkt końcowy (wskazać z listy z Zakresu tematycznego naboru, jeśli został tam zdefiniowany, lub wystąpić o potwierdzenie organu krajowego - jeśli dotyczy) albo

    2) rozwoju technologii mających na celu ochronę i wzmacnianie odpowiednich łańcuchów wartości technologii krytycznych - wtedy należy określić produkt końcowy oraz wybrany element łańcucha wartości np. komponent (wskazać je z listy z Zakresu tematycznego, jeśli produkt końcowy oraz komponent zostały tam zdefiniowane lub wystąpić o potwierdzenie organu krajowego - jeśli dotyczy).

    1. Czy ta sama osoba może pełnić rolę personelu badawczego (personel B+R) oraz rolę zarządzającą (Kierownik B+R) i wtedy kosztem kwalifikowalnym jest wyłącznie koszt zatrudnienia tej osoby jako członka personelu B+R?    

    W przypadku połączenia funkcji zarządczych/nadzorujących/kierujących z pracami badawczo-rozwojowymi (np. częściowe oddelegowanie jako Kierownik B+R i częściowe jako Pracownik B+R) wynagrodzenie takiej osoby jest w całości niekwalifikowalne w kategorii Personel Projektu. Koszt wynagrodzenia takich osób niezależnie od wymiaru zaangażowania w czynności zarządcze lub administracyjne i łączenie ich z zadaniami badawczymi, również na podstawie innej formy zaangażowania w ramach projektu, stanowi w całości wydatek kwalifikowalny w kategorii 4.2.9 Koszty pośrednie (ogólne).

    1. Czy dodatkowe roczne wynagrodzenie to tzw. "trzynastka"?    

    Tak.

    1. Czy ogłoszenie przez wnioskodawcę przetargu na urządzenia przed złożeniem wniosku o dofinansowanie w NCBR jest naruszeniem efektu zachęty i wniosek będzie odrzucony?

    Zgodnie z umową o dof. STEP: Działań przygotowawczych, w szczególności:

    1. studiów wykonalności,
    2. usług doradczych związanych z przygotowaniem Projektu, w tym analiz przygotowawczych (technicznych, finansowych, ekonomicznych),
    3. przygotowania dokumentacji związanej z wyborem wykonawcy,
    4. przeprowadzenia i rozstrzygnięcia procedury wyboru wykonawcy (np. wysłania zapytanie ofertowego, otrzymania oferty od potencjalnych wykonawców, jej oceny),
    5. podpisania listów intencyjnych,
    6. zakupu gruntów,
    7. tłumaczenia przysięgłego dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku,
    8. uzyskania zezwoleń/ innych decyzji administracyjnych (w ramach prac przygotowawczych),

    nie uznaje się za rozpoczęcie realizacji Projektu pod warunkiem, że ich koszty nie są objęte dofinansowaniem.

    Podpisanie umowy warunkowej z podwykonawcą lub członkiem zespołu projektowego nie stanowi rozpoczęcia realizacji Projektu.

     

    1. Koszty personelu - chorobowe, urlopowe - czy poszczególne składniki wynagrodzeń za każdy miesiąc dla każdego członka projektu będą rozliczane? Kiedy/na jakim etapie nastąpi rozliczenie prawidłowej kwalifikacji wydatków? Na etapie WOP? Czy akceptacja WOP i przekazanie kolejnej transzy płatności jest równoznaczna z rozliczeniem dokonanych wydatków w danym okresie (czy weryfikacja ta będzie przeprowadzana na etapie kontroli ex-post)? Na jakim etapie można uzyskać potwierdzenie prawidłowości rozliczania zaplanowanych wydatków?         

    Wynagrodzenie urlopowe/chorobowe i inne wyliczone tylko na podstawie składników kwalifikowalnych są rozliczane w złożonym WOP. Wniosek o płatność jest weryfikowany, a dokumenty wykazane w ramach rozliczenia kosztów są sprawdzane na próbie dokumentów. Wypłata środków następuje po zatwierdzeniu wniosku o płatność. Jednocześnie należy pamiętać, że ustalenia wynikające z weryfikacji dokumentów potwierdzających poniesione wydatki wykazane we wnioskach o płatność pozostają bez wpływu na ustalenia poczynione w toku innych czynności kontrolnych przeprowadzanych przez Instytucję Pośredniczącą, bądź inne uprawnione instytucje.

    1. Czy w budżecie projektu można uwzględnić koszty mediów np. dystrybucji energii elektrycznej w sytuacji, w której nie będzie możliwości przeprowadzenia postępowania na wybór dostawcy energii zgodnie z zasadą konkurencyjności, ponieważ jest to regulowane ustawowo. Wykorzystanie energii elektrycznej w projekcie jest elementem badawczym (nie kwalifikuje się do kosztów pośrednich)      

    Koszt zakupu energii elektrycznej stanowi koszt kwalifikowalny w projekcie, przy czym w przypadku gdy jest on bezpośrednio związany z realizacją prac B+R powinien zostać przypisany do kategorii Dostawy (inne niż środki trwałe). Jednocześnie ponoszony w ten sposób wydatek powinien co do zasady zostać poprzedzony zastosowaniem konkurencyjnej procedury wyboru wykonawcy uregulowanej w podrozdziale 3.2. Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027. Odstępstwa od tej zasady przewidziane zostały w sekcji 3.2.1. Wytycznych. Wyłącznie w przypadku zaktualizowania się przesłanek określonych w tym katalogu istnieje możliwość wyboru wykonawcy z pominięciem stosowania trybu zasady konkurencyjności. Ocena dopuszczalności zastosowania takiego rozwiązania dokonywana jest w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego, przy czym każdy zainteresowany podmiot może zwrócić się pisemnie z prośbą o dokonanie interpretacji postanowień Wytycznych dla danej sytuacji faktycznej.

    1. Zasada konkurencyjności - czy w takim razie w związku z brakiem stosowania zgody na zamówienie do podmiotu powiązanego, nie będzie żadnej możliwości udzielenia takiego zamówienia? 

    Udzielając zamówień na potrzeby projektu należy dążyć do zapobiegania powstawaniu konfliktu interesów, co realizuje się m.in. poprzez zakaz udzielania zamówień podmiotom powiązanym z zamawiającym osobowo lub kapitałowo. W każdym przypadku gdy tego rodzaju powiązania mogłyby wpłynąć na zakłócenie konkurencji lub naruszenie zasady równego traktowania wykonawców w związku z prowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia lub na etapie wykonywania zamówienia zamawiający nie będący zamawiającym w rozumieniu przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych ma obowiązek podjęcia odpowiednich środków zapewnienia bezstronności i obiektywizmu m.in. poprzez wykluczenie takich wykonawców z udziału w procedurze zakupowej.

    1. Czy w momencie kiedy dany naukowiec będzie pełnił funkcje personelu B+R oraz jednocześnie będzie kierownikiem badań tego projektu (stanowisko kierownika projektu na poziomie uczelnianym, każdy projekt musimy przypisać do danego kierownika i jest nim najczęściej osoba z kadry merytorycznej B+R, obowiązki: podpisywanie dokumentów projektowych, sprawowanie nadzoru na realizacją projektu) to wówczas wynagrodzenie tego pracownika automatycznie będzie płatne z kosztów pośrednich, nawet jeśli część wynagrodzenia z zakresu działań zarządczych będzie finansowane z kosztów własnych?

    Tak, w takim przypadku możliwe jest rozliczenie takiej osoby (całość kosztów rozliczanych w projekcie) tylko w ramach kosztów pośrednich.

    1. Czy w ramach programu STEP konferencje szkolenia itp. mogą zostać wpisane jako koszty kwalifikowalne bezpośrednie?    

    Nie, koszty takie powinny być rozliczane w ramach kosztów pośrednich

Dokumenty

  • Kontakt

    Punkt Informacyjny

    Tel. 48 22 39 07 170

    Tel. 48 22 39 07 191

    E-mail: info@ncbr.gov.pl

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
04.09.2025 20:22 Szymon Iwańczuk
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Szymon Iwańczuk
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
STEP-Ścieżka B: Czyste i zasobooszczędne technologie 11.0 04.12.2025 15:59 Szymon Iwańczuk
STEP-Ścieżka B: Czyste i zasobooszczędne technologie 10.0 26.11.2025 09:26 Szymon Iwańczuk
STEP-Ścieżka B: Czyste i zasobooszczędne technologie 9.0 21.11.2025 14:47 Szymon Iwańczuk
STEP-Ścieżka B: Czyste i zasobooszczędne technologie 8.0 12.11.2025 16:00 Szymon Iwańczuk
STEP-Ścieżka B: Czyste i zasobooszczędne technologie 7.0 07.11.2025 14:28 Szymon Iwańczuk
STEP-Ścieżka B: Czyste i zasobooszczędne technologie 6.0 05.11.2025 14:07 Szymon Iwańczuk
STEP-Ścieżka B: Czyste i zasobooszczędne technologie 5.0 27.10.2025 12:19 Szymon Iwańczuk
STEP-Ścieżka B: Czyste i zasobooszczędne technologie 4.0 23.10.2025 14:49 Szymon Iwańczuk
STEP-Ścieżka B: Czyste i zasobooszczędne technologie 3.0 29.09.2025 00:00 Szymon Iwańczuk
STEP-Ścieżka B: Czyste i zasobooszczędne technologie 2.0 05.09.2025 07:53 Szymon Iwańczuk
STEP-Ścieżka B: Czyste i zasobooszczędne technologie 1.0 04.09.2025 20:22 Szymon Iwańczuk

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}