W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowe przepisy dotyczące zezwoleń na pracę

Z dniem 01 czerwca br. weszła w życie ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2025 r, poz. 621), która zastąpiła ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2025, poz. 214).

Głównymi założeniami nowej ustawy są m.in.:

  • pełna elektronizacja procedur związanych z uzyskaniem zezwolenia na pracę cudzoziemców – wniosek o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca będzie można złożyć wyłącznie elektronicznie przez system praca.gov.pl;
  • zmniejszenie barier administracyjnych i usprawnienia procedur dotyczących zatrudniania cudzoziemców m.in. poprzez:
    • zniesienie wymogu przedstawienia w postępowaniu o wydanie zezwolenia na pracę informacji starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy. W przypadku znacznego pogorszenia się sytuacji na lokalnych rynkach pracy dotyczących możliwości podjęcia pracy w poszczególnych zawodach i rodzajach pracy, ustawa zakłada możliwość sporządzenia przez starostów listy zawodów, w których nie będą wydawane zezwolenia na pracę cudzoziemcom zamierzającym podjąć pracę na terenie danego powiatu;
    • zlikwidowanie odrębnego postępowania w sprawie przedłużenia zezwolenia na pracę. W przypadku zamiaru dalszego zatrudniania cudzoziemca – wydawane będą zezwolenia na pracę z zachowaniem dotychczasowych ułatwień przewidzianych dla przedłużenia zezwolenia, tj. możliwość wykonywania pracy w trakcie procedury wydania zezwolenia. Ponadto, wniosek o wydanie kolejnego zezwolenia pracę dla tego samego polskiego podmiotu powierzającego pracę cudzoziemcowi i dla tego samego cudzoziemca, będzie rozpatrywany w pierwszej kolejności;
    • ułatwienie zaspokojenia popytu na pracę w branżach, w których występują największe deficyty kadrowe, poprzez określenie w drodze rozporządzenia grupy zawodów, w których występują niedobory pracowników;
    • doprecyzowanie przesłanek wydania oraz odmowy wydania zezwolenia na pracę oraz wpisu oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń, dających podstawę prawną do odmowy udzielenia zezwolenia.

Ponadto ustawa przewiduje szereg rozwiązań związanych z przeciwdziałaniem wyzyskowi cudzoziemców i zaniżaniem standardów na rynku pracy oraz podwyższeniem wymiaru kar za wykroczenia związane m.in. z nielegalnym powierzeniem pracy cudzoziemcowi, niedopełnieniem obowiązku zawarcia z cudzoziemcem umowy w formie pisemnej, kierowaniem cudzoziemców do pracy u innych podmiotów na innej podstawie niż umowa w sprawie pracy tymczasowej lub korzystaniem z pracy cudzoziemców skierowanych przez podmioty niebędące agencjami pracy tymczasowej.

Do postępowań administracyjnych w sprawach zezwoleń na pracę lub oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi wszczętych na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy i niezakończonych przed tym dniem decyzją ostateczną stosuje się przepisy dotychczasowe.

UWAGA! Od 01.06.2025 r. wnioski o wydanie zezwoleń na pracę oraz dokumenty dotyczące wniosków należy składać wyłącznie za pośrednictwem systemu praca.gov.pl. Wniesienie podania w inny sposób (np. pocztą, PURDE, kancelarię) będzie skutkowało pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.

{"register":{"columns":[]}}