W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Trzy kluczowe śląskie inwestycje ze wsparciem FEnIKS

26.05.2025

Trzy nasze inwestycje otrzymały wsparcie ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Projekty te znacząco wpłyną na poprawę bezpieczeństwa, płynności ruchu oraz rozwój społeczno-gospodarczy regionu.

Na zdjęciu widoczny jest nowoczesny most wielopasmowy rozciągający się nad zbiornikiem wodnym. Konstrukcja wsparta jest na solidnych, betonowych filarach. Po moście poruszają się różne pojazdy, w tym samochody osobowe i ciężarówki. Powierzchnia wody poniżej działa jak lustro, odbijając sylwetkę mostu. W tle rozciąga się krajobraz z drzewami i zabudowaniami, a nad całością rozpościera się bezchmurne niebo.

Inwestycje objęte wsparciem UE to: 

  • budowa pierwszego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78 o długości 16,7 km, 
  • budowa drogi ekspresowej S1 Oświęcim - Dankowice o długości 15,2 km, 
  • budowa drogi ekspresowej S1 Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów (Suchy Potok) o długości 11,6 km oraz 300 m drogi ekspresowej S52 w rejonie węzła Bielsko-Biała Hałcnów (Suchy Potok).

Łączna wartość unijnego dofinansowania w ramach FEnIKS dla wskazanych projektów wynosi 731,2 mln zł, a wartość tych inwestycji to blisko 1,3 mld zł. Procentowy udział unijnego wsparcia to zatem blisko 57 proc. Wysokość wkładu z programu FEnIKS dla obwodnicy Poręby i Zawiercia to 150 mln zł, przy wartości projektu 185,4 mln zł. Projekt budowy drogi ekspresowej S1 Oświęcim - Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów (Suchy Potok) otrzymał wkład w ramach FEnIKS w wysokości 581,2 mln zł, przy wartości projektu wynoszącym blisko 1,1 mld zł.

Wymierne korzyści dla mieszkańców i gospodarki

Projekty te są dowodem na skuteczne wykorzystanie środków unijnych na rzecz zrównoważonego rozwoju infrastruktury transportowej oraz poprawy mobilności mieszkańców. Realizacja obwodnicy Poręby i Zawiercia odciąży lokalne miejscowości od uciążliwego ruchu tranzytowego, poprawiając jakość życia mieszkańców, zmniejszając hałas i emisję spalin. Droga ekspresowa S1 między Oświęcimiem a Bielskiem-Białą, w tym odcinki Oświęcim - Dankowice i Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów, zapewni szybkie i bezpieczne połączenie regionu z siecią dróg krajowych i europejskich, zwiększając atrakcyjność inwestycyjną południowej Polski. Docelowo z wybudowanych odcinków dróg będą mogli korzystać wszyscy użytkownicy.

Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78

Pierwszy odcinek obwodnicy objęty dofinasowaniem FEnIKS został już zrealizowany, a kierowcy mogą z niego korzystać od 24 kwietnia br. Przedsięwzięcie polegało na budowie obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78 o parametrach drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 16,7 km, realizowanej w trybie Projektuj i buduj. Inwestycja przebiega po południowej stronie Poręby i Zawiercia. Początek znajduje się za skrzyżowaniem z drogą wojewódzką nr 793, w miejscu, gdzie kończy się dwujezdniowa obwodnica Siewierza w ciągu DK78. Koniec zlokalizowano na projektowanym węźle Kromołów z drogą wojewódzką nr 791 na granicy m. Zawiercie (ul. Olkuska) i Fugasówka (ul. St. A. Poniatowskiego), nieopodal aktualnie istniejącego skrzyżowania z obecnym śladem DK78 (skrzyżowanie ulic Paderewskiego, Siewierskiej i Olkuskiej w Zawierciu). 

Projekt realizowany został w celu stworzenia bezpiecznego odcinka drogi, zapewniającego wysoki komfort ruchu pojazdów oraz poprawy jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową. 

Informacje o tej inwestycji dostępne są również na stronie internetowej kontaktu. 

S1 węzeł Oświęcim - węzeł Bielsko-Biała Hałcnów

Projekt polega na budowie drogi ekspresowej S1 węzeł Oświęcim - węzeł Bielsko-Biała Hałcnów. Powstanie droga o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu oraz pasem awaryjnym, dostosowana do prognozowanego poziomu ruchu. Efektem projektu będzie 26,7 km nowoczesnej i bezpiecznej trasy szybkiego ruchu. 

Udostępnienie do ruchu 

Przewidujemy, że oddanie do ruchu odcinka od Oświęcimia do Dankowic nastąpi w III kwartale br., a odcinka Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów w IV kwartale br. 

Informacje o tej inwestycji dostępne są również na stronie internetowej kontaktu.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}