Premiera Raportu na temat zdarzeń niepożądanych podczas konferencji „Jakość i bezpieczeństwo pacjenta. Wyzwania i perspektywy”
16.09.2025
Konferencja organizowana przez Rzecznika Praw Pacjenta oraz Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku zgromadziła szerokie grono przedstawicieli podmiotów leczniczych, studentów oraz urzędników związanych z ochroną zdrowia w Polsce. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęło Ministerstwo Zdrowia, Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, Gdański Uniwersytet Medyczny oraz Polska Unia Szpitali Klinicznych.
Konferencję otworzyła Minister Zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda, która w swoim wystąpieniu podkreśliła, że centrum uwagi systemu ochrony zdrowia to właśnie pacjent jest najważniejszy. Aby zapewnić jakość i bezpieczeństwo leczenia bardzo ważny jest również obszar poprawy komunikacji z pacjentem oraz działania skierowane na rozwój cyfryzacji w obszarze udzielania świadczeń zdrowotnych.
Bardzo cieszę się z możliwości uczestniczenia w konferencji i chciałabym, abyśmy wszyscy zawsze pamiętali, że pacjent musi być w centrum uwagi systemu ochrony zdrowia – podkreśliła Minister Zdrowia.
W panelu zatytułowanym „Jakość i bezpieczeństwo pacjenta – perspektywy” Minister Zdrowia mówiła o priorytetach resortu. Wskazała na znaczenie cyfryzacji i nowych narzędzi, takich jak e-rejestracja, a także programów zdrowotnych ukierunkowanych na profilaktykę chorób serca i mózgu.
Warto zadać sobie pytanie, czy jako społeczeństwo jesteśmy gotowi na dalszą cyfryzację. I myślę, że jesteśmy. Nie wyobrażamy sobie ochrony zdrowia bez e-recept, e-zwolnień, e-skierowań. A warto pamiętać, że cyfryzacja może też służyć pracownikom medycznym, wspierać ich w codziennej pracy. Jednak, aby te narzędzia służyły społeczeństwu konieczne jest budowanie zaufania między organami państwa a obywatelami, a to zaufanie da się zbudować tylko dzięki odpowiedniej komunikacji – mówił Bartłomiej Chmielowiec.
Uczestnicy drugiego panelu - „Raportowanie zdarzeń niepożądanych – wyzwania" dyskutowali na temat działań zmierzających do właściwego zbierania i analizowania danych o tych zdarzeniach, aby skutecznie im przeciwdziałać.
Efektem prac Rzecznika Praw Pacjenta jest dokument ,,Gromadzenie i analiza informacji o zdarzeniach niepożądanych w polskich szpitalach”. Jest to pierwsza tak obszerna analiza sposobu rejestrowania i zarządzania zdarzeniami niepożądanymi. Dokument ten powstał, aby lepiej zrozumieć, jak obecnie funkcjonują systemy zgłaszania takich zdarzeń oraz jakie są potrzeby w zakresie poprawy bezpieczeństwa pacjentów.
Link do raportu:
Gromadzenie i analiza informacji o zdarzeniach niepożądanych w polskich szpitalach
Klasyfikacja zdarzeń niepożądanych
Publikacja raportu ma na celu zainicjowanie szerszej dyskusji o bezpieczeństwie pacjentów, usprawnieniu procesów zgłaszania zdarzeń niepożądanych oraz wdrażaniu skutecznych narzędzi do ich monitorowania i analizy.
Fot. P. Sudara.